nauwelijks gebruikte 2tb adata stuk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 17-09 21:09
Deze heb ik 2 jaar geleden eens gekocht, toen weggelegd. Nu beschreven met data.

En nu doet hij dit:
YouTube: April 30, 2024

is under warranty until:2026-03-31. Thank you for your inquiry.Your product is protected by a 3 year limited warranty from the purchase date on your product invoice or receipt. Please keep your invoice/receipt for your possible future warranty claim‎

Een idee hoe ik de data er af krijg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dat klinkt als een headcrash. Daar ga je niet makkelijk nog wat vanaf krijgen. Als het gaat om belangrijke data (en je hebt geen backup) dan zou ik 'm opsturen naar een datarecovery bedrijf, dan heb je kans nog wat terug te vinden.

En zorg in het vervolg voor backups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
TERW_DAN schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:50:
Dat klinkt als een headcrash. Daar ga je niet makkelijk nog wat vanaf krijgen. Als het gaat om belangrijke data (en je hebt geen backup) dan zou ik 'm opsturen naar een datarecovery bedrijf, dan heb je kans nog wat terug te vinden.

En zorg in het vervolg voor backups.
Vreemd, het ding is maar 3x gebruikt. :/ Wel 2 jaar weggelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
data eraf krijgen heb je nieuwe naald nodig + hopen dat die nog niet de schijf bekrast heeft.

maar dat ga je niet zelf oplossen - en bedrijf laten doen kost (relatief) veel.

2 jaar stil laten liggen is niet goed voor een hdd.

mijn advies: vraag adata of je hem mag omruilen naar een SSD, met bijbetaling (SSD's van 2 tb kosten +- 100 euro).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
99ruud99 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:53:
data eraf krijgen heb je nieuwe naald nodig + hopen dat die nog niet de schijf bekrast heeft.

mijn advies: vraag adata of je hem mag omruilen naar een SSD, met bijbetaling (SSD's van 2 tb kosten +- 100 euro).
Thanks voor de tips! Ik zal het vragen.
Ik was net 1,5TB aan data er op aan het zetten toen hij dit ging doen. Als hij dit nu al doet bij een paar keer gebruik, vraag ik me wel af of ik wel enige kwaliteit van ADATA mag verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
ja, adata is "prima" , maar een hdd is gewoon ... een hdd :)
en dan valt er binnen adata ook nog verschillende modellen, van prima tot prullenbak (action).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

saken schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:56:
[...]

Thanks voor de tips! Ik zal het vragen.
Ik was net 1,5TB aan data er op aan het zetten toen hij dit ging doen. Als hij dit nu al doet bij een paar keer gebruik, vraag ik me wel af of ik wel enige kwaliteit van ADATA mag verwachten.
Adata maakt prima spul, maar je kunt altijd de pech hebben dat er wat stuk gaat natuurlijk.

Daarbij maakt Adata zelf geen HDDs, daar zal gewoon een OEMdisk van een ander merk inzitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Ah ja idd.

Nou probeer ik het formulier in te vullen maar er zit een bug in hun site;

Verbinding mislukt. Controleer uw netwerkverbinding en probeer het opnieuw.‎

Misschien maar per e-mail proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Ik denk alleen niet dat het veel zin heeft om garantie te claimen bij ADATA als je je data terug wilt hebben.
Ze zullen waarschijnlijk gewoon onder garantie de disk vervangen, maar daarmee heb je je data nog niet terug. Dus ik zou voor jezelf eerst beslissen wat belangrijker is. De data die erop staat, of de schijf zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• saken
TERW_DAN schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:09:
Ik denk alleen niet dat het veel zin heeft om garantie te claimen bij ADATA als je je data terug wilt hebben.
Ze zullen waarschijnlijk gewoon onder garantie de disk vervangen, maar daarmee heb je je data nog niet terug. Dus ik zou voor jezelf eerst beslissen wat belangrijker is. De data die erop staat, of de schijf zelf.
Het was een backup. Maar dan zal ik opnieuw mn oude schijven er aan moeten hangen. Dus dat komt in principe wel goed, kost alleen even tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:37
@saken
Om welk type gaat het precies? Krijgt hij wel voldoende prik, want soms willen ze dan niet opstarten namelijk.
Probeer het eens op een andere USB3 poort, met een andere kabel of op een andere computer?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Puch-Maxi schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:10:
@saken
Om welk type gaat het precies? Krijgt hij wel voldoende prik, want soms willen ze dan niet opstarten namelijk.
Probeer het eens op een andere USB3 poort, met een andere kabel of op een andere computer?
Op andere PC doet hij helemaal niets. En ook niet aan de andere USB poorten van mn laptop :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online

En een ssd leg je zonder problemen twee jaar weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
SSD kan beter tegen lang in kast liggen dan HDD, natuurlijk zal op geven moment de SSD zijn data verliezen door te lang spanningsloos te zijn. Maar dit duurt langer dan 2 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 15:34
Je hebt bij ADATA geen recht op recovery van je data op de harddisk, wel op reparatie/vervanging van het defecte product.
Hou de ADATA dus nog even vast totdat je alle data terug hebt vanaf de andere "oude hardisks", want ADATA zal het defecte item vernietigen (en dan ben je een aanvullende kans op datarecovery kwijt).
Heb je trouwens al een ander snoertje geprobeerd?

