Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 23:09
Ik heb in mijn woning overal Hue lampen hangen. Aangezien de woning al was voorzien van Niko schakelaars heb ik er toen voor gekozen om de lampen te bedienen via Niko “Friends of Hue” schakelaars en Philips Wall Switch modules. Die laatste heb ik nu al sinds de release en werkt tot nu toe altijd perfect, batterijpercentage is nu tussen 60 en 80 procent. Maar toch knaagt het mij dat ik na een bepaalde tijd de batterijen ga moeten vervangen…

Daarom ben ik op zoek naar een alternatief voor de Hue Wall Switch module.
Enkele voorwaarden:
- Zigbee module
- compatibel met Zigbee2MQTT
- de Hue lamp moet altijd voorzien zijn van stroom

Op het internet heb ik ondertussen gevonden dat de Aqara T2 een “decoupled” mode heeft, zo wordt de spanning op de lamp niet onderbroken maar krijg ik wel de signalen van de schakelaar binnen in Home Assistant via Zigbee2MQTT. Alleen vrees ik dat die Aqara module wat groot is voor in een wandcontactdoos.

Ook heb ik even gekeken naar de Sonoff Mini maar hier heb ik het probleem dat deze eerder gemaakt is voor “domme” lampen slim te maken. Wanneer ik die zou aansluiten zoals voorgeschreven vrees ik dat mijn Hue lamp geen spanning meer krijgt.

Dus mijn 2 vragen:
1. Kan je de Aqara T2 module makkelijk inbouwen achter een schakelaar in een standaard wandcontactdoos?
2. Kan je de Sonoff Mini zo aansluiten dat deze de Hue lamp continu van stroom blijft voorzien en toch de signalen van de schakelaar zelf binnen krijgt in Zigbee2MQTT?

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.4.1)

Beste antwoord (via nujtrug op 04-05-2024 14:01)

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22:04

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Gewoon het schema van de ZBmini volgen maar de Lout leeg laten. Lampen sluit je gewoon aan op L (bruin) en N (blauw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOj2-qLZAjkbAelf-2-Bm6OQMpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H2go0EVJ61opj4zsVWjPAxxp.png?f=fotoalbum_large

Extra nadeel is dat de ZBmini alleen met normale schakelaars om kan, niet met pulsdrukkers.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Je hoeft niet iets op de uitgang van een module te doen als je niet wilt. Zolang dat maar een module met N is. Dus niet de ZBminiL2 maar wel de ZBmini.

Maar er zou geen haar op mijn hoofd zijn die de dure Hue Wall switch modules zou gaan lopen vervangen :+ Helaas zijn er weinig Zigbee switch input only modules (voor achter standaard schakelaar) zowel batterij als 230V.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Septillion schreef op maandag 29 april 2024 @ 22:13:
Je hoeft niet iets op de uitgang van een module te doen als je niet wilt. Zolang dat maar een module met N is. Dus niet de ZBminiL2 maar wel de ZBmini.

Maar er zou geen haar op mijn hoofd zijn die de dure Hue Wall switch modules zou gaan lopen vervangen :+ Helaas zijn er weinig Zigbee switch input only modules (voor achter standaard schakelaar) zowel batterij als 230V.
Ok, spijtig genoeg ben ik wel een leek op vlak van aansluiten. Enig idee hoe ik dat dan zou moeten doen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/68WYIolEQXDiRInm5lQboDk1oiU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wCwJijvJYxqeI7inVPNwkWlO.jpg?f=fotoalbum_large

Volvo XC40 P6 Ultimate MY23 (3.3.16) - Alfen Eve Single Pro-line (7.0.2) - HASS (2025.4.1)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fireshade
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Fireshade

het is al een moje wir

De compleet batterijloze en draadvrije Senic Gira Friend of Hue schakelaars een optie misschien? Maar de Niko Friends of Hue is dat toch ook?
Die werken met energy harvesting technologie bij het indrukken van de knop. Je moet wel harder drukken, maar dat went wel.
Die schakelaar werkt alleen met Zigbee lampen die altijd voorzien moeten zijn van stroom.

