Doorschijnende kader rond gecropte foto

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toontoont
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 08-05-2024
Mijn vraag
Ik krijg geen transparante kader rond een gecropte foto. Rond de volledige foto voor de cropping wel.
...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gebruik Photoshop 24 van het Adobe abonnement.
...

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Alle hulpfiles in Photoshop. Krijg bij de gecropte foto altijd de rand die een deel van de niet gecropte foto laat zien maar geen transparante kader...

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:56
Kan je wat screenshots laten zien van wat je ziet en wat je zou willen bereiken? Want mij wordt het niet duidelijk met deze beknopte beschrijving.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 16:28
Belangrijkste vraag is denk ik hoe je het bestand uiteindelijk opslaat. En of je de basislaag weggooit (zie lagenpallet - Background), anders wordt de achtergrond altijd bij opslaan naar ander bestand dan Photoshop een achtergrond gevuld.
En inderdaad wat screenshots en meer uitleg hoe je de foto gecropt hebt (volgens welke tutorial, welke tool (gum, smart selectie, meer geavanceerde remove background tools, AI?).

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toontoont
Hoe ga ik te werk.
1. Kopie van een foto. Gebruik 'Uitsnijden'. Snij een deel van de foto uit. Klik op Ctrl M. Ik zie dat de omtreklijnen rond het origineel staan en niet rond het gecropte deel. Kan dus niet verder.
2. Rechthoekig selectiekader. Plaats dit over het deel dat ik wil uitsnijden. Draai de selectie om. Snij uit. Deselecteer. Maak een nieuwe laag en vul die met een kleur. Laagvolgorde wijzigen. Het gecropte deel ligt nu op de kleurlaag. Ga naar Afbeelding, Canvasgrootte. Instelling op 'pixels'. Relatief aanvinken. Waarden inbrengen. Plaatsing : midden op cirkeltje. Klik en er komt een kader... maar aan de grens van de volledige foto en niet aan de rand van het gecropte deel. Te zien doordat de onderliggende kleurlaag onder de croplaag ligt.

Wat is mijn vraag.
Hoe krijg ik een rand rond een gecropt deel van een foto.
Hoe geraak ik af van het niet gecropte deel van een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnoeiKoei
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:26

SnoeiKoei

Koeien Snoeien Loeiend!

Als je een foto cropt zit er geen rand meer om het gecropte deel van de foto omdat je de rest net hebt weggesneden. Zie het als een ouderwets afgedrukte foto. Je legt hem op een snijmat en snijdt de randen eraf. Dat is wat croppen doet: je verwijdert de beeldinformatie buiten het cropkader.

SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toontoont
De beeldinformatie is niet verwijdert buiten het cropkader.
Ik krijg inderdaad alleen maar het gecropte deel van de foto te zien. Maar als ik dan een bewerking doe zoals 'canvas vergroten' dan gebruikt Photoshop als rand het deel van de foto dat op het gecropte deel aansluit en op de achtergrond is blijven staan (niet zichtbaar op het gecropte deel) in plaats van een transparante rand te tonen. Wanneer je een kopie maakt van het gecropte deel dan zul in de kopie de lijnen zien van de foto voor de cropping. Dat zou dus niet mogen indien de beeldinformatie verwijdert is.
Ik kan wel een nieuw bestand maken met de afmetingen van het gecropte deel + 100 pixels erbij en dan de gecropte foto op het nieuw bestand schuiven. Zo geraak ik ook aan mijn kader. Maar ik wil zo 50 kaders maken die allemaal even dik zijn maar rond gecropte beelden met variabele afmetingen staan.
Zie je mij daar al bezig. Er moet toch een andere manier zijn in Photoshop om dit te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 10-09 16:28
Voordat je je kader vergroot gooi je eerst je background weg. Dan heb je alleen je uitgeknipte deel over, en kan Photoshop (als hij tenminste niet stiekem de history gebruikt) niet de boel niet baseren op de achtergrond. Maar plaats eens een voorbeeld, dat praat echt makkelijker.

