Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 08:12
Beste Tweakers,

Ik heb (eindelijk) een appartement kunnen bemachtigen. Ben bezig met wat veranderingen door te voeren en een van de dingen waar ik naar kijk is de open geiser.
Het appartement heeft blokverwarming en de geiser wordt dus alleen gebruikt voor warm water in de keuken/badkamer. Een normale douche en geen bad.
Aangezien het een geiser is op leeftijd en dit type niet meer geleverd wordt, zit ik er aan te denken om de geiser te vervangen.

Aangezien ik in een appartement woon heb ik geen zonnepanelen. Verder heb ik 1 fase stroom.
De open geiser zit op dit moment boven het aanrecht.
De opties die ik zie zijn:

CV-Ketel: Hier zullen er wel kosten zijn om aan de afvoer aan te sluiten
Elektrische doorstromer: Minder zuinig dan een cv-ketel, hier zou ik ook van 1 fase naar 3 fase moeten gaan. En mogelijk ook kabels moeten trekken voor een stopcontact (?)
Elektrische boiler: Een stuk groter dan een doorstromer, heeft ook een sterkere aansluiting nodig.

Tussen de meterkast en de keuken zitten de wc en de badkamer.

Zelf zit ik te twijfelen, omdat alle drie de opties voor en nadelen met zich meebrengen. Welke optie is volgens jullie het beste/goedkoopste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djpeterl1
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 07-05 21:29
Als je een elektrische boiler overweegt denk dan ook eens aan een warmtepomp boiler.
Hier hebben we een 200L, kun je ongeveer 25min mee douchen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:00
Als je de ruimte hebt voor een boiler dan is een warmtepompboiler wel de beste optie ja.
Dan heb je alleen ook kanalen van 160rond die van binnen naar buiten moeten.

Anders is een cv ketel nog niet zo gek, maar dan moet je met een aantal jaar weer wat anders, dan is de elektrische boiler vast ook een prima alternatief.
Doorstromer ook fijn maar de overstap naar 3 fase kost ook geld.

Het komt denk ik uiteindelijk op een rekensom neer wat je investering is en waar jij je fijn bij voelt.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
No Hands schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:54:
Als je de ruimte hebt voor een boiler dan is een warmtepompboiler wel de beste optie ja.
Dan heb je alleen ook kanalen van 160rond die van binnen naar buiten moeten.

Anders is een cv ketel nog niet zo gek, maar dan moet je met een aantal jaar weer wat anders, dan is de elektrische boiler vast ook een prima alternatief.
Doorstromer ook fijn maar de overstap naar 3 fase kost ook geld.

Het komt denk ik uiteindelijk op een rekensom neer wat je investering is en waar jij je fijn bij voelt.
Thanks! Ik ben alleen een beetje in de war. Als ik zoek op een elektrische boiler dan staat er dat die ook een 3 fase nodig heeft. Is dat bij allemaal zo of hangt het echt af van het vermogen van de boiler? Dat bijvoorbeeld een boiler met een lager vermogen gewoon bij een 1 fase in het stopcontact kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 08:02
Voor warmwater in de keuken alleen zou een elektrische keukenboiler kunnen.

Verder bestaan er ook doorstroomtoestellen voor tapwater op gas, die zijn rond de 2000 euro.

https://www.warmteservice...estel-gasgestookt/c/11126

Een lichte doorstroom op elektrisch met 1 fase zou ook kunnen

https://www.warmteservice...rstromer-3%2C5/p/17300160

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Begin bij je VvE. Wat mag je doen? Zou me niets verbazen als die open geiser er nog hangt, omdat de VvE geen toestemming wil geven voor een geveldoorvoer.

Ik wilde in mijn eerste appartementje (zal in 2007 geweest zijn, gok ik) ook zo'n open douche/keuken-geiser vervangen, maar dan door een gesloten model met aan- en afvoer van lucht/gassen door de gevel. Daar wilde de VvE niets van weten. Er mocht niets door de gevel heen. Dan kwam je namelijk op de (open) galerij uit en dat kon gevaar of overlast opleveren. :)

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-05-2024 09:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
zx9r_mario schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:05:
Voor warmwater in de keuken alleen zou een elektrische keukenboiler kunnen.

Verder bestaan er ook doorstroomtoestellen voor tapwater op gas, die zijn rond de 2000 euro.

https://www.warmteservice...estel-gasgestookt/c/11126

Een lichte doorstroom op elektrisch met 1 fase zou ook kunnen

https://www.warmteservice...rstromer-3%2C5/p/17300160
Dank je voor de aanbevelingen. De laatste doorstroom lijkt mij echter iets te weinig voor warm water in de keuken en douche?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zx9r_mario
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-05 08:02
champion16 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:10:
[...]

Dank je voor de aanbevelingen. De laatste doorstroom lijkt mij echter iets te weinig voor warm water in de keuken en douche?
Voor douchen is het wel zuinig met water 8)
Voor een hogere temperatuur voor de keuken zou je een aparte keukenboiler kunnen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 39993

champion16 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:10:
[...]

