Vraag

• milkman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-11 18:49
hoi

ik heb weinig verstand van electra dus excuses als ik dingen verkeerd uitleg of door elkaar haal :)

ik heb al 14 x 300wp zonnepannelen op mijn dak op het westen (met een piekvermogen van 4200 kwh)
dat haal ik natuurlijk nooit, dus jaarlijks zit ik op ongeveer 3600 kwh)

mijn huidige stroom verbruik is ongeveer 3400 kwh per jaar, dus ik saldeer 200 kwh.

nu will ik een all eletric warmtepomp plaatsen , die zal ongeveer 1800 tot 2500 kwh extra gaan verbruiken per jaar.

ik heb nog ruimte op een plat dak om panelen bij te plaatsen.
om kosten te besparen wil ik dat eigenlijk zelf gaan doen . bv via micro-omvormers die rechtstreeks op een groep kunnen.

als ik dan 2500 kwh aan echt vermogen aan panelen bij plaats zit ik wel boven de 5750 kwh die voor 1 fase ongeveer als max aangegeven wordt als ik uitga van de piekspanning van 4200. ik ga er vanuit dat ik de piek niet haal

als ik de verwachte maximale vermogen uitreken kom ik 5900 kwh , dus net er boven op de beste dagen.

zou ik dan voor 2200 verwacht vermogen kunnen gaan , maar wat als de piek dan hoger is ? levert dat problemen op.

zijn er nog alternatieven voor 3 fase aansluiten, de kosten van 1200 ! spreken mij niet zo aan.

ik heb overigens al een inductie kookplaat en kijk naar een 6wh all electric warmptepomp

Alle reacties

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Het gaat bij je aansluiting om vermogen (W of kW), niet om verbruik (kWh).
In NL heb je standaard 1 fase 25A, in België is 40A ook gangbaar. Je kunt dus maximaal 25A*230V=5750W gebruiken (of terugleveren).

Met je reguliere elektra-verbruik (pieken van 2500W?), je inductiefornuis (3000W?), je zonnepanelen (4200W) en beoogde warmtepomp (1800W) zit je wel erg dichtbij de grens/over de grens. Maar niet alles zal op hetzelfde moment vol aanstaan (dit heet gelijktijdigheid). Daarbij kan je hoofdzekering tijdelijk wat meer aan.

Ik denk dat je het wel haalt met 1 fase.

Qua extra panelen, de trend in NL is dat je weinig in de zomer gaat krijgen voor je zonne-overproduktie. Extra panelen gaat je op termijn nauwelijks helpen om in de winter je warmtepomp verbruik te betalen.

[ Voor 16% gewijzigd door KabouterSuper op 01-05-2024 11:45 ]

When life gives you lemons, start a battery factory

• TereZz
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 01-11 13:43
KabouterSuper schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:37:
Het gaat bij je aansluiting om vermogen (W of kW), niet om verbruik (kWh).
In NL heb je standaard 1 fase 25A, in België is 40A ook gangbaar. Je kunt dus maximaal 25A*230V=5750W gebruiken (of terugleveren).

Met je reguliere elektra-verbruik (pieken van 2500W?), je inductiefornuis (3000W?), je zonnepanelen (4200W) en beoogde warmtepomp (1800W) zit je wel erg dichtbij de grens/over de grens. Maar niet alles zal op hetzelfde moment vol aanstaan (dit heet gelijktijdigheid). Daarbij kan je hoofdzekering tijdelijk wat meer aan.

Ik denk dat je het wel haalt met 1 fase.

Qua extra panelen, de trend in NL is dat je weinig in de zomer gaat krijgen voor je zonne-overproduktie. Extra panelen gaat je op termijn nauwelijks helpen om in de winter je warmtepomp verbruik te betalen.
25A is oud. Die upgraden ze gratis voor je naar 1x 35A. Verder eens met bovenstaande. Red je wellicht wel.

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
TereZz schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:50:
[...]

25A is oud. Die upgraden ze gratis voor je naar 1x 35A. Verder eens met bovenstaande. Red je wellicht wel.
Je hebt helemaal gelijk. 35A*230V=8050W, dus dan heb je iets meer slack.

