Ik heb in mijn woning overal Hue lampen hangen. Aangezien de woning al was voorzien van Niko schakelaars heb ik er toen voor gekozen om de lampen te bedienen via Niko “Friends of Hue” schakelaars en Philips Wall Switch modules. Die laatste heb ik nu al sinds de release en werkt tot nu toe altijd perfect, batterijpercentage is nu tussen 60 en 80 procent. Maar toch knaagt het mij dat ik na een bepaalde tijd de batterijen ga moeten vervangen…
Daarom ben ik op zoek naar een alternatief voor de Hue Wall Switch module.
Enkele voorwaarden:
- Zigbee module
- compatibel met Zigbee2MQTT
- de Hue lamp moet altijd voorzien zijn van stroom
Op het internet heb ik ondertussen gevonden dat de Aqara T2 een “decoupled” mode heeft, zo wordt de spanning op de lamp niet onderbroken maar krijg ik wel de signalen van de schakelaar binnen in Home Assistant via Zigbee2MQTT. Alleen vrees ik dat die Aqara module wat groot is voor in een wandcontactdoos.
Ook heb ik even gekeken naar de Sonoff Mini maar hier heb ik het probleem dat deze eerder gemaakt is voor “domme” lampen slim te maken. Wanneer ik die zou aansluiten zoals voorgeschreven vrees ik dat mijn Hue lamp geen spanning meer krijgt.
Dus mijn 2 vragen:
1. Kan je de Aqara T2 module makkelijk inbouwen achter een schakelaar in een standaard wandcontactdoos?
2. Kan je de Sonoff Mini zo aansluiten dat deze de Hue lamp continu van stroom blijft voorzien en toch de signalen van de schakelaar zelf binnen krijgt in Zigbee2MQTT?
Daarom ben ik op zoek naar een alternatief voor de Hue Wall Switch module.
Enkele voorwaarden:
- Zigbee module
- compatibel met Zigbee2MQTT
- de Hue lamp moet altijd voorzien zijn van stroom
Op het internet heb ik ondertussen gevonden dat de Aqara T2 een “decoupled” mode heeft, zo wordt de spanning op de lamp niet onderbroken maar krijg ik wel de signalen van de schakelaar binnen in Home Assistant via Zigbee2MQTT. Alleen vrees ik dat die Aqara module wat groot is voor in een wandcontactdoos.
Ook heb ik even gekeken naar de Sonoff Mini maar hier heb ik het probleem dat deze eerder gemaakt is voor “domme” lampen slim te maken. Wanneer ik die zou aansluiten zoals voorgeschreven vrees ik dat mijn Hue lamp geen spanning meer krijgt.
Dus mijn 2 vragen:
1. Kan je de Aqara T2 module makkelijk inbouwen achter een schakelaar in een standaard wandcontactdoos?
2. Kan je de Sonoff Mini zo aansluiten dat deze de Hue lamp continu van stroom blijft voorzien en toch de signalen van de schakelaar zelf binnen krijgt in Zigbee2MQTT?
Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.4.1)