[ Voor 6% gewijzigd door Fireshade op 29-04-2024 23:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Fireshade schreef op maandag 29 april 2024 @ 23:21:
De compleet batterijloze en draadvrije Senic Gira Friend of Hue schakelaars een optie misschien? Maar de Niko Friends of Hue is dat toch ook?
Die werken met energy harvesting technologie bij het indrukken van de knop. Je moet wel harder drukken, maar dat went wel.
Die schakelaar werkt alleen met Zigbee lampen die altijd voorzien moeten zijn van stroom.
Klopt, maar ik wil niet al mijn bestaande schakelaars vervangen door die Niko Friends of Hue. Heb er nu al zo 3 in gebruik maar voor 1 Niko schakelaar heb ik 3 Sonoff Mini’s.

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Gewoon het schema van de ZBmini volgen maar de Lout leeg laten. Lampen sluit je gewoon aan op L (bruin) en N (blauw).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vOj2-qLZAjkbAelf-2-Bm6OQMpM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/H2go0EVJ61opj4zsVWjPAxxp.png?f=fotoalbum_large

Extra nadeel is dat de ZBmini alleen met normale schakelaars om kan, niet met pulsdrukkers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Septillion schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:56:

[Afbeelding]

Bedankt, dan ga ik dat eens proberen. Heb hier thuis geen pulsdrukkers.

Lees net ook dat de Aqara T2 best in wandcontactdoos met minimum diepte van 60mm wordt geplaatst. De mijne zijn hier allemaal 50mm diep. Trek daar dan nog eens de diepte van de Niko schakelaar en wat kabels met wago klemmen af dan is er niet meer veel plaats voor die Aqara met afmetingen 45,5x48x24mm.

EDIT: Ik zie net dat de Sonoff met 42,6.x42,6x20mm niet veel kleiner is dan de Aqara, zo mini noem ik dat niet.

[ Voor 5% gewijzigd door nujtrug op 30-04-2024 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion

Septillion

Een module in een doosje blijft altijd puzzelen. Maar heb hier toch wel wat Mini's achter schakelaars zitten. Maar de ZBmini of T2 schelen elkaar niet veel nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Septillion schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:46:
Een module in een doosje blijft altijd puzzelen. Maar heb hier toch wel wat Mini's achter schakelaars zitten. Maar de ZBmini of T2 schelen elkaar niet veel nee.
Heb er net 2 besteld, ga eind deze week eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nujtrug
Septillion schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 08:56:

[Afbeelding]

Ze zijn binnen gekomen en heb het net eens uitgeprobeerd. Het werkt!
Maar ik heb het verkeerd begrepen, ik dacht dat ik deze kon gebruiken met tweevoudige schakelaars.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bumpy_NL
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 29-04 23:30
Is het inmiddels al gelukt? Zbmini heeft inderdaad maar 1 ingang, T2 heeft er 2. De senic schakelaars kunnen 4 groepen schakelen (meer als je de combinaties meerekent). Ik lees echter wisselende verhalen over deze schakelaars. Als je hier voor bent gegaan dan ben ik benieuwd hoe het bevalt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nujtrug
Bumpy_NL schreef op zondag 29 september 2024 @ 13:15:
Is het inmiddels al gelukt? Zbmini heeft inderdaad maar 1 ingang, T2 heeft er 2. De senic schakelaars kunnen 4 groepen schakelen (meer als je de combinaties meerekent). Ik lees echter wisselende verhalen over deze schakelaars. Als je hier voor bent gegaan dan ben ik benieuwd hoe het bevalt.
Ben er even niet meer mee bezig geweest en heb de ZBMINI ook geretourneerd.
Maar zag vorige week dat er nu ook een ZBMINIR2 is van Sonoff. Die zou een “detached” modus hebben, ideaa, voor smart lampen.

Pagina: 1