RVS Vloerverwarming verdeler uitbreiden (zonder pomp)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
Vanwege een uitbouw heb ik een nieuwe groep nodig op de verdelen van de vloerverwarming. Er zit nu een RVS verdeler zonder pomp. Zie er geen merk op zitten, mocht iemand het herkennen dan ben ik benieuwd.

Voor een specifiek merk zie ik een uitbreidingssetje beschikbaar. De enige limitatie lijkt mij dat de buiten/binnendraad overeen moet komen om dit te kunnen bevestigen. Verder vind ik hier vrijwel niets van, dus mogelijk is het ook erg niche... en wordt er veelal de volledige verdeler vervangen.

Daarbij zit er op de huidige verdeler een manometer.. heb er eigenlijk nog nooit op gekeken dus echt van waarde lijkt me dit ook niet, mocht er een nieuwe moeten komen?

1. Iemand ervaring met het uitbreiden van 1 groep op een bestaande verdeler?
2. Mocht het beter zijn de verdeler in zijn geheel te vervangen, iemand een aanrader voor een bepaald merk/type? Worden dan 7 groepen. Met of zonder manometer? :)

Voor de volledigheid: systeem is aangesloten op een CV ketel, geen WP of iets dergelijks.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZP49fA90STe39fDTN-9wa0bwfpY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yQIbuX44WImKImbKvRACZAc2.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door Montaner op 29-04-2024 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 14:07
Ik had dit probleem bij mijn badkamer toen er vloerverwarming werd gefreesd, maar de badkamer de radiator zou behouden. Ze hebben toen bij de aan- en afvoer een aftakking met kraantje in de leiding gezet, zodat deze als "extra groep" fungeert. Kan ik dus gewoon knijpen indien nodig en geen nieuwe verdeler nodig gehad. Geen idee of dat een optie is voor je, maar het werkt bij mij wel.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ottie93 schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:07:
Ik had dit probleem bij mijn badkamer toen er vloerverwarming werd gefreesd, maar de badkamer de radiator zou behouden. Ze hebben toen bij de aan- en afvoer een aftakking met kraantje in de leiding gezet, zodat deze als "extra groep" fungeert. Kan ik dus gewoon knijpen indien nodig en geen nieuwe verdeler nodig gehad. Geen idee of dat een optie is voor je, maar het werkt bij mij wel.
Dit was bij ons ook voorgesteld toen we een extra groep wensten. Het kan een prima oplossing zijn.

Uiteindelijk hebben we een nieuwe verdeler laten plaatsen (degene met pomp moest er toch uit i.v.m. warmtepomp)

Wat ik wel vreemd vind is dat er geen thermometers opzitten. Hoe warm is het water dat door je leidingen stroomt?

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ottie93
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01-10 14:07
DaWizza schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:19:
[...]

Dit was bij ons ook voorgesteld toen we een extra groep wensten. Het kan een prima oplossing zijn.

Uiteindelijk hebben we een nieuwe verdeler laten plaatsen (degene met pomp moest er toch uit i.v.m. warmtepomp)

Wat ik wel vreemd vind is dat er geen thermometers opzitten. Hoe warm is het water dat door je leidingen stroomt?
Max 35, heb destijds een warmtepomp laten plaatsen.

Weet weinig, leert veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaWizza
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Ottie93 schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:20:
[...]

Max 35, heb destijds een warmtepomp laten plaatsen.
Woops, die vraag was voor @Montaner ;)

SUZ-SWM80VA & ERSD-VM2D, 200L SWW, 5330Wp O 45°, 2870Wp W 45°, 820Wp Z 10°, Zendure 2400AC 8,64kWh thuisbatterij, Fresh-r on the wall compac WTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-09 08:19
DaWizza schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:19:
[...]

De temperatuur kan ik instellen op de ketel, hoeveel daarvan afgaat voordat het bij de verdeler is zal verwaarloosbaar zijn vermoed ik.

Verwacht overigens dat dit een stalen verdeler is ipv RVS. Volgens vloerverwarmingzelfleggen.nl had hier wel een pomp op moeten zitten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
https://www.krisradiator....verdeler-rvs-zonder-pomp/
En dan nog 2x een nippel erbij.

Alternatief is de manometer, ontluchter en vulkranen eraf halen en dat je extra groep maken. Je hebt eventueel ook ontluchters die als einddop werken.
Pagina: 1