Maakt de volgorde van de 3 fasen uit voor een laadpaal?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:23
Ik ga binnenkort een 3 fase laadpaal monteren, de meterkast is alvast voorbereid met een 3x25A 30mA aardlekautomaat welke ik dan bij de laadpaal nog eens met 3x C16A 30mA beveilig en de 4x6mm2 YMVK-AS kabel ligt klaar om de grond in te gaan.

Nu laad ik op dit moment met 1 fase 16A (plug in hybrid) en om de belasting van de fasen in huis wat beter te verdelen zit deze op L3 (op L1 en L2 zit bijv een inductieplaat).

Om met de nieuwe laadpaal bij enkele fase laden ook weer L3 te gebruiken vroeg ik me af of ik L1 en L3 zou kunnen omwisselen bij het aansluiten van de laadpaal. Als ik dan enkele fase laad ga ik er even van uit dat de op L1 aangesloten fase gebruikt wordt door de laadpaal.

Of kan ik beter de inductieplaat op L2 en L3 zetten (aangezien deze intern gewoon 2x 16A 230V is met een gedeelde N(ul))?

Ik heb nog niet een dergelijke vraag gevonden, laat staan het antwoord. Meer in het algemeen, maakt de volgorde van de 3 fasen iets uit bij enige electronica die daar gebruik van maakt?

Toch nog een poging gedaan op Google en vond daar dit:

https://www.ew-installati...agt-aandacht-installateur
Dat betekent dat in de eerste woning de installatie met de volgende fase-volgorde wordt aangesloten: L1, L2, L3. Voor woning 2 geldt: L2, L3, L1, en voor nummer 3: L3, L1, L2. Bij woning 4 begin je dan weer van voren af aan. Sec gezien zou je met drie fasen zes mogelijkheden kunnen creëren, maar omdat we consequent een rechtsdraaiende of links- draaiende installatie willen hebben, wordt dat aantal gehalveerd en moet de volgorde van de aangesloten fasen steeds gelijk zijn.'
Ik zal dan L2, L3, L1 moeten aanhouden in mijn geval om de fase ‘draaing’ correct te houden.

[ Voor 28% gewijzigd door mjl op 30-04-2024 23:45 ]

-------

Beste antwoord (via mjl op 01-05-2024 17:29)

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 22:44
In principe kan het wel uitmaken, maar dat is per gebruiksdoeleinde afhankelijk.
tussen elke fase staat 400V (dus tussen L1 - L2, tussen L2 - L3 en tussen L3 - L1) en tussen elke fase afzonderlijk en de neutral staat 230V (L1 - N = 230V, L2-N = 230V, L3-N = 230V etc)>
Vooral bij electromotoren is ster of driehoeksaansluiting relevant voor de verbruiker en draairichting:
https://duursma.nl/blog/elektromotor-aansluiten

Indien je alleen tussen fase en nul gebruikt (en dus niet fase - fase) lijkt het mij dat de verschillen tussen de fases niet uitmaken, maar wil je dit "zo gebalanceerd mogelijk", dus bekijken welke verbruikers op welke fase zitten vanaf jouw meterkast.
Bij fases tussen fase (dus 400v) kan de volgorde en keuze van fases wel relevant zijn.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:16
Natuurlijk moet je eerste de eerste kabel vast maken, dan de tweede dan de derde.
...
...

Zonder gekheid, als je 3 fase hebt, zorg dat je zelf de grootverbruikers (en de opwekkers) verdeeld over de fases. Het maakt niet zoveel uit in welke volgorde ze aanstaan. Liefst degene die tegelijk aanstaan verdelen over fases.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:31
De meeste laadpalen maakt het niks uit, maar ze zijn er die het wel uit maakt. Onder andere ratio, zappi en Webasto.

Maar je volgorde in je meterkast zegt niks, dit zal je echt moeten meten met een faserotatiemeter.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BBB-Nick
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21-05 09:13
Geen idee wat betreft het laadpaal gedeelte, maar mis je niet een ader in je elektra kabel?
F1, F2, F3, N en PE (aarde)

(aarde een aparte ader en dus niet de gevlochten mantel)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelcee
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12:25
BBB-Nick schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:13:
Geen idee wat betreft het laadpaal gedeelte, maar mis je niet een ader in je elektra kabel?

