Renault schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:12:
[...]
Helaas, ik ben het met geen enkele van deze beweringen eens.
Waarom?:
- een nieuwe "naald"? Waarschijnlijk bedoel je een nieuwe lees/schrijfkop en dat gaat de fabrikant niet voor je doen, dat is een moeilijke en dure klus die behoort tot het (erg dure) datarecovery domein. De data terughalen van de overige harddisks zou ik eerst proberen.
- 2 jaar stil laten liggen van een harddiskis niet erg (hij lijdt dan in elk geval mechanisch niets) , maar ik zou wel periodiek een schijfcontrole uitvoeren. En bij een goed utigevoerd backupregime heb je de harddisk vaker nodig.
- inmiddels is het dilemma of een harddisk of een SSD betrouwbaarder is voor dataopslag doeleinden aan het veranderen: ik geloof best dat SSD's inmiddels véél betrouwbaarder zijn geworden en dat de balans in die richting gaat doorslaan. Bij een goed uitgevoerd backupregime maakt het trouwens niet uit, daar zit genoeg redundantie in om één defect opslagmedium te compenseren. Maar ook dan is het belangrijk dat een harddisk (voor zover ik weet) méér kansen voor datarecovery biedt: een printplaat deskundig uitwisselen (incl. de specifieke chip-swap) of zelfs koppen (met actuator) vervangen geeft meer kansen dan chips benaderen op een defecte SSD, heel vaak is het een oorzaak van buitenaf (bv. defecte voeding-gevolgen) en dan is vaak álles in een keer gefrituurd. Dus of die swap voor een SSD beter is betwijfel ik nog, maar wellicht is inmiddels de situatie veranderd en zijn SSD's statistisch betrouwbaarder dan een harddisk (bv. door het ontbreken van bewegende delen en is de datarecovery op SSD's een stuk kansrijker geworden. Ik weet niet hoever het nu daar inmiddels mee staat.
Amazon refereert naar de producten (adata). Nu volgende mail ontvangen van Adata. Ik zou die schijf naar Taiwan moeten sturen? Dat kost me een hoop verzendkosten.
Dear customer,
We sincerely apologize for the late reply.
About your inquiry that we recommend contacting with your dealer or the shop where you bought it for swap/repair service.
And if there is no after-sale service in your country,you need send it to Taiwan for repair service.
Before RMA process,we would like you to provide the clear photos for both sides of the product.(Zip files)
After we get your information, we'll check and reply to you as soon as possible.
Soft reminder:
Please notice the warranty ADATA provides on ADATA products (“products”) is limited to repair and inspect in-warranty products,
exclusive of data recovery and back up. ADATA shall not be liable for any damages and/or loss of data stored in products.
If you want to retrieve the data, you may either search for the free software online or try to find a local store which provides the service.
It is recommended that you back up your data or seek professional assistance before sending the product in for repair.
Best Regards,
ADATA Customer Service Center