[PV][ESS] Hybride omvormer of losse omvormers?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valentyn
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-05 21:28
Hoi,

Hier nog géén zonnecellen en géén thuisbatterij - maar wel de wens om dat te gaan doen. Dat heeft o.m. te maken met de mogelijkheid een renteloze lening aan te vragen - wat m.i. de thuisbatterij i.c.m. handelen op de onbalansmarkt bijna stom-als-je-het-niet-doet maakt.

Ik stel als eisen aan mijn batterij:
- handelen op de onbalansmarkt
- ik wil de batterij ook zélf kunnen aansturen, zonder API of andere cloud-verplichting

Daarnaast leek me zonnepanelen dan ook een goed idee.

Maar: de combi "batterij" - "zelf uitlezen" brengt je het gemakkelijkst naar de Sessy, terwijl de situatie "batterij - zonnepanelen" misschien juist vraagt om een hybride omvormer ("alles in één").

Ik kijk naar https://www.frankenergie....producten/thuisbatterijen en daar is dan hooguit de Givenergy nog een mogelijkheid geloof ik - althans, wat ik begrijp heeft die een ge-reverse-engineered protocol? (Waar je van moet hopen dat het het blijft doen, want de fabrikant doet niet mee?) Maar ik lees ook dat de Sessy "misschien" als hybride omvormer ingericht kan worden, in de toekomst, via de 48V poort, al kan ik daar geen officiële aankondigingen over vinden.

Wat zouden jullie adviseren? Losse omvormer voor de panelen, losse Sessy? (En welke omvormer dan, als ik 'm zelf wil uitlezen?) Oh ja: mijn energieverbruik is best laag (2MWh/j) en ik heb een één-fase-aansluiting. Of moet ik dat ook meteen laten fixen, als er toch meterkastwerkzaamheden gaan plaatsvinden?)

En om het niet te chaotisch te maken, een paar simpele vragen:
- kennen jullie hybride omvormers die "cloudloos" uit te lezen zijn (is er daar een topic over?)
- bonuspunten voor bovenstaand i.c.m. onbalansmarkt-contract

[ Voor 7% gewijzigd door valentyn op 29-04-2024 14:02 . Reden: verduidelijking vraag ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
handelen en zonnepanelen werkt niet goed samen, die heffen elkaar juist op.
De momenten dat je panelen veel opwekken is prijs laag, en andersom geldt ook (lage opwek -> prijs hoog).

Als je zowel batterij als panelen wilt is 1 omvormer het beste
Als je wilt handelen is dit juist niet handig.

Weet dat met handelen in energie je batterijkosten er pas na lange tijd uit haalt... je krijgt meer rendement op zonnepanelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:55

de Peer

under peer review

Dit wordt wel een chaotisch topic. advies over PV, accu, omvormer types.
Misschien toch beter om eerst zelf even goed te verdiepen en een mening te vormen.

persoonlijk zou ik als ik jou was alleen PV leggen, en dan wel zo goedkoop mogelijk aangezien je tegenwoordig terugleverboetes betaalt.

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valentyn
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:51:
Dit wordt wel een chaotisch topic. advies over PV, accu, omvormer types.
Goed punt. Ik heb mijn vraag verduidelijkt: welke hybride omvormers doen aan rechtstreeks uitlezen? Ik kon daarover geen informatie vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-05 17:17
valentyn schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:03:
[...]
Goed punt. Ik heb mijn vraag verduidelijkt: welke hybride omvormers doen aan rechtstreeks uitlezen? Ik kon daarover geen informatie vinden.
bijna elke hybride omvormer kan locaal uitgelezen worden. (ik denk zelfs elke, maar alles kennen nop.)
vaak serieel -> vaak modbus -> vaak sunspec -> vaak over TCP/IP, dus netwerk kabel.
(de modbus is de communicatie tussen de batterij en de omvormer. daar lees je dus vrijwel alles uit.)
wisselt wat per merk en type.

maar dan de schimmige markt van onbalansmarkt.
daar word het vaag.
pas op met reclame en lees de kleine letters (die niet te vinden zijn, ik weet het.).
veel komt neer op: je hebt perse onze apparatuur nodig verplicht, die je zelf moet betalen (zit wel wat korting in gelukkig) en dan een langdurig contract met die leverancier aan moet gaan.

