Ombouw raam voor airco

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online
De zomermaanden beginnen er weer aan te komen, dus het is tijd om de mobiele airco weer mijn thuiskantoor in te rijden en klaar te maken voor gebruik.

Een van mijn doelen vorige zomer was om een oplossing te zoeken voor het naar buiten begeleiden van de slang; helaas is een vaste airco geen optie, dus iedere keer dat het weer even stopt met regenen moet de slang handmatig naar buiten. Helaas heb ik dat doel niet gehaald, wat ik hieronder ga toelichten.

Het gaat om een dakkapel met een kantelkiepraam erin, aan de rechterzijde (waar ook de airco staat) is slechts 11,5 centimeter over. Bovenaan gaat het om echt een centimeter of 5, net genoeg om je vingers tussen te krijgen.

Mijn huidige oplossing is zo'n afdichtkit met klittenband, maar daar zit een plakstrip voor op het raam en het kozijn waarvan de plakrand helemaal smelt in de zomer, dus iedere keer dat ik die er op moest doen of eraf moest halen zat ik helemaal onder de vieze plakzooi. Daar ga ik deze zomer gewoon niet meer aan beginnen.

Nou heb ik gelukkig een 3D printer, en heb ik alles in Fusion 360 gegooid om twee hoekjes te maken (linker en rechterbovenhoek), daar wat plaatmateriaal aan gemaakt, en hiermee een proof-of-concept afdichting gemaakt. Hier een heel slordige 3D-render van het idee:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xIZP1MNrjbhSqpvIbNp74y05j-g=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/YGzJDT7zlzprf4gJ4EaG9yRa.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JeAG5-mkC7k5jaxQhEonjrts8o4=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OLl56DJkuXV9OgZMmv4tDoBn.png?f=fotoalbum_tile

In de render sluit het allemaal niet zo heel goed aan, maar het uiteindelijke plaatmateriaal heb ik afgetekend op basis van de fysieke situatie, dus dat sluit redelijk netjes. Daar kan ik evt. nog wat tochtstrips tegen zetten om het écht afsluitend te maken.

Waar ik alleen vorige zomer tegenaan liep en nog geen oplossing voor heb; hoe ga ik hier de slang aan vast maken? Ik heb voorheen wel eens geprobeerd om met PLA een adapter te printen om een geïsoleerde aircoslang beter op de airco te houden, maar dat was binnen een paar weken zo vervormd van de hitte dat ik bang ben dat het ook niet gaat werken om op dit punt (waar het hoekje zit, en waar dus veel hete lucht langsaf komt) een 3D-geprinte oplossing te gebruiken.

Een andere optie waar ik aan dacht is gewoon bij de bouwmarkt wat PVC halen met een buitendiameter die matcht met de binnenkant van de slang (of andersom), en het dan aan elkaar te klemmen, maar ik weet even niet zo goed wat ik dan nodig heb.

Vandaar dat ik het hier gooi (hopelijk in het goede forumdeel, dit lijkt me meer onder klussen vallen dan onder 3D-printen), in de hoop dat iemand goede ideeën heeft.

Ik ben verder niet zo bang voor het feit dat ik ongeïsoleerd hout gebruik. De zijkanten zijn MDF, de bovenkant is hets van hard verlijmd hout, maar het MDF is wit en het hout is ook lichtgekleurd. Het zal zeker wel wat warmte binnen laten, maar niet zoveel als de aircoslang naar buiten hangen zonder afdichting.

Om een lang verhaal kort te maken; klein hoekje waar aircoslang naar buiten moet, hoe kan ik dat het beste doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 13:13
Kun je niet gewoon een rond gat in je gevel boren en daar die slang doorheen duwen? Als je dat niet gebruikt kan het weer dicht met een dop/isolatie.oid.
Die slang zo kort mogelijk houden want de warmte van die slang en het apparaat komt allemaal weer in je ruimte die je probeert te koelen.

Ik heb ook wel eens in een kantoor gezeten waar dit gebruikt werd. Uiteindelijk was het koeler met het raam dicht en dat apparaat uit dan het raam op een kier en die hete slang door de ruimte waar dat apparaat herrie stond te maken en uiteindelijk niks anders deed dan warme lucht rondbewegen. De lucht die het ding aanzuigt komt namelijk ook ergens van buiten en die is ook gewoon warm.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Oon Is in jouw situatie ook niet zo'n caravan aircootje veel handiger?

