Advies aanschaf 7-zitter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11:46
Hi allen,

Wegens komst van een derde kind (0, 3 en 5) zoeken wij een alternatief voor onze station (Auris Touring Sport). Huidige auto is krap qua beenruimte voor bestuurder met kinderstoel erachter, en we worstelen om netjes maxi cosi, kinderstoel en zitverhoger op tweede rij te krijgen (en het erin te kruipen om alles vast te klikken). We zoeken daarom een zeven-zitter met drie rijen stoelen. Bagageruimte is geen enorm issue.
Budget is rekbaar, maar liefst tot 18k. Auto kan evt. op zaak (youngtimer een optie). Moet benzineautomaat zijn en sterke voorkeur voor leer en Apple Carplay; geen eisen aan de motor (geen caravan, en hoeft ook niet snel te zijn).
Wegens werk/locatie is een alternatief voor auto (bakfiets) geen optie :).

Ik zie door de bomen het bos niet meer qua alternatieven, en hoe o.a. betrouwbaarheid en totale rijkosten zich dan verhoudt tot prijs. Ik heb gekeken naar:

Wat nieuwere autos:
- Renault Espace (2016+; wil <125k km want Renault en bang voor groot onderhoud, en dan is 18k budget eigenlijk niet toereikend)
- Renault Grand Scenic (beetje zoals bovenstaand, maar iets goedkoper. Twijfel aan betrouwbaarheid)
- C4 Grand Picasso (2018; 110k; 18k aanschaf; grote voordeel is dat ie relatief jongst is, met 18k al veel opties heeft (leer, Apple Carplay) - betrouwbaarheid lijkt beter dan Renault?)

Oudere ‘econimische opties’
- Mazda 5 (2011 na facelift, 125-150k km, 12k prijs - dit is een uiteraard een ‘economische optie’; saai, maar betrouwbaar en goedkoop rijden)
- Toyota Verso (beetje zoals bovenstaand maar dan vaak iets nieuwe en minder kms, waardoor iets duurder in aanschaf, maar overall saai en goedkoop rijden)
- Volco XC90 (youngtimer, 150k km, 12k prijs - hier zit zorg natuurlijk in onderhoud e.d. hoewel hij op de zaak zou kunnen dus dat scheelt)
- Ford S max (2014, 2.0L, 130k km, 14k aanschaf)

Mis ik iets? Wat hebben jullie of zouden jullie doen? Adviezen wat betreft de betrouwbaarheid van moderne Franse autos (genoemde Renault, Citroen, ..)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11-05 22:35
Ik heb zelf geen auto, dus kan daar slecht advies over geven. Wel heb ik ook drie kinderen (0, 2, 4). Wij doen alles met de deelauto of trein. Vooral de laatste heeft enorm veel ruimte en je hoeft niks in te klikken. :) Maar dat moet qua reis naar en van het station voor jou natuurlijk wel acceptabel zijn. Verder succes met de zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:24

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Peugeot 5008 is enorm ruim.

Skoda Kodiaq eventueel ook.

Dacia heeft nog wat opties gehad over de jaren.

Verso en Mazda 5 lijken me vrij krap nog. Xc90 vooral ruim op rij 3 en bagageruimte. Middelste rij krapper dan de 5008.

Zijn ook op zoek. Heb geen behoefte aan 7 stoelen, maar met 2 meter lengte, twee kinderzitjes en een hond is ruimte wel lekker. Heb nu een 5008 in de lease. Ga hoogstwaarschijnlijk voor een Kodiaq PHEV.

[ Voor 65% gewijzigd door MikeyMan op 01-05-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 19:35
Voor de looks zeg ik de Peugeot 5008, maar voor totaalpakket de C4

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• marteltor
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14-05 19:35
DrSpixel schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:29:
Ik heb zelf geen auto, dus kan daar slecht advies over geven. Wel heb ik ook drie kinderen (0, 2, 4). Wij doen alles met de deelauto of trein. Vooral de laatste heeft enorm veel ruimte en je hoeft niks in te klikken. :) Maar dat moet qua reis naar en van het station voor jou natuurlijk wel acceptabel zijn. Verder succes met de zoektocht!
Hij vroeg om een auto...
De meeste deelautos die ik zie zijn mini-autos. Daarnaast moet je maar net in een deel van Nederland wonen waar die dingen staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@JDillinger Als je nu de Auris rijd, heb je de Prius+/Wagon al overwogen? Zelfde betrouwbare hybride aandrijflijn, maar wel mooi de ruimte. Je kunt alleen niks trekken. Bouwjaar is ook al weer wat ouder.

Nog een andere optie is de VW Touran, ik rij deze zelf als Connected Series, met 1.4TSI en DSG automaat uit 2016. Uit 2016 zit je met de goede motorcode, maar de dubbele koppelingsplaat is wel een zwak punt en dus iets om te controleren bij aankoop.

Ik kwam bijv. van een particulier deze tegen: https://www.marktplaats.n...-highline-7-persoons-pano (handgeschakeld)

Verder een hele fijne wagen en je kunt gewoon iets trekken (1500kg). Onderhoudskosten liggen wel iets hoger dan de Prius+.

Ik heb zelf niks met Franse merken, dus kan daar niks nuttigs over zeggen.

[ Voor 14% gewijzigd door Falcon op 01-05-2024 08:54 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18:54

-tom-562

Oliesjeik

Ik zou zelf persoonlijk de moderne Franse auto's links laten liggen met hun gare THP blokjes e.d..
Een Prius+ zou ik als eerste overwegen, of een Corolla Verso. Of een Ford S-Max, met de 2.0 Ecoboost motor

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Al eens de zoekoptie gebruikt?
Deze vraag komt om de paar weken wel eens langs….

