0x80300024 fout partitie maken bij windows install

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:10
Hallo allemaal,
Een vriend van mij kon laatst zijn computer niet meer opstarten omdat deze geen OS kon vinden. Ik bood aan hem te helpen en dacht dat dit een simpel op te lossen probleem zou zijn. Nu ben ik 3 avonden verder en kan, op het kopen van een nieuwe ssd na, niks meer bedenken om dit probleem op te lossen.

Heeft er hier iemand ervaring met de 0x80300024 fout bij het maken van partities in windows 10(of 11 maar daar hebben ze de foutcode voor het gemak weggelaten)

Relevante software en hardware die ik gebruik
Windows 11

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
De eerste avond probeerde ik simpelweg de boot order aan te passen, geef effect maar ik had ook geen spullen bij mij om meer te proberen.

De tweede avond had ik mijn windows 10 usb stick meegenomen waarbij ik opstartherstel heb gedraaid, zonder succes, systeemherstel, zonder succes en als laatste:
Windows 10 herinstalleren. Nu blijkt dat hij zijn computer onbewust naar windows 11 heeft geupgrade dus ik kon geen windows 10 installatie op zijn bestaande partitie zetten, formatteren kon ook niet omdat er super belangrijke niet gebackupte bestanden op de C schijf staan. Dus ik ben weer afgedropen en heb mijzelf klaargemaakt voor de ultieme strijd tegen zijn computer probleem.

Voor de derde avond heb ik een USB stick met Windows 11, een USB stick met windows 10, en een usb stick met Hirens boot cd meegenomen.

1. Windows 11 installeren
Dit werkte niet, Hij kon het niet installeren op de bestaande C schijf

2. Hirens boot CD
Ik heb uiteindelijk al zijn waardevolle bestanden kunnen redden via de Boot CD

3. Windows installeren
Dit gaat met geen mogelijkheid (alles geprobeerd met zowel W10 als W11)
*Windows op de bestaande partitie werkt niet
*formatteren werkt niet (ik kan de systeempartities niet verwijderen en hij maakt geen nieuwe partities aan, hierbij komt ook de foutcode)
*Alle partities verwijderen en een partitie maken met de boot CD werkt niet
*op aanraden van het internet heb ik alle andere schijfen afgekoppeld, dit had geen zin
*ook het afkoppelen van alle niet essentiele pheripherals gaf geen uitkomst

Mijn volgende stap is het vervangen van zijn SSD met 1 die ik hier nog heb liggen, en kijken of dat werkt. Maar ik laat hem liever de zijne behouden omdat dit een dure en snelle (ik denk Samsung 980 2TB) is.

Hebben jullie hier ervaring mee of mogelijk een slimme oplossing?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-05 17:28

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als je een backup hebt gemaakt van alle belangrijke bestanden zou het een eitje moeten zijn om met de rescue CD de schijf helemaal leeg te halen (als in partities verwijderen) en dan Windows weer installeren. Waar gaat dat mis? Welk programma gebruik je daarvoor van de rescue-CD of Windows-install-USB? Ook die laatste zou wel in staat moeten zijn om de bestaande partities te verwijderen en de hele lege ruimte opnieuw in te nemen.

Je zou nog kunnen proberen een linux partition manager zoals gparted kunnen proberen om de partities en bootloader te verwijderen; daarna moet de Windows USB installer hem toch wel pakken?

Je kan wel kijken of het met jouw SSD wel werkt, en als dat zo is die gebruiken om Windows te installeren en dan die SSD te klonen naar zijn SSD? Dat kan ook met sommige rescue-CD's/USB's....