dan kun je ook nog kijken naar dynamische prijzen markt.
ook hier kleine letters, pasop.
is hier extra of meer geld mee te verdienen?
(ik weet het nog niet, heb nu een schaduw administratie draaien met HA, dit pas 2 weken, dus nog niet veel gegevens.)
je hebt dan een verschil van +/- 0,02€/kWh tussen leveren en gebruiken, ongeacht de prijs die dan geld.
dit komt boven op het vaste component die je altijd hebt in de elektra prijs. (en hangt dus ook aan salderen net zo als PV.)

elektra prijs bestaat uit een paar elementen:
kostprijs kWh + EB(elektra belasting) + ODE (opslag duurzame energie) + 21%BTW.
voorbeeld:
0,08€/kWh + 0,10€ EB + 0 ODE + 21% BTW = ????
maar dynamische prijzen zijn zo:
kostprijs kWh + EB(elektra belasting) + opslag gebruik + ODE (opslag duurzame energie) + 21%BTW.
gebruiken : 0,08€/kWh + 0,02€ opslag + 0,10€ EB + 0 ODE + 21% BTW = ????
leveren: 0,08€/kWh + 0,10€ EB + 0 ODE + 21% BTW = ????
hier door lijken verschillen heel groot in de dynamische kale prijzen, maar de all inc prijs is toch een minder groot verschil, zeker als je de opslag gebruik niet krijgt als je leverd.
(ook hier verschil per leverancier, kleine letters die bijna of gewoon niet te vinden zijn.)

voor je begin gemak:
ik heb zelf een fronius gen24+ hybride omvormer.
ga die handleidingen maar eens lezen, zodat je er iets van begrijpt en stel maar vragen.
jep ik kan hem zo "hacken" dat ik kan laden en leveren op comando met HA als voorbeeld.
(dit is niet voldoende voor onbalans markt, wel voor dynamische markt.
het zou in theorie wel kunnen om er de dynamische markt mee te betreden, maar heb nog geen leverancier gevonden die het ook toe staat/ondersteund.)
(ik heb ook een ohmpilot, maar lees eerst de handleiding van fronius, dan begrijp je meer.)

dit is niet simpel, dus lees je eerst eens in, en bedenk je "wil je dit echt wel". ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

valentyn schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:03:
[...]
het wordt er echt niet duidelijker op. Ik denk dat je terug naar de basis moet:

Wat is je doel: verduurzamen of geld verdienen? Of gewoon geld uitgeven voor een hobby? (komt ook voor..)
Wil je zonnepanelen?
Daarna eventueel optioneel: wil je een thuisaccu?

[ Voor 5% gewijzigd door de Peer op 29-04-2024 14:46 ]

20600 Wp, Atlantic Explorer V3, 3x Daikin airco, Opel Ampera-e, VW ID3, Gasloos sinds 2018

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valentyn
migjes schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:41:
[...]
bijna elke hybride omvormer kan locaal uitgelezen worden.
Huh? Ik heb me een breuk gezocht en ik vind vooral API-verhalen. Ik bekijk de omvormers die
https://www.frankenergie....producten/thuisbatterijen hier staan. GivEnergy: API, protocol ge-reverse-engineered. Sessy: open (batterij + omvormer in één, dus feitelijk geen hybride). Bliq: volgens mij alleen API (heb ik het mis?) Sigenergy: niets over te vinden, wel een "Sigenergy all-in-one energy management system" - nee dank u. AlphaESS: verhalen over "a new web API" en een account op de Alpha ESS OpenAPI dev portal.

Lokaal uitlezen? Ligt het aan bovenstaande systemen dat dat niet kan?

(Wat ik wil zal ik zo meteen even uitleggen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

valentyn schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:32:
[...]

Huh? Ik heb me een breuk gezocht en ik vind vooral API-verhalen. Ik bekijk de omvormers die
https://www.frankenergie....producten/thuisbatterijen hier staan. GivEnergy: API, protocol ge-reverse-engineered. Sessy: open (batterij + omvormer in één, dus feitelijk geen hybride). Bliq: volgens mij alleen API (heb ik het mis?) Sigenergy: niets over te vinden, wel een "Sigenergy all-in-one energy management system" - nee dank u. AlphaESS: verhalen over "a new web API" en een account op de Alpha ESS OpenAPI dev portal.

