Aankondiging huurverhoging

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatan
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 28-01 16:26
Beste medetweakers,

Ik heb een vraag omtrent de (voor)aankondiging van een huurverhoging. Dit betreft een appartement in de vrije sector.

Vandaag, 30-04-2024, heb ik een brief gekregen van het managmentkantoor van de verhuurder dat per 01-05-2024 de huur omhoog gaat met 4,5%. De dagtekening van de brief is 24-04-2024. Dat per mei de huur verhoogt wordt is niet heel gek, dit was vorig jaar ook het geval, echter, in de tussentijd is er gewisseld van managmentkantoor, en het vorige kantoor gaf de vooraankondiging op 06-03-2023.
Nu staat er ook in mijn contract dat de huur voor de 1e van de maand op de rekening moet staan.

Mijn vraag is of het kantoor dit op zo'n korte termijn mag doen, aangezien de huur door mij altijd op de 28ste wordt overgeboekt.

Alvast dank!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19:47

Honesty

kattenneus!

De huur die je de 28e overmaakt is met terugwerkende kracht? Andere zou ik gewoon zeggen de 28e is voor de 1e.

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blamefull
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16:58
Bekendmaking mogelijke huurverhoging vrijesectorwoning
De verhuurder hoeft de huurverhoging niet op een vast moment bekend te maken. De huur gaat automatisch omhoog, zoals afgesproken in het contract. U hoeft geen hogere huurverhoging te betalen dan het maximum. Ook al is dat wel afgesproken in het huurcontract.

Bron: https://www.rijksoverheid...a%20een%20brief%20krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatan
Honesty schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:09:
De huur die je de 28e overmaakt is met terugwerkende kracht? Andere zou ik gewoon zeggen de 28e is voor de 1e.
De huur wordt overgemaakt voor de volgende maand. Dus de huur die ik al overgemaakt heb is voor mei
blamefull schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:16:
Bekendmaking mogelijke huurverhoging vrijesectorwoning
De verhuurder hoeft de huurverhoging niet op een vast moment bekend te maken. De huur gaat automatisch omhoog, zoals afgesproken in het contract. U hoeft geen hogere huurverhoging te betalen dan het maximum. Ook al is dat wel afgesproken in het huurcontract.

Bron: https://www.rijksoverheid...a%20een%20brief%20krijgen.
Yes dit had ik gevonden, en am sich kan ik mij daarin vinden. Maar je kan toch niet een dag (aankomst brief bij de persoon) van te voren zeggen dat de volgende maand de huur omhoog gaat? Dat is toch onredelijk. Overigens wordt in het contract gesproken over een "jaarlijkse" verhoging zonder datum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:16
Zatan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:34:
[...]

De huur wordt overgemaakt voor de volgende maand. Dus de huur die ik al overgemaakt heb is voor mei

[...]

Yes dit had ik gevonden, en am sich kan ik mij daarin vinden. Maar je kan toch niet een dag (aankomst brief bij de persoon) van te voren zeggen dat de volgende maand de huur omhoog gaat? Dat is toch onredelijk. Overigens wordt in het contract gesproken over een "jaarlijkse" verhoging zonder datum.
Je mag zelfs met terugwerkende kracht. Als in jouw contract staat dat zij elk jaar op 1-05 de huur verhogen met maximaal toegestane huurverhoging. Het vervolgens vergeten en dan 2 maanden later een factuur sturen met de verhoging. Dan heb je dat ook te betalen. Omdat iemand het vergeet betekend niet dat hetgeen wat afgesproken niet meer geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatan
kx22 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:21:
[...]

Je mag zelfs met terugwerkende kracht. Als in jouw contract staat dat zij elk jaar op 1-05 de huur verhogen met maximaal toegestane huurverhoging. Het vervolgens vergeten en dan 2 maanden later een factuur sturen met de verhoging. Dan heb je dat ook te betalen. Omdat iemand het vergeet betekend niet dat hetgeen wat afgesproken niet meer geldt.
Zoals je in de reactie boven je kan lezen spreek ik over een "verhoging" die jaarlijks plaatsvindt zonder exacte datum. Dus niet van een "maximale verhoging op 1-05"

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:16

Dido

heforshe

Wat is nu eigenlijk precies je probleem?

Ben je gewoon boos dat je het zo laat hoort?

Ben je bang dat je in de problemen komt als je die paar tientjes extra gewoon vandaag overmaakt, maar dat de verhuurder dan boos wordt omdat je "te laat" bent?

Of zorgt die paar tientjes extra in de maand ervoor dat je je hele financiele huishouding op de kop moet gooien om rond te kunnen komen?

In het eerste geval, suck it up.

In het tweede geval, maak dat geld gewoon over en lig er niet wakker van.

