Moderne monitor versus oude VGA-aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 11-02 17:21
Onlangs heb ik een nieuwe monitor aangeschaft en ik wilde deze aansluiten.
Kom ik tot de ontdekking dat de aansluitingen zijn: USB 3.0 ('gewoon formaat', blauw), USB-C (klein) en HDMI.
Mijn computer (2017) beschikt echter alleen over een VGA-aansluiting en daarnaast een volgens mij nog ouderwetsere groene soortgelijke aansluiting, met van die pinnetjes in twee rijen (neem aan dat de groene ook voor het beeld is).
Met een test naar een nieuwere device dan mijn desktop pc gaf het scherm gelijk net beeld; dus het niet herkennen van de tussengevoegde adapter (tussenstukje met een blokje van VGA --> HDMI) moet aan iets anders liggen.
Wat zou jij aanraden om nu te doen?
Het gaat overigens om een 27" LCD-scherm voor eenvoudige taken van Iiyama -ProLite (?).
Alvast (enorm) bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:39
Nadenken over een nieuwe computer? Niet cynisch bedoeld.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Optie 1: monitor omruilen voor 1 die wel past
Optie 2: upgrade uitvoeren van de pc zodat de monitor past

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deantje
bregweb schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:52:
Nadenken over een nieuwe computer? Niet cynisch bedoeld.
Het is een Dell Optiplex 9010 uit ik dacht 2017, maar dat is de installatie van Win10. Later kwam ik erachter dat hij uit juni 2013 is. Deze lijkt nog goed te werken, ondanks zwaarte/gewicht en logheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 20:18
VGA (analoog) naar HDMI (digitaal) gaat nooit werken met een passieve adapter.

Maak eens een foto van je aansluitingen op de pc. Want met je omschrijvingen kan ik geen beeld vormen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb zo'n ding hier liggen en die heeft gewoon displayport? Met een DP => HDMI adapter zou het dan moeten lukken.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bregweb
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09:39
Deantje schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:55:
[...]
Het is een Dell Optiplex 9010 uit ik dacht 2017, maar dat is de installatie van Win10. Later kwam ik erachter dat hij uit juni 2013 is. Deze lijkt nog goed te werken, ondanks zwaarte/gewicht en logheid.
Als je deze PC blijft gebruiken, zorg dan wel voor een back-up van je eigen belangrijke bestanden, de HD kan zomaar de geest geven na zoveel jaar.

Hattrick: Thorgal Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Detmer
  • Registratie: Juni 2011
  • Nu online

Detmer

Professioneel prutser

bregweb schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:58:
[...]

Als je deze PC blijft gebruiken, zorg dan wel voor een back-up van je eigen belangrijke bestanden, de HD kan zomaar de geest geven na zoveel jaar.
Fixed :+ . Altijd zorgen voor een goede backup. Ook nieuwe SSD's en HDD's kunnen kapot gaan :) .

Maar de 9010 is inmiddels wel wat verouderd. Let ook op dat je Windows 11 officieel niet kan draaien op die machine. Onofficieel werkt het prima BTW. Maar wel iets om rekening mee te houden voordat er nog geïnvesteerd wordt.

[ Voor 23% gewijzigd door Detmer op 01-05-2024 09:03 ]

Verkoopt gebruikte computers, laptops en meer: https://tweakers.net/aanbod/user/412392/ | https://www.ipsumcomputerservice.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:02
LordSinclair schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:56:
VGA (analoog) naar HDMI (digitaal) gaat nooit werken met een passieve adapter.

Maak eens een foto van je aansluitingen op de pc. Want met je omschrijvingen kan ik geen beeld vormen.
Maak is een foto ja, op google afbeeldingen zie ik ook varianten met Displaypoort...dat bied meer mogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1883242

(Andere) videokaart er in plempen? Hoeft niet veel te kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 20:17

FeaR

In GoT we trust

Monitoren vallen niet onder Beeld en Geluid maar Harde Waren: TPM > VB

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Deantje schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:50:
Mijn computer (2017) beschikt echter alleen over een VGA-aansluiting en daarnaast een volgens mij nog ouderwetsere groene soortgelijke aansluiting, met van die pinnetjes in twee rijen (neem aan dat de groene ook voor het beeld is).
Dat is waarschijnlijk serieel, daar ga je geen beeld over kunnen uitsturen.

Maar zit er niets anders op dan VGA? DVI/HDMI en zelfs displayport bestond toen al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zelfs een ruim 11 jaar oude machine qua introductie datum (2013) zou toch wel meer dan VGA moeten hebben? Als ik snel Google kom ik enkel Optiplex 9010's tegen die Displayport hebben.

