Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobaUnicat
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 20-05 15:57
Beste Tweakers leden,

Laatste tijd ben ik me aan het verdiepen in zonnepanelen installeren voor mijn woning. Ik heb hier en daar al wat huiswerk gedaan en wil eigenlijk al offerte 3 ondertekenen. Maar ik vroeg me af of dat inderdaad nu het beste deal is voor mijn situatie. Dus ik zou graag jullie mening willen horen voordat ik mijn krabbeltje eronder zet. Aangezien tweakers beetje onafhankelijk partij is en de verkopers alleen hun eigen product aansmeren als beste. Het plan is om deze zonnepanelen onder de dakkapel te laten zetten op het zuid-westen. De string omvormer lijkt mij vooralsnog nu het beste keuze omdat ik weinig last heb van schaduw, alleen dakkapel? en ook rekening houden met dat string omvormer makkelijker te vervangen zijn en de meerprijs niet echt waard is. Maar ik heb in mijn vergelijking het toch mee genomen want misschien hebben jullie andere mening hierover? Hieronder een lijst met de verkregen offertes

Alvast bedankt voor het meedenken!!
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gFC9HfJhfUYwUOxfmKE1IpzsT7k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/bafyEPagSj6FNlzZDHbiQl73.png?f=user_large

Sorry voor lelijke foto, het lukt mij niet om een betere foto te maken dan dit.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tgeiziwsYXq1X5xcLWwlIHB_u3c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/1PbWi4LzaVWLdCMxo8g4F5fJ.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
rond de 2.2m x 6m
Schaduw
dakkapel en mogelijk van schoorsteen?
Jaarverbruik
2200kWh+-
Huidige elektriciteitsaansluiting
3x230V
Budget en doel
max 4.5k via lening van warmtefonds. zelfvoorziening, kosten bezuinigen, energielabel verhogen
Wie gaat het project uitvoeren
installateur. Ik ben total niet technisch...
Bijhouden van data
met P1/home wizard
Reeds verkregen offertes
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oa2GuLzPHCif2LpBVvXVMZWU8bo=/800x/filters:strip_exif()/f/image/mGqvkl4ZCPFOB6U2nCer6siG.png?f=fotoalbum_large
Regio

Zuid-holland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:46
Volgens mij is er met offerte 3 niet zoveel mis mee, tikkeltje aan de hoge kant euro / wp maar voor zo weinig panelen heb je relatief veel installatie / voorrij kosten dus prijs is niet gek. Micro omvorners etc.. is ver over de top hier. Zoals je aangeeft is string omvormer hier perfect!

Hoe zit het met meterkast werkzaamheden / PV verdeler?

Je geeft aan dak je dak rond de 2,2m diep is, de standaard panelen zijn nu iets groter dan 1,1m dit zou betekenen dat het dus niet past aangezien er boven en zowel onder nog een stukje rails uitsteekt (Of ze monteren de rails horizontaal maar dat is niet goed met grote panelen i.v.m. micro cracks. Let op dat je wel afwatering van de panelen in je dakgoot krijgt en niet je tuin in klettert...

Persoonlijk zou ik wel sowieso vragen om andere panelen, Aiko is niet een gerenommeerd merk zoals Jinko, AEG, Sunpower etc... voor de prijs zal het weinig verschil maken.

Even toekomst visie, geen plannen voor elektrische auto / warmtepomp / Airco's etc..? in dat geval zou ik wat extra panelen leggen.

[ Voor 4% gewijzigd door Chrisverst op 30-04-2024 15:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobaUnicat
Hey [~Chrisverst, dank voor het meedenken.

Hierbij een foto van mijn meterkast. Ik denk dat werkzaamheden aan mijn meterkast minimum zal zijn
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4xEhvdd0zA5otjXYtdw0jm4MmBY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fNVhQ5Cds1jAVxsx6TGRbcSQ.jpg?f=fotoalbum_large

Voorderest. 2.2m is een ruwe schatting. Ik zal iets later nog even nameten. En met mbt toekomst visie. Geen plannen voor elektrisch auto of warmtepomp omdat ik boven een winkel woon en een warmtepomp niet rendabel genoeg is voor mijn jaren ‘60 woning die niet zo heel goed geïsoleerd is. Ik heb wel een airco overwogen en een extra paneel zou dan eventueel op mijn dakkapel kunnen maar dat heeft niet mijn voorkeur omdat ik niet weet hoeveel mijn dakkapel kan dragen. Kan helaas geen bouwtekening vinden bij overdracht van oude eigenaar. En andere kant vh dak is niet rendabel volgens verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chrisverst
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 16:46
BobaUnicat schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 16:48:
Hey [~Chrisverst, dank voor het meedenken.

