Goedkope EV, korte afstanden. Advies?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRien
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 27-07 01:07
tl;dr vriendin wil goedkope EV, probleem zit in upfront-kosten. Advies?

Langere versie:
M'n vriendin wil graag zo goedkoop mogelijk een auto rijden voor korte afstanden. Ze rijdt nu een VW ID.3, maar gaat binnenkort een carrière-switch maken waarbij geen leaseauto inbegrepen is :P Ze heeft eerder een Renault Zoe geleased voor een tijdje en ook vaak genoeg met mijn auto (Tesla model 3) gereden. Kortom: genoeg ervaring met EV's en wat er bij komt kijken. Maar omdat EV's (ook tweedehands) in aanschafprijs nog significant duurder zijn zit ze al te kijken naar private lease van een kleine benzineauto :-( Dus bij dezen vraag ik om jullie hulp om haar uit een brandstofauto te houden :)

Relevant informatie:
- korte afstanden, laten we zeggen 50km enkeltje
- geen laadpaal aan huis, wel meerdere in de wijk
- heeft slechte ervaring met Renault Zoe gehad, die weigerde veel laadpalen. Maar is niet bij voorbaat uitgesloten
- probleem zit hem vooral in aanschafprijs, dus constructies met financial lease bijv. kunnen wellicht interessant zijn

Ik heb al wat gekeken naar tweedehands Zoe's en Leafs, maar vind het moeilijk in te schatten hoeveel degradatie die gekend hebben. Daarnaast wordt dit misschien wel hèt jaar van de tweedehands EV dankzij alle leaseauto's uit 2019? Dus wellicht ook interessant om het nog een paar maanden uit te stellen zodat de prijzen flink zakken? Of komt er binnenkort nog een hele goedkope BYD ofzo op de markt die interessant kan zijn?

Ben heel benieuwd naar jullie input! Vragen zijn ook welkom natuurlijk, ik beantwoord ze graag

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:38

-tom-562

Oliesjeik

Dacia Spring een optie? Die rij je al vanaf 258 euro via Private Lease, daar kun je haast geen auto voor kopen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wienesroa
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 19-09 23:57
https://www.abddacia.nl/acties/spring-private-lease-actie

188, of zit daar nog een addertje onder gras?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 10:38

-tom-562

Oliesjeik

Die aanbieding zocht ik eigenlijk, maar ik kon 'm niet meer vinden. Daar zit geen addertje onder het gras :)
Edit:
De MG4 is ook voor 300 euro te vinden

[ Voor 6% gewijzigd door -tom-562 op 29-04-2024 22:41 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:36

de Peer

under peer review

SEPP vervalt binnenkort dus ik zou niet langer dan 3 of 4 maanden wachten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roel-online
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23:43
TheRien schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:19:
M'n vriendin wil graag zo goedkoop mogelijk een auto rijden voor korte afstanden.
Welk bedrag hebben jullie een beetje in gedachten? Want 'zo goedkoop mogelijk' is voor iedereen weer anders.

Een Citroen C-Zero (of de Mitsubishi I-MiEV) zijn zo'n beetje de goedkoopste EVs die je kunt kopen maar die auto's zijn 12 jaar oud. Voor 5000 euro ben je dan klaar: https://www.autowereld.nl...kwh-39546182/details.html

Maar kun je het dubbele uitgeven (zo'n 10.000 euro) dan heb je een goede aan de Renault Twingo EV. Die is veel jonger (slechts 3 jaar oud) en een heel stuk moderner en je hebt nog garantie op de accu (8 jaar/ 160.000km). https://www.autotrack.nl/...ektriciteit-2021-55365742