API (Application Programming Interface) kan toch gewoon lokaal werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valentyn
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:44:
[...]
het wordt er echt niet duidelijker op. Ik denk dat je terug naar de basis moet:
Wat is je doel: verduurzamen of geld verdienen?
Het is best simpel. Door mijn dynamische contract maak ik in principe gebruik van de zonne-energie van de buren. Klinkt vast stom, maar ik heb in dat opzicht financieel nauwelijks iets te winnen bij zonnepanelen. Ja, de belasting van krap 15 ct/kWh die ik dan niet meer betaal. Maar verder is mijn stroom op allerlei momenten (wind, zon) nu al bijna gratis.

De propositie van batterijen kan eigenlijk economisch ook niet goed uit: bij een terugverdientijd van 6 jaar (het gemiddelde wat Frank Energie suggereert) heb je een levensduur van 18 jaar (!!) nodig om op de huidige rentestand te komen. Grof berekend - maar wel netjes met afschrijving, rente, wat extra onderhoudskosten halverwege.

Maar met een 0%-lening wordt dat allemaal opeens wél aantrekkelijk. Dan zijn die batterijen een zinvolle investering, die nadrukkelijk méér opbrengt dan niets doen. En zonnepanelen zijn momenteel super-goedkoop, dus dan maar in één keer erbij.

Is dat goed voor het milieu? Ach, ik heb geen auto en ik vlieg nooit, dát is goed voor het milieu. Maar het is wel een zinvolle investering om mijn vaste energielasten duurzaam lager te maken.

[ Voor 0% gewijzigd door valentyn op 29-04-2024 15:47 . Reden: zin verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valentyn
de Peer schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:33:
[...]

API (Application Programming Interface) kan toch gewoon lokaal werken?
Als dat via de fabrikant loopt, telt het niet, vind ik. Ik wil lokaal uitlezen. Via een of andere bus of poort, of via ethernet - maar niet via een cloud instance waar ik een account op moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valentyn
migjes schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:41:
veel komt neer op: je hebt perse onze apparatuur nodig verplicht, die je zelf moet betalen (zit wel wat korting in gelukkig) en dan een langdurig contract met die leverancier aan moet gaan.
Vzviw bij Frank Energie niet het geval.

Oh en ik weet natuurlijk best dat ik niet én lokaal kan besturen én een onbalanscontract kan afnemen. Als ik eerst een paar jaar een onbalanscontract heb gehad bij Frank wil ik daarna, wanneer misschien de grote winstmaker in de onbalansmarkt weg is, gewoon zelf de batterijen in gebruik hebben - maar dan wil ik ze dus zelf kunnen besturen.

Precies om de reden die je al aangeeft: ik wil niet langdurig, verplicht, aan één leverancier vast zitten. Ik kies graag zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
jep, het is lastig, dat is me wel bekent.
en snap ook, het veranderd op dit moment bijna maandelijks ook nog een keer, waardoor een goed antwoord geven bijna niet te doen is.
en ook de reclame die je krijgt van leveranciers, daar word je ook niet vrolijk van.
simpel verteld klinkt het allemaal leuk, maar werkelijk zitten er kleine lettertjes bij en die zijn niet altijd openlijk inzichtelijk.

dan is het wel handig te begrijpen hoe een elektra rekening werkt:
kostprijs kWh + EB(elektra belasting) + opslag gebruik + ODE (opslag duurzame energie) + 21%BTW = kWh prijs.
hier vind je de EB en de ODE.
https://www.belastingdien...arieven_milieubelastingen
de EB is nu € 0,10880.
de ODE is nu € 0
de BTW is nu 21%.
hier zijn leveranciers verplicht aan te voldoen.
en moet je eigenlijk ook goed begrijpen, dan worden zaken minder mistig.