Dat is zo'n geiser ook, te weinig voor beide tegelijk waarschijnlijk. Bij ons was de afspraak (we woonden er met z'n 2-en): zolang iemand aan het douchen is, geen warm water in de keuken tappen.

Wij hebben nu overigens zo'n keukenboiler met koude vulling. Naar onze keuken loopt dus geen leiding voor warm water meer. Ding bevat 10 liter bijna kokend water en voor normaal gebruik is dat in principe genoeg.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 39993 op 01-05-2024 09:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Met hoeveel mensen ben je?

Als je alleen bent dan is een 80L boiler prima en die zijn meestal 2000W. Dat gaat makkelijk op een enkelfasige aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
Sethro schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:14:
Met hoeveel mensen ben je?

Als je alleen bent dan is een 80L boiler prima en die zijn meestal 2000W. Dat gaat makkelijk op een enkelfasige aansluiting.
Ik ben alleen en douche nooit echt langer dan 5 min.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
champion16 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:15:
[...]

Ik zou het dan niet te ingewikkeld maken. Een 50L boiler is dan prima. Dat is een vrij compact en goedkoop apparaat en heeft geen ingewikkelde aansluitingen nodig. Kan gewoon op bestaande elektrische aansluiting werken.

[ Voor 27% gewijzigd door Sethro op 01-05-2024 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TwingyTwingy
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 22:38
Sethro schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:21:
[...]

Ik zou het dan niet te ingewikkeld maken. Een 50L boiler is dan prima. Dat is een vrij compact en goedkoop apparaat en heeft geen ingewikkelde aansluitingen nodig. Kan gewoon op bestaande elektrische aansluiting werken.
Helemaal eens met deze. Een 50L, of eventueel een 30L die hoge temperatuur aan kan. Hiermee bespaar je ook de gasaansluiting uit van zo'n 300 euro per jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 19:54
champion16 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:15:
[...]

dat is punt 1 wat je nodig hebt.
punt 2, hoeveel liters per minuut gebruikt je douche kop?
(hang er een emmer onder en laat even 30 seconde koudwater stromen, meet aantal liters en doe dat x2 voor 1 minuut.)
dan weet je hoeveel liter warmwater je nodig hebt voor 1x een douche pakken.
(als voorbeeld gebruik ik 10l/m@38 dus 10liter per minuut op 38 graden.)
10l/m@38 x 5 minuten = 50l/m@38.

dit is dan op 38 graden, je boiler heeft vaak 65 graden warm water, dus voeg je een gelijke hoeveelheid koud water bij om een lagere temperatuur te krijgen.
dus je hebt dan maar 5l/m@65 nodig.
5 minuten is dan 5x 5l/m@65 = 25l@65 een boiler van 25 liter (+marge en nog wat extra dingen, maar dat later) nodig.

normaal zou ik zeggen: neem een warmtepompboiler, dat is 3x goedkoper in gebruik als een elektra boiler.
maar warmtepompboilers zijn groter en duurder in aanleg, dus lastig te bepalen of dat wel handig is door mij, moet je zelf doen.

dan nog de volgende vraag.
gas voor warmwater + voor koken, maar niet verwarmen?
tja een gasleiding hebben, dat kost je al snel 250€ per jaar zonder dat je er ook maar gas uit trekt.
vervang je de geiser + je kook plaat voor elektra.
dan kun je voor die 250€ per jaar ook 250€ / 0,25€/kWh = 1000kWh kopen, die zijn dan gratis voor je als je gas er uit gooit.
(ik kan hier een grote fout maken, misschien heb je een speciale kookgas aansluiting en dan betaal je minder voor je aansluiting, dus check die even, de 250€ kan een ander bedrag zijn.)

ik hoop dat je dit allemaal begrijpt, er zijn best wel wat dingen te besparen als je er goed over na denkt en niet zomaar achter onzinnige dingen blijft aan rennen.
maar kennis is wel macht, dus maak je zelf slimmer. ;)

edit:
even een voorbeeld boiler van 80l@65.
https://www.warmteservice...oiler-80-liter/p/17151280
is maar 2000W 1fase, dus niet eens een eigen groep nodig, simpel installeerbaar door een klusser.
dit is dus gewoon om je een idee te geven waar je grofweg aan zou kunnen denken.
maar vul eerst de ontbrekende gegevens in die ik hier boven stel.

[ Voor 10% gewijzigd door migjes op 01-05-2024 09:58 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• champion16
migjes schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:51:
[...]

dat is punt 1 wat je nodig hebt.
punt 2, hoeveel liters per minuut gebruikt je douche kop?
(hang er een emmer onder en laat even 30 seconde koudwater stromen, meet aantal liters en doe dat x2 voor 1 minuut.)
dan weet je hoeveel liter warmwater je nodig hebt voor 1x een douche pakken.
(als voorbeeld gebruik ik 10l/m@38 dus 10liter per minuut op 38 graden.)
10l/m@38 x 5 minuten = 50l/m@38.

dit is dan op 38 graden, je boiler heeft vaak 65 graden warm water, dus voeg je een gelijke hoeveelheid koud water bij om een lagere temperatuur te krijgen.
dus je hebt dan maar 5l/m@65 nodig.
5 minuten is dan 5x 5l/m@65 = 25l@65 een boiler van 25 liter (+marge en nog wat extra dingen, maar dat later) nodig.