Het technische zusje van de Twingo; de Smart Forfour, is ietsje goedkoper, ietsje ouder en daar is de garantie op de accu vaak spoedig voorbij vanwege de kilometerstand (8 jaar / 100.000km). https://www.vakgaragevant...6utm_campaign%3Dgaspedaal
TheRien schreef op maandag 29 april 2024 @ 21:19:Maar omdat EV's (ook tweedehands) in aanschafprijs nog significant duurder zijn zit ze al te kijken naar private lease van een kleine benzineauto :-(
Voor een goede private lease deal zou ik het private lease topic in de gaten houden.
Ik heb al wat gekeken naar tweedehands Zoe's en Leafs, maar vind het moeilijk in te schatten hoeveel degradatie die gekend hebben.
Ik zie ook nog niet echt een goede manier om de staat van de accu vast te stellen. In sommige modellen kun je wel een battery health % uitlezen maar of dat alles zegt? Idealiter heb je er eentje waar nog garantie op zit zodat je bij een hele slechte accu (vaak is minder dan 70% capaciteit de regel) een nieuwe accu kunt claimen.
Daarnaast wordt dit misschien wel hèt jaar van de tweedehands EV dankzij alle leaseauto's uit 2019? Dus wellicht ook interessant om het nog een paar maanden uit te stellen zodat de prijzen flink zakken? Of komt er binnenkort nog een hele goedkope BYD ofzo op de markt die interessant kan zijn?
Er komt natuurlijk een hele sloot aan Tesla Model 3s de occassionmarkt op dit jaar. Omdat het er zoveel in zo'n korte tijd zijn is de verwachting dat die flink in prijs zullen zakken en ook de prijzen van andere gebruikte EVs onder druk gaat zetten. (https://www.autoblog.nl/n...nder-dan-15-mille-6842050). Een gebruikte Model 3 private leasen voor 300 euro per maand klinkt ook aantrekkelijk - als dat waarheid wordt.

Wat betreft nieuwe goedkope EVs: de Citroen e-C3 is onlangs aangekondigd en inmiddels ook te private leasen maar niet zo cheap als sommige aanbiedingen. Ook de Renault 5 is een goedkope EV (zonder snelladen) maar die komt pas eind dit jaar.

Even wachten op de Model 3 golf kan lonen, als je de tijd hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Wat betreft 'degradatie' dat blijft een lastige discussie... velen zijn er stellig van dat een EV accu heel weinig degradatie kent, hooguit 2% per jaar... maar ook genoeg praktijkvoorbeelden waarin zeker wat betreft de betaalbare opties het bereik in een paar jaar tijd toch flink minder lijkt te zijn. Oftewel... lastig lastig.

De Leaf heeft overigens een goede reputatie. Weinig problemen mee bekend en volwassen rijden. Wel weinig bijzonder qua opties en interieur, vrij sober... en afhankelijk van het model traag laden en beperkt rijbereik, alhoewel er ook versies zijn die een bijna 50% grotere accu hebben en sneller kunnen laden... en als het moet ook nog redelijk vlot zijn, de 3.Zero Limited Edition bijvoorbeeld.

Als ik over het algemeen korte afstanden zou rijden maar toch een goed rijdende betaalbare EV zou kopen dan staat de Leaf absoluut op de short list.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-09 17:40
De Leaf heeft juist veel problemen met (enorme) degradatie en kapotte accucellen, omdat de accu's in zowel de eerste als de tweede generatie Leafs niet (actief) gekoeld worden. Die zou ik overslaan, zelfs voor korte stukjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 10:06
Zelf niet op zoek naar een EV, ik wil nog even benzine blijven rijden. Kwam laatst een Volkswagen eUp tegen voor verrassend weinig, is dat niet wat?

@Knul bij een Leaf is het dan weer vrij eenvoudig om de accu te wisselen. Ik ken via een autoforum zelfs iemand in Finland die op eigen houtje Leaf accu's vervangt en soms zelfs individuele lithium ion cellen vervangt of het hele accu pakket upgrade naar een hogere capaciteit en de nodige software aanpassingen daarvoor kan doen, zonder ondersteuning van Nissan.

[ Voor 55% gewijzigd door FastFred op 30-04-2024 11:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 19-09 11:47
Knul schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:07:
De Leaf heeft juist veel problemen met (enorme) degradatie en kapotte accucellen, omdat de accu's in zowel de eerste als de tweede generatie Leafs niet (actief) gekoeld worden. Die zou ik overslaan, zelfs voor korte stukjes.
Ik baseer mij op reviews en reports e.d. en daar komt de Leaf toch vrij goed uit de bus qua betrouwbaarheid... niets specifiek van tegengekomen. Maar inderdaad, als je heel specifiek op 'battery problems' zoekt dan komt wel het een en ander naar voren. Hmmm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRien
Ik heb vandaag even wat berekeningen gemaakt in een spreadsheetje, zie hier:
https://docs.google.com/s...uHPHvSo8/edit?usp=sharing

€250/maand lease van de Dacia Spring is vanwege het kilometrage van 20k. De actie die @-tom-562 en @wienesroa noemden kwam dan op deze prijs uit, in overleg met dat bedrijf.