dan heb je nu grofweg 3 mogelijkheden voor een contract.
1 vast/variabel tarief. (vast tarief voor een jaar of variabel veranderend per 1/2 jaar of per maand afhankelijk van je contract.)
2. dynamisch tarief. (een tarief per uur, en vaak 24 uur van te voren krijg je de lijst wat het gaat kosten per uur.)
3. onbalanscontract. (hier kun je dus een accu kopen zonder de BTW, dus heb je een vaste leverancier of vendor lock in, en hier hoort dat API verhaal thuis.)

maar begrijp goed, het is lastig uit te leggen, en ik kan goed fouten maken door dat er gewoon te weinig inzicht is voor ons op het forum om het echt te kunnen uitzoeken.

dus ik ben het met @de Peer eens "Of gewoon geld uitgeven voor een hobby?"
is gewoon niet onverstandig, een hobby die iets oplevert in plaats van alleen maar geld kost is gewoon tof.
maar zoek er niet veel meer achter.
wil je rijk worden, ga verrijkt uranium smokkelen naar Iran, dat levert waarschijnlijk meer op.
(meer risico = meer geld.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
valentyn schreef op maandag 29 april 2024 @ 15:32:
[...]

omvormers zoals die van SMA en fronius.
die volgen sunspec (niet elk model maar meeste nieuwe nu wel).
dan heb je een seriële poort vaak via 3(4) draad RS485 wat weer modbus is.
die modbus poort zit dan vaak ook aangesloten op de netwerk aansluiting, dus modbus over TCP-IP.
en ja die kan ik uitlezen en naar schrijven bij mijn fronius. (denk SMA ook geen probleem is alleen heb ik nog geen ervaring mee.)

maar er zijn meer systemen.
een greep: victron (geheel eigen systeem)
goodwe/growatt (dit zal vast erg veel lijken op sma/fronius, comptabel? geen idee.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• valentyn
migjes schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 09:55:
[...]
omvormers zoals die van SMA en fronius.
die volgen sunspec (niet elk model maar meeste nieuwe nu wel).
dan heb je een seriële poort vaak via 3(4) draad RS485 wat weer modbus is.
die modbus poort zit dan vaak ook aangesloten op de netwerk aansluiting, dus modbus over TCP-IP.
en ja die kan ik uitlezen en naar schrijven bij mijn fronius. (denk SMA ook geen probleem is alleen heb ik nog geen ervaring mee.)
Ja dat klinkt allemaal als prima protocollen. Als ik het goed begrijp wil ik tewoon te veel tegelijk? Én onbalans, én (zonnepanelen én thuisbatterij dus liefst met hybride = 1 x omvormer) én lokaal uitlezen = dát kan nu niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@valentyn
oke hier een verhaaltje over de onzinnigheid van dit alles.
en welke ongein je kunt tegen komen.

ik vol goede moed eneco bellen (is mijn huidige leverancier.).
omdat ze dynamische contracten gingen aanbieden.
dat leek mij wel leuk om eens mee te gaan experimenteren.
of minstens eens een schaduw administratie te kunnen draaien. (voor mij is dat in HA = home assistent. het is wat ik gebruik om te loggen.)
het mooie antwoord wat ik van eneco kreeg.
dan moet ik de app installeren van eneco op mijn telefoon.
en dan zou ik de prijzen in kunnen zien.
op mijn vraag dat ik daar uit dan de prijzen moest scrappen om dat in HA te krijgen zodat ik er op kan acteren.
kreeg ik het antwoord dat dat illegaal zou zijn, en dat ik dan diefstal zou plegen.

nu moet ik eerlijk zijn, ik vind het niet fijn om als dief uitgemaakt te worden.
dank u wel eneco.