Letop! Deze binnen en buitenunit kun je niet loskoppelen van elkaar, maar je had het over een kiepraam.. dus ik vermoed dat je deze dan gewoon er doorheen kunt krijgen kwa ruimte. De dikte van de aansluiting tussen de 2 units is misschien 1,5cm... :)

Kwa bevestiging etc. misschien wel even over na moeten denken, maar de units zijn niet mega zwaar.

https://www.elektramat.nl...HgnQ8QD18RrhoC6zQQAvD_BwE

Tweedehands voor een veel lagere prijs zelfs nog te krijgen.

Ze zijn er ook voor grotere ruimtes.

[ Voor 14% gewijzigd door Falcon op 30-04-2024 09:18 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
No Hands schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:11:
Kun je niet gewoon een rond gat in je gevel boren en daar die slang doorheen duwen? Als je dat niet gebruikt kan het weer dicht met een dop/isolatie.oid.
Die slang zo kort mogelijk houden want de warmte van die slang en het apparaat komt allemaal weer in je ruimte die je probeert te koelen.

Ik heb ook wel eens in een kantoor gezeten waar dit gebruikt werd. Uiteindelijk was het koeler met het raam dicht en dat apparaat uit dan het raam op een kier en die hete slang door de ruimte waar dat apparaat herrie stond te maken en uiteindelijk niks anders deed dan warme lucht rondbewegen. De lucht die het ding aanzuigt komt namelijk ook ergens van buiten en die is ook gewoon warm.
Dat is zeker ook een optie ja, alleen is het wel echt krap. De standaard slang is 15 centimeter breed, dus die moet ik al flink induwen om 'm ertussen te krijgen.

Verder heb je helemaal gelijk, als ik de slang volledig uittrek dan krijg ik echt een hoekje waar het 50-60 graden wordt. Helaas kan ik de geïsoleerde slang wel vergeten, die gaat nooit tussen dit raam passen (dat vorige winter geplaatst is, met het vorige raam had ik een MDF-plaat die het volledige raam verving in de zomer).
Maar het is hier zonder airco echt niet te doen in de zomer, als het buiten 28-29 graden is wordt het hier al snel 34-35 graden, en dan merk je het toch wel als je zo'n airco aan hebt staan. Als het raam goed is afgedicht zuigt hij de lucht van de andere kant van het huis aan, en dan blijft het hier binnen lekker koel.
Falcon schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:17:
@Oon Is in jouw situatie ook niet zo'n caravan aircootje veel handiger?

Letop! Deze binnen en buitenunit kun je niet loskoppelen van elkaar, maar je had het over een kiepraam.. dus ik vermoed dat je deze dan gewoon er doorheen kunt krijgen kwa ruimte. De dikte van de aansluiting tussen de 2 units is misschien 1,5cm... :)

https://www.elektramat.nl...HgnQ8QD18RrhoC6zQQAvD_BwE

Tweedehands voor een veel lagere prijs zelfs nog te krijgen. Kwa bevestiging etcetra misschien wel even over na moeten denken, maar de units zijn niet mega zwaar.

Ze zijn er ook voor grotere ruimtes.
Daar heb ik ook naar gekeken, maar dat is ook niet af te dichten helaas, en dan zou ik om die unit buiten te hangen iedere keer de hor eruit moeten halen (wat ik zo min mogelijk doe, want die is ook altijd lekker smerig).

Ik heb ook nog naar een monoblock gekeken en dan maar een flink gat boren ergens in de muur, het is een huurhuis maar zoiets zou ik nog wel goedgekeurd krijgen, alleen die zijn ook weer flink prijzig voor eigenlijk gewoon een mobiele airco zonder slang.

Tot het punt dat we een airco laten plaatsen (of verhuizen naar een koophuis :+) denk ik dat de mobiele airco blijft, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Losse tip:

Kijk eens naar horren. Dat zijn speciale profielen die in het raam passen. Ipv een hor heb je dan iets van plexiglas nodig om het luchtdicht te maken. De slang monteer je dan daarop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pat911
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13:42
Ik denk TheGhostInc zoiets bedoeld: https://www.kaiserkraft.n...YCHEFGiHo9yBoCb68QAvD_BwE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
TheGhostInc schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:28:
Losse tip:

Kijk eens naar horren. Dat zijn speciale profielen die in het raam passen. Ipv een hor heb je dan iets van plexiglas nodig om het luchtdicht te maken. De slang monteer je dan daarop.
Dat had ik voorheen. We hebben nu overal horren en die laat ik liever zitten. Voorheen had ik een grote plaat MDF (wit, met onderaan wat aluminiumtape om water tegen te houden) met een gat erin voor de slang.
Helaas wordt dat met ons huidige raam lastig, en ik laat de horren liever zitten omdat je heel makkelijk de tochtstrip van het raam zelf scheef/kapot duwt met het terugplaatsen van de hor.
Exact dat is wat ik nu heb, en waar ik vanaf wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Ik heb toen d’r tijd een losse extra geïsoleerde slang gekocht, een buisventilator en deze slang door het raam geduwd waar die wel paste en deel buiten gelegd.

