Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRocker
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 05-06 14:06
Ik heb een Sandisk SSD Extreme Portable 2TB welke ik gebruik i.c.m. mijn iMac. Het lijkt erop dat er in enkele (zeldzame) gevallen files niet de SSD terecht komen bij kopiëren. Nu weet ik dat er een issue is geweest met SSD van Sandisk. Bij de aanschaf heb ik hierop gecontroleerd en het betrof niet mijn SSD.
Mogelijk heb ik dus toch hetzelfde probleem met de SSD.

Zijn meer mensen hiermee bekend, en wat te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19:26
Nu weet ik niet hoe het bij een iMac werkt, maar bij Windows en Linux dien je een externe drive / USB stick eerst softwarematig vrij te geven (onder windows, 'safely remove...') voor je hem hardwarematig mag loshalen. Doe je dit bij je iMac ook of trek je hem gewoon los na een file gekopieerd te hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRocker
De SSD is altijd gekoppeld aan mijn iMac.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 16:41
En je zet je iMac altijd netjes uit volgens de geldende procedures?
Het ligt namelijk voor de hand dat er write-caching wordt gebruikt en dan wellicht een deel van de cache NIET naar de SSD is geschreven.
Dat kan in onverwachte omstandigheden, zoals het verwijderen van je externe SSD of plotseling stroomuitval.

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:30
Ik gebruik voor vrijwel hetzelfde doel (o.a. opslag van de fotobibliotheek) een Crucial M8 2TB aan mijn M1 iMac en ik heb daar geen problemen mee. Ik zet de iMac vrijwel nooit uit, maar ook na een reboot of netjes afgesloten iMac heb ik geen problemen.
Mijn M8 is rechtstreeks aangesloten op de iMac, niet via een Hub.

[ Voor 6% gewijzigd door Renault op 29-04-2024 15:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRocker
Ik zet mijn iMac altijd uit met de Zet uit... optie in het Apple menu (wacht dan tot het scherm zwart is en de andere HD's uitgaan (dat kun je horen). De SSD is rechtstreeks aan de iMac aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:30
Een "Schijf-EHBO" controleert alleen het bestandssysteem, niet alle actieve voor opslag beschikbare cellen (en dat is maar goed ook, want daar sliijt de SSD behoorlijk van).

Ik denk dat je probleem ergens in de SSD zit, niet in je iMac.
Vervang ook eens het snoertje (al zou de iMac meldingen moeten hebben gegeven als daarin een probleem zit).

Je zou eens kunnen kijken of Sandisk eigen software (wellicht zelfs een dashboard) beschikbaar heeft voor zijn SSD's (zoiets als de "Magician" bij de concurrent). Miscchien zul je dan zelfs even moeten uitwijken naar een Windows machine als die software alleen op dat platform draait. Maar dan zou je de firmwarversie kunnen controleren (en evt. updaten) en de SSD kunnen testen en/of nakijken op afwijkende SMART-waarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farabi
  • Registratie: Februari 2013
  • Niet online
ik zit ook aan deze ssd te denken, maar ik zie horrorverhalen langskomen. @TheRocker hoe zijn je ervaringen tot nu toe?
Pagina: 1