De aanschafprijzen van de tweedehands zijn van wat ik ongeveer kon vinden op viabovag.nl. De restwaarde is een pure gok en ook de kosten voor onderhoud/reparatie en banden vond ik heel moeilijk om in te schatten. Ik twijfel dus of deze berekeningen realistisch zijn.

Conclusie:
Een Zoe is duurder dan de Dacia Spring-actie vanwege de accu-huur die er nog bij komt. Een Nissan Leaf lijkt wel goedkoper te zijn. Zie ik hier nog iets over het hoofd? Is die Dacia echt zo goedkoop dat het goedkoper is dan een Zoe uit 2015?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
20k km vind ik best wel veel voor een 2e auto…
Dat wordt ook best wel aardig wat laden.

Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om gemiddeld 400km per week te rijden met de 108 van mijn vrouw; wat overigens een prima boodschappenkar is of om ff binnendoor naar oppas of dportclub te sjeezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Retep91
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 09:01
wienesroa schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 22:36:
20k km vind ik best wel veel voor een 2e auto…
Dat wordt ook best wel aardig wat laden.

Ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken om gemiddeld 400km per week te rijden met de 108 van mijn vrouw; wat overigens een prima boodschappenkar is of om ff binnendoor naar oppas of dportclub te sjeezen
Volgens mij bedoelt hij 20k km over 4 jaar en niet per jaar.

Zit zelf ook naar die Dacia spring te kijken als tweede auto, vind het ook spotgoedkoop 188 euro per maand. Morgen even een proefrit doen bij de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRien
20k is wat ruim wel. Ze doet straks ~40km naar werk waarschijnlijk en dus 40 terug, 0,8 FTE. Dus grofweg met 45 werkbare weken:
40*2*4*45 = 14.400

(dus ja, wel 20k per jaar)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wienesroa
Geen idee wat er precies gemeten wordt, maar die auto’s schijnen ook behoorlijk slecht te presteren in de crashtest. 1 ster oid

Voor korte afstanden binnendoor zou ik het wel aandurven… helaas zijn wij nog aan het twijfelen of we nog eens willen verhuizen komende jaren en dan drukt een PL waarschijnlijk wel op je te lenen bedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:22
Beetje jammer dat die dacia spring gewoon een slechte auto is.
Een voorbeeld van een review:
https://www.ad.nl/auto/de...3A%2F%2Fwww.google.com%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghannes
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 15:51
Kijk eens over de grens in Duitsland. De nieuwe (3 jaar oud 10.000km) Mazda Mx-30 van mijn vriendin komt morgen naar Maastricht voor import vanuit Dusseldorf. 200 km WLTP, 170-180 km in praktijk lees ik online. Genoeg om naar m’n werk en terug te kachelen.
Kost ons 17250 euro + 1000 euro importkosten - 2000 euro SEPP = 16250 euro.
Heb wel de luxe om thuis te laden via de energievoorziening van een nieuwe set zonnepanelen (met laadpaal: 6000 euro).

Gisteren energiecontract afgesloten zonder terugleverkosten, nu kan het nog.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeesterPieter
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 17-09 22:27

MeesterPieter

PnP Pinball

zo goedkoop mogelijk rijden en een elektrische auto gaan nog niet echt samen. Zeker als je ook niet thuis kunt laden met zonnepanelen ofzo

het goedkoopst blijft vaak gewoon nog een oud barrel rijden, bijvoorbeeld een licht wagentje (bij 20K wellicht ook op LPG)

Volg HIER mijn Zelfbouw Flipperkast Build

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prein2
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 11:29

prein2

2.430 kWp, Solaredge SE2200

Tegengeluid voor de zoe:
Er is een firmware upgrade voor de lader rond 2020 uitgebracht welke de zoe veel minder precies maakt. Bij mij is die firmware upgrade vorig jaar erop gezet en sindsdien zijn de laadpaal weiger problemen voorbij.