Op koppelen van de slang buisventilator gezet zo dat de extra lengte geen probleem werd voor de mobiele airco.

De buis ligt vervolgens gewoon buiten, ook als het regent geen enkel probleem. Gaasje erop op einde zo dat niks erin kon. Omdat er redelijk veel kracht op de lucht zat kon het raam best ver dicht en die had ik gewoon permanent dicht getaped met isolatietape. Zag er niet uit, maar had er gordijn voor hangen dus wie boeit.

Is zoiets geen optie voor je?

Door de slang te verlengen heb je meer opties waar de lucht heen kan. De buisventilator lost dan je probleem op. De buis moet wel écht geïsoleerd zijn anders verwarm je enkel je huis. Die kun je halen op sites als ventilatieshop. Volgens mij noemde ze het geïsoleerde flex slang ofzoiets.

Sterkte in ieder geval. Als je nu al over airco’s begint, krijg herherinnering van aan dat “glazen” huis in Amsterdam. Dat was ook altijd rond eind april dat je al aan airco’s ging beginnen. Echt een gezeik en de verhuurder die weigerde een airco te installeren want was niet esthetisch. Nooit huren van een architect :P

[ Voor 15% gewijzigd door bmwgozer op 30-04-2024 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
bmwgozer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:45:
Ik heb toen d’r tijd een losse extra geïsoleerde slang gekocht, een buisventilator en deze slang door het raam geduwd waar die wel paste en deel buiten gelegd.

Op koppelen van de slang buisventilator gezet zo dat de extra lengte geen probleem werd voor de mobiele airco.

De buis ligt vervolgens gewoon buiten, ook als het regent geen enkel probleem. Gaasje erop op einde zo dat niks erin kon. Omdat er redelijk veel kracht op de lucht zat kon het raam best ver dicht en die had ik gewoon permanent dicht getaped met isolatietape. Zag er niet uit, maar had er gordijn voor hangen dus wie boeit.

Is zoiets geen optie voor je?

Door de slang te verlengen heb je meer opties waar de lucht heen kan. De buisventilator lost dan je probleem op. De buis moet wel écht geïsoleerd zijn anders verwarm je enkel je huis. Die kun je halen op sites als ventilatieshop. Volgens mij noemde ze het geïsoleerde flex slang ofzoiets.

Sterkte in ieder geval. Als je nu al over airco’s begint, krijg herherinnering van aan dat “glazen” huis in Amsterdam. Dat was ook altijd rond eind april dat je al aan airco’s ging beginnen. Echt een gezeik en de verhuurder die weigerde een airco te installeren want was niet esthetisch. Nooit huren van een architect :P
Een geïsoleerde slang heb ik wel, maar die past niet tussen het raam en de muur helaas. Dan zou ik al een stukje van de ongeïsoleerde slang moeten gaan gebruiken.

Aan de andere kant zou een buisventilator misschien wel makkelijk aan het frame dat ik nu heb te monteren zijn, dan zou ik alleen maar twee driehoekjes en een schuin plankje nodig hebben, en kan ik de slang aan de binnenkant aan de ventilator koppelen.
Hoe heb jij zo'n geïsoleerde slang vastgezet? Die past namelijk niet zomaar in de airco, en een standaard koppelstuk daarvoor heb ik geen kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 13:19

mrc4nl

Procrastinatie expert

ik heb niet helemaal een goed beeld voor ogen. ik mis gegevens
1. Wat is de diameter van de slang?
2. Mag er iets aan het kozijn bevestigd worden? , geschroefd, of met kit?.
3. Je hebt het over hoekjes, hoe blijven die dan vast zitten?

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bmwgozer
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 07-06 00:19
Oon schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:53:
[...]

Een geïsoleerde slang heb ik wel, maar die past niet tussen het raam en de muur helaas. Dan zou ik al een stukje van de ongeïsoleerde slang moeten gaan gebruiken.

