[PV] Beste omvormer voor high power bi-facial panelen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-11 20:09
Ik ben aan het nadenken over een nieuwe PV installatie voor een huis in Spanje. Veel zon, maar weinig ruimte op het dak. Ik kan er met moeite 6 panelen op kwijt, dus bij voorkeur high power panelen. Verder is het een 1-fase setup, want ze doen niet aan 3 fasen voor woonhuizen in Spanje (...).

Ik kreeg een offerte met 6x JA Solar JAM66D42-580 panelen en een Huawei SUN2000-3KTL-L1 omvormer.

Die panelen leveren bij STC al 14.35A en met 10% irradiatie (bifacial) zelfs 16.43A. De Huawei kan echter niet meer dan 12.5A per MPPT aan. Dus dat levert wel wat verlies op. Ik weet dat dat alleen bij gunstige omstandigheden is (koel, helder, etc), maar in het voorjaar heb je best veel van dat soort dagen.

Technisch zou het geen problemen mogen opleveren volgens Huawei, mits de kortsluitstroom beneden de 18A blijft. Dat lijkt wel het geval.

Ik ben benieuwd of iemand nog een betere suggestie heeft qua omvormer? SMAs kunnen 15A aan maar zijn twee keer zo duur.

Alle reacties

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:02
String parallel op 2 trackers ?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• Sietse Vliegen
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 11-11 20:09
Bedoel je 3 panelen op elke string? Of met Y connectors? Of bedoel je iets anders?

Als ik 3 panelen per string gebruik dan haal ik de opstartspanning nog wel, maar dan hou ik toch dezelfde (te hoge) stroomsterkte per string? De Huawei smart design app geeft in elk geval nog steeds een waarschuwing.