Garantie/conformiteit outlet artikel

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Het zoveelste garantie/confirmiteit topic.

Vorig jaar hebben we in de outlet van een bekende en hippe (tuin)meubelfabrikant een aantal spullen gekocht, waaronder een oplaadbaar lampje voor buiten. Ondertussen geeft dat lampje alleen nog maar licht als het aan een USB-C lader zit, zonder lader gebeurt er niets meer. Otwel, het lampje is defect. Dat defect is aangemeld, er is een filmpje van het defect gemaakt, so far so good. Maar nu claimt de servicedesk medewerker waarmee we contact hebben, dat voor productie die in de outlet verkocht worden geldt: garantie tot aan de deur.

Voor zover ik weet (en kan vinden op internet) is het niet zo dat mijn wettelijk recht op conformiteit vervalt als ik iets bij een outlet koop, en heb ik in deze situatie ook gewoon minimaal twee jaar recht op een werkend product. Of zie ik iets over het hoofd?

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Het is hier uitgebreid besproken:
Garantie van een outletproduct

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Let er wel op dat dat topic 11 jaar oud is en dus (mogelijk) verouderde informatie bevat.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vloris
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:55
Waar probeer je nu garantie te claimen? De fabrikant?

Wettelijk recht op conformiteit regel je namelijk bij de winkel waar je iets gekocht hebt en niet bij de fabrikant. De fabrikant staat volgens mij volledig in z'n recht om je claim af te wijzen op deze grond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Nu online
Vloris schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:30:

Wettelijk recht op conformiteit regel je namelijk bij de winkel waar je iets gekocht hebt en niet bij de fabrikant. De fabrikant staat volgens mij volledig in z'n recht om je claim af te wijzen op deze grond.
Het product is gekocht bij de outlet die de fabrikant zelf één keer per jaar organiseert. De winkel en de fabrikant zijn in dit geval dus dezelfde.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Real
  • Registratie: Februari 2022
  • Niet online
Vloris schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:30:

Dat is al bijna twee jaar niet meer zo als de fabrikant een commerciële garantie heeft verstrekt en het een consumentenkoop betreft. Jouw stelling blijft maar terug komen in dit forum, maar de wet verandert om de zoveel tijd.

Stel de fabrikant geeft garantie van een jaar. Dan kan een consument zich gedurende dat jaar op exact dezelfde rechten beroepen jegens de fabrikant als jegens de verkoper (als de fabrikant en verkoper niet dezelfde partij zijn, want anders maakt het niet uit zoals in dit geval).

@swbr: in de wet staat niets over 'outlet'. Hoe heb je contact gehad met de servicedesk medewerker?

Voor onbepaalde tijd ben ik gestopt met reageren op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:53

Wildfire

Joy to the world!

Producten gekocht bij een outlet of in de uitverkoop kunnen niet van garantie uitgezonderd worden.

Zie o.a. https://radar.avrotros.nl...je-recht-op-garantie-2237

Is een wat ouder artikel, maar voor zover ik weet is er wettelijk niets veranderd op dat gebied. Je zou natuurlijk altijd even kunnen aankloppen bij Consuwijzer, dan zit je meteen bij de juiste organisatie (van de ACM).

Het enige wat wel uitgezonderd kan worden is als je bij de outlet iets koopt met bv. krasjes en dat ook duidelijk aangegeven wordt. Dan is dat gewoonweg onderdeel van de aankoop en niet claimbaar voor garantie.

Wat trouwens nog wel van toepassing is dat Nederland geen minimumtermijn van twee jaar kent voor garantie, maar dat er wordt gekeken naar de termijn waarvan je redelijkerwijs mag verwachten dat een product goed functioneert. Nu lees ik een oplaadbaar lampje voor buiten, ik vermoed een goedkoop Chinees ding en garantie claimen daarop is over het algemeen helemaal de moeite niet waard, sowieso verwacht je op dat soort dingen echt niet topkwaliteit die tig jaar meegaat. Tenzij het een lamp is van een gerenommeerd merk ofzo.

[ Voor 83% gewijzigd door Wildfire op 29-04-2024 17:20 ]

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bwerg
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

bwerg

Internettrol

Het lijkt me duidelijk dat er geen uitzondering is op outlet-producten, simpelweg omdat dat nergens in de wet omtrent consumentengarantie staat genoemd.

Zoals @Wildfire zegt is het enige verschil wat je precies mag verwachten, de lat op een conform product ligt bij outlet-producten mogelijk wat lager. Als een product al drie keer gerepareerd is en de verkoper geeft aan dat de elektronica zo rot en verroest is als de pest, en dat 'ie morgen zo weer stuk kan zijn, dan is dat mogelijk nog een verwachting te noemen. Maar als de verkoper dat wil volhouden moeten ze daar wel heel expliciet over zijn. Gewoon "geen garantie" is niet hoe het werkt.

Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Nu online
Het contact met de servicemedewerker verloopt via e-mail. Het gaat hier niet om een goedkoop Chinees prul, maar om een
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
. Van een Nederlands bedrijf met een goede naam had ik niet verwacht dat ze zo dwars zouden gaan liggen om een paar tientjes. Het product was verder ook gewoon nieuw, zo uit de voorraad. Reden dat het in de outlet was, was omdat het model niet meer courant was.

Bedankt voor de antwoorden. Ondertussen heb ik contact met iemand anders binnen het bedrijf, eens kijken of ik daar duidelijk kan krijgen wat mijn rechten zijn in deze.

Pagina: 1