In het derde geval, dan is de timing van de brief wel je minste probleem.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Groningerkoek
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 00:37
Je vraag is niet te beantwoorden zonder te weten wat er exact in je huurcontract staat.

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Zatan
Dido schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:20:
Wat is nu eigenlijk precies je probleem?

Ben je gewoon boos dat je het zo laat hoort?

Ben je bang dat je in de problemen komt als je die paar tientjes extra gewoon vandaag overmaakt, maar dat de verhuurder dan boos wordt omdat je "te laat" bent?

Of zorgt die paar tientjes extra in de maand ervoor dat je je hele financiele huishouding op de kop moet gooien om rond te kunnen komen?

In het eerste geval, suck it up.

In het tweede geval, maak dat geld gewoon over en lig er niet wakker van.

In het derde geval, dan is de timing van de brief wel je minste probleem.
Volgens mij is de vraag toch heel helder? Ik heb geen probleem, maar ik vraag, zoals letterlijk in de openingspost staat, of dit mag op zo'n korte termijn. Dat jij er een rits aan flauwekul bij haalt is to-taal niet relevant. Als je de vraag niet kan beantwoorden, of geen nuttige bijdrage kan geven en wil laten zien dat je iemand even lekker om de oren kan slaan met onzin, reageer dan niet, dat had je 5 minuten typen gescheelt.

[ Voor 3% gewijzigd door Zatan op 01-05-2024 00:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:47

Theo

moederbord

Zatan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 00:16:
[...]

Volgens mij is de vraag toch heel helder? Ik heb geen probleem, maar ik vraag, zoals letterlijk in de openingspost staat, of dit mag op zo'n korte termijn. Dat jij er een rits aan flauwekul bij haalt is to-taal niet relevant. Als je de vraag niet kan beantwoorden, of geen nuttige bijdrage kan geven en wil laten zien dat je iemand even lekker om de oren kan slaan met onzin, reageer dan niet, dat had je 5 minuten typen gescheelt.
Om je vraag te beantwoorden; ja dat mogen ze. En ja, je moet die paar tientjes dus nog even extra overmaken.

7400 Wp op het dak

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:05

Fe2O3

Ja das roest

Zatan schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:06:
Beste medetweakers,

Ik heb een vraag omtrent de (voor)aankondiging van een huurverhoging. Dit betreft een appartement in de vrije sector.

Vandaag, 30-04-2024, heb ik een brief gekregen van het managmentkantoor van de verhuurder dat per 01-05-2024 de huur omhoog gaat met 4,5%.
Alvast dank!
Wat een reacties hier :')

De verhuurder is te laat met de huur verhoging.

De verhuurder verhoogt de huur te veel.

te laat:Een huurverhoging moet minimaal twee maanden van te voren worden aangekondigd. https://www.rijksoverheid...,of%20e%2Dmail)%20krijgen. Als je vrije sector zit mag de verhoging alleen volgens contract, dus pak dat er maar bij.

te veel: Tot 1 July 2024 gelden de verhogingsregels van 2023. https://www.rijksoverheid...024,2023%20was%205%2C8%25. -> https://www.rijksoverheid...ale-huurverhoging-in-2023 en mag de huur met maximaal 4.1% verhoogd worden als de woning van OP vrije sector is. Of 3.1% als OP sociaal zit. Even eventuele scheefhuurboetes daargelaten.

Dus een brief naar die woningboeren:

Bedankt voor de aankondiging van de verhoging van de huur voor 2024. Dat je vanaf 1 Juli 4.5% meer huur gaat betalen conform de wet en regelgeving aangaande huurverhogingen. En dan die linkjes erbij plempen.

Edit: Nu staat er ook in mijn contract dat de huur voor de 1e van de maand op de rekening moet staan.

Dat is normaal. Huur betaal je vooruit, dus je betaalt in April de huur van Mei. Het is logisch dat je huur voor dat de nieuwe periode in gaat op de rekening staat. Als het goed is betaal je nu ergens in April voor Mei bijv. dus dat heeft verder geen invloed op iets.

[ Voor 12% gewijzigd door Fe2O3 op 01-05-2024 09:34 ]

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21:10
Theo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 08:54:
[...]

Om je vraag te beantwoorden; ja dat mogen ze. En ja, je moet die paar tientjes dus nog even extra overmaken.
Zo lees ik het ook inderdaad.
Je hebt begin maart al de vooraankondiging gehad, dat per 1 mei de huur met nieuwe verhoging zou gaan gelden.
Nu heb je inmiddels ook de brief met de definitieve verhoging gekregen.
Maw. je had 28 april de huur voor mei al met verhoging moeten betalen, en je hebt daar begin maart al bericht over gekregen. Dus te laat zou ik niet willen zeggen.
Je hoeft nu dus alleen het restje verhoging eenmalig te voldoen, en dan vanaf nu dus elke maand gewoon het nieuwe verhoogde bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatan
Fe2O3 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:27:
[...]