Wel kan de zoe slecht omgaan met lage laadsnelheden. Dus netbewust laden of een dubbel bezette laadpaal is lastig..

Ik heb een zoe met koopaccu uit 2016. Gekocht 2 jaar geleden voor 16k. Ging nog 3,5k subsidie vanaf. Was gewoon concurrerend met vergelijkbare benzine auto's met zelfde houwjaaren kmstand.
Wij zijn er blij mee, rijden zelf af en toe 190km enkele reis

PVoutput

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 09-09 20:39
Het budget is nog niet duidelijk nu. Maar als je een Renault Zoë of Nissan Leaf overweegt, kijk dan vooral ook naar de Hyundai Ioniq Electric (2017 tot 2019). In mijn ervaring een volwaardiger en comfortabelere EV, en prima acceptabele accudegradatie.

Op goedkopere Tesla Model 3's kun je idd ook nog wachten, maar ondanks een toenemend aanbod denk ik niet dat die prijzen zo hard gaan zakken als sommige artikelen claimen. Die auto is gewoon ontzettend populair nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:36

de Peer

under peer review

MeesterPieter schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 07:35:
zo goedkoop mogelijk rijden en een elektrische auto gaan nog niet echt samen.
Niet helemaal mee eens. qua verbruikskosten + afschrijving kan elektrisch rijden echt wel een stuk goedkoper zijn (laden oprit is wel een voorwaarde dan idd). Zeker als je veel kilometers maakt en je stroom dus (bijna) gratis is.
Voor veel mensen is het meer een cashflowprobleem, de initiele aanschaf.

[ Voor 7% gewijzigd door de Peer op 02-05-2024 09:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blasterxp
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
hyundia ioniq (dus de sedan) met warmtepomp lijkt mij ook een zeer zuinige simpele ev.
Wellicht is dat ook iets om mee te nemen in je overwegen?
Het zijn redelijk complete auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrSpixel
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 11:12
Ik weet niet jullie thuissituatie en of welke reizen er gemaakt moeten worden. Ik lees dat je alleen kan laden bij gemeentelijke laadpalen, dus neem aan dat je in een stad of stedelijke omgeving woont. Mochten jullie samenwonen en je vriendin hoeft niet elke dag met de eigen auto ergens heen, zou een elektrische deelauto mogelijk ook een oplossing zijn voor je vriendin (als 2e auto). Dan moet ze waarschijnlijk wel vaker in jouw auto rijden en hoeft er geen tweede auto aangeschaft te worden. ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 20-09 09:09
Wil hier graag nog een +1 voor de Ioniq geven. Ik heb 'm zelf onlangs ingeruild op een Model 3, maar 2 jaar met zeer veel plezier gereden. De reden van inruil was toch voornamelijk de range en de gadgetfactor van Tesla, maar ik begrijp dat dat geen vereisten zijn voor de 2e auto.
Overigens, áls je een keer meer range nodig hebt, dan kan een 28kWh Ioniq nog relatief goed snelladen :)

Zeer complete auto's, zéér zuinig, veel ruimte, en helemaal niet zo gek duur in aanschaf.
Met name de 28kWh variant vind ik een aanzienlijk scherpere deal dan een E-Golf of Leaf 2.

Voor een tweede auto zou ik overigens de Zoe wel een 2e kans geven, de problemen die ervaren zijn kunnen ook aan het exemplaar liggen, ipv aan het merk/model.

De MG4 is relatief aantrekkelijk te private leasen.

[ Voor 6% gewijzigd door Richh op 02-05-2024 14:54 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chaoscontrol
  • Laatst online: 09:32
Als je het geld niet hebt, moet je het misschien niet doen. (Maar is vloeken tegenwoordig.)

