Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 21:09
Ik heb een Lenovo Thinkpad T540p. Op enig moment begon deze een beetje te storen en nu is de standaard situatie ongeveer zoals op deze foto, waar op een gegeven moment ook de rest van het scherm vervaagt en verdwijnt.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YSvGXACpTPzZYsmQ43Q1yf4mnqk=/x800/filters:strip_exif()/f/image/cBFvZ1OXRSxrcPMFRyW09FPu.png?f=fotoalbum_large

Door op verschillende plekken te drukken vond ik een plek waar het beeld weer redelijk terug kwam.
Rand weggehaald en gekeken maar de onderkant van dat scherm zit in plastic en dat durf ik niet open te halen om niet het scherm definitief stuk te maken. Soort plakgummie ertussen gedaan op exact de juiste plek en de rand er weer om zodat er druk op die plek komt en nu is hij goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/31PTsBS0bUJ5pNmG6RaF8gkyMsQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8J56OpN8oq5zKC1Jo154Gtzo.jpg?f=fotoalbum_large
Bij de minste beweging gaat het scherm echter weer storen. Dus stationair kan ik het scherm gebruiken maar de laptop als laptop gebruiken kan ik vergeten op dit moment.

Enerzijds is deze post om te laten zien dat niet ieder "kapot" scherm beyond repair is.

Maar uiteraard is mijn vraag: weet iemand wat de echte oorzaak van dit probleem is en of ik als niet geheel a-technische gebruiker dit zelf op zou kunnen lossen zodat ik de laptop weer volwaardig kan benutten?

Alvast bedankt voor het meedenken :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dit ziet eruit als een flatcable die en breuk heeft. Dat is het kabeltje dat van je moederbord naar je monitor loopt. Die loopt door het scharnier heen, dus is vaak een zwak punt. Vaak zijn die dingen wel te vervangen als je een beetje handig bent.
Voornaamste nadeel is wel dat je alles moet openschroeven om erbij te kunnen waarschijnlijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:38

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

TERW_DAN schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:02:
Dit ziet eruit als een flatcable die en breuk heeft. Dat is het kabeltje dat van je moederbord naar je monitor loopt. Die loopt door het scharnier heen, dus is vaak een zwak punt. Vaak zijn die dingen wel te vervangen als je een beetje handig bent.
Voornaamste nadeel is wel dat je alles moet openschroeven om erbij te kunnen waarschijnlijk.
Ik denk eerder de ribbon kabel die over de lengte van het scherm loopt omdat er maar een gedeelte strepen vertoont

Is niet hetzelfde paneel maar zal ook zo in elkaar zitten die bruine ribbon kabels kan wat van los zitten, als dat zo is kun je proberen door te verhitten maar dat is mogelijk een tijdelijk oplossing en kan het scherm van beschadigd raken, bij poging open te halen en te verhitten.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNRHOFTuj8ybXFL1sg6XSiY8zYs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qn6Zz36PJtankPJoOtQORKW2.jpg?f=fotoalbum_large

Als het de kabel is van moederbord naar scherm kwestie van vervangen.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
TERW_DAN schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:02:
Bedankt voor je reactie. Maar ik heb de hele rand dus los gehaald en waar ik druk op zet daar is de flatcable niet te zien en het is niet vlak naast het scharnier. Het lijkt meer een stuk electronica dat bij het scherm zelf hoort, zit in tape ingepakt vlak onder het scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
42dpi schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:07:
[...]

Ik denk eerder de ribbon kabel die over de lengte van het scherm loopt omdat er maar een gedeelte strepen vertoont

Is niet hetzelfde paneel maar zal ook zo in elkaar zitten die bruine ribbon kabels kan wat van los zitten, als dat zo is kun je proberen door te verhitten maar dat is mogelijk een tijdelijk oplossing en kan het scherm van beschadigd raken, bij poging open te halen en te verhitten.
[Afbeelding]

Ja dat klinkt inderdaad als een goede diagnose, bedankt daarvoor!
En dat gaan proberen te repareren gaat me helaas net te ver, teveel risico.
Ook is de laptop te oud om veel kosten aan te maken dus dan blijf ik me toch maar behelpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:38

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

Het kan nog steeds de kabel zijn die van het moederbord naar het scherm loopt dat is niet onmogelijk die zal achter het paneel zitten daar na verloop van tijd een van de 30 kabeltjes een breuk heeft.

Dus je kunt proberen die kabel te vervangen beetje zoeken kost zo'n kabel rond de 10 euro ebay/aliexpress oid. Anders het paneel vervangen als dat je het waard is wat ik zo zie heb je ze voor rond de 50 euro (afhankelijk van de resolutie) en gewenste kwaliteit op bijvoorbeeld AliExpress zul je panelen vinden maar dat zijn vaker de b kwaliteit dan a kwaliteit lokaal hier in NL bij een retailer zullen ze duurder zijn.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

clkndk schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:09:
[...]

Bedankt voor je reactie. Maar ik heb de hele rand dus los gehaald en waar ik druk op zet daar is de flatcable niet te zien en het is niet vlak naast het scharnier. Het lijkt meer een stuk electronica dat bij het scherm zelf hoort, zit in tape ingepakt vlak onder het scherm.
Waarschijnlijk de plek waar die kabel vastzit aan het scherm. Maar die kabel loopt dus door je scharnier (daar hoeft niet per se de breuk te zitten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• clkndk
42dpi schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:07:
[...]

[Afbeelding]

Ik had hem dus met wat opvullen weer aan de praat maar dat is inmiddels weer over, Ik ga hem uit elkaar halen om te kijken of ik zelf iets kan doen en anders ga ik inderdaad maar even op zoek naar een goedkoop kabeltje. Bedankt allemaal voor jullie reacties!!
Pagina: 1