Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone met een redelijk goede camera op zak, dus de markt van de compactcamera's is flink aan het opdrogen, en daarmee loop ik tegen een uitdaging aan. Ik ben verantwoordelijk voor de aankoop van elektronica die gebruikt worden door mijn collega's. Sommigen van die collega's doen industriële en technische inspecties waarbij ook veel foto's gemaakt moeten worden. Regelmatig moeten die foto's gemaakt worden in slecht verlichte ruimtes zoals kruipruimtes en liftschachten, of moeten er foto's gemaakt worden waarop bijvoorbeeld een geobserveerd defect op enige afstand scherp in beeld gebracht moet worden. Ook worden dergelijke inspecties wel eens uitgevoerd op locaties waar het niet is toegestaan om een mobiele telefoon mee te nemen. Een camera met degelijke zoom en een goede flitser is dus nodig.
Tot nu toe werd er door die inspecteurs naar volle tevredenheid gebruik gemaakt van voornamelijk Canon Ixus camera's zoals de Ixus 285 HS, maar die worden niet meer geproduceerd. De meeste camera's die tegenwoordig nog wel leverbaar zijn, zijn ofwel heel eenvoudige camera's die simpelweg technisch niet voldoen voor dit werk, ofwel heel grote, zware en vooral dure high-end DSLR- en systeemcamera's - het middenveld waarin bijvoorbeeld die Ixus zat lijkt compleet weggeslagen.
Ik heb de Ricoh WG-6 geïdentificeerd als een mogelijk alternatief voor de Canon Ixus. Als bonus is die water- en stofdicht, maar het lijkt erop dat de Ricoh wel een minder goede zoom heeft dan de Canon en ook aardig wat duurder is maar dat laatste is dan maar iets wat we voor lief zouden moeten nemen - een duurdere camera die leverbaar is is beter dan een goedkopere die uit de markt is.
Zijn er hier onder de camera-goeroes misschien andere alternatieven bekend?
Tot nu toe werd er door die inspecteurs naar volle tevredenheid gebruik gemaakt van voornamelijk Canon Ixus camera's zoals de Ixus 285 HS, maar die worden niet meer geproduceerd. De meeste camera's die tegenwoordig nog wel leverbaar zijn, zijn ofwel heel eenvoudige camera's die simpelweg technisch niet voldoen voor dit werk, ofwel heel grote, zware en vooral dure high-end DSLR- en systeemcamera's - het middenveld waarin bijvoorbeeld die Ixus zat lijkt compleet weggeslagen.
Ik heb de Ricoh WG-6 geïdentificeerd als een mogelijk alternatief voor de Canon Ixus. Als bonus is die water- en stofdicht, maar het lijkt erop dat de Ricoh wel een minder goede zoom heeft dan de Canon en ook aardig wat duurder is maar dat laatste is dan maar iets wat we voor lief zouden moeten nemen - een duurdere camera die leverbaar is is beter dan een goedkopere die uit de markt is.
Zijn er hier onder de camera-goeroes misschien andere alternatieven bekend?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.