[ Voor 12% gewijzigd door gwystyl op 30-04-2024 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Dat klonen klinkt wel mooi, als ik het op die manier aan de praat krijg. Ik heb denk ik wel honderden fresh installs gedraaid en heb dit nog nooit meegemaakt. Ook als de volledige schijf unpartitioned is kan ik geen nieuwe partitie aanmaken. Normaal gesproken maakt hij dan 1 hoofd partitie en een paar system partities aan. Als ik het bij zijn computer probeer maakt hij 1 systeem partitie aan (van 100 MB) en houdt hij de rest op unpartitioned.
Als ik dat SSD klonen probeer, neemt hij dan de systeem partities ook over? Ik neem aan dat ik hier wel hardware voor moet kopen want ik kan geen extra nvme's hier erbij prikken.
Ik heb helaas geen mental note gemaakt van het gebruikte programma maar ik heb 2 verschillende gebruikt die standaard in mijn Hiren's boot CD zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brian95
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 23:45
Ik heb dat ook wel is gehad dat die niks wilde aanmaken op een goeie SSD.
Wat bij mij werkte is vanaf de Windows usb starten. Dan gelijk CMD openen via Windowstoets + F10.
Dan via diskpart clean op die diskuitvoeren
Na die clean werkte die SSD weer

Deze link legt dat uit stap voor stap in diskpart
https://support-en.wd.com...k-part-command-on-windows

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Bedankt voor de link, ik ga op donderdag weer naar hem toe en dan ga ik dit proberen. Mochten er nog andere suggesties zijn dan hoor ik het graag, ik schrijf ze allemaal op en zal ze dan proberen. Als het niet werkt zit er helaas niks anders op dan een nieuwe SSD te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Ik ben ondertussen weer langs geweest en heb de bovenstaande tips uitgevoerd. Ik kon alle acties succesvol uitvoeren maar binnen de instal omgeving voor windows 10 en 11 ging het weer mis met het toewijzen van ruimte. Ik kreeg weer een foutmelding, deze keer: 0xc15ae90. Hier kon ik niks over vinden op google of microsoft support.
Toen heb ik een nieuwe SSD aangesloten om hier windows op te installeren. Bij het installatiescherm dook deze op, ik wou schijfruimte toewijzen (wat normaal secondenwerk is) maar hij bleef hier circa 3 minuten op hangen. Daarna kreeg ik de melding:0xc352cc50, wederom niet bekend bij google of microsoft.
Ik ga nog verder onderzoek doen naar deze foutmeldingen. Aangezien het niet lukt op beide SSD's wil ik als volgende stap de firmware gaan updaten van het moederbord. Mocht dat ook niet lukken dan zou ik een PCI-e Sata extension moeten kopen om te kijken of ik hiermee wel iets kan. Als dit allemaal niet lukt dan weet ik echt niet meer waar het nog aan kan liggen. De computer deed het tot op heden feilloos en dit kwam volledig uit het niets.
Als er nog iemand suggesties heeft dan hoor ik het in ieder geval graag want ik begin een beetje tegen het einde van mijn kunnen te komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01:04
Dit is zeker een vreemd en frustrerend probleem.
Vrijwel alles is wel geprobeerd zo te lezen.
Het probleem komt ook wel vaker voor, maar dus geen duidelijke oplossing.
Wat wel eens wordt genoemd wordt is dat de bootvolgorde niet goed staat

Je kan de SSD(s) dus wel gewoon normaal wissen/partitioneren/testen vanuit een WinPE omgeving zoals Hiren’s BootCD PE?

Bios reset?

MBR/HDD beveiliging in bios (ik heb dat wel eens bij HP gehad)

UEFI/CSM-Legacy mode?

Testen met een gewone SATA SSD/HDD mocht je die beschikbaar hebben?

Om welke PC/MB gaat het hier precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
The_Doman schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:01:
Dit is zeker een vreemd en frustrerende probleem.
Vrijwel alles is wel geprobeerd zo te lezen.
Het probleem komt ook wel vaker voor, maar dus geen duidelijke oplossing.
Wat wel eens wordt genoemd wordt dat de bootvolgorde niet goed staat

Je kan de SSD(s) dus wel gewoon normaal wissen/partitioneren/testen vanuit een WinPE omgeving zoals Hiren’s BootCD PE?

Bios reset?

MBR/HDD beveiliging in bios (ik heb dat wel eens bij HP gehad)

UEFI/CSM-Legacy mode?