normaal zou ik zeggen: neem een warmtepompboiler, dat is 3x goedkoper in gebruik als een elektra boiler.
maar warmtepompboilers zijn groter en duurder in aanleg, dus lastig te bepalen of dat wel handig is door mij, moet je zelf doen.

dan nog de volgende vraag.
gas voor warmwater + voor koken, maar niet verwarmen?
tja een gasleiding hebben, dat kost je al snel 250€ per jaar zonder dat je er ook maar gas uit trekt.
vervang je de geiser + je kook plaat voor elektra.
dan kun je voor die 250€ per jaar ook 250€ / 0,25€/kWh = 1000kWh kopen, die zijn dan gratis voor je als je gas er uit gooit.
(ik kan hier een grote fout maken, misschien heb je een speciale kookgas aansluiting en dan betaal je minder voor je aansluiting, dus check die even, de 250€ kan een ander bedrag zijn.)

ik hoop dat je dit allemaal begrijpt, er zijn best wel wat dingen te besparen als je er goed over na denkt en niet zomaar achter onzinnige dingen blijft aan rennen.
maar kennis is wel macht, dus maak je zelf slimmer. ;)

edit:
even een voorbeeld boiler van 80l@65.
https://www.warmteservice...oiler-80-liter/p/17151280
is maar 2000W 1fase, dus niet eens een eigen groep nodig, simpel installeerbaar door een klusser.
dit is dus gewoon om je een idee te geven waar je grofweg aan zou kunnen denken.
maar vul eerst de ontbrekende gegevens in die ik hier boven stel.
Wauw dat is echt heel veel info ja. Het klopt de verwarming gaat via de blokverwarming.
Maar op het moment heb ik een open gijser op gas en ook koken gebeurd met gas.

Als ik het goed begrijp zou het zonde zijn qua geld als ik wel een elektrische boiler neem, maar nog op gas blijft koken vanwege de aansluiting.
Alleen is het voor mij op dit moment lastig te bepalen om van 1 fase naar 3 fase te gaan.
Ik zal de netbeheerder moeten vragen om het om te zetten, de meterkast moet worden vervangen en kabels gaan moeten worden getrokken naar bijvoorbeeld de keuken. Nou heb ik nog niet echt een beeld van de kosten die dit met zich meebrengt, maar is dit niet veel te kostbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-05 19:54
champion16 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:34:
[...]

Wauw dat is echt heel veel info ja. Het klopt de verwarming gaat via de blokverwarming.
Maar op het moment heb ik een open gijser op gas en ook koken gebeurd met gas.

Als ik het goed begrijp zou het zonde zijn qua geld als ik wel een elektrische boiler neem, maar nog op gas blijft koken vanwege de aansluiting.
Alleen is het voor mij op dit moment lastig te bepalen om van 1 fase naar 3 fase te gaan.
Ik zal de netbeheerder moeten vragen om het om te zetten, de meterkast moet worden vervangen en kabels gaan moeten worden getrokken naar bijvoorbeeld de keuken. Nou heb ik nog niet echt een beeld van de kosten die dit met zich meebrengt, maar is dit niet veel te kostbaar?
voor elektraboiler + koken op elektra, is 1x35A 1 fase echt wel voldoende, geen 3fase voor nodig. ;)
(misschien is het wel handig om je kookplaat te begrenzen op +/-5,5kW, maar dat merk je toch niet als je kookt.)

kosten voor de klusser: 500€ boiler + 500€ kookplaat.
+/- 200€ kabel en aanpassingen aan elektra.
en dan ben je al een heel eind.
laten aanleggen komen er natuurlijk kosten bij, maar misschien een handige oom/neef/pa etc etc, laat ze mee denken.

en jep als je beide doet en je gooit je gas leiding er uit, dan heb je aardig wat geld bespaart aan alleen al de kosten van die leiding hebben. daar dek je al 50% of meer de kosten van elektra mee.

(als je wasmaschiene en boiler vlak bij elkaar zitten b.v., dan heb je deze oplossing:
https://www.elektramat.nl...nsZtWfmg3j-kaAssvEALw_wcB
dan word de boiler even uitgeschakeld als de wasmachine draait en gebruik je nooit te veel stroom.
niet altijd nodig maar maakt dingen wel erg fool proof.)

en daar naast, vroeger toen je dat nog met een lange OE schreef was ik ook jong, en de luxe was verder allemaal niet zo heel belangrijk.
nu mijn katers langer worden en mijn botten stijver, dan is de luxe wel wat belangrijker.
dus hoeveel luxe wil jij?

misschien straks een vriendinnetje/vriendje (geen voorkeur mag allemaal van mij.) en dan wil je met zen 2e kunnen douchen.
en daarom raden ik even snel een 80l boiler aan.
dat is voldoende om 2x een douche per 3 uur te pakken.

ik begreep dat er niks kapot was, dus denk er rustig over na, je hebt geen haast. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Pagina: 1