wat eneco je niet verteld is de volgende:
lees dit:
https://doe-duurzaam.nl/a...-assistant-zo-doe-je-dat/
daar mee haal je via entso-e de dynamische prijzen binnen, dan tel je de opslag van eneco er nog bij + EB + ODE + BTW.
en heb je voor 4 cijfers achter de komma een kloppende prijs.
(eneco houd niet een normale afronding aan, dit is normaal in energie land en hier door zit de 5de cijfer achter de komma er een stukje naast.)
dit werk een soort van wel een beetje aardig.
(helaas soms wel wat storingen door dat de markt erg in beweging is, maar rechtstreeks toegang tot het systeem wat eneco gebruikt is ook als particulier mogenlijk. als eneco mij dief noemt dan noem ik eneco sukkels.)
valentyn schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:11:
[...]
Ja dat klinkt allemaal als prima protocollen. Als ik het goed begrijp wil ik tewoon te veel tegelijk? Én onbalans, én (zonnepanelen én thuisbatterij dus liefst met hybride = 1 x omvormer) én lokaal uitlezen = dát kan nu niet?
het kan allemaal wel.
alleen simpel, nop.
en ja je hebt veel kennis nodig, zoveel dat zelfs de meeste buff's hier, daar nog erg veel vraagtekens hebben over hoe dit allemaal moet en kan.

maar laat je dat niet tegen houden, en laten we samen werken.
samen kun je meer.

(ik probeer geen geld te verdienen met mijn zonnepanelen.
elk jaar bespaar ik geld, en dat houd ik apart voor de volgende uitbreiding.
alle zonnepanelen zijn nu terugverdiend.
dus ik heb een fronius gekocht afgelopen jaar. (oke die kosten een 1600€)
en heb ik 5 extra zonnepanelen gekocht, kosten 800€.
alleen kreeg de vrouw van het werk een mogelijkheid om 2500€ terug te krijgen via een extra verduurzaming regeling. dus de fronius kosten maar 100€.
dus ik heb nu nog een 2-3k€ in de spaar pot en wil een accu kopen.
19,3kWh leek mij wel een tof systeem, alleen die kost nu nog 9k€.
dan weet je waar ik nu sta, dit jaar al investeren volgend jaar?
keuzes keuzes. we zullen zien. )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
valentyn schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 10:11:
[...]

even voor de duidelijkheid.

onbalans markt, die gaat over kwartieren, en zijn niet van te voren bekend. (accu zonder BTW)
dynamische tarieven, die gaan per uur, en die zijn 24 uur van te voren bekend. (accu met BTW)
(klopt niet 100%, maar communiceert beter voor nu.)

haal die 2 niet door elkaar, anders praten we langs elkaar heen en zo. ;)

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 30-04-2024 17:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@valentyn

je zult deze ook wel gelezen hebben denk ik dan?
nieuws: Eneco gaat 11,5 cent per kWh berekenen voor terugleveren met zonnepan...

slecht artikel, slechte info, laat je daar niet door lijden/leiden.

de echte info is een heel stuk anders, maar eneco is weer eens best onduidelijk.
als je dit leest dan denk je, waarom heeft die xxxxxx de functie woordvoerder.
https://nieuws.eneco.nl/e...contract-en-zonnepanelen/

werkelijkheid betekend dit een soort van fit (fixt input tarif) van grofweg 0,145€/kWh - boete (0,115€/kWh) + overheidsheffing (grofweg 0,115€/kWh) voor salderen.
wat je krijgt voor je kWh's die van je panelen komen.
met een stuk eigen gebruik (bij veel mensen zonder maatregelen al snel 20% van je jaar opbrengst.) mag je ook nog 20% vol tarief rekenen, en kom je grofweg gemiddeld uit op een 0,18€/kWh.
meer als voldoende om een goede TVT berekening te maken.
(zelfs meer kWh opwekken als je gebruikt is dan niet eens zo dom, dat bespaart accu kopen.
geen accu nodig, maar snap wel dat je iets wil in die richting.)

dan alleen nog de betrouwbaarheid van eneco.
mmmmm, je weet mijn mening over die club eigenlijk al wel. ;)
2 jaar geleden, hebben ze het teruglever tarief (wat je krijgt als je meer opwekt als je per jaar gebruikt.) veranderd.
dit konden ze door het tarief een vergoeding te noemen, en de vergoeding niet in het contract te zetten, maar in de algemene voorwaarde.
dus geen contract breuk, maar voorwaarde aanpassing, was hun verweer.
leuk hé, de energie markt. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klompje72
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 16-06-2024
Je kunt met je Alpha ESS batterij ook eenaccount aanmaken op het Jabba Platform. https://jabba.energy/prijs/ Ik vraag me wel af of de 9 euro per 4 weken de moeite waard is bij een dynamisch contract.
Pagina: 1