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 14:56
JDillinger schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:00:
Huidige auto is krap qua beenruimte voor bestuurder met kinderstoel erachter, en we worstelen om netjes maxi cosi, kinderstoel en zitverhoger op tweede rij te krijgen (en het erin te kruipen om alles vast te klikken). We zoeken daarom een zeven-zitter met drie rijen stoelen.
Met het idee dat één van de kinderen op de derde zitrij gaat? Je kunt ze in sommige auto's ook wel naast elkaar op de tweede zitrij passen.
- Renault Espace (2016+; wil <125k km want Renault en bang voor groot onderhoud, en dan is 18k budget eigenlijk niet toereikend)
- Renault Grand Scenic (beetje zoals bovenstaand, maar iets goedkoper. Twijfel aan betrouwbaarheid)
De 1.3 TCe, die je in de Scenic kunt vinden, staat goed bekend. Qua betrouwbaarheid is die uit dit rijtje de beste, denk ik.
Deze exemplaren zien er niet verkeerd uit:
https://www.anwb.nl/auto/...scnic/overzicht/361465146
https://www.autotrack.nl/...nic-benzine-2018-55165100
- C4 Grand Picasso (2018; 110k; 18k aanschaf; grote voordeel is dat ie relatief jongst is, met 18k al veel opties heeft (leer, Apple Carplay) - betrouwbaarheid lijkt beter dan Renault?)
Ik schat deze juist slechter in dan de Scenic wat betreft onderhoudskosten en reparaties. De 1.6 THP motoren kennen problemen en ook de 1.2 Puretech motoren zijn niet al te best. Bovendien is de basis van dit model relatief oud.
- Mazda 5 (2011 na facelift, 125-150k km, 12k prijs - dit is een uiteraard een ‘economische optie’; saai, maar betrouwbaar en goedkoop rijden)
- Toyota Verso (beetje zoals bovenstaand maar dan vaak iets nieuwe en minder kms, waardoor iets duurder in aanschaf, maar overall saai en goedkoop rijden)
- Volco XC90 (youngtimer, 150k km, 12k prijs - hier zit zorg natuurlijk in onderhoud e.d. hoewel hij op de zaak zou kunnen dus dat scheelt)
Met een youngtimer moet je wel rekening houden met meer gedoe dan bij een nieuwere auto - daar moet je maar net zin in hebben. Als je voor een youngtimer gaat dan is de Verso de beste keuze. De rest zou ik alleen doen als je het echt heel leuk vindt (en dus het extra gedoe en kosten vindt opwegen tegen de lol van een dikke oude SUV).

Alternatieven die je ook zou kunnen overwegen:
- Toyota Prius: de vierde generatie Prius is wat hoger en biedt behoorlijk veel ruimte op de achterbank dus mogelijk passen drie kids naast elkaar. Betrouwbaarheid is fantastisch maar Apple Carplay heeft ie niet (zou je achteraf moeten inbouwen). Qua aandrijflijn lijkt ie op de Auris die je hebt maar dan een heel stuk verfijnder.
https://www.autowereld.nl...tie-39623351/details.html

- Toyota Corolla Touring Sports: de opvolger van je Auris is een flink stuk ruimer, net als de Prius veel verfijnder maar in tegenstelling tot de Prius heeft de Corolla wel Carplay. Hoog is ie niet en een derde zitrij heeft ie natuurlijk ook niet. Net als de Prius zo ongeveer de top wat betreft gebruikskosten (zuinig, onwijs betrouwbaar, goede restwaarde).
https://www.autowereld.nl...ess-39511255/details.html
Falcon schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:47:
@JDillinger Als je nu de Auris rijd, heb je de Prius+/Wagon al overwogen? Zelfde betrouwbare hybride aandrijflijn, maar wel mooi de ruimte. Je kunt alleen niks trekken. Bouwjaar is ook al weer wat ouder.
Een 'gouwe ouwe' zo'n Prius+ / Prius Wagon. Jammer genoeg zijn ze relatief duur en relatief oud (de aandrijflijn in de 4e generatie Prius en Corolla zijn veel fijner). Carplay zit er nooit op. Maar betrouwbaar en ruim en zevenzits zijn ze wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

ietjse budget oprekken en je hebt een 2022, 50K Dacia Jogger 7 persoons bij de dealer met garantie en waarschijnlijk de eerste tijd geen kosten

https://link.marktplaats.nl/m2109903664

[ Voor 20% gewijzigd door bombadil op 01-05-2024 10:24 ]

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StefanoDiBosso
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 14:00
Misschien z’n tweelingbroer: de Galaxy? Die is een stuk ruimer. Het hebbende over ruimte, er gaat in die categorie natuurlijk niets boven een Voyager, zoals deze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rico
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17:07

Rico

Wie dit leest is gek....

Zou een Peugeot 5008 doen want die heeft 3 losse stoelen op de 2de zitrij en elke heeft isofix.
Rij zelf een 3008 uit 2018 met 188.000km op de teller nu. Ben eerste eigenaar en heb de 1.2 motor en bevalt erg goed.
Ook 3 kinderen en de 5008 was dan toch handiger.
Distributieriem moet je om de 95.000km wisselen en ik heb net de 3de erin gekregen.
Verder nooit problemen met de auto gehad en wij gaan met dakkoffer op vakantie en de 1.2 komt niks te kort.
Zou eens een testrit gaan maken in een 5008.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Parody
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
StefanoDiBosso schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:06:
[...]