Testen met een gewone SATA SSD/HDD mocht je die beschikbaar hebben?

Om welke PC/MB gaat het hier precies?
Ik kon de schijf gewoon benaderen via Hirens boot CD en kon hiermee ook alle gegevens veiligstellen. Bios was al gereset maar hopelijk gaat de firmware update nog iets doen.

Ik had ook al een nieuwe SSD geprobeerd op verschillende SATA poorten. Ik kan nog proberen te spelen met de UEFI/CSM-Legacy mode.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
sj0nsj44k schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 13:21:
Ik had ook al een nieuwe SSD geprobeerd op verschillende SATA poorten. Ik kan nog proberen te spelen met de UEFI/CSM-Legacy mode.
Dus je hebt geprobeerd met zowel een NVME en een standaard SATA SSD?
Ook met alleen een SATA SSD aangesloten?

Als test kan je de PC nog laten starten met een SSD van een ander systeem:
The_Doman schreef op maandag 8 april 2024 @ 14:40:
Een SSD met al geïnstalleerde Windows in de PC plaatsen, normaal werkt dat gewoon en wordt de andere hardware gedetecteerd en geïnstalleerd.
Beter nog Windows normaal installeren op een ander systeem en op het moment dat deze voor het eerst gaat herstarten het systeem uitzetten en de SSD/HDD in de PC plaatsen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirtyrockers
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22:30
check het anders eens met gparted?

en controlleer alle partities daar eens mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:21
Misschien heel dom als het een SATA SSD betreft, een andere SATA kabeltje? Een kapotte geeft ook vage problemen namelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The_Doman
Verifieer ook dat de gebruikt installatie USB/ISO's ook echt in orde zijn.
Soms kan ook een bepaald type USB stick problemen geven
En eventueel ook via andere USB poorten de installatie nog testen.

[ Voor 20% gewijzigd door The_Doman op 03-05-2024 14:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r44
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 18:03

r44

Je kan ook de de schijf/SSD uithalen en aan een andere pc hangen en dan eerst van de belangrijke date
een backup maken.

En dan de schijf/SSD terug plaatsen en dan Windows opnieuw installeren.

44

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Even voor de recap maar ik heb dus al:
* een backup gemaakt van alle belangrijke gegevens
* de windows 10 installation media werkte 2 weken geleden nog uitstekend bij een andere computer
* andere SSD is al geprobeerd
Wat ik zaterdag zal proberen:
* install media draaien met alleen de andere SSD aangesloten
* firmware update moederbord
* toch nog een andere (geteste) sata kabel gebruiken
* UEFI/CSM settings aanpassen
* partities gecontroleerd(alles was OK)

Liever niet morgen maar als dit alles niet werkt dan ga ik:
*de nvme op een andere PC aansluiten en kijken of ik dan wel windows kan installeren
* Deze dan werkend krijgen op zijn PC (drivers worden pas na de restart geïnstalleerd?)

Dan ga ik alles nogmaals combineren met eerdere suggesties, en als dat allemaal niet werkt dan neem ik de computer mee naar huis en ga alles strippen tot ik het defect kan vinden. In al mijn jaren van IT support ben ik dit nog nooit tegengekomen, RAID schijven configureren in windows 2000 was een veel simpelere windows install dan dit!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacecowboy
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-05 01:44

Spacecowboy

XBL: Biggmans

Heb je de SSD al eens een format gegeven met iets als AOMEI partition magic, voordat je de install begon?

Een andere optie is onder de herstelmodus even een prompt te openen, om vervolgens met diskpart te kijken wat de status van de disken is.

HENG HENG

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 05:54
Om Windows 10 of 11 te installeren moeten eventuele herstelpartities verwijderd zijn voordat je een schone installatie kunt doen. Kun je double checken of dat het geval is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
@Spacecowboy De schijven zijn gecontroleerd en gepartioneerd met een programma waarvan ik de naam even niet weet maar op de Hirens boot CD stonden, status van de disk was goed. ik kan het nog wel met AOMEI proberen.

