Leverancier weigert garantie defecte micro omvormer, advies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• hpmkruit
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 14:18
Goedenavond,

Ik zou graag advies willen over vervolgstappen die ik zou kunnen nemen.

De situatie is als volgt:
Ik heb afgelopen oktober 2 panelen gekocht en gekoppeld aan een DS3 micro omvormer van APsystems. Nu is duidelijk dat mijn omvormer een storing heeft door verkeerde firmware. Mijn serienummer valt in de reeks die hier genoemd wordt : https://www.quesolar.com/...-l-oktober-november-2022/

Dit zie ik ook terug in de monitoring die ik via zigbee uitlees. Meerdere malen per dag valt de micro uit. Soms wel totaal van paar uur dat er geen opbrengst is.

Dit aangegeven bij de leverancier. Deze geeft mij de optie om een ECU B te kopen voor 50 euro ex verzendkosten om de firmware te updaten.

Ik heb echter geen behoefte aan een ECU en al helemaal niet als ik deze zelf moet betalen. Dus gevraagd om aanspraak te maken op de garantie van de omvormer, maar dit wordt geweigerd.

Wat nu te doen? Verlies nemen en 50-60 euro neerleggen om 1 omvormer te voorzien van een update? Aandringen op garantie of is er nog een andere optie die ik niet zie?

Beste antwoord (via hpmkruit op 01-05-2024 10:22)

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Ikzelf zou het simpel houden koop de ecu, dit hoort zoals Ronald aangaf bij het systeem. Buiten dat is zonder ecu maar 2 jaar garantie en met ecu 10 jaar.

Het is de hele discussie met zowel apsystems als je installateur niet waard aangezien je omvormer niet kapot is maar sub optimaal werkt door Firmware.

Alle reacties

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:18
ECU lenen van een mede-tweaker?

Of de omvormer demonteren en een dagje uit logeren bij iemand met een ECU?

[ Voor 55% gewijzigd door ThinkPad op 30-04-2024 19:52 ]

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:54
Lokatie, ligt er hier een uit te rusten...

• hpmkruit
Omgeving Arnhem. Zou wel een creatieve oplossing zijn.

Anderzijds heb ik wel het idee dat ik recht heb op garantie. Immers is een non conform product geleverd en nu moet de klant betalen om het op te lossen...

• Dapdodo
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15:54
oef, zeeuws-Vlaanderen. Dan is benzine wel op.

• hpmkruit
Klopt, wel bedankt voor het aanbod. Mocht rest niet lukken dan ben ik wel in de markt om een tweedehands exemplaar ECU B over te nemen. Of zelfs een tweedehands DS3 zonder de issues.

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
Ecu hoort bij het systeem. Zonder is diagnose niet echt mogelijk.

Dus gewoon je installatie compleet maken zoals deze van dag 1 had moeten zijn.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• hpmkruit
Hoe bedoel je dit? Serienummer valt in range van getroffen omvormers en vertoont hetzelfde gedrag (andere setup in zelfde richting/helling levert op dezelfde momenten wel door). Leverancier heeft ook bevestigd dat dit het issue is.

Omvormers worden ook in deze configuratie geleverd inclusief garantie door producent.

Voorbeeld van gedrag:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GPETDDrTF38wFdl7h7B4y9QPKgg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/eSALcL3pMQMCtCPVaZJva8QD.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door hpmkruit op 30-04-2024 21:59 ]

Acties:
  • Beste antwoord

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 10-11 21:28
Ikzelf zou het simpel houden koop de ecu, dit hoort zoals Ronald aangaf bij het systeem. Buiten dat is zonder ecu maar 2 jaar garantie en met ecu 10 jaar.

Het is de hele discussie met zowel apsystems als je installateur niet waard aangezien je omvormer niet kapot is maar sub optimaal werkt door Firmware.

• hpmkruit
Ja dat lijkt mij nu ook. Bedankt voor de adviezen.
Pagina: 1