Misschien z’n tweelingbroer: de Galaxy? Die is een stuk ruimer. Het hebbende over ruimte, er gaat in die categorie natuurlijk niets boven een Voyager, zoals deze.
Wij zijn ook voor de Galaxy gegaan, inderdaad net wat ruimer dan een S-Max. Voordeel van deze auto's is dat de gehele zitting omklapt, waardoor isofix stoeltjes gewoon kunnen blijven zitten als er iemand naar de 3e zitrij moet. Da's wel een heel prettige eigenschap met kinderen in die leeftijdscategorie. En 3 kinderen naast elkaar gaat prima,met 3x isofix op de 2e zitrij (en helaas geen isofix op de 3e, maar gordels doen ook een hoop).

[ Voor 7% gewijzigd door Parody op 01-05-2024 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Heel veel dank voor de reacties allemaal! Derde zitrij is inderdaad met het idee om één kind op de derde rij te zetten, en zo iets meer ruimte te hebben per stoel.

N.a.v. jullie berichten besloten af te zien van Picasso en ook Espace/Scenic - wil toch bij Franse merken vandaan blijven. Zien er leuk uit, maar twijfel teveel aan betrouwbaarheid.

Ben nu vooral aan het kijken naar Prius+, S-max en 5008.

De Prius+ is behoorlijk aan de prijs; 18k voor 2013 met 135k ol teller bijvoorbeeld. Lijkt wel ruim en is uiteraard een rationele keuze (saai maar betrouwbaar).

De Ford S-max (Galaxy vind ik teveel een ‘bus’) lijkt me iets leuker rijden, maar verbaas me ook over hoe duur ie is (voor 18k een uit 2013 met 145k op de teller). Met welke tellerstand zouden jullie deze nog kopen? De Prius koop ik prima met 150k op de teller, maar de Ford niet denk ik (en Frans zeker niet)?

De 5008 vind ik het mooist, past goed qua ruimte, heeft de opties die ik zoek (met klein beetje extra budget), maar ik lees toch ook veel slechte dingen over de PureTech motoren, dus twijfel. Problemen lijken wel minder bij tweede generatie (vanaf 2019) geloof ik.

[ Voor 3% gewijzigd door JDillinger op 02-05-2024 23:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
De laatste generatie Scenic en voorlaatste Espace zijn echt wel betrouwbaar. Het platform (electronica) is van Nissan. In de Espace zit een 1,6 of 1,8 TCe benzinemotor, dit zijn motorblokken van Nissan. De Scenic komt (afhankelijk van de leeftijd) met een 1,2 of 1,3 TCe. De 1,3 TCe is door Renault ontwikkeld samen met Mercedes (wordt ook gebruikt in Mercedes modellen) en staat zeer goed bekend. De 1,2 TCe heeft wel wat issues gehad, die zou ik links laten liggen. Van de diesels (als je dat overweegt) zou ik alleen de laatste 2.0 generatie nemen, de eerdere 1,6 gingen bijna allemaal kapot.

Ik rijd zelf in een 2018 Espace 7 persoons en ik kan met mijn 1.90 meter gewoon op de derde zitrij zitten. De beenruimte is dan wel wat minder (de 2e rij kan een stukje naar voren en daar is ook wel beenruimte voor) maar mijn hoofd zit niet tegen het dak. En dan heb ik ook nog de versie met het elektrische schuifdak.

Franse merken hebben vaak net even wat meer te bieden, ze zijn vaak wat bijzonderder ontworpen dan Japanners en hebben wat meer opties voor dezelfde prijs. De betrouwbaarheid is de laatste jaren echt verbeterd. En Toyota of Ford is natuurlijk ook prima, maar die modellen zijn wat saaier.

Houd er rekening mee dat je niet de derde zitrij mag gebruiken als je stoelen van de 2e zitrij hebt neergeklapt. Voor een kind werkt het vast, maar volgens de gebruiksaanwijzing is het niet toegestaan vanwege de veiligheid bij botsingen. Ik denk dat dit ook zo is bij de andere merken die een 3e zitrij bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:39

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

JDillinger schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:44:
Heel veel dank voor de reacties allemaal! Derde zitrij is inderdaad met het idee om één kind op de derde rij te zetten, en zo iets meer ruimte te hebben per stoel.

N.a.v. jullie berichten besloten af te zien van Picasso en ook Espace/Scenic - wil toch bij Franse merken vandaan blijven. Zien er leuk uit, maar twijfel teveel aan betrouwbaarheid.

De Prius+ is behoorlijk aan de prijs; 18k voor 2013 met 135k ol teller bijvoorbeeld. Lijkt wel ruim en is uiteraard een rationele keuze (saai maar betrouwbaar).

De Ford S-max (Galaxy vind ik teveel een ‘bus’) lijkt me iets leuker rijden, maar verbaas me ook over hoe duur ie is (voor 18k een uit 2013 met 145k op de teller). Met welke tellerstand zouden jullie deze nog kopen? De Prius koop ik prima met 150k op de teller, maar de Ford niet denk ik (en Frans zeker niet)?

De 5008 vind ik het mooist, past goed qua ruimte, heeft de opties die ik zoek (met klein beetje extra budget), maar ik lees toch ook veel slechte dingen over de PureTech motoren, dus twijfel. Problemen lijken wel minder bij tweede generatie (vanaf 2019) geloof ik.
Laat je bewust de Touran uit deze lijst?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RedFox
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:29

RedFox

Heb je een OV ofzo?