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
SnoeiKoei schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 12:46:
Als je een foto cropt zit er geen rand meer om het gecropte deel van de foto omdat je de rest net hebt weggesneden. Zie het als een ouderwets afgedrukte foto. Je legt hem op een snijmat en snijdt de randen eraf. Dat is wat croppen doet: je verwijdert de beeldinformatie buiten het cropkader.
Tenzij je in Photoshop de optie aan hebt staan om de gecropte pixels te behouden (zodat je het terug kan halen als je de crop later vergroot). Ik gok dat dat is wat er aan de hand is, maar zonder screenshots is het lastig praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• toontoont
Natuurlijk wil ik in Photoshop de gecropte pixels behouden.Het zijn de niet gecropte pixels die ik weg wil. Maar die blijven onzichtbaar toch nog staan. Daar zit het probleem. Als die weg zijn, echt weg, dan kan ik verder met het gecropte deel.
Brengt een screenshot méér duidelijkheid. Ik vermoed van niet. Het moet met ieder gecropt deel van een foto gaan. En bij mij is dat een opname van een schilderij waarvan alleen het doek is gecropt. Kader en omgeving heb ik niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
toontoont schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:45:
Natuurlijk wil ik in Photoshop de gecropte pixels behouden.
Nee, dat wil je niet. Gecropt betekent 'eraf geknipt'. De pixels die je ergens afknipt (cropt), wil je niet per se houden (kan wel, als je ze later terug wilt halen).

Wat jij bedoelt zijn de pixels die door de crop er niet af gehaald zijn, dat je die wilt behouden, is wel logisch natuurlijk.
Het zijn de niet gecropte pixels die ik weg wil. Maar die blijven onzichtbaar toch nog staan. Daar zit het probleem. Als die weg zijn, echt weg, dan kan ik verder met het gecropte deel.
Dat ze onzichtbaar (gecropt) toch blijven staan is precies de instelling waar ik het in mijn vorige post over heb. Probeer dat dus eens te veranderen.

Deze instelling bedoel ik dus, die zichtbaar is als je in de Crop tool zit:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-U_wlJ3X_sGO7iZvnPpEWVxqRB8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/io5IVZQzn4BikKrHRXQ6wTul.png?f=fotoalbum_large
Brengt een screenshot méér duidelijkheid. Ik vermoed van niet.
Jij vermoedt van niet, wij wel en vragen er inmiddels al meermaals om. Dus als je hulp wilt, dan lijkt het me handig als je een screenshot deelt. Anders wordt het lastig helpen.

[ Voor 16% gewijzigd door Hahn op 07-05-2024 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

toontoont schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 09:45:
Brengt een screenshot méér duidelijkheid.
Ja
Het moet met ieder gecropt deel van een foto gaan. En bij mij is dat een opname van een schilderij waarvan alleen het doek is gecropt. Kader en omgeving heb ik niet nodig.
Waarom kopieer je die selectie dan niet naar een nieuwe laag?
Als je de rest toch niet nodig hebt kun je die gewoon gebruiken in een nieuw bestand als het moet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:15
toontoont schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 07:20:
Maar ik wil zo 50 kaders maken die allemaal even dik zijn maar rond gecropte beelden met variabele afmetingen staan.
Zie je mij daar al bezig. Er moet toch een andere manier zijn in Photoshop om dit te realiseren.
Al op 'automatiseringen Photoshop' geGoogled?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Nu online
Dus wat je wilt is een transparant deel (zichtbaar als grijs/witte blokjes) rondom de foto?

Allereerst is het belangrijk dat de laag van de foto geen slotje heeft, die haal je weg door 1x (of 2x) te klikken op het slotje naast de laag met de foto in het laagoverzicht.

Dan kun je met een recht selectiekader hetgeen selecteren wat je wilt behouden van de foto.

Vervolgens kun je bovenin het menu "afbeelding" kiezen voor "uitsnijden". Dit geeft je een uitgesneden foto zonder transparante omkadering. Door vervolgens het canvas te vergroten, kun je een transparant kader toevoegen.

Dat moet werken, want zo doe ik het altijd.
Pagina: 1