De verhuurder is te laat met de huur verhoging.

De verhuurder verhoogt de huur te veel.

te laat:Een huurverhoging moet minimaal twee maanden van te voren worden aangekondigd. https://www.rijksoverheid...,of%20e%2Dmail)%20krijgen. Als je vrije sector zit mag de verhoging alleen volgens contract, dus pak dat er maar bij.

te veel: Tot 1 July 2024 gelden de verhogingsregels van 2023. https://www.rijksoverheid...024,2023%20was%205%2C8%25. -> https://www.rijksoverheid...ale-huurverhoging-in-2023 en mag de huur met maximaal 4.1% verhoogd worden als de woning van OP vrije sector is. Of 3.1% als OP sociaal zit. Even eventuele scheefhuurboetes daargelaten.

Dus een brief naar die woningboeren:

Bedankt voor de aankondiging van de verhoging van de huur voor 2024. Dat je vanaf 1 Juli 4.5% meer huur gaat betalen conform de wet en regelgeving aangaande huurverhogingen. En dan die linkjes erbij plempen.

Edit: Nu staat er ook in mijn contract dat de huur voor de 1e van de maand op de rekening moet staan.

Dat is normaal. Huur betaal je vooruit, dus je betaalt in April de huur van Mei. Het is logisch dat je huur voor dat de nieuwe periode in gaat op de rekening staat. Als het goed is betaal je nu ergens in April voor Mei bijv. dus dat heeft verder geen invloed op iets.
Helaas, dit had ik inderdaad ook allemaal gevonden, maar dit is voor woningen in de sociale sector. Voor woningen in de vrije sector, althans die van mij, geldt een maximale verhoging van 5.5 (4.5 inflatie + 1 procentpunt). Maar ik kwam dus voor de vrije sector geen termijn van de vooraankondiging tegen.
GeeEs schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:09:
[...]

Zo lees ik het ook inderdaad.
Je hebt begin maart al de vooraankondiging gehad, dat per 1 mei de huur met nieuwe verhoging zou gaan gelden.
Nu heb je inmiddels ook de brief met de definitieve verhoging gekregen.
Maw. je had 28 april de huur voor mei al met verhoging moeten betalen, en je hebt daar begin maart al bericht over gekregen. Dus te laat zou ik niet willen zeggen.
Je hoeft nu dus alleen het restje verhoging eenmalig te voldoen, en dan vanaf nu dus elke maand gewoon het nieuwe verhoogde bedrag.
Hooo, er is nog geen communicatie hierover geweest voor dit jaar. De brief die ik gisteren kreeg was de eerste communicatie hierover voor dit jaar.

Vorig jaar heeft een ander vastgoedbeheerkantoor, die toen het pand waar ik woon nog beheerde, een brief gestuurd op 6 maart 2023, met daarin de mededeling dat per 01-05 de huur verhoogd ging worden met 3.5% (uit mijn hoofd gezegd, exacte percentage doet niet ter zake). Dus dat is ruim anderhalve maand van te voren.

Nu hebben we een nieuw vastgoedbeheerkantoor, sinds januari 2024. Deze hebben hierover niet gecommuniceerd, tot de brief van gisteren, dat per 01-05 de huur omhoog gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:40
Fe2O3 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 09:27:
[...]

Toch wel mooi als je zo reageert en het dan zelf fout hebt.
Staat notabene in je eigen link dat de huurverhoging in vrije sector 5.5% is.
Zal het even kopieren:
Huurverhoging vrijesectorwoning 2024 maximaal 5,5%
Er geldt tot 1 mei 2029 een maximum aan de jaarlijkse huurverhoging voor vrijesectorwoningen. In 2024 (1 januari 2024 tot 1 januari 2025) is de jaarlijkse huurverhoging maximaal 5,5%.

De wet bepaalt dat de toegestane huurverhoging in de vrije sector is gekoppeld aan het laagste percentage van de inflatie en de loonontwikkeling. De loonontwikkeling van december 2022 tot december 2023 was 5,8%. De inflatie in die periode was 4,5%. Daarom is de toegestane jaarlijkse huurverhoging vanaf 1 januari 2024 maximaal (4,5% inflatie + 1 =) 5,5% in de vrije sector.

En dan volgens jou te laat en je stuurt een link waaruit blijkt dat voor sociale huurwoningen het minimaal 2 maanden van te voren moeten worden bekend gemaakt. Dus niet van toepassing voor vrije sector.

