vaatwasser geeft soms kortsluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 04:50
Hallo allemaal,

Ik zit met een probleem waarbij mijn Siemens vaatwasser, die nu ongeveer 3 jaar oud is, in de wintermaanden (december en januari) kortsluiting veroorzaakte om een paar wasbeurten. Telkens sloeg de aardlekschakelaar eruit. Ik vermoed dat het verwarmingselement de boosdoener is, en een lekkende ring. Deze is namelijk na productiefout 2 jaar geleden vervangen. Echter, de laatste 3 maanden heb ik geen problemen meer ondervonden. Dit vind ik gek. Vervelende is dat op aardlek van de vaatwasser, ook koelkast en vriezer staan. Dus 's nachts draaien (tijdens daluren), doen we nu niet

Heeft iemand een idee waarom het nu opeens wel goed gaat? Ik heb getwijfelt om monteur te laten komen, maar offerte van siemans was ongeveer 250 euro (omdat het buiten de garantie valt,)

Alle adviezen of ervaringen zijn welkom!

Bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jknevel
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-07 09:58
voorheen Miele monteur geweest,

Eerste wat mij naar binnen springt is idd lekkende 0-ring en hoogstwaarschijnlijk is deze afgedicht door opbouw van kalk. wanneer deze pakkingen en/of ringen veel temperatuur wisselingen zien (uitzetten/krimpen willen ze gaan lekken) ik zou idd wel met voorzichtigheid wassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DexterDee
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 04-07 18:04

DexterDee

I doubt, therefore I might be

Kortsluiting is iets anders dan een aardlek. Een aardlek ontstaat doordat er elektriciteit "weglekt" via de aardedraad. Vaak komt dat door vocht in of nabij elektronische delen. Vaatwassers, koelkasten en vriezers hebben er bovengemiddeld vaak last van omdat hier direct (vaatwasser) of indirect (condens) met water gewerkt wordt.

Het beste is uiteraard om de oorzaak aan te pakken van het aardlek. Soms is de oorzaak echter moeilijk te vinden en helpt het niet mee dat je drie apparaten op dezelfde groep hebt zitten die potentieel gevoelig zijn voor een aardlek.

Een aardlekschakelaar die groepen bedient waar ook stopcontacten op zitten moet 30mA zijn. Dat is vrij gevoelig en heeft als reden om de mens te beschermen tegen letsel. Mocht er op deze groep alleen deze drie apparaten zitten en verder geen toegankelijke stopcontacten, dan is het ook nog een optie om de groep te isoleren en een aardlekautomaat van 100mA of 300mA te plaatsen.

Klik hier om mij een DM te sturen • 3245 WP op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crz06
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-05 04:50
@Jknevel , dank voor je expert advies. Het betreft een siemens sx857x00pe/74 met Zeolith droogtechniek.

Als ik me het goed herinner hebben ze 2 jaar terug die rubberen O-ring vervangen door een keramische, of anders om. Was productiefout, maar buiten de garantie. En dat ging dus 1.5 jaar goed, tot afgelopen winter.

Je suggestie van kalk klinkt aannemelijk waarom het nu niet meer gebreud, ook meteen waarom ik de draaidop niet los kreeg ;) Betekent dit dan ook dat wassen met azijn omgeurtjes weg te nemen niet aan te raden is?

Weet jij of deze ringen voor particulieren ergens te bestellen zijn? Heb siemens gesproken en die kunnen mij niet verder helpen. Op fixpart staan wat onderdelen, maar geen idee welke. En om nu voor ~200 euro een monteur te laten komen voor een ringetje is ook weer zoiets

We wassen altijd op 45 graden. Ik zal eens op max. temperatuur wassen, kijken wat er dan gebeurd

[ Voor 4% gewijzigd door crz06 op 30-04-2024 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Die ring is echt niet na 2 jaar weer kapot. Dat kan je overigens controleren door je plint van de keuken weg te halen, kap van de vaatwasser aan de onderkant te verwijderen (zie you tube etc) en als daar in de opvangbak teveel water staat heb je prijs. De mijne doet het na de reparatie ook weer, aardlek eruit, maar continue en ik vermoed dat mijn warmte element naar de vaantjes is. Alleen na 10 jaar dus ik geloof het wel met uitkijk naar een nieuwe keuken.

NB: na 3 jaar zou ik overigens naar de verkoper terug gaan. Er bestaat zoiets als consumentengarantie en je mag/moet ervan uit kunnen gaan dat deze machine langer dan dit probleemloos mee kan gaan. Probleem daar weg leggen en mogen ze het oplossen.

[ Voor 21% gewijzigd door MotorBeast op 30-04-2024 19:57 ]