@EricJH Zowel de te herstellen schijf als de verse schijf waren volledig "vers" dit heb ik meerdere keren gecontroleerd.

Het probleem zit er vooral in dat windows niet kan installeren op de schijf, en als er geen partitie is aangemaakt, ik de melding krijg dat het niet mogelijk is. Hierbij wordt 1 systen schijf aangemaakt terwijl dit er normaal gesproken meerdere zijn, de overige disk space wordt als unallocated weergegeven. |:(

edit:
om nog maar even toe te voegen:
Als al deze verdere acties niets toevoegen, zoals het strippen van de PC, wat kan ik dan nog doen?
De PC bestaat uit:
#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 9 5900X Boxed€ 274,36€ 274,36
1MoederbordenGigabyte X570 AORUS ELITE€ 199,-€ 199,-
1VideokaartenMSI GeForce RTX 3060 VENTUS 3X 12G OC€ 326,90€ 326,90
1Interne harde schijvenWD Red Plus, 4TB (64MB cache)€ 197,01€ 197,01
1BehuizingenFractal Design Meshify C - Dark TG€ 99,44€ 99,44
1HoofdtelefoonsEdifier W820NB (Zwart)€ 49,95€ 49,95
1WaterkoelingArctic Liquid Freezer II 240€ 75,-€ 75,-
1ToetsenbordenCooler Master CK352 (LC Brown, Qwerty US)€ 0,-€ 0,-
1MuizenLogitech Wireless Marathon Mouse M705€ 29,99€ 29,99
1Geheugen internKingston Fury Renegade KF436C16RB1K2/32€ 162,84€ 162,84
1VoedingenCorsair RM750x (2018) (EU-model) Zwart€ 0,-€ 0,-
1Solid state drivesSamsung PM9A1 2TB€ 199,90€ 199,90
Totaal€ 1.614,39

pheripherals kunnen worden weggelaten btw, die zijn al uitgesloten.

[ Voor 72% gewijzigd door sj0nsj44k op 04-05-2024 02:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Tja, alles is nu zo ongeveer wel opgenoemd natuurlijk. 8)7

Toch nog wel even voor de zekerheid de procedure voor een schone Windows installatie:
Kies voor aangepaste installatie
Kies dan de juiste SSD/HDD, beste is alleen de te installeren SSD/HDD aangesloten te hebben.
Verwijder daarvan alle partities vanuit Windows setup.
Maak zelf geen partities maar kies voor volgende/next.
Windows maakt dan zelf de benodigde partitie indeling (MBR of UEFI) aan bij het installeren.

Maar dat is allemaal bekend natuurlijk.

Toch zou ik het dan nog in het gebruikte installatie medium gaan zoeken.
Eventueel nog via Ventoy met de laatse ISO's proberen?
Windows and office genuine iso verifier
Of nog via Rufus downloaden/USB maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Ik heb de computer ondertussen mee naar huis genomen en ben verder aan het experimenteren. Hierbij ben ik erachter gekomen dat de SSD write protected is. Wanneer ik dit controleer met checkdisk zie ik dat read-only op no staat maar de current read-only state staat wel op yes. Ik heb wat guides opgezocht op internet maar bij iedere guide gaat het alleen om het veranderen van read-only, niet current read-only state.

Het is erg vreemd, ik kan wel partities verwijderen, aanmaken enz. Maar er iets opzetten wordt geweigerd, dit zal dan denk ik ook de reden zijn waarom ik windows hier niet op kan zetten. Ik heb dit zowel met NTFS als FAT32 geprobeerd maar het resultaat is gelijk.

Hebben jullie nog tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Ik dacht nu juist dat hetzelfde probleem met meerdere SSD's optrad?
Met een andere SSD werkt het dus wel goed?
Maar met die betreffende Samsung SSD was ook nog iets met een firmware bug waardoor deze in read-only mode gaat?
Google: Samsung PM9A1 read only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Daar had ik nog niet aan gedacht, maar ik kan de SSD wel een firmware update geven. Ik heb met veel omwegen, pijn en moeite nu windows op een andere SSD gekregen, het maken van partities gaat alleen met de windows 11 installer, het daadwerkelijk installeren gaat alleen met de windows 10 installer. Dit lukte nu uiteindelijk nadat ik de nvme ssd eruit heb gehaald en alleen de nieuwe aangesloten heb met een SATA kabel.