Aan de andere kant zou een buisventilator misschien wel makkelijk aan het frame dat ik nu heb te monteren zijn, dan zou ik alleen maar twee driehoekjes en een schuin plankje nodig hebben, en kan ik de slang aan de binnenkant aan de ventilator koppelen.
Hoe heb jij zo'n geïsoleerde slang vastgezet? Die past namelijk niet zomaar in de airco, en een standaard koppelstuk daarvoor heb ik geen kunnen vinden.
Mijn airco had het stuk van de slang van de airco en aan de airco als losse delen. Dus heb de slang daar aan vast getaped met luchtdichte tape. Heb twee geïsoleerde slangen aan elkaar gekoppeld door in midden zo’n ijzeren koppel stuk waar beide slangen op konden. Daar de buis ventilator in en dan op einde nog buis ventilator voor extra powerrrrr.

Maar als je raam zo krap is dat er geen geïsoleerde slang doorheen past.. heb je maar één raam die open kan? Of meer maar allemaal zelfde kiep ruimte? Zou toch zo’n slang doorheen moeten kunnen. Door normaal kiepraam.

[ Voor 4% gewijzigd door bmwgozer op 30-04-2024 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb er ook niet helemaal een goed beeld bij. Begrijp ook niet goed het verschil tussen plaatje 1 en plaatje 2. Het lijkt op een daklicht omdat het liggend getekend is, maar blijkbaar is het een dakraam?

Anyway, volgens mij zoek je een adapter voor op je kunststof pijp (welke diameter?) die overgaat in iets langwerpigs, zoiets dus.
https://www.ventilatielan...220x90mm-ksd29-150/19043/

Heb ik dan de juiste vraag er uit gefilterd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
mrc4nl schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:53:
ik heb niet helemaal een goed beeld voor ogen. ik mis gegevens
1. Wat is de diameter van de slang?
2. Mag er iets aan het kozijn bevestigd worden? , geschroefd, of met kit?.
3. Je hebt het over hoekjes, hoe blijven die dan vast zitten?
1. Slang van de airco zelf is buitenkant 150mm, maar het is zo'n goedkope plastic slang met een ijzerdraadje er doorheen dus die is goed dicht te knijpen tot 110-120mm.
2. Nee, het zijn plastic kozijnen. Het oude kozijn was hout en het plastic kozijn is daar in gezet, en in het oude houten kozijn zou ik evt. wel iets kunnen bevestigen.
3. Die hoekjes passen precies tussen de linker en rechter bovenhoek van het raam als deze op kiepstand staat, en ik heb twee schuine platen gemaakt (voor de zijkanten) en een rechte op maat voor erboven, waardoor het geheel dus op het raam komt te liggen. Daarmee wordt alles aan bovenkant en zijkant afgedicht, met het idee dat ik dan daarna zou kijken hoe ik de doorvoer van de slang naar buiten zou maken in de zijkant, en dat is het punt waar we nu zijn aangekomen.
Cheesy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:32:
Ik heb er ook niet helemaal een goed beeld bij. Begrijp ook niet goed het verschil tussen plaatje 1 en plaatje 2. Het lijkt op een daklicht omdat het liggend getekend is, maar blijkbaar is het een dakraam?

Anyway, volgens mij zoek je een adapter voor op je kunststof pijp (welke diameter?) die overgaat in iets langwerpigs, zoiets dus.
https://www.ventilatielan...220x90mm-ksd29-150/19043/

Heb ik dan de juiste vraag er uit gefilterd?
Het is gewoon een staand raam, heb 'm alleen plat getekend omdat dat makkelijker was, excuses voor de verwarring.

Zo'n adapter zou misschien wel een optie zijn, bedankt! Moet er alleen nog een bochtje aan (en bevestiging aan de plaat), maar dat moet wel goedkomen.

Edit: Ik zie dat ze ook 90 graden bochten hebben van diezelfde adapter, maar die vind ik er wel als een erg scherpe bocht uitzien. Ook het hoekstuk dat ze van die kanalen hebben is redelijk scherp.. Ben benieuwd of dat problemen zou opleveren.
bmwgozer schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:25:
[...]

Mijn airco had het stuk van de slang van de airco en aan de airco als losse delen. Dus heb de slang daar aan vast getaped met luchtdichte tape. Heb twee geïsoleerde slangen aan elkaar gekoppeld door in midden zo’n ijzeren koppel stuk waar beide slangen op konden. Daar de buis ventilator in en dan op einde nog buis ventilator voor extra powerrrrr.