When life gives you lemons, start a battery factory

• Geert h
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 11-11 05:56
En je hebt de huidige panelen op een dak op het westen liggen, en je gaat de nieuwe panelen op een plat dak leggen. Wanneer je die niet op het westen richt gaan de pieken van de 2 installaties al niet samen vallen, waardoor je nog meer speling krijgt.

Pv: 3kWp, ozo, 5°

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:29

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
milkman schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:14:
mijn huidige stroom verbruik is ongeveer 3400 kwh per jaar, dus ik saldeer 200 kwh.
Correctie, je saldeert 220kWh niet, je saldeert 3400kWh :)

En inderdaad energie (kWh of Wh = over een periode) en vermogen (kW of W = instantaan) niet door de war halen. Ook doet voor het vermogen en je netaansluiting het Wp niet ter zake, alleen werkelijk maximale vermogen van je omvormer(s). Dus zoek op wat je nu hebt en wat je wilt toevoegen.

En op 1-fase zit je aan een limiet van 5kW en zou ik zelf liever al niet over de 4kW gaan tenzij je zeker bent dat je daarmee de spanning net te ver opdrijft.

Overigens vind ik het bedrag van €1200,- wel flink. Op zich kost het overzetten bij de netbeheerder nu +-€350,- (wel aardig gestegen, pff). Nu kan het zijn dat er wat aan je meterkast moet gebeuren, dan zou het totaal misschien €1200,- kunnen zijn maar krijg je daar waarschijnlijk ook wel heel wat meer voor terug dan "alleen 3-fase". Dus wat is de staat van je huidige meterkast? Foto's doen wonderen.

En alsjeblieft, er zit een shift op je toetsenbord :)

• milkman
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-11 18:49
thanks voor de antwoorden, ik ga hier wat verder over nadenken.
ik zie overigens dat de kosten voor overzetten naar 3-fase 335 ipv 1200 (dat was voor een nieuwe aansluting)

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 06:35
Gezien de huidige markt bijleggen en zou ik curltailen op 5kW.
Lekker alles op 1 fase, voor een eventuele thuisbatterij makkelijker en goedkoper.

• Accretion
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 05:32

Accretion

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

milkman schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 14:46:
thanks voor de antwoorden, ik ga hier wat verder over nadenken.
ik zie overigens dat de kosten voor overzetten naar 3-fase 335 ipv 1200 (dat was voor een nieuwe aansluting)
Als je de kans hebt, zou ik het doen, je woning is direct een stuk toekomstgerichter.

Daarnaast, op het moment dat je het nodig hebt, wil je niet nog vertraging hebben.
De aanvraag kan tegenwoordig heel lang duren omdat de leveranciers het druk hebben met alle installaties.

Klein voordeel dat je ook kunt kiezen op welke fase je de (enkelfasige) zonnepanelen aansluit, als een andere fase een te hoog voltage heeft; kun je dan alsnog terugleveren.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 10:07

Theo

moederbord

Je kunt gewoon op een enkelfase van 35A blijven zitten. Hierop kun je aan zonnepanelen het volgende maximaal aansluiten:
- Maximaal 8000 Watt aan omvormers totaal
- Max 5000 watt per omvormer per schakelautomaat

Je huidige 4000 watt omvormer die heeft z'n eigen groep in de meterkast. Je kan hier dus gerust een tweede groep bijplaatsen met nog zo'n omvormer en hoeveelheid zonnepanelen.

Voor je stroomverbruikers zelf zal het ook niet zo heel spanend zijn om je woning op een 1X35A enkelfase aansluiting te hebben. Ik wek jaarlijks 7.000 kWh op met zonnepanelen, en gebruik dit ook aan stroom, inclusief een warmtepomp, airco's en inductiefornuis op een enkelfase aansluiting.

Dus een enkelfase aansluiting gaat gewon goed. :)

7400 Wp op het dak

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 10:31
Je hebt het over bijplaatsen van 2500W? Vermogen op een groep,
Besef wel dat dit niet op een bestaande groep ingevoed mag worden, er zal dus een extra groep aangelegd moeten worden,
Als je dan toch al de meterkast aan moet (laten) passen, dan kan je net zo goed upgraden naar 3fase,
dan kan je de invoeding beter verdelen en heb je minder kans dat je panelen uitschakelen op een zonnige dag door een te hoog voltage.
Pagina: 1