Inventum koelkast blijft koelen en bevriest

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 21:03
Wij hebben een kleine extra koelkast, een Inventum KK500, die bevriest van binnen. Het begon er mee dat alles érg koud was, zelfs op stand 1. Later met ijsvorming tegen de achterwand en na een poosje bevriest ook gewoon alles wat er in ligt.

Het apparaat viel helaas (net) buiten garantie en voor reparatiekosten heb je ook een nieuwe, dus ben zelf maar gaan proberen:
Koelkast uitgezet, temperatuursensor erin gelegd en weer aangezet op stand 1. Erg snel alweer naar 3 graden wat veel te laag is voor stand 1 en hij bleef ook gewoon koelen. Mijn conclusie: thermostaat kapot. Nieuwe besteld voor 20 euro, maar dit had helaas geen effect. Koelt weer aan een stuk door naar 3 graden.

Nu weet ik echter niet waar ik verder moet zoeken. Wat kan er aan de hand zijn en hoe kom ik hier achter? Om nu een 2,5 jaar oud apparaat te vervangen voor een nieuwe is ook weer zo wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:55
https://www.inventum.eu/v...ten/koelen-vriezen/kk500/ op de site van Inventum over deze koelkast staat dat er standaard 5 jaar garantie op zit.

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ZooKsKy
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 28-05 12:03
De juiste temperatuur in een koelkast meet je door een thermometer/sensor in een glas water te zetten en over wat langere tijd te monitoren, hiermee meet je de product temperatuur en niet de omgevingstemperatuur.
Los van dit, controleer eens of je deurrubbers goed aan/afsluiten en niet beschadigd of kapot zijn, wanneer de rubbers niet goed zijn trekt de koelkast "valse" warme lucht aan wat een continue loop van de compressor kan veroorzaken en zorgt voor een veel te lage temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
chaoscontrol schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:43:
https://www.inventum.eu/v...ten/koelen-vriezen/kk500/ op de site van Inventum over deze koelkast staat dat er standaard 5 jaar garantie op zit.
Als je hem geregistreerd hebt, dat zijn we dus vergeten..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
ZooKsKy schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:51:
De juiste temperatuur in een koelkast meet je door een thermometer/sensor in een glas water te zetten en over wat langere tijd te monitoren, hiermee meet je de product temperatuur en niet de omgevingstemperatuur.
Los van dit, controleer eens of je deurrubbers goed aan/afsluiten en niet beschadigd of kapot zijn, wanneer de rubbers niet goed zijn trekt de koelkast "valse" warme lucht aan wat een continue loop van de compressor kan veroorzaken en zorgt voor een veel te lage temperatuur.
Van die temperatuur wist ik niet, maar ook na het vervangen van de thermostaat stond er na een aantal uren alweer ijs op de achterwand op stand 1.

Deurrubbers zijn gewoon goed, niets aan te zien. Koelkast ziet er eigenlijk nog nieuw uit. Nooit veel gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:55
emot schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:14:
[...]

Als je hem geregistreerd hebt, dat zijn we dus vergeten..
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/T1mKMVVuAqPuJ8B2975uTZEEz5o=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/N76fwt2Ik7tYNY7Mwlfo3NLY.png?f=user_large

Op de site staat dat je niet hoeft te registreren?

EDIT: nevermind, dat lijkt pas sinds kort:
Moet ik mijn product registreren voor 5 jaar garantie?

Het registreren van je aankoop is niet (meer) nodig. De registratieplicht is op 27 april 2022 komen te vervallen. Op vertoon van je aankoopbewijs krijg je standaard 5 jaar garantie.

Heb je een Inventum product met een aankoopdatum vóór 27 april 2022? Dan zijn de algemene garantie- en servicevoorwaarden van toepassing die van kracht waren op het moment van aankoop.

[ Voor 37% gewijzigd door chaoscontrol op 30-04-2024 09:24 ]

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Ja wij hebben hem dus nog net in 2021 gekocht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• emot
Iemand nog enig idee waar het anders aan kan liggen dan de thermostaat?
Vind het ook weer zonde om nu een nieuwe te kopen terwijl deze nog geen 3 jaar oud is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nodri2000
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15:30
emot schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:28:
Vind het ook weer zonde om nu een nieuwe te kopen terwijl deze nog geen 3 jaar oud is.
Als je de thermostaat electrisch afkoppelt, draait de compressor dan gewoon door? De compressor wordt gestart en gestopt door de thermostaat maar als bij inpluggen stekker de compressor gaat draaien terwijl de themrostaat afgekoppeld is dan is er electrotechnisch iets aan de hand.

Experience is direct proportional to the amount of equipment ruined

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeacekeeperNL
  • Registratie: Augustus 2013
  • Niet online

PeacekeeperNL

Koning Review 2023 en 2024

emot schreef op zaterdag 18 mei 2024 @ 17:28:
Met drie jaar kom je denk ik zelfs al op conformiteit, al ben je er inmiddels zelf aan wezen knutselen. Wel balen dat ie reeds buiten de garantie is. Maar verder geen kennis van zaken, zowel elektrotechnisch op dit gebied, als juridischtechnisch.

Mijn reviews al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:48
@emot heb je wel contact gehad met de Inventum klantenservice? Wellicht hebben ze gewoon goede service, en heb je alsnog garantie.

Mocht dat niets opleveren dan kun je ze vragen om een electrisch schema van de koelkast. Mogelijk zit er tussen de thermostaat en de compressor nog een extra schakeling, die nu altijd aan staat omdat die stuk is.

Met een technische tekening van de koelkast zal het zoeken naar de oorzaak een stuk makkelijker worden.

Edit:
Maar als je bijvoorbeeld hier kijkt, ben je niet de enige met dit probleem: https://www.klusidee.nl/F...len-slaat-niet-af.152757/ (onderaan zie je gelijksoortige problemen).

Over het algemeen geven ze daar vaak dezelfde mogelijke oorzaak: Verstopping in compressor of te weinig gas in compressor.

[ Voor 27% gewijzigd door Saeverix op 21-05-2024 11:28 ]

Chookity-pok

Pagina: 1