Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcp-mario
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-05-2024
In een eerder topic (hier) las ik over 'Synology chat' buiten het netwerk beschikbaar maken.
Zelf heb ik DS218+ en daarop heb ik de 'Synology chat' app geïnstalleerd.
Als vervanging van TLS/SSL heb ik gekozen voor 'OpenVPN', de chat gaat dus over 'OpenVPN'.
Deze VPN gebruik ik ook al in combinatie met FTP, het configuratie bestand voor OpenVPN heb ik dus al.

Na installatie en configuratie van 'Synology chat' moet ik de aangemaakte chat gebruikers ook toegangsrechten tot VPN (OpenVPN) geven.

Vervolgens moet ik 'Synology chat' (met poortnummer) ook in de firewalls (NAS en modem/router) toevoegen.
Op de NAS maak ik 'Synology chat' als toepassing ook beschikbaar maken in het 'aanmeldingsportaal' met aangepaste poort en gebruik van 'hsts' zodat er een beveiligde 'https' verbinding geforceerd wordt.

Op de cliënt pc's voor alleen chat moet ik vervolgens de 'OpenVPN' en 'Synology chat' clients downloaden, installeren en configureren.
Na installeren van 'OpenVPN' cliënt kies ik voor import van het 'split configuratie bestand', zodat ik met gebruikers gegevens uit de VPN server kan inloggen en de verbinding testen.

Na installatie van de 'Synology chat' app moet ik de chat server gegevens instellen.
Dat kan ik bijvoorbeeld doen door het 'QuickConnectID' te gebruiken, maar ik kan ook het lokaal IP-adres van de server (of DNS-naam server) met poortnummer invoeren.
Tot slot kan ik testen of ik met login gegevens voor de chat ook toegang krijg tot de chat (altijd via publiek IP-adres)

Daarmee kies ik ervoor om alle cliënts alleen van buitenaf te laten verbinden met de chat.

Eerst moet 'OpenVPN' cliënt wordt opgestart en daarna pas de 'Synology chat' cliënt.
Bij opstart op de verkeerde volgorde krijg je foutmeldingen.
Ik heb het getest en de chat werkt.

[ Voor 4% gewijzigd door mcp-mario op 30-04-2024 09:20 ]