Windows is nu geïnstalleerd maar hij is erg instabiel. Ik wil dus ook nog het geheugen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Ik ga nog aan de gang met het updaten van de firmware, mijn boot cd heeft een beetje moeite met de update software. Ik had wel al een harde schijf diagnose laten lopen en hier komen veel bad sectors uit, dus het lijkt mij sowieso verstandig om hier een nieuwe voor te kopen.

Ik had windows dus aan de praat gekregen op die andere SSD, maar dat werkt niet meer, geen idee waarom. Als ik nu partities wil maken ziet hij alleen nog maar ongeveer 1000 MB, diagnose laat niks vreemds zien. Hier gaat het om een crucial MX500.

Aangezien de rest van de computer het zonder problemen doet verwacht ik dat die SSD ook gewoon gaar was maar ik begin wel twijfels te krijgen, zijn er andere componenten die de SSD kunnen verzieken? Ik heb nu een firmware update voor het moederbord gedraaid en voor deze rare situatie werkte de computer perfect, ook bij intense blender simulaties en andere intensieve taken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Firmware updaten van de SSD gaat vooralsnog moeizaam via Hirens boot CD, installers lukken niet goed en de bin bestanden doen hun werk niet, misschien zou ik de ssd eens met een extension slot aan een andere computer moeten gooien. Ik hou de hoop in ieder geval op een succesvolle installatie op een nieuwe nvme SSD

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Update:
Na van alles gecontroleerd te hebben zoals:
* Ram losgekoppeld
* GPU losgekoppeld
* andere SSD
* partitioning software
* HD software

heeft niks gewerkt.

Wat blijkt? de NVME SSD was op, een horrorverhaal aan bad sectors. De andere SSD die ik eraan heb gekoppeld was net zo waardeloos. Ik had hem nooit gebruikt maar hij was toast. Aangezien ik dacht dat het probleem niet aan de SSD kon liggen heb ik van alles en nogwat geprobeerd.
Uiteindelijk had ik er een nieuwe SSD in gezet en alles werkte feilloos. Partitioneren ging in 1 keer, windows staat er nu op en alles werkt zonder problemen! Vriend blij, ik blij en de volgende keer kan ik sneller concluderen dat de SSD op is! (wel vreemd, dit is mij nog nooit overkomen bij andere computers en mijn SSD werkt ook al heel veel jaren zonder zorgen door).

BACKUP ALTIJD AL JE BESTANDEN OP MINSTENS 2, LIEVER 3 LOCATIES! Je weet maar nooit wannneer je SSD gaat hemelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Doman
Mooi dat het nu uiteindelijk dan toch is opgelost.
Maar indedaad, 2 SSD's die dan beide defect zijn is wel heel apart.
Dat je resevrve MX500 dan ook defect blijkt is natuurlijk helemaal extra frustrerend. :(
Garantie mogelijkheden eventueel?

[ Voor 4% gewijzigd door The_Doman op 12-05-2024 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sj0nsj44k
Dat maakte het inderdaad een stuk frustrerender omdat ik dat had uitgesloten als mogelijkheid. Mijn ervaring met electronica is dat het bijna altijd binnen een half jaar stuk gaat en als het daarna nog werkt dan werkt het tot het einde der tijden. Ik heb nog een aantal antieke computers met een i7 920, i5 2500 en een 4790k en daar is nog nooit iets mee geweest en als er al iets stuk was dan was dat een DOA of binnen een aantal weken.

Die vriend is in ieder geval erg blij dat ik bijna al zijn bestanden heb kunnen veiligstellen en dat zijn computer weer werkt. Vooral omdat hij stuk ging op de dag dat Manor Lords uitkwam.
Pagina: 1