Absurde schatting bij Oxxio - niemand helpt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evadnl
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21-09 15:18
Eind november vorig jaar is mijn gasmeter stuk gegaan. Het duurde maar liefst 2,5 maand vanuit Stedin dat deze vervangen werd. Helaas. De meter was volledig dood en gaf ook geen verbruik meer aan van voorheen.

Hierna is het gezeur begonnen met Oxxio. Oxxio heeft in januari en februari een schatting gedaan van mijn gas verbruik. Waar ik maandelijks een gemiddelde van ~25 m3 gas verbruik heb in januari ineens 1845,84 m3 verbruikt en in februari zelfs 2411,04 m3. Je begrijpt het al, enorm absurde bedragen die nu geschat zijn, alsof ik ineens een kantoor aan het verwarmen ben?

Niemand bij Oxxio of Stedin wil of kan helpen, ik word niet geholpen, de één zegt het is maar een schatting, de ander zegt dat ik bij Stedin moet zijn, Stedin stuurt mij weer terug dat ik bij Oxxio moet zijn en zo ga ik van kastje naar de muur en weer terug.

Meerdere malen gebeld met de onbekwame klantenservice, brief gestuurd, geen response, mails gestuurd, krijg je de standaard en heel slecht nederlandse antwoorden dat ik mijn gegevens moet wissen, zonder enige instructie anders dan dat ik de slimme meter uitlezen uit moet zetten. Vervolgens gebeurt er niets met mijn data natuurlijk.

Ik ben hier niet gerust op, straks heb ik een rekening van 8000 euro eind van het jaar.

Heeft iemand een ingang bij Oxxio of een idee wat ik nog meer kan doen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online
Ik zou een officiële klacht indienen: https://www.oxxio.nl/klantenservice/contactformulier/

Ik zou Stedin is verantwoordelijk voor de meterstanden en die kun je ook aanschrijven. Uiteindelijk hebben die er 2,5 maand over gedaan om de defecte meter te vervangen. Ik zou maximaal akkoord gaan met een soortgelijk verbruik als de maanden van een kalenderjaar eerder,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-09 18:44

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Ik heb hetzelfde gehad bij een energieleverancier. Via de standaard klantenservice kwam ik ook niet verder.

Uiteindelijk via een klacht (inclusief documentatie en tijdslijn!) daarna wel sneller geholpen kunnen worden, en is het netjes opgelost. Dus wat jongetje zegt:
Klacht indienen.
Advies van mij: voeg een neutrale, korte tijdslijn toe, met documentatie en leg een realistische eis / wens neer.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fe2O3
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:22

Fe2O3

Ja das roest

Heb je historisch verbruik?

De eerste lijn klantenservice kan je niet helpen aan de telefoon, je zult een klacht moeten indienen of via de geschillencommissie.

Dum de dum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evadnl
Ja ik heb historisch verbruik inderdaad. Daaruit zouden ze kunnen afleiden dat ik ongeveer 25 m3 per maand verbruik.

Ga inderdaad dan maar een klacht indienen. Hopelijk gaat er dan eea rollen. Zal de topic updaten als ik iets gehoord heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22:30
En kijk niet naar gemiddeld per maand. Maar naar verbruik van vorig(e) jaren. Eventueel gecorrigeerd voor graaddagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MotorBeast
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 20-11-2024
Klacht indienen, ik zou alvast Rechtsbijstand inschakelen en https://www.acm.nl/nl/ene...chilbeslechting-netbeheer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Ah, welkom bij dit heerlijk kloterige paradigma waar je genaait word door Stedin.

Het werkt namelijk zo:

Jij bent alleen klant bij Oxxio voor de levering.
Stedin is verantwoordelijk voor de infra en de meter.
Stedin maakt een inschatting en geeft die door aan Oxxio.
Oxxio factureert dat klakkeloos, want zij zijn er feitelijk geen partij in, behalve dat ze jou factureren voor de energie.

Nu moet je dus praten tegen het kastje van Oxxio, Stedin zal weigeren tegen je te praten, en hun er van te overtuigen dat de schatting absurd is. De officiele klachtenlijn lijkt mij hierin een hele goede.

In mijn persoonlijke casus (ging om Greenchoice en Stedin) heeft GC uiteindelijk via de klachtenprocedure over hun hart gestreken en toegegeven dat de schatting inderdaad absurd was, en de kosten geabsorbeerd. Toen gaven ze ook aan dat ze begrepen waar de frustratie vandaan kwam en dat ze feitelijk je leverancier zijn, maar in dit specifieke geschil eigenlijk weer geen partij.