Je wil gewoon geen VGA gebruiken. Je kan van displayport naar HDMI, maar dan wordt mijn volgende vraag welke monitor je precies hebt, gezien de meeste wel een DP ingang hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Deantje schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:50:
Groen, dat zal wel serieel zijn dan. :)
Google: Serial Port PC

Maar zoals al aangegeven, stop er gewoon een eenvoudig videokaartje in met HDMI.
Zelf heb ik daarvoor wat altijd wat silent/passieve kaartjes liggen.
Iets uit V/A?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online
Sissors schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:53:
Zelfs een ruim 11 jaar oude machine qua introductie datum (2013) zou toch wel meer dan VGA moeten hebben? Als ik snel Google kom ik enkel Optiplex 9010's tegen die Displayport hebben.
Of inderdaad gewoon verloop/kabel natuurlijk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• downtime
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Deantje schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:55:
[...]
Als ik op die machine zoek vind ik een PC met twee DisplayPort uitgangen. Dat werkt veel beter dan de antieke VGA standaard die eigenlijk alleen nog goed is voor het aansluiten van een projector.

Zo te zien kun je voor een tientje al een DisplayPort naar HDMI adapter kopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 17:48

Aganim

I have a cunning plan..

downtime schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:08:
[...]

Als ik op die machine zoek vind ik een PC met twee DisplayPort uitgangen.
De Optiplex 9010 was alleen wel in 4 of 5 verschillende form factors beschikbaar, daarnaast willen aansluitingen voor OEM machines ook nog weleens verschillen per uitvoering. Dus ik denk dat een foto van de achterkant wel handig is zodat we de aanwezigheid van DP uitgangen kunnen bevestigen, hoewel ik me ook niet voor kan stellen dat VGA de enige beschikbare aansluiting is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

The_Doman schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:00:
[...]

Maar zoals al aangegeven, stop er gewoon een eenvoudig videokaartje in met HDMI.
Dan moet TS eerst maar eens duidelijk zijn over de machine die hij heeft. De 9010 is in verschillende varianten gemaakt, als minitower, desktop en SFF, en de minitower slikt full height videokaarten maar de desktop alleen half height kaarten.

En als tip voor TS: https://www.dell.com/supp...een-monitor-op-een-pc-aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• downtime
  • Niet online

downtime

Everybody lies

Aganim schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:20:
[...]

De Optiplex 9010 was alleen wel in 4 of 5 verschillende form factors beschikbaar, daarnaast willen aansluitingen voor OEM machines ook nog weleens verschillen per uitvoering. Dus ik denk dat een foto van de achterkant wel handig is zodat we de aanwezigheid van DP uitgangen kunnen bevestigen, hoewel ik me ook niet voor kan stellen dat VGA de enige beschikbare aansluiting is.
Klopt. Ik vond bij Dell een Nederlandstalige manual en die spreekt over twee 20-pins connectoren maar noemt het type niet. Nu weet ik niet hoeveel pinnen DP en HDMI hebben maar de manual lijkt te suggereren dat het type uitgang afhankelijk is van de gekozen video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:09

star-saber

Ryzen

Dat zou best nog wel een DVI kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Nu online
Of een nette oudere ( en waarschijnlijk goedkopere ) monitor zoeken op marktplaats ( of kringloopwinkel ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

WiLLoW_TieN schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 13:38:
Of een nette oudere ( en waarschijnlijk goedkopere ) monitor zoeken op marktplaats ( of kringloopwinkel ) ?
Als we nou eens wachten met adviezen die TS geld gaan kosten voor we zeker weten wat TS daadwerkelijk heeft....

Kans zit er dik in dat er alsnog een digitale output op zit die met weinig moeite en kosten beter beeld oplevert dan deze suggestie. Maar los daarvan: eerst duidelijkheid over de situatie, dan pas adviezen over wat te doen laat staan wat te kopen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
  • Laatst online: 21:30
star-saber schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 12:30:
Dat zou best nog wel een DVI kunnen zijn
Nope, die heeft er 11, 19, 23, 25, 29 of 35.
HDMI is 19.
Displayport is 20.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klunssmurf
  • Registratie: November 2006
  • Niet online
XFX maakte vroeger Nvidia kaarten met groene DVI aansluitingen (9600GT o.a.) maar zolang TS geen info (foto van de aansluiting) geeft blijft het gissen natuurlijk.

https://www.youtube.com/@Klunssmurf-zc3yd/featured

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Deantje
Dit onderwerp kan wel gesloten. Een kennis van mij heeft gekeken en er bleek nog een DP-aansluiting te zijn. De monitor werkt nu naar behoren, maar deze aansluiting was wat weggemoffeld onderaan de achterzijde van mijn pc. Bedankt voor jullie tips in elk geval.
Pagina: 1