Onder de gevlochten mantel zit toch de aardlitze bij een grondkabel? Dus die gebruik je dan voor aarde, en de vier aders voor de fasen en nul.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
BBB-Nick schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:13:

L1 L2 L 3 N en in de mantel zit ook ook de aarde ader meegevlochten (Ps: wat @marcelcee dus zegt :) ).

Het is een ratio paal/kastje instelbaar op 6, 10 en 16A, dus dezelfde rotatie aanhouden tov de meterkast ga dus ik in iedergeval doen.

[ Voor 3% gewijzigd door mjl op 30-04-2024 23:27 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:25

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Misschien dat als je iets met load balancing gaat doen dat het uitmaakt?
Als dan L1 overbelast dreigt te raken zal de paal L1 terugschroeven. Maar als daar dan L2 op zit aangesloten dan heeft dan geen effect.
Maar eerlijk gezegd weet ik niet zeker of load balancing onafhankelijk op de fases regelt.

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
bartvl schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:16:
Misschien dat als je iets met load balancing gaat doen dat het uitmaakt?
Als dan L1 overbelast dreigt te raken zal de paal L1 terugschroeven. Maar als daar dan L2 op zit aangesloten dan heeft dan geen effect.
Maar eerlijk gezegd weet ik niet zeker of load balancing onafhankelijk op de fases regelt.
Voor zover ik het van de zonnepanelen installateur begreep maakt het niet uit op welke fase je gebruikt t.o.v. van de fase waar de zonnepaneel productie is, ik begreep het zo: als je 3KW verbruikt op fase 1 en 4KW op 3 fasen opwekt er maar 1 teruggeleverd wordt.

Qua loadbancing voor bijv een warmtepomp VS kookplaat VS laadpaal: als ze allemaal 3 fasen gebruiken dan zullen ze allemaal een proportioneel deel van het vermogen mogen consumeren over de 3 fasen. Alleen als er een mengsel van 1 fase verbruikers is zou je daar nog wat in kunnen optimaliseren en dan moet de “logica” inderdaad wel weten welke fase hoe verbonden zit.

Is het overigens niet zo dat een auto ofwel 1 fase laadt danwel 3 fasen? Of zou je ook 2 fasen kunnen schakelen voor auto 1 en 1 fase voor auto 2?

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
99ruud99 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:50:
Natuurlijk moet je eerste de eerste kabel vast maken, dan de tweede dan de derde.
...
...

Zonder gekheid, als je 3 fase hebt, zorg dat je zelf de grootverbruikers (en de opwekkers) verdeeld over de fases. Het maakt niet zoveel uit in welke volgorde ze aanstaan. Liefst degene die tegelijk aanstaan verdelen over fases.
Dat is dus precies wat ik wil bereiken, L1 en L2 worden relatief meer belast in huis tov L3 dus L3 wil ik gebruiken als er met 1 fase geladen wordt. Dat geeft dan het minste risico op overbelasting.

[ Voor 4% gewijzigd door mjl op 30-04-2024 23:30 ]

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sjamo
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online
mjl schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:25:
[...]

Voor zover ik het van de zonnepanelen installateur begreep maakt het niet uit op welke fase je gebruikt t.o.v. van de fase waar de zonnepaneel productie is, ik begreep het zo: als je 3KW verbruikt op fase 1 en 4KW op 3 fasen opwekt er maar 1 teruggeleverd wordt.
Is het niet zo dat dat administratief gezien het geval is, omdat de meter alleen maar verbruik of teruglevering registreert (som van fasen) en doorgeeft, maar dat in werkelijkheid de fasen wel degelijk onafhankelijk van elkaar werken?

Wij hebben 2 omvormers, beide 1 fase, op de 2 fasen aangesloten waar altijd verbruik is om juist zo veel mogelijk van onze eigen opwek zelf te verbruiken. En nogmaals, administratief gezien maakt dat niets uit.
Onze poging om zo min mogelijk "waves" te maken op het al overvolle stroomnet. Maar misschien zie ik het helemaal fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 14:16
Klopt @Sjamo , de meter telt zelfstandig alle fases bij elkaar op. Maar in de ideale wereld houdt elk huishouden met 3 fase aansluiting zelf rekening dat ze alle fases evenveel belasten.

