Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:17

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Iedereen heeft tegenwoordig een smartphone met een redelijk goede camera op zak, dus de markt van de compactcamera's is flink aan het opdrogen, en daarmee loop ik tegen een uitdaging aan. Ik ben verantwoordelijk voor de aankoop van elektronica die gebruikt worden door mijn collega's. Sommigen van die collega's doen industriële en technische inspecties waarbij ook veel foto's gemaakt moeten worden. Regelmatig moeten die foto's gemaakt worden in slecht verlichte ruimtes zoals kruipruimtes en liftschachten, of moeten er foto's gemaakt worden waarop bijvoorbeeld een geobserveerd defect op enige afstand scherp in beeld gebracht moet worden. Ook worden dergelijke inspecties wel eens uitgevoerd op locaties waar het niet is toegestaan om een mobiele telefoon mee te nemen. Een camera met degelijke zoom en een goede flitser is dus nodig.

Tot nu toe werd er door die inspecteurs naar volle tevredenheid gebruik gemaakt van voornamelijk Canon Ixus camera's zoals de Ixus 285 HS, maar die worden niet meer geproduceerd. De meeste camera's die tegenwoordig nog wel leverbaar zijn, zijn ofwel heel eenvoudige camera's die simpelweg technisch niet voldoen voor dit werk, ofwel heel grote, zware en vooral dure high-end DSLR- en systeemcamera's - het middenveld waarin bijvoorbeeld die Ixus zat lijkt compleet weggeslagen.

Ik heb de Ricoh WG-6 geïdentificeerd als een mogelijk alternatief voor de Canon Ixus. Als bonus is die water- en stofdicht, maar het lijkt erop dat de Ricoh wel een minder goede zoom heeft dan de Canon en ook aardig wat duurder is maar dat laatste is dan maar iets wat we voor lief zouden moeten nemen - een duurdere camera die leverbaar is is beter dan een goedkopere die uit de markt is. :D

Zijn er hier onder de camera-goeroes misschien andere alternatieven bekend?

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Ik zie die Ixus nog gewoon in de pricewatch staan bij diverse shops.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Marzman schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:54:
Ik zie die Ixus nog gewoon in de pricewatch staan bij diverse shops.
Klopt, maar dat is een slinkende oude voorraad die ooit op zal zijn...

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xilantof
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 11-05 11:06

Xilantof

ik ga lopen tot de zon komt

Kijk even bij Panasonic.
https://www.panasonic.com...lumix-compactcameras.html

Veel daarvan worden bést goed aangeschreven.

Fotonerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Verkrijgbaarheid zal een steeds groter probleem worden de markt voor het soort camera's is er gewoon niet meer. Voor wat je wilt voldoen namelijk de top telefoons ook gewoon. Lokaties waat je geen telefoon mee mag nemen mag je in 99,9 % van de gevallen ook niet fotograveren dus gewoon ontheffing regelen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Frogmen schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 11:36:
Verkrijgbaarheid zal een steeds groter probleem worden de markt voor het soort camera's is er gewoon niet meer. Voor wat je wilt voldoen namelijk de top telefoons ook gewoon. Lokaties waat je geen telefoon mee mag nemen mag je in 99,9 % van de gevallen ook niet fotograveren dus gewoon ontheffing regelen.
Met telefoons is het vaak lastiger om de foto's eraf te halen (bij een camera kan je gewoon de SD-kaart eruit halen en in de laptop prikken). Daarnaast is het op de meeste van die locaties veel eenvoudiger om een ontheffing te regelen voor een camera dan voor een mobiele telefoon...

Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om die Ricoh camera te bestellen. Die is in ieder geval niet EOL en dat is zo'n typisch merk dat wel een lange tijd door wil gaan met apparatuur waar niet veel marge meer op te behalen is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voordeel is slechte camera's zijn er eigenlijk niet meer zeker niet voor dit soort gebruik.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tarquin
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:33
Er zijn nog wel superzoom camera's te koop, zoals bv de Panasonic FZ serie.

Maar als die Ixus nog te koop is... waarom koop je er dan niet twee van en leg je die op de plank? Waarom moet het perse een camera zijn die vandaag nog geproduceerd wordt?
Als je huidige cameras op zijn heb je óf iets nodig dat dan te koop is, of iets dat je op de plank hebt gelegd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/die/zij

Topicstarter
Tarquin schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 23:05:
Er zijn nog wel superzoom camera's te koop, zoals bv de Panasonic FZ serie.

Maar als die Ixus nog te koop is... waarom koop je er dan niet twee van en leg je die op de plank? Waarom moet het perse een camera zijn die vandaag nog geproduceerd wordt?
Als je huidige cameras op zijn heb je óf iets nodig dat dan te koop is, of iets dat je op de plank hebt gelegd.
De Ixus bleek toch niet beschikbaar te zijn. :D Als je doorklikt naar de link in de pricewatch staat er bij de winkel "tijdelijk niet meer leverbaar". Maar vooral in dit geval: niets is zo permanent als tijdeijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wiewatwaar
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-05 10:33

wiewatwaar

whatever

Ik zat zelf in die situatie en heb de beschikking over een Fuji X-20 die een ultra-macrostand heeft, daarnaast een Sony RX-100 (III) die redelijk allround is en we hebben ook een kleine compacte Canon GX (itteratie weet ik niet meer) maar die was nergens goed in. In de praktijk volstaat mijn iPhone Xr in vrijwel alle gevallen. Als het echt goed moet zijn voor matig gebruik kan een bridgecamera een oplossing zijn maar die zijn best groot.

Fotoalbum: https://jp.vroemen.eu

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dr86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Geen idee wat je budget is maar de canon powershot?

Flinke zoom en ingebouwde flitser, nadeel is dat het wel een forste “compact” camera is

uitvoering: Canon PowerShot SX70 HS Zwart

En als het budget hoger is de sony RX serie idd, klein maar wel prijzig

[ Voor 11% gewijzigd door dr86 op 14-05-2024 16:14 ]

Pagina: 1