Hierbij een foto van mijn meterkast. Ik denk dat werkzaamheden aan mijn meterkast minimum zal zijn
[Afbeelding]

Voorderest. 2.2m is een ruwe schatting. Ik zal iets later nog even nameten. En met mbt toekomst visie. Geen plannen voor elektrisch auto of warmtepomp omdat ik boven een winkel woon en een warmtepomp niet rendabel genoeg is voor mijn jaren ‘60 woning die niet zo heel goed geïsoleerd is. Ik heb wel een airco overwogen en een extra paneel zou dan eventueel op mijn dakkapel kunnen maar dat heeft niet mijn voorkeur omdat ik niet weet hoeveel mijn dakkapel kan dragen. Kan helaas geen bouwtekening vinden bij overdracht van oude eigenaar. En andere kant vh dak is niet rendabel volgens verkopers.
Dit is wel een bijzonder meterkastje zeg, zeker de aanleg van de meterkast vloer!

De installateur zal een extra groep bijplaatsen hierin voor de zonnepanelen en er zal een kabel ergens naar het dak getrokken moeten worden. of hij zal een PV verdeler plaatsen bij de wasmachine groep.

mocht je ergens een momentje hebben, gooi een rolmaatje uit het raam en meet de exacte maat op.

Ikzelf heb alle oriëntaties panelen liggen, mijn panelen op Noord doen ongeveer 60% van de panelen op Zuidoost welke het meeste opbrengst voor mij geven. Mijn panelen op noord liggen wel onder een dakkapel en hebben veel last van schaduw hierdoor. Zeker met de oriëntatie van jou dak zal dit wat gunstiger uitvallen. desalniettemin is jou verbruik heel laag dus niet aan te raden om nu noord ook te pakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobaUnicat
Chrisverst schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:56:
[...]

Dit is wel een bijzonder meterkastje zeg, zeker de aanleg van de meterkast vloer!

De installateur zal een extra groep bijplaatsen hierin voor de zonnepanelen en er zal een kabel ergens naar het dak getrokken moeten worden. of hij zal een PV verdeler plaatsen bij de wasmachine groep.

mocht je ergens een momentje hebben, gooi een rolmaatje uit het raam en meet de exacte maat op.

Ikzelf heb alle oriëntaties panelen liggen, mijn panelen op Noord doen ongeveer 60% van de panelen op Zuidoost welke het meeste opbrengst voor mij geven. Mijn panelen op noord liggen wel onder een dakkapel en hebben veel last van schaduw hierdoor. Zeker met de oriëntatie van jou dak zal dit wat gunstiger uitvallen. desalniettemin is jou verbruik heel lag dus niet aan te raden om nu Noord ook te pakken.
Ooh haha, wist niet dat mijn meterkastje zo bijzonder was :9
Ik heb net even mijn dak gemeten en die is qua lengte 2.27m (lengte onder dakkapel en dakgoot niet meegerekend). Ik zat er dus niet heel ver naast. Zowel de Longi als de Aiko hebben qua afmetingen 1722x1134. Dit zou net precies kunnen passen volgens de legplan of moet ik rekening houden dat het alsnog uitsteekt?

Deze installateur biedt overigens alleen Longi of Aiko aan. Volgens hen is Aiko beter dan Longi, vandaar ook iets duurder. Ik zal even vragen of zij ook een offerte kunnen uitbrengen met Longi en string omvormer.
Ik ben benieuwd welke van deze 2 panelen jij beter vindt. Ik dacht persoonlijk ook dat Aiko beter is omdat het wel glas-glas is en dus qua temperatuur en brandgevaar veiliger? Longi is aan de andere kant een glas-folie paneel maar wel een bekender merk dan Aiko...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BobaUnicat
update: Offerte 3 de Longi panelen ipv Aiko hebben zij mij nu een offerte uitgebracht van €2480 wat neerkomt op €0,96 per WP. Betere deal? of toch liever bij Aiko blijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NormaalDoenHoor
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 14-09-2024
Chrisverst schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 15:49:

Persoonlijk zou ik wel sowieso vragen om andere panelen, Aiko is niet een gerenommeerd merk zoals Jinko, AEG, Sunpower etc... voor de prijs zal het weinig verschil maken.
Aiko is al sinds 2009 een van de grootste producenten van zonnecellen, ik denk dat de helft van dit forum Aiko cellen op hun dak heeft. Back contact AEG panelen komen direct uit de Aiko fabriek. Enige verschil is de sticker en de prijs.
Pagina: 1