[ Voor 9% gewijzigd door Arjant2 op 01-05-2024 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fordox
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 01-05 17:12

Fordox

00101010

Naar mijn inziens staat er in eht contreact dat het 'jaarlijks' wordt verhoogd, dat is per datum van ingang van je contract. Als het ook 1 mei was wanneer je huur startte, zal dit jaarlijks steeds weer 1 mei zijn lijkt me.

Volgens mij is dat leidend, de brief is meer een mededeling en niet zozeer een verplichting om te versturen.

Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnieNL
  • Laatst online: 03-05 22:05
Dus de vraag is wat staat er in je contract. Als daar alleen in staat dat het jaarlijks is zonder datum, dan is terugkijken een optie en je geeft zelf al aan dat dat in het verleden in mei was.

Ondanks dat het misschien onredelijk is, geldt dus dat ze de verhoging mogen doorvoeren (van maximaal 5,5% op dit moment) en dat ze dat zo kort van te voren mogen zeggen. Uit het verleden had je kunnen weten dat dit in mei gebeurd.

In principe mogen ze het zelfs met terugwerkende kracht doorvoeren als de verhuurder dat vergeten was op de datum. En ze hoeven het eigenlijk ook niet door te geven aan je, de verhoging had automatisch mogen gaan zonder melding.
De verhuurder hoeft de huurverhoging niet op een vast moment bekend te maken. De huur gaat automatisch omhoog, zoals afgesproken in het contract.
https://www.rijksoverheid...er-voor-een-huurverhoging

De antwoorden op je vragen staan op die pagina.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 19:16

Dido

heforshe

Zatan schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 00:16:
Volgens mij is de vraag toch heel helder?
Dat was ie voor mij dus niet. :)
Ik heb geen probleem, maar ik vraag, zoals letterlijk in de openingspost staat, of dit mag op zo'n korte termijn.
Goed, dat antwoord is al lang gegeven: ja het mag. Is het netjes? Niet echt.
Dat jij er een rits aan flauwekul bij haalt is to-taal niet relevant. Als je de vraag niet kan beantwoorden, of geen nuttige bijdrage kan geven en wil laten zien dat je iemand even lekker om de oren kan slaan met onzin, reageer dan niet, dat had je 5 minuten typen gescheelt.
De flauwekul haalde ik er niet bij, die stond letterlijk in je openingspost:
aangezien de huur door mij altijd op de 28ste wordt overgeboekt.
Als je daar geen reactie op wilt, omdat het "to-taal niet relevant" is, laat het dan gewoon lekker weg. Wel zo helder. Door het wel te vermelden impliceer je dat het wel relevant is, en dat er dus wel degelijk een probleem is.

Ik ga wel naar een topic waar de TS enig respect toont. Succes met je huurverhoging :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:30

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
@Zatan Het zal staan of vallen met je contract. Dus heb je die nu al eens erbij gepakt?

Toen ik nog huurde stond volgens mij in mijn contract dat de verhuurder het mocht verhogen maar hierin was ook een termijn van aankondiging opgenomen. Dus dat even zoeken. Is er geen termijn afgesproken dan mag het helaas ook de dag vooraf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fauna
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:43
Is er al gevraagd om eens in je huurovereenkomst te kijken?

Ik huur ook vrije sector. Er staat in dat jaarlijks op 1 juli de huur verhoogd mag worden volgens bepaalde wetgeving. Er staat verder niets over hoe lang van tevoren dit gemeld moet worden. Trek ik dat door naar jouw geval, zou je dus kunnen weten dat dit jaarlijks terugkeert op 1 mei. Dan is de aankondiging rijkelijk laat, en moet de verhuurder jou een redelijke termijn geven waarbinnen jij het restant huur kan overmaken.

Nogmaals, pak even je contract erbij om het zeker te weten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zatan
Septillion schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 14:04:
@Zatan Het zal staan of vallen met je contract. Dus heb je die nu al eens erbij gepakt?

Toen ik nog huurde stond volgens mij in mijn contract dat de verhuurder het mocht verhogen maar hierin was ook een termijn van aankondiging opgenomen. Dus dat even zoeken. Is er geen termijn afgesproken dan mag het helaas ook de dag vooraf.
Jup dat is zeker al gebeurd. Er staat alleen in dat het jaarlijks verhoogd kan worden, zonder datum daarbij.

Maar ondertussen heb ik de verhoging al overgemaakt en heb ik het kantoor gemaild dat ik het een beetje rare gang van zaken vindt, dat men iemand zo op de hoogte stelt van de verhoging, los of dat het mag of niet. Netjes is het niet.

Van mij mag het topic ook wel gesloten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Weer een tevreden klant op Tweakers :+ })
Pagina: 1