Ik ga binnenkort een 3 fase laadpaal monteren, de meterkast is alvast voorbereid met een 3x25A 30mA aardlekautomaat welke ik dan bij de laadpaal nog eens met 3x C16A 30mA beveilig en de 4x6mm2 YMVK-AS kabel ligt klaar om de grond in te gaan.
Nu laad ik op dit moment met 1 fase 16A (plug in hybrid) en om de belasting van de fasen in huis wat beter te verdelen zit deze op L3 (op L1 en L2 zit bijv een inductieplaat).
Om met de nieuwe laadpaal bij enkele fase laden ook weer L3 te gebruiken vroeg ik me af of ik L1 en L3 zou kunnen omwisselen bij het aansluiten van de laadpaal. Als ik dan enkele fase laad ga ik er even van uit dat de op L1 aangesloten fase gebruikt wordt door de laadpaal.
Of kan ik beter de inductieplaat op L2 en L3 zetten (aangezien deze intern gewoon 2x 16A 230V is met een gedeelde N(ul))?
Ik heb nog niet een dergelijke vraag gevonden, laat staan het antwoord. Meer in het algemeen, maakt de volgorde van de 3 fasen iets uit bij enige electronica die daar gebruik van maakt?
Toch nog een poging gedaan op Google en vond daar dit:
https://www.ew-installati...agt-aandacht-installateur
Nu laad ik op dit moment met 1 fase 16A (plug in hybrid) en om de belasting van de fasen in huis wat beter te verdelen zit deze op L3 (op L1 en L2 zit bijv een inductieplaat).
Om met de nieuwe laadpaal bij enkele fase laden ook weer L3 te gebruiken vroeg ik me af of ik L1 en L3 zou kunnen omwisselen bij het aansluiten van de laadpaal. Als ik dan enkele fase laad ga ik er even van uit dat de op L1 aangesloten fase gebruikt wordt door de laadpaal.
Of kan ik beter de inductieplaat op L2 en L3 zetten (aangezien deze intern gewoon 2x 16A 230V is met een gedeelde N(ul))?
Ik heb nog niet een dergelijke vraag gevonden, laat staan het antwoord. Meer in het algemeen, maakt de volgorde van de 3 fasen iets uit bij enige electronica die daar gebruik van maakt?
Toch nog een poging gedaan op Google en vond daar dit:
https://www.ew-installati...agt-aandacht-installateur
Ik zal dan L2, L3, L1 moeten aanhouden in mijn geval om de fase ‘draaing’ correct te houden.Dat betekent dat in de eerste woning de installatie met de volgende fase-volgorde wordt aangesloten: L1, L2, L3. Voor woning 2 geldt: L2, L3, L1, en voor nummer 3: L3, L1, L2. Bij woning 4 begin je dan weer van voren af aan. Sec gezien zou je met drie fasen zes mogelijkheden kunnen creëren, maar omdat we consequent een rechtsdraaiende of links- draaiende installatie willen hebben, wordt dat aantal gehalveerd en moet de volgorde van de aangesloten fasen steeds gelijk zijn.'
[ Voor 28% gewijzigd door mjl op 30-04-2024 23:45 ]
-------