Is ook meest praktisch, de fase waar meeste verbruik op zit is laagste spanning, dus slaat later af wanneer alle zonnepanelen aan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:09
mjl schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:37:
Ik ga binnenkort een 3 fase laadpaal monteren, de meterkast is alvast voorbereid met een 3x25A 30mA aardlekautomaat welke ik dan bij de laadpaal nog eens met 3x C16A 30mA beveilig
Ik sla even op dit stukje aan. Zou je kunnen toelichten waarom je deze waardes voor je automaten hebt gekozen en wat voor type hoofdschakelaars/aansluiting jij hebt?
Doorgaans wordt een 11kW laadpaal ofwel met 3x16A maar beter nog met 3x20A afgezekerd ivm continue maximale belasting. Die 3x25A is voor mij onlogisch en die extra beveiliging bij de laadpaal zelf zie je zelden. Wat is de reden van die automaat bij de laadpaal?
Als je de spullen nog terug kunt sturen dan zou ik je adviseren om de kabel met een 3xB20A aardlekautomaat te beveiligen tenzij je laadpaalfabrikant een tragere karakteristiek voorschrijft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mjl
De 3fase 16a automaat had ik nog liggen mocht die een keer stuk gaan dan koop ik een B20 wel weer terug.

De 3x25 is voor mij meer een hoofdschakelaar voor buiten en meteen dus aardlek voor de onderliggende aansluiting, scheelt nogal ruimte in de meterkast. Er komt ook nog een verdeelkast achter met 3 16A automaten waar wat lichtpunten en stopcontacten komen voor in de tuin en schuur.

Aansluiting is gewoon een 3x25A huis aansluiting, dan een simpele ‘hoofdschakelaar’ daarachter dan 2aardleks en de achterliggende groepen B16 voor in het huis, nog 2 losse aardlekautomaten C16 en een 3fase automaat B16 voor de zonnepanelen en dan deze 3x25A aardlekautomaat voor naar buiten.

Zal niet volledig volgens de NEN zijn maar in mijn ogen leek me de extra beveiliging niet onverstandig.

Overigens ben ik van plan de laadpaal op 10A in te stellen behalve als ik weer snel weg zou moeten, de PHEV heeft niet veel nodig en het past beter bij de zonneproductie richting het eind van de middag.

[ Voor 50% gewijzigd door mjl op 01-05-2024 09:39 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
99ruud99 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:34:
Klopt @Sjamo , de meter telt zelfstandig alle fases bij elkaar op. Maar in de ideale wereld houdt elk huishouden met 3 fase aansluiting zelf rekening dat ze alle fases evenveel belasten.

Is ook meest praktisch, de fase waar meeste verbruik op zit is laagste spanning, dus slaat later af wanneer alle zonnepanelen aan staan.
Nog een plek waar de energieleveranciers ons dan nog wat extra kunnen gaan rekenen qua teruglever vergoeding….! Per fase ipv per aansluiting …

-------

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

mjl schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:41:
[...]

Nog een plek waar de energieleveranciers ons dan nog wat extra kunnen gaan rekenen qua teruglever vergoeding….! Per fase ipv per aansluiting …
Dat moet je mij maar ff uitleggen hoe de energieleverancier zoiets voor elkaar kan krijgen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ricko1
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 17:34
mjl schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:41:
[...]

Dat gebeurt niet en daar hebben de energieleveranciers (administratie kantoren/handelaren) niks mee te maken. De enige die met de fase verdeling te maken heeft is de netbeheerder.

De wet moet daarvoor aangepast worden en dan ontstaat er rechtsongelijkheid tussen 1 en 3 fase aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 26-05 16:01
Ik zie op mijn P1 poort tegelijkertijd afname en opwek via Enelogic.
Hoe dit verder op de kWh tellers gaat heb ik nooit bekeken maar het zou mij niets verbazen als ze beide oplopen :) \offtopic

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 16:53
Bij de installatie van onze Wallbox pulsar plus met load balancing heeft de monteur de L2 en L3 omgedraaid. Dit was volgens hem nodig bij dit type. Dat was prima, ware het niet dat de warmtepomp daar niet mee eens was want er was een verschil in draaiing in deze pomp. Ook deed de Enphase raar omdat de CT spoelen ook niet wisten hoe ze er mee om moesten gaan. Een volgende monteur heeft toen de fase voor de warmtepomp aansluiting omgedraaid en ook de aansluitingen van de CT spoelen in de envoy omgezet.