Je weet dat Peugeot ook Frans is? ;)

You are not special. You are not a beautiful or unique snowflake. You're the same decaying organic matter as everything else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-05 14:56
Maar is die dere zitrij nog nodig als ze alledrie naast elkaar passen op de tweede zitrij? En als ze alledrie naast elkaar passen, is een 'gewone stationwagen' dan ook een optie? Want daar is de keuze groter en is er meer modern en betrouwbaar aanbod.

Het land van afkomst maakt een auto niet betrouwbaar of onbetrouwbaar. De 1.2 Puretech motoren van Stellantis zijn niet al te best. De 1.2 Puretech is één van de redenen dat de C4 Picasso/Spacetourer niet echt betrouwbaar is en helaas heeft de 5008 precies dezelfde motor. De 1.3 TCe motoren van Renault zijn juist erg goed.

Autoblog schreef gisteren nog een aankoopadvies over de Peugeot 3008 en die is onderhouds identiek aan de 5008 alleen ietsje kleiner. Van de potentiele problemen die ze opsommen wordt je niet vrolijk - zeker niet als je nu een Toyota gewend bent.
PhilipsFan schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 01:31:
De laatste generatie Scenic en voorlaatste Espace zijn echt wel betrouwbaar. Het platform (electronica) is van Nissan. In de Espace zit een 1,6 of 1,8 TCe benzinemotor, dit zijn motorblokken van Nissan. De Scenic komt (afhankelijk van de leeftijd) met een 1,2 of 1,3 TCe. De 1,3 TCe is door Renault ontwikkeld samen met Mercedes (wordt ook gebruikt in Mercedes modellen) en staat zeer goed bekend. De 1,2 TCe heeft wel wat issues gehad, die zou ik links laten liggen. Van de diesels (als je dat overweegt) zou ik alleen de laatste 2.0 generatie nemen, de eerdere 1,6 gingen bijna allemaal kapot.
Dat dus.

[ Voor 12% gewijzigd door roel-online op 03-05-2024 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ipv tweedehandsjes lijkt me een Dacia dan ook wel interessant. Ik denk dat je dan minder onderhoudskosten hebt. Uit welk land een auto komt maakt volgens mij niet zo veel meer uit, de merken werken allemaal met elkaar samen. Nissan, Opel, Renault delen zo veel samen.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 09:39
Marzman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 09:34:
Ipv tweedehandsjes lijkt me een Dacia dan ook wel interessant. Ik denk dat je dan minder onderhoudskosten hebt. Uit welk land een auto komt maakt volgens mij niet zo veel meer uit, de merken werken allemaal met elkaar samen. Nissan, Opel, Renault delen zo veel samen.
Nissan, Renault en Mitsubishi bedoel je? Dat zijn allemaal zusjes.

Opel is van Stellantis, net als Fiat, Peugeot, Jeep, Citroën etc.

Verder heb je zeker gelijk dat veel merken samen dingen ontwikkelen zoals onderstellen en motoren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:42

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik rijd een 9 jaar oude Citroën Grand C4 Picasso met een 1.6 BlueHDI. Ook gekocht vanwege 3 kinderen in maxicosi's. De ruimte is enorm!

Over betrouwbaarheid niets te klagen. Alleen een keer een kapotte eolyspomp en aircopomp gehad. En de distributieriem natuurlijk vervangen bij 175.000km. Inmiddels 278.000 op de teller met originele koppeling en dergelijke.

De 3e zitrij gebruiken wij nooit. Alle kinderen (twee van 5 en een van 3) passen meer dan ruim op de 2e zitrij. Daarnaast vind ik het een beetje gedoe om die bank steeds neer te moeten klappen zodat er iemand in de kofferbak kan zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door Tjebakka op 03-05-2024 10:59 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 15:56
Tjebakka schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:56:
Ik rijd een 9 jaar oude Citroën Grand C4 Picasso met een 1.6 BlueHDI. Ook gekocht vanwege 3 kinderen in maxicosi's. De ruimte is enorm!

Over betrouwbaarheid niets te klagen. Alleen een keer een kapotte eolyspomp en aircopomp gehad. En de distributieriem natuurlijk vervangen bij 175.000km. Inmiddels 278.000 op de teller met originele koppeling en dergelijke.
Ik heb eenzelfde positieve ervaring met de Grand Picasso. Ook een diesel, rijdt heerlijk rustig en ik haal 20 km per liter brandstof. Heeft Android auto en Apple Car Play. Geen idee hoe de benzine motoren zijn, maar diesel is helemaal prima. Extra kosten vallen volgens mij mee qua wegen belasting etc. Aanschaf van diesel kan tegen een hele lage prijs nu.