En een SSD is mechanisch robuuster dan een harddisk, maar bij een harddisk heeft datarecovery meer kans van slagen.

Je hebt dus (zoals hierboven al gezegd) gewoon pech met een defecte harddisk, daar kan ADATA verder ook weinig aan doen, zij kopen de spullen ervoor gewoon in (of laten dat zelfs extern fabriceren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault

...

Helaas, ik ben het met geen enkele van deze beweringen eens.
Waarom?:
- een nieuwe "naald"? Waarschijnlijk bedoel je een nieuwe lees/schrijfkop en dat gaat de fabrikant niet voor je doen, dat is een moeilijke en dure klus die behoort tot het (erg dure) datarecovery domein. De data terughalen van de overige harddisks zou ik eerst proberen.
- 2 jaar stil laten liggen van een harddiskis niet erg (hij lijdt dan in elk geval mechanisch niets) , maar ik zou wel periodiek een schijfcontrole uitvoeren. En bij een goed utigevoerd backupregime heb je de harddisk vaker nodig.
- inmiddels is het dilemma of een harddisk of een SSD betrouwbaarder is voor dataopslag doeleinden aan het veranderen: ik geloof best dat SSD's inmiddels véél betrouwbaarder zijn geworden en dat de balans in die richting gaat doorslaan. Bij een goed uitgevoerd backupregime maakt het trouwens niet uit, daar zit genoeg redundantie in om één defect opslagmedium te compenseren. Maar ook dan is het belangrijk dat een harddisk (voor zover ik weet) méér kansen voor datarecovery biedt: een printplaat deskundig uitwisselen (incl. de specifieke chip-swap) of zelfs koppen (met actuator) vervangen geeft meer kansen dan chips benaderen op een defecte SSD, heel vaak is het een oorzaak van buitenaf (bv. defecte voeding-gevolgen) en dan is vaak álles in een keer gefrituurd. Dus of die swap voor een SSD beter is betwijfel ik nog, maar wellicht is inmiddels de situatie veranderd en zijn SSD's statistisch betrouwbaarder dan een harddisk (bv. door het ontbreken van bewegende delen en is de datarecovery op SSD's een stuk kansrijker geworden. Ik weet niet hoever het nu daar inmiddels mee staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Renault schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:12:
[...]

Helaas, ik ben het met geen enkele van deze beweringen eens.
Waarom?:
- een nieuwe "naald"? Waarschijnlijk bedoel je een nieuwe lees/schrijfkop en dat gaat de fabrikant niet voor je doen, dat is een moeilijke en dure klus die behoort tot het (erg dure) datarecovery domein. De data terughalen van de overige harddisks zou ik eerst proberen.
- 2 jaar stil laten liggen van een harddiskis niet erg (hij lijdt dan in elk geval mechanisch niets) , maar ik zou wel periodiek een schijfcontrole uitvoeren. En bij een goed utigevoerd backupregime heb je de harddisk vaker nodig.
- inmiddels is het dilemma of een harddisk of een SSD betrouwbaarder is voor dataopslag doeleinden aan het veranderen: ik geloof best dat SSD's inmiddels véél betrouwbaarder zijn geworden en dat de balans in die richting gaat doorslaan. Bij een goed uitgevoerd backupregime maakt het trouwens niet uit, daar zit genoeg redundantie in om één defect opslagmedium te compenseren. Maar ook dan is het belangrijk dat een harddisk (voor zover ik weet) méér kansen voor datarecovery biedt: een printplaat deskundig uitwisselen (incl. de specifieke chip-swap) of zelfs koppen (met actuator) vervangen geeft meer kansen dan chips benaderen op een defecte SSD, heel vaak is het een oorzaak van buitenaf (bv. defecte voeding-gevolgen) en dan is vaak álles in een keer gefrituurd. Dus of die swap voor een SSD beter is betwijfel ik nog, maar wellicht is inmiddels de situatie veranderd en zijn SSD's statistisch betrouwbaarder dan een harddisk (bv. door het ontbreken van bewegende delen en is de datarecovery op SSD's een stuk kansrijker geworden. Ik weet niet hoever het nu daar inmiddels mee staat.
Amazon refereert naar de producten (adata). Nu volgende mail ontvangen van Adata. Ik zou die schijf naar Taiwan moeten sturen? Dat kost me een hoop verzendkosten.