Wat de initiele reden was voor de L2 naar L3 en vise versa in de laadpaal durf ik als leek niet te zeggen maar misschien wel even iets om na te gaan en op te letten. Wij kwamen er pas in de avond achter toen het warme water op bleek te zijn en ik op de homewizard app (P1 poort) keek en het normaal leek te zijn maar de Enphase app me anders vertelde + foutcode warmtepomp zichtbaar was op de thermostaat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MRIdev
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 14:42
Bij verkeerd aansluiten heb je vijf/zes versnellingen voor de achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
Holk schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:14:
Bij de installatie van onze Wallbox pulsar plus met load balancing heeft de monteur de L2 en L3 omgedraaid. Dit was volgens hem nodig bij dit type. Dat was prima, ware het niet dat de warmtepomp daar niet mee eens was want er was een verschil in draaiing in deze pomp. Ook deed de Enphase raar omdat de CT spoelen ook niet wisten hoe ze er mee om moesten gaan. Een volgende monteur heeft toen de fase voor de warmtepomp aansluiting omgedraaid en ook de aansluitingen van de CT spoelen in de envoy omgezet.

Wat de initiele reden was voor de L2 naar L3 en vise versa in de laadpaal durf ik als leek niet te zeggen maar misschien wel even iets om na te gaan en op te letten. Wij kwamen er pas in de avond achter toen het warme water op bleek te zijn en ik op de homewizard app (P1 poort) keek en het normaal leek te zijn maar de Enphase app me anders vertelde + foutcode warmtepomp zichtbaar was op de thermostaat
Ik denk niet dat we ooit te weten komen waarom jou monteur dat vond? Wel apart, dan krijg je L1, L3, L2 lijkt me dat dat volgens wat ik gevonden had nou net niet de bedoeling, of hij had de ‘draai-ing’ gemeten en die zat vanaf de hoofdaansluiting al niet goed? Dan had hij het beter bij de hoofdschakelaar moeten oplossen lijkt me ….

CT spoelen heb ik (nog) niet maar wel een enphase systeem, die zal ik t.z.t. even in de gaten houden (moet ik wel een auto lenen om 3 fasen te laden …)

Allemaal waardevolle input tot nog toe, ook al dwalen we een beetje af van de initiële vraag :)
dunklefaser schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:58:
[...]

Dat moet je mij maar ff uitleggen hoe de energieleverancier zoiets voor elkaar kan krijgen.
Ze kunnen alle data toch op afstand uitlezen neem ik aan. Via de P1 poort (de paar weken dat de smartgateway gewerkt heeft) kon ik al dit soort waarden uitlezen (belasting op de verschillende fasen) daaruit maakte ik ook op dat ik de meeste zonne energie op L3/P3 over hou.

[ Voor 13% gewijzigd door mjl op 01-05-2024 11:34 ]

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 16:56

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@mjl Wie is ze??
Dat is dan nieuw voor mij - ik dacht dat alleen de netbeheerder toegang tot deze "intieme" data heeft
en deze op dit moment niet gebruikt of door mag geven.
De energieleverancier kan de data van een smartmeter niet onafhankelijk uitlezen.

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• soepah
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 29-05 22:44
In principe kan het wel uitmaken, maar dat is per gebruiksdoeleinde afhankelijk.
tussen elke fase staat 400V (dus tussen L1 - L2, tussen L2 - L3 en tussen L3 - L1) en tussen elke fase afzonderlijk en de neutral staat 230V (L1 - N = 230V, L2-N = 230V, L3-N = 230V etc)>
Vooral bij electromotoren is ster of driehoeksaansluiting relevant voor de verbruiker en draairichting:
https://duursma.nl/blog/elektromotor-aansluiten

Indien je alleen tussen fase en nul gebruikt (en dus niet fase - fase) lijkt het mij dat de verschillen tussen de fases niet uitmaken, maar wil je dit "zo gebalanceerd mogelijk", dus bekijken welke verbruikers op welke fase zitten vanaf jouw meterkast.
Bij fases tussen fase (dus 400v) kan de volgorde en keuze van fases wel relevant zijn.

wie van vissen houdt, houdt niet van vissen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
dunklefaser schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 11:46:
@mjl Wie is ze??
Dat is dan nieuw voor mij - ik dacht dat alleen de netbeheerder toegang tot deze "intieme" data heeft
en deze op dit moment niet gebruikt of door mag geven.
De energieleverancier kan de data van een smartmeter niet onafhankelijk uitlezen.
Dat zou kunnen ‘ze’ is dan de netbeheerder, ik zie de data in iedergeval via de P1 komen, kan me zo voorstellen als de meter op afstand uitgelezen wordt dit gewoon meegestuurd wordt. Wie er vervolgd bij kan en mag zou ik niet weten.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Makrolon schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 22:02:
De meeste laadpalen maakt het niks uit, maar ze zijn er die het wel uit maakt. Onder andere ratio, zappi en Webasto.