Ps. Ik zou zeker kijken naar een auto met 3 stoelen op rij 2 ipv een bank. Voor onze kinderen werkt dat fantastisch!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:51

Tacoos

i am i

-tom-562 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:15:
Ik zou zelf persoonlijk de moderne Franse auto's links laten liggen met hun gare THP blokjes e.d..
Een Prius+ zou ik als eerste overwegen, of een Corolla Verso. Of een Ford S-Max, met de 2.0 Ecoboost motor
Zowel ik als een collega van me hebben een C4 Grand Picasso, weliswaar uit 2015, maar die kan ik van harte afraden:
- de motor verbruikt olie, maar omdat er geen oliepeil sensor in zit, krijg je pas een waarschuwing als de olie echt op is; kan niet goed zijn voor het blok (modellen uit 2018 kunnen een verbeterde versie hebben).
- Als de motor olie verbruikt, komt er ook benzine bij de olie en daar kon de riem die in de olie draait niet tegen, inmiddels wordt een ander type riem gebuikt die daar beter tegen kan als het goed is, maar toch....
-de centrale display vertoont na verloop van tijd uitval, te herkennen aan cirkelvormige gebieden die geen beeld meer geven. Een nieuwe kost 1200,- euro ( :X 8)7 ), reparatie 300-400 euro. Als er onderdelen te krijgen zijn.
- De stoelen lijken stevig voor Franse begrippen, maar op lange ritten vallen ze wat mij en mijn vrouw betreft toch door de mand

Wij hebben een versie met handbak, maar de automaat is een gerobotiseerde handbak; deze staan erom bekend koppelingen te vreten en traag te schakelen. Ik heb wel een proefrit in zo'n versie gemaakt, daarbij maakte ik mee dat de bak twijfelde welke versnelling te kiezen en daardoor op en neer bleef schakelen |:(

Om bovenstaande zou ik ook de Peugot 5008 laten staan.
Dacia's hebben ook zo'n gerobotiseerde handbak/automaat. Als je perse een automaat wil zou ik die ook links laten liggen

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icey
  • Laatst online: 15:03
Icey schreef op maandag 22 januari 2024 @ 14:47:
Ik zou toch nog even kijken naar de Citroën Grand C4. We hebben zelf de 1.6L 4 cilinder (165 PK). Automaat, 7-zitter (in ons geval) blijkt toch wel heel erg relaxed als opa en/of vriendjes mee rijden, panoramadak, schermpjes en draadloze koptelefoons in de hoofdsteunen. Afgezien van kapotte stoelverwarming/massagestoelen i.v.m een kabelbreuk eigenlijk geen gezeik.
Ik herken mij niet in bovenstaande verhaal m.b.t. de automaat en olieverbruik. Rijdt heel soepel maar misschien heb ik een andere versie. :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:42

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

peter13579 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:03:
[...]

Ik heb eenzelfde positieve ervaring met de Grand Picasso. Ook een diesel, rijdt heerlijk rustig en ik haal 20 km per liter brandstof. Heeft Android auto en Apple Car Play. Geen idee hoe de benzine motoren zijn, maar diesel is helemaal prima. Extra kosten vallen volgens mij mee qua wegen belasting etc. Aanschaf van diesel kan tegen een hele lage prijs nu.

Ps. Ik zou zeker kijken naar een auto met 3 stoelen op rij 2 ipv een bank. Voor onze kinderen werkt dat fantastisch!
Klopt inderdaad. De auto is zo'n 1560 kilo en dat is relatief licht voor zo'n grote auto. Daardoor zit je nog aardig gunstig qua wegenbelasting icm een diesel. De stoelen vind ik ook helemaal prima trouwens. Alleen de middensteun is een beetje ingedeukt inmiddels.

[ Voor 6% gewijzigd door Tjebakka op 03-05-2024 11:31 ]

If it aint fixed, it's broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:12

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Eén van onze auto's is een C4 Picasso uit 2008 - een stuk ouder dan die jij op het oog hebt, maar toch even mijn verhaal.

De motor in onze Picasso is nog een Peugeot-motor, dus niet een PSA/BMW THP-blok. Die motor is erg fijn, en er zijn ook geen issues mee. Wel hebben we de koppeling en handbak moeten vervangen met 240k op de teller, maar dat is een redelijke km-stand voor zoiets IMHO.

Eigenaardigheden: na verloop van tijd laat de lijm los waarmee de oliepijlstok aan het dopje vastzit, met als gevolg dat de oliepijlstok ergens in het oliereservoir drijft. Vis die er dan maar eens uit, en zie maar eens aan een passende oliepijlstok te komen zonder 150 euro uit te moeten geven bij Citroen zelf :)

Qua electrotechniek lijkt de auto wel eens bezeten: ramen die niet meer naar boven willen tenzij je ze eerst helemaal naar beneden laat gaat, de zonwering voor het dakraam dat uit zichzelf opent en sluit (nee, dat is geen feature). Ook is de boordcomputer nog minder stabiel dan Windows 95 - hij crasht vaak tijdens de rit, waardoor het scherm uitvalt en je het een paar minuten zonder radio, navigatie en telemetrie moet doen (snelheidsmeter en toerenteller werken dan gelukkig nog wel).

De stoelverwarming is zo traag dat de gemiddelde billen de stoel sneller warm hebben. De luchtvering is een ramp (en totaal anders dan wat je van Citroen zou verwachten). De auto houdt ook soms in bij het versnellen (oorzaak nog altijd niet gevonden, lijkt het motormanagementsysteem te zijn).

Pluspunten zijn de ruimte (het lijkt wel een bus) en de gadgets/features die je krijgt voor je geld. De auto is ook fluisterstil en je hebt goed overzicht door het vele glas.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:12

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

RedFox schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:54:
[...]

En dat de 5008 en de C4 Picasso onderhuids dezelfde auto's zijn.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:49

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

-tom-562 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:15:
Dat geldt dus niet voor Renault, die gebruikt geen THP-blokjes voor zover ik weet.

Welke auto je ook kiest, een garantie op een onderhoudsvrije periode na aanschaf heb je nooit. Kies er dus eentje die qua aanschafprijs gunstig is, dan heb je wat buffer om eventuele tegenvallers op te vangen. En kies gewoon een auto die je mooi vindt, zeker een belangrijk punt als je er elke dag in rijdt.

