Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martindonk98
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09-2024
Beste Tweakers,

Ik heb het volgende scenario in mijn hoofd (mocht de financiële ruimte dit toestaan de komende jaren):

Momenteel heb ik een eerste huis waar ik geen overdrachtsbelasting voor hoefde te betalen i.v.m. vrijstelling overdrachtsbelasting. Stel: ik koop over 4 jaar een tweede woning (met een tweede hypotheek) om hier zelf in te wonen en ik wil mijn eerste huis aanhouden en verhuren in de vrije markt (valt boven de liberalisatiegrens qua punten). Welk percentage moet ik over mijn nieuwe huis gaan betalen als overdrachtsbelasting: is dat de reguliere 2% of de 10,4%? Ik ga dus wel in de nieuwe, tweede woning wonen, maar de eerste woning ga ik dus aanhouden voor verhuur.

Of moet ik dan alsnog overdrachtsbelasting betalen over mijn eerste woning?

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Zoals ik het hier lees, ga je 2% overdrachtsbelasting over de nieuwe woning betalen. Het heeft niets met de huidige te maken.

per aspera ad astra

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Twpk
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21:38
Je hoeft geen overdrachtsbelasting voor je eerste huis te betalen, er is immers geen overdracht. Voor je nieuwe huis is het gewoon 2%.

Houd wel rekeningen met de eigenwoningreserve, deze heeft impact op de hoogte van de hypotheekrente aftrek bij de nieuwe woning.

[ Voor 7% gewijzigd door Twpk op 30-04-2024 13:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Nu online
en de box3 waardering van 6,17% van de woz waarde van de verhuurde woning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:06
De koper heeft de vrijstelling voor overdrachtsbelasting niet eerder ontvangen en verklaart dit schriftelijk
Edit: dat gaat om gehele vrijstelling en niet het lage tarief.

Overigens is het maar de vraag wat de regels over 3 jaar zijn qua kopen en qua verhuren, dus bereid je ook voor dat je je plannen mogelijk moet bijstellen of annuleren

[ Voor 48% gewijzigd door President op 30-04-2024 13:32 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Thompson
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:58

Thompson

Beeromaniac

2%, ik heb net deze zelfde situatie gehad (echter dan met vrijstelling op 2e woning omdat ik die voor de 1e nooit heb gebruikt). Daarom is het ook interessant om je eerste woning die je met vrijstelling hebt gekocht te behouden voor verhuur, elk later moment dat je dat wil doen betaal je voor een woning die je wilt verhuren 10,4%.

Stel je zou in de toekomst naar een 3e woning gaan mag je, als je daadwerkelijk zelf aanzienlijke tijd (die tijd is nergens echt gedefinieerd voor zover ik heb kunnen vinden) in woning 2 hebt gewoond en dat ook weer van plan zijn in woning 3 wederom 2% betalen voor woning 3.

Enkel wanneer een woning met als doel belegging(verhuren) wordt aangekocht betaal je 10,4%.

Zoals eerder gezegd; Je eerste huis betaal je dan inderdaad wel vermogensbelasting over. (34% van 6,15% van de WOZ, dus zeg 2,1% van de WOZ per jaar aan belasting + nog allerhande overige kosten)
En vrijwel altijd mag je op je huidige hypotheek niet verhuren, dan moet je die omzetten naar een verhuurhypotheek en dat is tegen een fiks hoger %.

[ Voor 18% gewijzigd door Thompson op 30-04-2024 14:02 ]

Beeromaniac

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martindonk98
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 15-09-2024
Hartelijk dank allen, helder! Dan houdt ik dat plan zeker in het achterhoofd. Het is inderdaad nog eerst even afwachten of de wetgeving op dit gebied gaat veranderen de komende jaren. Er komen nu al flinke maatregelen (wet middenhuur).

Zijn er nog ervaringen op het gebied van beleggen in vastgoedfondsen om vermogen tijdelijk te laten renderen? Misschien nieuw topic starten (op IEX, maar hier zitten ook genoeg experts zo te horen;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:06
martindonk98 schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 14:21:

Zijn er nog ervaringen op het gebied van beleggen in vastgoedfondsen om vermogen tijdelijk te laten renderen? Misschien nieuw topic starten (op IEX, maar hier zitten ook genoeg experts zo te horen;)
Yes, beleggen en vastgoedfondsen moet je nooit doen voor de korte termijn. Gaat het om de korte termijn voor bijvoorbeeld een paar maanden of een jaar dan moet je gewoon je geld op een rekening gooien tegen 3,5% rente.

Gaat het om lang termijn dan is beleggen volgens de historische ontwikkelingen verstandiger/winstgevender in een breed fonds zoals NT world bijvoorbeeld.

Maar: dit is inderdaad een heel ander onderwerp en je moet goed nadenken over risico's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 09-05 14:37
Als je hiervan afhankelijk bent zou ik e.a. nog eens heroverwegen.

Nog afgezien daarvan, hou er rekening mee dat je dan OF hypotheek vrij moet zijn OF moet herfinancieren naar (de veel duurdere) verhuur hypotheek zal moeten.

Daarnaast wordt met het aanhouden van deze woning een nieuwe hypotheek voor je nieuwe wel lastiger, dubbel zo als je ook nog een (verhuur) hypotheek hebt op de eerste woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
Thompson schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:59:
Zoals eerder gezegd; Je eerste huis betaal je dan inderdaad wel vermogensbelasting over. (34% van 6,15% van de WOZ, dus zeg 2,1% van de WOZ per jaar aan belasting + nog allerhande overige kosten)
En vrijwel altijd mag je op je huidige hypotheek niet verhuren, dan moet je die omzetten naar een verhuurhypotheek en dat is tegen een fiks hoger %.
Ah excuus, ik zie dat dit al benoemd was :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:03

BCC

Thompson schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:59:
2%, ik heb net deze zelfde situatie gehad (echter dan met vrijstelling op 2e woning omdat ik die voor de 1e nooit heb gebruikt). Daarom is het ook interessant om je eerste woning die je met vrijstelling hebt gekocht te behouden voor verhuur, elk later moment dat je dat wil doen betaal je voor een woning die je wilt verhuren 10,4%.

Stel je zou in de toekomst naar een 3e woning gaan mag je, als je daadwerkelijk zelf aanzienlijke tijd (die tijd is nergens echt gedefinieerd voor zover ik heb kunnen vinden) in woning 2 hebt gewoond en dat ook weer van plan zijn in woning 3 wederom 2% betalen voor woning 3.

Enkel wanneer een woning met als doel belegging(verhuren) wordt aangekocht betaal je 10,4%.

Je mag op de een hypotheek wel verhuren mits de hypotheek < 70% van de waarde van de woning is - vooraf vragen bij de bank helpt.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• namliam_eht
BCC schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:22:
[...]

Je mag op de een hypotheek wel verhuren mits de hypotheek < 70% van de waarde van de woning is - vooraf vragen bij de bank helpt.
Nope, een standaard hypotheek zal een "bewonings" clausule (of niet verhuur clausule) hebben
Een verhuur hypotheek kan je meestal i.d.d maar tot 70% financieren.

Als je contact opneemt met de bank kan je mazzelen, maar 9 van de 10 keer zal je of Nee als antwoord krijgen Of Ja, maar dan wel tegen een nieuw percentage (tegen 5 of 6% afhankelijk van LTV en aanbieder).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

BCC schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 17:22:
[...]
Het verschilt heel erg per hypotheek verstrekker.
Bij sommigen is het nooit mogelijk.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Pagina: 1