Maar als je raam zo krap is dat er geen geïsoleerde slang doorheen past.. heb je maar één raam die open kan? Of meer maar allemaal zelfde kiep ruimte? Zou toch zo’n slang doorheen moeten kunnen. Door normaal kiepraam.
Helaas geen andere ramen die handig zijn. Het is een zolderkamertje, zolder is in tweeën gesplitst en aan de andere kant van de muur zit dezelfde situatie maar dan met nog iets minder ruimte (en dan moet de deur open blijven staan, wat zonde is want de andere kant van de zolder zit niemand).

De enigszins flexibele slang van 150mm krijg ik er nog wel tussen, maar de geïsoleerde slang die ik heb met dezelfde binnendiameter zou ik dan bijna dicht moeten vouwen want die heeft een paar centimeter aan glaswol isolatie.

Denk dat ik met een mix van jouw idee + die van @Cheesy wel vooruit kan; een rond naar rechthoekig koppelstuk + een rechthoekige bocht op de plaat bevestigen, aan de voorzijde van het raam (dus niet tussen het raam en de muur) de geïsoleerde slang, en dan nog evt. een buisventilator ertussen zodat de warmte goed wordt afgevoerd. Dan zou ik evt. de buisventilator aan de muur kunnen bevestigen (langs/onder het raam) en het laatste stukje met niet-geïsoleerde slang kunnen doen.

[ Voor 3% gewijzigd door Oon op 30-04-2024 10:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

waar ik in ieder geval aan zit te denken, is pvc vierkante buis. word meestal gebruikt in keukens op de afzuiging boven de kastjes langs te leggen.

"Vlakkanaal & buis ventilatie systemen"

hier is een adapter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7cbMqpubVF0RcTjBigHyeOCAvHA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/SQlrLIxfWTKK0ry1a1ADTOpq.jpg?f=user_large

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
mrc4nl schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:48:
waar ik in ieder geval aan zit te denken, is pvc vierkante buis. word meestal gebruikt in keukens op de afzuiging boven de kastjes langs te leggen.

"Vlakkanaal & buis ventilatie systemen"

hier is een adapter
[Afbeelding]
Dat is de suggestie die @Cheesy ook deed, en tot nu toe de beste kandidaat. Wil alleen liever niet zo'n 90 graden stuk gebruiken want dat is wel een heel scherpe bocht, en zo'n airco heeft al moeite met afvoeren van de lucht..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Oon schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:49:
[...]

Dat is de suggestie die @Cheesy ook deed, en tot nu toe de beste kandidaat. Wil alleen liever niet zo'n 90 graden stuk gebruiken want dat is wel een heel scherpe bocht, en zo'n airco heeft al moeite met afvoeren van de lucht..
persoonlijk denk ik niet dat een enkele 90 graden bocht nou echt het verschil gaat maken voor een slechte luchtstroom. En je kan altijd nog een 100mm ventilator op het uitende monteren om de luchtstroom van de mobiele airco te helpen.

ora et labora

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 09:47
Wat ik zou doen, maar dat is persoonlijk:
Dit mondstuk XL (ja dat bestaat in 50 cm formaat), zodat je volle breedte van raam hebt.
Dan buis omwikkelen met dat grijze schuim dat je normaal om verwarmingsbuizen doet.
Dat scheelt natuurlijk al aanzienlijk, en kost de wereld niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:20:
Wat ik zou doen, maar dat is persoonlijk:
Dit mondstuk XL (ja dat bestaat in 50 cm formaat), zodat je volle breedte van raam hebt.
Dan buis omwikkelen met dat grijze schuim dat je normaal om verwarmingsbuizen doet.
Dat scheelt natuurlijk al aanzienlijk, en kost de wereld niet.
Met zo'n koppelstuk krijg ik in principe genoeg ruimte om mijn geïsoleerde slang/buis te gebruiken, dus isoleren van de huidige is dan niet meer nodig.

Verder inderdaad wel een goed idee om het zo groot mogelijk te houden, alleen moet ik wel om het raam heen eerst voordat ik genoeg ruimte heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Nu online

Aardedraadje

Met kabelschoen

Je schrijft: een vaste airco is geen optie. Komt dat door de buitenunit? Is een monoblock airco geen optie? Dan heb je geen buitenunit, en toch geen gez&€%k meer met die slang. Plus, het koelt een stuk efficiënter. Zo'n mobiele airco voert warme lucht af maar creëert onderdruk, waardoor je ook weer warme lucht aanzuigt.