[ Voor 27% gewijzigd door Icephase op 03-05-2024 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• weebl
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:25

weebl

YARR!

RedFox schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:54:
[...]

Dit ja. Als je dan auto's af gaat strepen moet je de 5008 er juist vanaf halen en de Scenic/Espace er op laten staan. Ook de Citroen C4 met de 1.2 PureTech zou ik wegstrepen.

De PureTech motoren staan bekend om de problemen met de distributieriem. Voor mij destijds de reden om er met een boog omheen te lopen, was het risico me niet waard.

De 1.3 TCe met 115, 140 en 160PK die in de Scenic zit is een prima motor, geen grote bekende problemen mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:35
Ik zie dat de Opel Zafira nog niet genoemd is. Misschien ook een optie. Mijn broertje propt daar ook zijn 3 kinderen (0,2,4) in, zonder een derde zitrij nodig te hebben. En mijn ouders vervoerde daar vroeger ook 5 pubers mee. Dus die zou voldoende ruimte moeten hebben.

Als je echt een derde zitrij wil, zoek dan op auto's voor 6+ personen. Die hebben dan genoeg ruimte.
Hoewel je daar ook autobusjes tussen ziet. Maar ik denk dat die overkill zijn. ;)

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tacoos
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18:51

Tacoos

i am i

Icey schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 11:24:
[...]

Ik herken mij niet in bovenstaande verhaal m.b.t. de automaat en olieverbruik. Rijdt heel soepel maar misschien heb ik een andere versie. :-)
Wij hebben de 1.2 puretech motor met 130 pk, deze kun je ook met (dacht ik) 90 of 110 pk krijgen.
Die 4 cilinder die jij hebt is de beruchte THP, is die inmiddels wel betrouwbaar dan?

Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -bolio-
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:55

-bolio-

Gamertag: BolioDraak

Wij hebben in 2019 een nieuwe 5008 (1.2 EAT8 GT-line) gekocht ook ivm 3e kind. Inmiddels zijn we ruim 4 jaar en 80k km verder, inclusief vakanties naar Zuid Frankrijk, Italie en Spanje en sinds 2 jaar zelfs met een (lichte) caravan. Ik kan niet anders zeggen dan heerlijke auto om mee te rijden, ook zwaar beladen en in bergachtig gebied. Wellicht door de acht traps automaat, maar ik vergeet vaak dat ik "maar" met een 1.2L 3 cylinder onderweg ben.

Enige "zwakke" punt wat ik kan bedenken is de distributieriem, maar de dealer weet dit ook en deze wordt ieder jaar op breedte gemeten bij de beurt. De onze was bij de vorige beurt net buiten spec en is (nog volledig onder garantie) vervangen voor een nieuwe.

Verder zou ik je echt van harte willen aanraden om een auto te nemen waarbij de kinderen op de 2e rij passen. Het liefst met 3 losse stoelen zodat eerst kinderstoeltjes goed passen, en als ze wat ouder zijn iedereen goed kan zitten. De derde rij altijd moeten gebruiken is niet praktisch, om nog maar te zwijgen van de zeer beperkte bagage plek wat je dan nog overhoud.

[ Voor 5% gewijzigd door -bolio- op 03-05-2024 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• seanpaul
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-05 23:50
Hi allen,

Wegens komst van een derde kind (0, 3 en 5) zoeken wij een alternatief voor onze station (Auris Touring Sport). Huidige auto is krap qua beenruimte voor bestuurder met kinderstoel erachter, en we worstelen om netjes maxi cosi, kinderstoel en zitverhoger op tweede rij te krijgen (en het erin te kruipen om alles vast te klikken). We zoeken daarom een zeven-zitter met drie rijen stoelen. Bagageruimte is geen enorm issue.
Budget is rekbaar, maar liefst tot 18k. Auto kan evt. op zaak (youngtimer een optie). Moet benzineautomaat zijn en sterke voorkeur voor leer en Apple Carplay; geen eisen aan de motor (geen caravan, en hoeft ook niet snel te zijn).
Wegens werk/locatie is een alternatief voor auto (bakfiets) geen optie :).

Ik zie door de bomen het bos niet meer qua alternatieven, en hoe o.a. betrouwbaarheid en totale rijkosten zich dan verhoudt tot prijs. Ik heb gekeken naar:

Wat nieuwere autos:

Mis ik iets? Wat hebben jullie of zouden jullie doen? Adviezen wat betreft de betrouwbaarheid van moderne Franse autos (genoemde Renault, Citroen, ..)
Ik zit in het zelfde schuitje, maar heb gekozen voor een BMW 6 serie GT.

We hebben er een van 3, 1 en straks in juli een derde. We hebben van te voren 3 kinderstoelen weten te passen in de auto en 2 volwassenen.

2 stoelen op de achterbank, eentje op de voorbank en een volwassene tussen de 2 stoelen op de achterbank. Heel lang heb ik getwijfeld of ik echt een 7-zitter nodig had en blijkbaar hoeft het echt niet (bij een 4e kind moet het echt wel, als die dicht op de andere 3 kinderen zit qua leeftijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F1dude
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 10-05 12:50
Wij hebben een 2012 Hyundai Santa Fe met 3 zitrijen - een gigantische auto, incl. alle opties (Leer/Automaat/ glazen dak/electrische stoelen incl. verwarming) en toentertijd gekocht voor 19K. We hebben hier veel lange trips al meegemaakt en rijdt fantastisch. Helaas geen Apple Carplay, maar ik doe alle via mijn telefoon en dat werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
Veel dank voor de reacties weer allemaal! Erg waardevol.