Dear customer,

We sincerely apologize for the late reply.

About your inquiry that we recommend contacting with your dealer or the shop where you bought it for swap/repair service.

And if there is no after-sale service in your country,you need send it to Taiwan for repair service.

Before RMA process,we would like you to provide the clear photos for both sides of the product.(Zip files)

After we get your information, we'll check and reply to you as soon as possible.

Soft reminder:

Please notice the warranty ADATA provides on ADATA products (“products”) is limited to repair and inspect in-warranty products,

exclusive of data recovery and back up. ADATA shall not be liable for any damages and/or loss of data stored in products.

If you want to retrieve the data, you may either search for the free software online or try to find a local store which provides the service.

It is recommended that you back up your data or seek professional assistance before sending the product in for repair.

Best Regards,

ADATA Customer Service Center

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
Contact met Amazon gehad. Ik kan hem terugsturen en dan krijg ik het geld terug, maar vervanging is helaas niet mogelijk.
Heb voor het ding 62,90 betaald. En hij is nu 25 euro duurder.
Vraag me af wat een goed alternatief zou zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door saken op 03-05-2024 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

categorie: Externe harde schijven
Een paar euro duurder dan die 62,90, maar nog genoeg 2TB spul te vinden voor rond de 70 euro. Soms komen die dingen nog wel eens in de aanbieding voorbij, maar ze zijn goedkoper te vinden dan die ADATA die je nu hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
TERW_DAN schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:53:
categorie: Externe harde schijven
Een paar euro duurder dan die 62,90, maar nog genoeg 2TB spul te vinden voor rond de 70 euro. Soms komen die dingen nog wel eens in de aanbieding voorbij, maar ze zijn goedkoper te vinden dan die ADATA die je nu hebt.
Hij gaat vnl gebruikt worden om games voor mn ps4pro af te spelen. Zou een externe ssd veel schelen? Is wel vanaf 120 eur de goedkoopste van 2tb die ik nu zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Als je het gaat gebruiken voor games zal een SSD veel uit gaan maken. Laadtijden worden aanzienlijk korter. Dus ik zou in dat geval zeker overwegen om een SSD te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Je geeft geen info of je een laptop of PC gebruikt.
Een (grotere) interne SSD is altijd te prefereren boven een externe SSD.

En als je een externe SSD gaatgebruiken, kijk dna ook eens naar je aansluitingen. Als je hardware al wat ouder is, zou alles (dus ook de complete Windows) vanaf externe SSD draaien wel eens een hele goede oplossing voor je kunnen zijn. Maar dat vereist gedegen onderzoek vooraf of je met jouw hardware de beloofde snelheden (en werkende Windows-boot) gaat halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 20-09 14:54
Renault schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:12:
[...]
Voor opslag is een SSD minimaal net zo betrouwbaar als een HDD.

Maar voor offline archiving kan je beter die HDD gebruiken (of cloud... of tape...)
Een SSD gebruikt NAND flash die waarbij de lading langzaam weglekt.
Die moet je eigenlijk minimaal1x per jaar actief aansluiten op de stroom, zodat de controller een refresh kan doen van alle cellen.
Dat is bij een HDD niet nodig.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saken
GarBaGe schreef op maandag 6 mei 2024 @ 14:06:
[...]

Voor opslag is een SSD minimaal net zo betrouwbaar als een HDD.

Maar voor offline archiving kan je beter die HDD gebruiken (of cloud... of tape...)
Een SSD gebruikt NAND flash die waarbij de lading langzaam weglekt.
Die moet je eigenlijk minimaal1x per jaar actief aansluiten op de stroom, zodat de controller een refresh kan doen van alle cellen.
Dat is bij een HDD niet nodig.
Ik heb nog een 2TB HD die ik nu gebruik voor opslag van bestanden PC. Die wilde ik eigenlijk al upgraden naar een grotere. Als ik dus een grotere daarvoor koop, dan is die 2TB over. Misschien kan ik die dan beter voor de spellen van mn PS4 gebruiken..... die 'oude' 2TB is wel een grote, met voeding. Passen wel redelijk wat spellen op 2TB ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
Doe dan vooral even wat tests op de PS4 m.b.t. de performance van zo'n spel vanaf die harddisk, voordat je de PS4 enorm vertraagt i.v.m. een nog opstartende harddisk.
Pagina: 1