Inventaris - Koop mijn meuk!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:30

Blokker_1999

Full steam ahead

sjaakwortel schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 23:01:
Beetje jammer dat die dacia spring gewoon een slechte auto is.
Een voorbeeld van een review:
https://www.ad.nl/auto/de...3A%2F%2Fwww.google.com%2F
Alleen neem je daar nu weer een site waar ik eigenlijk nog nooit ook maar 1 positieve review van een BEV gezien heb. Zelfs de titels klinken zowat altijd negatief en zetten daarmee de toon voor heel het artikel.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

chaoscontrol schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 14:57:
Als je het geld niet hebt, moet je het misschien niet doen. (Maar is vloeken tegenwoordig.)
Nee, ga maar te voet, 40km enkel, 40km terug. En wie zegt dat TS en wederhelft het geld niet hebben? Dat je een tweede wagen zoekt en aan je budget denkt wil niet zeggen dat je arm bent en het eigenijk niet kunt betalen, het kan ook gewoon een bewuste keuze zijn om op zoek te gaan naar iets dat niet te veel moet kosten zodat je wat geld over houdt voor andere, leuke dingen.

En daarnaast wil ook niet iedereen in een barrel rijden. 80km per dag betekdn meer dan 1u per werkdag in de auto zitten, dat zijn heel wat uren op jaarbasis. Dan mag er ook een beetje comfort bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999

Blokker_1999

Full steam ahead

MicGlou schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 11:34:
[...]

Ik baseer mij op reviews en reports e.d. en daar komt de Leaf toch vrij goed uit de bus qua betrouwbaarheid... niets specifiek van tegengekomen. Maar inderdaad, als je heel specifiek op 'battery problems' zoekt dan komt wel het een en ander naar voren. Hmmm...
De LEAF is natuurlijk een Japanse wagen en die staan nu eenmaal bekend (of stonden toch in de goede oude tijd) om hun technische kwaliteit.

Alleen de batterij ... daar heeft Nissan een zeer grote fout gemaakt en is net de reden dat LEAFs een heel stuk minder waardevast zijn geweest voor hun eigenaars. Er is geen koeling op die batterij, dus een beetje snellader is al een probleem voor die wagen, maar ook gewoon lange ritten met veel start/stop zorgen voor een steeds warmer wordende batterij. En ja, dat laat zich voelen op de langere termijn. Het is uiteindelijk de wagen met zowat de slechtste cijfers als het op batterijdegradatie aankomt. Terwijl de meeste wagens na 10 jaar nog altijd rond de 85 a 90% zitten zie je vele LEAFs die een stuk onder de 80% en regelmatig zelfs onder de 70% duiken.

En als je dan denkt dat je dat wel kunt redden met wat snelladen onderweg heb je 2 problemen
- CHAdeMO is stilaan aan het verdwijnen (en meestal beperkt tot 50kW)
- Rapidgate, een LEAF tweede generatie kan je maar 2x achter elkaar snelladen voordat dat snelladen gewoon traag laden wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjaakwortel
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 10:22
Blokker_1999 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 00:24:
[...]

Alleen neem je daar nu weer een site waar ik eigenlijk nog nooit ook maar 1 positieve review van een BEV gezien heb. Zelfs de titels klinken zowat altijd negatief en zetten daarmee de toon voor heel het artikel.
Dit was een voorbeeld wat ik zo kon vinden op google, kennis van me heeft er ook 1, die zijn er echt niet over te spreken (op precies dezelfde punten als de review). En ook op youtube heb ik hem vaker langs zien komen, het is een bruikbare stadsauto, maar daar is ook alles mee gezegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik ben van een Leaf overgestapt naar een e-Up! Als ik niet zakelijk ging rijden had ik de Leaf wel gehouden maar de E-up! bevalt prima. De Leaf is duidelijk een klasse hoger en wat luxer en completer, maar ook in de E-up! kun je prima ook langere ritten doen. De E-up! komt nu in grote getalen de markt op, in Duitsland was in 2020 een killer lease deal vanuit VW en die auto's komen nu allemaal uit de lease met vrachtwagenladingen richting NL.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Navi
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
MG ZS EV uit +- 2019-2020? Zijn er vanaf zo'n 15k en heeft een 45 kWh accu.

Bereik zo'n 200km. Helaas geen app. Het nieuwere model heeft dat wel. (Ik denk vanaf 2023)

[ Voor 38% gewijzigd door Navi op 04-05-2024 21:27 ]

Pagina: 1