We zijn inmiddels wezen kijken bij een Mazda 5 en Prius plus (van kennissen). We twijfelen of we hier genoeg ruimte in zullen hebben voor de bagage, en of we de kids er makkelijk genoeg in krijgen (twee op tweede rij en een op derde - drie op twee rik past niet (met onze stoelen)). Hierdoor hebben we besloten nu toch naar iets groters te kijken. We hebben de Peugeot (wegens teveel geluiden rond probleem motorblok) geschrapt, en de Scenic/Espace blijven dan toch over (zolang ze uit de goede serie komen).

Ik heb inmiddels een Espace gevonden van Jan 2016, 1.6TCe Initiale met 113k op de teller, nieuwe distributieriem en 12 maanden BOVAG. Als ik het goed begrijp is deze motor dus ‘OK’ - eens @PhilipsFan ? Ben zelf online nog wat aan het zoeken ook, maar als jullie al wat weten hoor ik het graag.
PhilipsFan schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 01:31:
De laatste generatie Scenic en voorlaatste Espace zijn echt wel betrouwbaar. Het platform (electronica) is van Nissan. In de Espace zit een 1,6 of 1,8 TCe benzinemotor, dit zijn motorblokken van Nissan.

Ik rijd zelf in een 2018 Espace 7 persoons en ik kan met mijn 1.90 meter gewoon op de derde zitrij zitten. De beenruimte is dan wel wat minder (de 2e rij kan een stukje naar voren en daar is ook wel beenruimte voor) maar mijn hoofd zit niet tegen het dak. En dan heb ik ook nog de versie met het elektrische schuifdak.
Deze input was specifiek nuttig - dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:22
JDillinger schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:28:
Veel dank voor de reacties weer allemaal! Erg waardevol.

We zijn inmiddels wezen kijken bij een Mazda 5 en Prius plus (van kennissen). We twijfelen of we hier genoeg ruimte in zullen hebben voor de bagage, en of we de kids er makkelijk genoeg in krijgen (twee op tweede rij en een op derde - drie op twee rik past niet (met onze stoelen)). Hierdoor hebben we besloten nu toch naar iets groters te kijken. We hebben de Peugeot (wegens teveel geluiden rond probleem motorblok) geschrapt, en de Scenic/Espace blijven dan toch over (zolang ze uit de goede serie komen).

Ik heb inmiddels een Espace gevonden van Jan 2016, 1.6TCe Initiale met 113k op de teller, nieuwe distributieriem en 12 maanden BOVAG. Als ik het goed begrijp is deze motor dus ‘OK’ - eens @PhilipsFan ? Ben zelf online nog wat aan het zoeken ook, maar als jullie al wat weten hoor ik het graag.

[...]

Deze input was specifiek nuttig - dank!
Als je de keuze hebt zou ik voor de 1.8 gaan, maar volgens mij mankeert er ook niks aan de 1.6, het is hetzelfde blok met wat minder inhoud. De Espace is toch niet echt een scheurijzer, hoewel mijn 1.8 best wel serieus hard vooruit wil. Passagiers zeggen soms dat hij 'als een raket' gaat als ik even ergens snel tussendoor wil :)

Waar ik een beetje vreemd tegenaan kijk is de claim dat er een nieuwe distributieriem in zit: deze blokken hebben een ketting. Maar dat zegt wellicht meer over de handelaar dan over de auto. De Initiale is wel echt serieus fijn met stoelverwarming. Als je een 2016 neemt, check dan even in de onderhoudshistorie of de koppeling al vervangen is, dat was een zwak punt van deze modellen, latere koppelingen zijn beter en bij veel zijn ze onder garantie vervangen. Als je er niet achter kunt komen: maak een proefrit en let vooral op of hij zonder schokken wegrijdt en van 1 naar 2 schakelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JDillinger
PhilipsFan schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:07:
[...]

Als je de keuze hebt zou ik voor de 1.8 gaan, maar volgens mij mankeert er ook niks aan de 1.6, het is hetzelfde blok met wat minder inhoud. De Espace is toch niet echt een scheurijzer, hoewel mijn 1.8 best wel serieus hard vooruit wil. Passagiers zeggen soms dat hij 'als een raket' gaat als ik even ergens snel tussendoor wil :)

Waar ik een beetje vreemd tegenaan kijk is de claim dat er een nieuwe distributieriem in zit: deze blokken hebben een ketting. Maar dat zegt wellicht meer over de handelaar dan over de auto. De Initiale is wel echt serieus fijn met stoelverwarming. Als je een 2016 neemt, check dan even in de onderhoudshistorie of de koppeling al vervangen is, dat was een zwak punt van deze modellen, latere koppelingen zijn beter en bij veel zijn ze onder garantie vervangen. Als je er niet achter kunt komen: maak een proefrit en let vooral op of hij zonder schokken wegrijdt en van 1 naar 2 schakelt.
Om binnen budget te blijven (met beperkte tellerstand) zal het een 1.6 worden, maar hoef toch niks te trekken (en heb nog een Tesla voor als ik snel wil ;)).