Maar je volgorde in je meterkast zegt niks, dit zal je echt moeten meten met een faserotatiemeter.
Even een kick omdat ik met dezelfde vraag zit en toevallig een Webasto laadpaal heb.

Gisteren heb ik er voor het eerst mee opgeladen en viel mij op dat volgens mijn HomeWizard P1 meter L3 belast wordt ipv L1. Mijn Kuga laadt alleen via L1 op.

Na een klein beetje puzzelen lijkt de volgorde L3, L2, L1 te zijn. Aangesloten zo door de netbeheerder toen ze hier de elektriciteitskabel hebben vervangen. De meter die tussen laadpaal en meterkast zit meet wel netjes belasting op L1, dus het probleem zit in de bekabeling die de netbeheerder heeft aangelegd. Zo moeilijk is het ook niet om kleurtjes juist aan te sluiten.. :p

Wat voor problemen kan ik verwachten met de Webasto? Moet ik dit echt corrigeren? Ik heb automaten aan de netbeheerzijde dus het is simpel te corrigeren, maar als het niet nodig is..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 16:31
Glashelder schreef op donderdag 31 oktober 2024 @ 14:53:
[...]

Even een kick omdat ik met dezelfde vraag zit en toevallig een Webasto laadpaal heb.

Gisteren heb ik er voor het eerst mee opgeladen en viel mij op dat volgens mijn HomeWizard P1 meter L3 belast wordt ipv L1. Mijn Kuga laadt alleen via L1 op.

Na een klein beetje puzzelen lijkt de volgorde L3, L2, L1 te zijn. Aangesloten zo door de netbeheerder toen ze hier de elektriciteitskabel hebben vervangen. De meter die tussen laadpaal en meterkast zit meet wel netjes belasting op L1, dus het probleem zit in de bekabeling die de netbeheerder heeft aangelegd. Zo moeilijk is het ook niet om kleurtjes juist aan te sluiten.. :p

Wat voor problemen kan ik verwachten met de Webasto? Moet ik dit echt corrigeren? Ik heb automaten aan de netbeheerzijde dus het is simpel te corrigeren, maar als het niet nodig is..
Nee is niet nodig om te corrigeren, tenzij je het mooi vind als l1 van t laden ook correspondeert met je l1 van Home wizard.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjl
Ik heb een gerelateerde vraag al eens in het forum gesteld, daar kwam op terug dat het van het type laadpaal of zelfs de omvormer kan afhangen of de ‘draaing’/volgorde van de fasen moeten kloppen. Je kan wel afwijkend afmonteren maar de volgorde moet wel blijven Kloppen, dus: 1,2,3 of 2,3,1 of 3,1,2.

In jou geval zou ik de netbeheerder vragen of ze het in de juiste ‘draai’ volgorde kunnen aansluiten, dan ben je van al het gedoe af, daarin zijn ze wel vrij om 1 van de 3 genoemde varianten te doen (ze willen daarmee de belasting was nivileren, zeker in nieuwbouw wijken waar bijv de groepen in huis vaak dezelfde volgorde en dus een zelfde velastings profiel zullen hebben.

-------

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kds450
  • Registratie: Mei 2024
  • Laatst online: 20-05 17:41
Ik heb begrepen dat de netbeheerder bij het aansluiten van de meter de volgorde per huisnummer in de straat laat verspringen. Dus L1-L2-L3 komt binnen volgen RGB maar na de meter wordt het bv. L2-L3-L1 en het
volgende huisnummer L3-L1-L2. enz. Dit om de onbalans in de straat zo laag mogelijk te houden.
Klopt dit volgens jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homer-Simpson
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 11:09
@kds450 ja dit principe wordt toegepast.
Pagina: 1