Edit: excuses, vanochtend gelezen en gereageerd voordat ik had gezien dat er nieuwe posts waren :+

[ Voor 13% gewijzigd door Aardedraadje op 30-04-2024 11:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Aardedraadje schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:30:
Je schrijft: een vaste airco is geen optie. Komt dat door de buitenunit? Is een monoblock airco geen optie? Dan heb je geen buitenunit, en toch geen gez&€%k meer met die slang. Plus, het koelt een stuk efficiënter. Zo'n mobiele airco voert warme lucht af maar creëert onderdruk, waardoor je ook weer warme lucht aanzuigt.
Vooral de kosten. Het is een huurhuis, en hoewel onze verhuurder erg schappelijk is als het komt om aanpassingen en verduurzaming (zo wordt terwijl ik dit type onze spouwmuur volgespoten met nieuwe isolatie) is een airco toch wel een lastigere afweging. Een monoblock zouden we ook professioneel moeten laten plaatsen, en dat is meteen een duur grapje; dan zou ik persoonlijk liever meteen voor een split unit gaan waar de warme kant buiten zit en dan het liefst ook meteen de slaapkamers mee pakken :9

Voor nu dus allemaal niet echt een optie en ben ik echt op zoek naar de simpelste manier om mijn mobiele airco wat minder gedoe te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Hoe bedoel je om het raam? ding kan toch gewoon onderin gestoken worden?
Dus letterlijk de opening tussen raam en kozijn is gelijk aan die mond. Dan blijf je mooi onder het raam, en kan je recht omlaag doordat de buis een rechte hoek maakt - dus mooi weg te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flo
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:14

Flo

Je kunt met PETG printen. Print bijna net zo makkelijk als PLA maar houd het langer uit bij buitengebruik. Je zou het ook nog van een laagje verf kunnen voorzien ter bescherming. ABS is ook een optie, maar stuk lastiger printen.

Dan is het zelf te ontwerpen zodat het goed past met zowel de airco slang als de raamopening. Als jouw proof-of-concept goed genoeg is hoeft er toch alleen nog maar een slang adapter gemaakt en geprint te worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:38:
Hoe bedoel je om het raam? ding kan toch gewoon onderin gestoken worden?
Dus letterlijk de opening tussen raam en kozijn is gelijk aan die mond. Dan blijf je mooi onder het raam, en kan je recht omlaag doordat de buis een rechte hoek maakt - dus mooi weg te werken.
Er is geen opening tussen het raam en het kozijn, in alle standen is het echt helemaal afgesloten. Een mm of 2 past er nog tussen (die heb ik nu bovenaan ook gebruikt om met twee geprinte beugeltjes een rolgordijntje vast te zetten) maar meer dan dat zou de tochtstrip of het profiel van het raam beschadigen
Flo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:57:
Je kunt met PETG printen. Print bijna net zo makkelijk als PLA maar houd het langer uit bij buitengebruik. Je zou het ook nog van een laagje verf kunnen voorzien ter bescherming. ABS is ook een optie, maar stuk lastiger printen.

Dan is het zelf te ontwerpen zodat het goed past met zowel de airco slang als de raamopening. Als jouw proof-of-concept goed genoeg is hoeft er toch alleen nog maar een slang adapter gemaakt en geprint te worden?
PETG was inderdaad een optie geweest, misschien dat ik daarmee nog een poging ga doen voor de adapter van airco naar geïsoleerde slang, maar voor het hoekje bij het raam lijken de bestaande oplossingen voor rond naar rechthoekig kanaal best wel prima, en dan weet ik zeker dat het goed gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
heb je een foto van je raam?
en een foto van het raam dat open staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:47:
heb je een foto van je raam?
en een foto van het raam dat open staat?
Ik kan wel even een foto maken, wat wil je specifiek zien?

Recht omlaag kan trouwens niet (zie ik nu ik mijn raam bestudeer) want er zit een vensterbank(je) onder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Voornamelijk hoe je raam open gaat - gezien je aangeeft dat je er geen mondstuk in kan plaatsen (in de opening).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:55:
Voornamelijk hoe je raam open gaat - gezien je aangeeft dat je er geen mondstuk in kan plaatsen (in de opening).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A4hcZ-4yrb6ooU4Y-WNk16XYIPI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/OIdSkmPVz4z47rUchVO2dC2B.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fQ49qlBrhNPdKsOn16LkQwNwpYY=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/3yqaYjVN4lHJauLKjFbj31B0.png?f=fotoalbum_tile