Vervanging betreft indd ketting (niet riem - typo). Heb nog niet specifiek gevraagd waarom. Zal dat nog doen. Als ik hem koop is het met 12m BOVAG, dus als er iets mis mee is dan heb ik garantie (maar lijkt me niet dat er na 110k nog een verrotte bak in kan liggen?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Denman
  • Laatst online: 19:29
roel-online schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:10:

- Toyota Corolla Touring Sports: de opvolger van je Auris is een flink stuk ruimer, net als de Prius veel verfijnder maar in tegenstelling tot de Prius heeft de Corolla wel Carplay. Hoog is ie niet en een derde zitrij heeft ie natuurlijk ook niet. Net als de Prius zo ongeveer de top wat betreft gebruikskosten (zuinig, onwijs betrouwbaar, goede restwaarde).
https://www.autowereld.nl...ess-39511255/details.html
Ik sluit me hierbij aan. Zelf ben ik van een Auris TS naar een Corolla TS gegaan vanwege de ruimte op de achterbank. Dat is een stuk beter dan bij de Auris. Wij hebben zelf 3 kinderen van 3, 6 en 8 en dat gaat echt prima. Kofferbak is met 600 liter ook goed te noemen.

En dan inderdaad ook nog betrouwbaar (hybride aandrijflijnen van Toyota zijn nagenoeg onverwoestbaar, en dat geldt voor veel andere onderdelen van Toyota ook :P) en ook nog eens lekker zuinig. Gister nog een ritje gemaakt van 100km, tussen de 105 en 110 gereden en kwam op bijna 1 op 22 uit. Let wel, dit is met de 2 liter motor. Als je voor de 1.8 gaat haal je dat op je sloffen.

Verder ook nog Apple CarPlay (al dan niet achteraf) en meer dynamisch rijgedrag dan de Auris.

Join het GoT Pulse-Team!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metaalhoofd
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15-05 20:48
ik zit zelf naar soortgelijke auto's te kijken.

De problemen die ik tot dusver voorbij zie komen mbt de 1.2 Puretech motoren betreffen modellen van voor 2018. Probleem daarbij was dat de distributieriemen eerder aan vervanging toe was dan volgens het boekje (En dus kon knappen als je er te laat bij was).
Hier was een terugroep actie voor en de modellen van na 2018 hebben ook een andere distributieriem en kan niet zo snel soortgelijke issues vinden.

Vraag me af of het gelijk links laten liggen van auto's enkel omdat ze een 1.2 Puretech motor hebben dan niet een beetje te veel hakken met de botte bijl is (zeker omdat in de genoemde prijsklasse (7 zitter onder 20k) er dan nog maar weinig opties over blijven)

Star Citizen Referral Code

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:16
Rico schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:18:
Zou een Peugeot 5008 doen want die heeft 3 losse stoelen op de 2de zitrij en elke heeft isofix.
Rij zelf een 3008 uit 2018 met 188.000km op de teller nu. Ben eerste eigenaar en heb de 1.2 motor en bevalt erg goed.
Ook 3 kinderen en de 5008 was dan toch handiger.
Distributieriem moet je om de 95.000km wisselen en ik heb net de 3de erin gekregen.
Verder nooit problemen met de auto gehad en wij gaan met dakkoffer op vakantie en de 1.2 komt niks te kort.
Zou eens een testrit gaan maken in een 5008.
Hier zelfde ervaring met 5008.

3 volledige stoelen op de 2e rij die je ook nog individueel kun verstellen. Perfect en ruim voor 3 kleine en zitjes, zelfs voor 3 volwassenen.
3e rij is vooral handig voor af en toe, rijden met vriendjes naar activiteiten. Of die enkele keer dat we met opa en oma mee op pad gaan.

Wij hebben 100k in krap 2 jaar erop staan geen centje pijn. 1.2 3 cilinder met 130 pk, heerlijke auto.

Vakantie geen probleem. We knallen in 8 uur over de autobahn naar Oostenrijk, en blijft dan ook zuinig. 1 x stoppen om te tanken.

Hij heeft wat (Franse) eigenaardigheden maar dat is hem vergeven.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmo1
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 17:25

elmo1

Kona Electric jan-2019

We hebbenzelf al 12 jaar een vw caddy maxi.

Ideale auto vanuit praktisch oogpunt. 7 volwaardige zitplaatsen ideaal voor de bouwmarkt.

Nadeel heeft een starre achteras en verbruik.is ong 1 op 11.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JDillinger
We hebben uiteindelijk een Espace 1.6 TCe uit 2016 aangeschaft. Hij heeft een donkere kleur zoals we wilden, is full option (Bose audio, leren bekleding, ..), en de drie losse stoelen op de tweede zitrij en de hogere instap bevallen fantastisch voor met kinderen. Daarnaast nog enorm veel laadruimte (en het is een zeven-zit, dus twee extra (kleine) plekken voor die keer dat het nodig is).

Zoals verwacht heeft ie wat bijzondere trekjes (rijdt/wiebelt als een slagschip, infotainment is wat langzaam en plasticig etc.) maar daar er is goed mee om te gaan.

Hij paste uiteindelijk binnen budget omdat we hem bij een particulier hebben gekocht hier in de buurt. Kon hierdoor een betrouwbare aankoopkeuring laten doen bij onze eigen garage, en dat was maar goed ook. Hij had wat liefde nodig qua onderhoud en de koppeling was versleten, maar dit is allemaal meegenomen in prijs. Nu dus een prima gezinsauto die we over de 200k gaan rijden! Beginnend volgende maand naar Normandie!

Dank voor al het advies en de reacties.

[ Voor 5% gewijzigd door JDillinger op 05-06-2024 08:50 ]

Pagina: 1