Nu zou de vraag moeten zijn: Waarom doet Stedin dit? Waarom gedraagt Stedin zich bij al dit soort gevallen alsof er ridicuul meer verbruik is dan historisch gezien het geval is? Ik heb werkelijk geen flauw benul. In mijn geval was het 3x meer energieverbruik dan ik historisch gezien verbruikt had. Sterker nog, ik had zelf aangegeven dat ik dacht dat de meter stuk was, waar Stedin 3 maanden over deed om op te reageren. En nog steeds werd alle verantwoordelijkheid bij mij gelegd alsof ik niet ter goeder trouw was.

Ik zou het aanvechten tot de rechter bij Oxxio, de inschatting is simpelweg niet reeel en dat is hun probleem als leverancier.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Hooglander1 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:00:
Nu zou de vraag moeten zijn: Waarom doet Stedin dit?
Wellicht vermoeden ze dat de meterstanden al langer niet betrouwbaar waren en vergelijken ze dus ook historische meterwaarden met gemiddelden voor vergelijkbare woningen of iets dergelijks en gebruiken ze de maanden waarover ze een schatting moeten afgeven om die complete correctie te doen?

25m3 klinkt ook wel als erg laag (dat is net een paar kuub meer dan mijn gemiddelde zomerverbruik met 2 personen in een appartement).

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• evadnl
Orion84 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:17:
[...]

Wellicht vermoeden ze dat de meterstanden al langer niet betrouwbaar waren en vergelijken ze dus ook historische meterwaarden met gemiddelden voor vergelijkbare woningen of iets dergelijks en gebruiken ze de maanden waarover ze een schatting moeten afgeven om die complete correctie te doen?

25m3 klinkt ook wel als erg laag (dat is net een paar kuub meer dan mijn gemiddelde zomerverbruik met 2 personen in een appartement).
verder is alles elektrisch bij ons in huis, we douchen beiden niet meer dan 5 minuten, daarnaast staat de kachel vaak op 18-19 graden en trekken we als het koud is extra laagjes aan. Mijn nieuwe meter geeft voor Maart een verbruik van 9 m3. Zegt genoeg lijkt me, als zelfs de nieuwe meter lage waardes aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:04

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Check :)

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• evadnl
Gisteravond klacht in gediend met duidelijke tijdlijn, de uitkomst die ik van ze verwacht.

Vanochtend een half uur aan de telefoon gezetten met een mevrouw. Mevrouw wist mij te vertellen dat er in Maart een ad hoc melding van meterstanden is doorgegeven door mijzelf (dat is knap) van de oude meterstand vlak voor de oude meter stuk ging. Dezelfde die op de jaarnota stond op 1 november 2023. Geen idee waar deze vandaan komt.

Ze gaat nu een verzoek indienen tot het wijzgen van deze meterstand, want ze kon ook wel concluderen dat deze stand niet klopte. De nieuwe meter geeft lagere waardes aan. "goh"...

Helaas duurt het nu weer 4 tot 6 weken. Update volgt zodra ik meer weet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• evadnl
Nou we zijn zes weken verder, je raad het al, helemaal niets meer gehoord van Oxxio, situatie in overzicht ook niets in veranderd. We gaan de rechtsbijstand inschakelen en een klacht indienen bij de ACM.

Ondertussen wel gespammed worden over een contract verlenging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 22:05
.

[ Voor 100% gewijzigd door peter13579 op 18-10-2024 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
@evadnl , intussen dit probleem al op kunnen lossen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• evadnl
Nadat ik een bericht via onze rechtsbijstand heb laten versturen kreeg ik ineens tóch een reactie van Oxxio dat de schatting in de app verkeerd was, dat ze contact hebben opgenomen met Stedin en dat die ook zeggen dat het allemaal niet klopt. Ik kon alles negeren. Ze zouden ook de beheerder van de app vragen om de berekeningen eruit te halen, maar dit is tot op heden nog niet gebeurt. Heb dit ook ook per mail ontvangen, dus heb in ieder geval iets om mee terug te keren bij de rechtsbijstand mocht het niet zo zijn.

4 november krijg ik als het goed is mijn jaarrekening, dus ik ben zeer benieuwd. Ik heb er alsnog een hard hoofd in. 8)7 Zal wel een update plaatsen als die er is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter13579
Dank voor je update, ben erg benieuwd naar de november afrekening. Succes!

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• evadnl
Jaarnota gisteren ontvangen. Gelukkig is het allemaal goed gekomen na de brief van de rechtsbijstand, toch jammer dat dit dan nodig is en het niet op een menselijke manier kan via hun klanteservice.

We krijgen 88 euro terug dus ze hebben het nog netjes gedaan ook.

Hoop voor anderen dat ze niet in dezelfde situatie komen. Dank voor de hulp en/of suggesties allen.
Pagina: 1