Het is zoals je ziet een heel profiel waar het raam in valt, ik kom er met m'n telefoon niet tussen door de vensterbank maar onderaan is er ook een dikke centimeter of 2 dat het raam uitsteekt over het kozijn heen. Zo'n camper unit zou dus nogal wat bochten moeten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
Dit raam is erg moeilijk benaderbaar, omdat het aan zijkanten in een dakkapel zit. Dus dan moet het relatief ver open staan om de buis erdoorheen te kunnen doen.
Vaste airco levert ook subsidie op, weet je zeker dat dat te duur is? Want dit sorot knutselwerken gaat ook enkele honderden kosten, en dan blijf je sub-optimaal bezig. (JA, je hebt de mobiele airco al, dus die aanschaf heb je niet, anders was vaste airco zelfde prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
99ruud99 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:13:
Dit raam is erg moeilijk benaderbaar, omdat het aan zijkanten in een dakkapel zit. Dus dan moet het relatief ver open staan om de buis erdoorheen te kunnen doen.
Vaste airco levert ook subsidie op, weet je zeker dat dat te duur is? Want dit sorot knutselwerken gaat ook enkele honderden kosten, en dan blijf je sub-optimaal bezig. (JA, je hebt de mobiele airco al, dus die aanschaf heb je niet, anders was vaste airco zelfde prijs).
Onze mobiele airco was iets van 350 euro, de koppelstukken die ik nog nodig heb ben ik misschien twee tientjes kwijt en de geïsoleerde buis die ik al heb was ook 30 euro, dan zit ik al met al op iets van 400 euro. Daar heb je geen airco voor.

Subsidie is lastig omdat het een huurhuis is; wij krijgen op de meeste dingen geen subsidie omdat het niet ons huis is, en de verhuurder niet omdat ze er zelf niet wonen. Er zijn wel mogelijkheden maar dan ben je toch nog flink wat geld kwijt.

Hoe dan ook; vaste airco is iets dat zeker een keer besproken gaat worden, maar voor nu zijn we eerst even aan het afwachten wat nieuwe kozijnen + parels in spouwmuur gaat opleveren. Als we al een airco doen dan zal dat via de verhuurder gaan en betalen we in de huur 5% op jaarbasis terug (of het moet zo goedkoop kunnen dat we het zelf betalen en 'm laten hangen als we ooit weg gaan).

Voor nu wil ik me echter toch liever focussen op een oplossing voor de mobiele airco. Wat ik nu in gedachten heb is een koppelstuk (evt. met buisventilator) aan de muur hangen, geïsoleerde slang vanaf de airco daarheen, en dan bij het frame dat ik aan het raam hang een rechthoekig hoekstuk + koppelstuk naar rond. Dan hoeft er alleen maar een stukje van de flexibele buis van het raam naar wat aan de muur hangt los/vast gekoppeld te worden wanneer ik het raam een keer helemaal open zet, en dan heb ik een redelijk vaste bevestiging voor de buis zodat ik de airco ook wat vrijer kan verplaatsen.
Denk dat het daarmee prima te doen is, in ieder geval om deze zomer door te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:53
Oon schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:49:
[...]

Als je airco het niet koel krijgt ligt dat echt niet aan dat hoekstuk, maar eerder aan het onderdimensioneren van de unit t.o.v. de ruimte.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
RobbieB schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 13:31:
[...]

Als je airco het niet koel krijgt ligt dat echt niet aan dat hoekstuk, maar eerder aan het onderdimensioneren van de unit t.o.v. de ruimte.
Het gaat om het afvoeren van de warme lucht, ik krijg nu een heel heet hoekje omdat er gewoon veel warmte niet weg kan. De airco is 12k BTU, dat is volgens de berekening net wat kleiner dan ik hier nodig zou hebben, maar het wordt toch goed koel zolang de airco aan staat. Alleen hoe koeler ik het krijg, hoe warmer dat ene hoekje bij het raam wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Oon op 30-04-2024 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Revaes
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 17:41
Toch een hoop gedoe zo'n mobiel apparaat, heb er paar jaar terug een gehad, na een week weer terug gestuurd, wel een paar leerpunten:

- Voer niet alleen warme lucht af, maar zocht ook voor een aanvoer van buiten direct naar je apparaat. De warme lucht die je afvoert moet namelijk wel vervangen worden en dat is dan, in dezelfde of een andere ruimte, met warme buitenlucht. Je kan vaak de aanvoer van de unit wel omlijsten en daar ook een slang aan maken die naar buiten loopt.
- Pas op met de afvoer(slang) en ramen, ik had mijn afvoer naar buiten hangen zoals jij dat ook doet, die slang werd zo'n 50-60 graden. Gevolg was dat er een raam gebarsten is op het punt waar de slang dicht in de buurt kwam. Ik gebruikte wel een geïsoleerde slang.

Mijn lijkt het idee om een gat in je gevel te boren het meest ideaal voor de werking van de airco, maar het blijft behelpen met zo'n lawaai dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:10

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

@Oon Ik kwam deze slangloze airco nog tegen: https://www.evolarshop.co...obiele-airco-zonder-slang

Relatief prijzig, maar lijkt mij voor jouw situatie misschien wel dé oplossing. Wel een waterpunt in de buurt hebben om af en toe bij te vullen.

[ Voor 31% gewijzigd door Falcon op 18-07-2024 21:47 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
Falcon schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 21:44:
@Oon Ik kwam deze slangloze airco nog tegen: https://www.evolarshop.co...obiele-airco-zonder-slang

Relatief prijzig, maar lijkt mij voor jouw situatie misschien wel dé oplossing. Wel een waterpunt in de buurt hebben om af en toe bij te vullen.
Dat zal gewoon een swamp cooler zijn dan, die heb ik ook een en daar win je vrijwel niks mee. De lucht die eruit komt is iets koeler en vochtiger, maar de ruimte zelf blijft even warm en je bent gewoon de luchtvochtigheid omhoog aan het duwen tot het niet meer kan.

Helaas is een airco zonder afvoer gewoon technisch onmogelijk, als de warmte niet wordt afgevoerd is het geen airco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:52
Oon schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 00:52:
[...]

Dat zal gewoon een swamp cooler zijn dan, die heb ik ook een en daar win je vrijwel niks mee. De lucht die eruit komt is iets koeler en vochtiger, maar de ruimte zelf blijft even warm en je bent gewoon de luchtvochtigheid omhoog aan het duwen tot het niet meer kan.

Helaas is een airco zonder afvoer gewoon technisch onmogelijk, als de warmte niet wordt afgevoerd is het geen airco.
Hogere luchtvochtigheid is inderdaad juist wat je niet wil op warme dagen. Ik heb zo'n eurom caravan ding voor als het echt langdurig warm wordt. Is natuurlijk veel te klein eigenlijk en qua temperatuur gaat ie de ruimte nooit echt koel krijgen. Wat hij wel doet is een hoop vocht afvoeren en dat scheelt al qua gevoels temperatuur. En ipv een gewone ventilator heb je een koele lucht ventilator. Maakt wel best wel wat geluid overigens.

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bjorn1
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-08 12:35
Zit hier geen "betere" of makkelijkere oplossing tussen? Zat zelf ook te kijken voor een kiepraam toen ik dit tegen kwam. Nog niets besteld kan er voor de rest geen oordeel over geven. https://www.aircoseals.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Niet online
bjorn1 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 09:24:
Zit hier geen "betere" of makkelijkere oplossing tussen? Zat zelf ook te kijken voor een kiepraam toen ik dit tegen kwam. Nog niets besteld kan er voor de rest geen oordeel over geven. https://www.aircoseals.com
Waar ik vooral mee zit is dat de slang niet netjes langs het raam af past in kiepstand, en met het raam open kun je 't allemaal niet laten zitten als het een keer een paar minuten regent. Een oplossing die je kunt laten zitten of die heel snel en makkelijk op te bouwen/af te breken is zou prima zijn, maar die kits zijn dat niet.
Ik heb nu ook zo'n afdichting die met klittenband vastzit, maar dat is echt niet te doen omdat die klittenband na een tijdje los gaat en vieze plakzooi achterlaat. Het raam kan wel dicht met die afdichting ertussen, maar bij open doen krijg je 9/10 keer scheuren in de afdichting en dat is ook niet handig. Het erop zetten is ook een gedoe, ben er nu redelijk handig in maar je krijgt 'm niet consequent op dezelfde plek en als hij fout zit gaat het raam niet ver genoeg open.

Helaas waren de stukken rechthoekig kanaal die ik besteld had te groot dus die moet ik weer een keer nieuwe bestellen, maar ik denk dat dat + wat 3D geprinte (wel in PETG want PLA vervormt te snel) bevestiging het makkelijkst gaat zijn. Nog niet echt tijd in kunnen steken verder helaas.
Pagina: 1