3 screens aansluiten via relaiskast en schakelaar

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaproha
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 08-05-2024
Goedendag,

Ik heb 3 screens, ieder een eigen wandschakelaar.
Deze 3 screens wil ik graag via 1 schakelaar kunnen bedienen maar hiervoor ben ik een relaiskast nodig (voor wat ik lees op internet)

Kan iemand mij hier info over geven in jip en janneke taal?

Beste antwoord (via Kaproha op 29-04-2024 11:28)

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pletter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:46
@Kaproha wel even de handleiding openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaproha
@pletter bedankt, maar wat houden de B A C in het schema aan?

Wat voor schakelaar moet ik pakken, kan ik daarvoor gewoon een schakelaar gebruiken die ik nu al heb voor de screens? opbouw draaiknop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 03:16
Waarom zouden daar relais tussen moeten ? Gewoon samen aansluiten op één schakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaproha
@ingmar89 Als ik internet moet geloven lijkt me dat niet een verstandige keuze. schijnen de motoren het niet goed op te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chaos
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Het ligt er maar net aan wat voor screens je hebt. De oplossing van @pletter is voor DC motoren, maar zonder specificaties van de screens of op zijn minst de schakelaar die je nu hebt kunnen wij daar niets over zeggen.

Alles je alle screens met één schakelaar wilt bedienen kun je ze waarschijnlijk gewoon zoals @ingmar89 zegt samen op een schakelaar aansluiten en klaar. Het probleem ontstaat als je ze zowel samen als afzonderlijk wilt bedienen, in dat geval heb je een relais nodig en misschien zelfs een controller die ervoor zorgt dat je niet tegelijkertijd op en neer commando's naar een screen kunt sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 15:45
slimme (WIFI/Zigbee/etc) screen schakelaars installeren en digitaal koppelen kan ook nog...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Nooit meerdere rolluiken parallel hangen! Het probleem is niet aan de aangestuurde kant maar aan de "zwevende" kant: als je daar andere "zwevende" spoelen aan hangt ga je onderlinge stromen krijgen die je rolluikmotor kapot helpen.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van een Shelly 2 tussen de schakelaar en het rolluik, die kosten best weinig, zijn veilig (CE gekeurd), werken ook zonder wifi; maar je kan ze gemakkelijk draadloos koppelen aan elkaar of er allerhande intelligentie op toevoegen. Of je kan de schakel-ingangen van de 3 shelly's aan één schakelaar hangen.
Zo kan je ten allen tijde via de app de screens op een specifieke stand zetten (ik zet ze op mijn werk op 65% open na 14u in de zomer, dan schijnt de zon niet meer binnen en kom ik 's avonds thuis in een fris huis), ook individueel. Ik wil nog eens kijken om dat te automatiseren met een licht/temperatuurssensor.
Voor mij is een gewone schakelaar/drukknop op de muur die ook oma of de poetsvrouw gewoon snapt een enorme pré bij zoiets.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaproha
wat voor materiaal ed ben ik hiervoor nodig?

Heb nu verschillende manieren maar duidelijker wordt het nog niet….
naftebakje schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:26:
Nooit meerdere rolluiken parallel hangen! Het probleem is niet aan de aangestuurde kant maar aan de "zwevende" kant: als je daar andere "zwevende" spoelen aan hangt ga je onderlinge stromen krijgen die je rolluikmotor kapot helpen.

Persoonlijk ben ik erg gecharmeerd van een Shelly 2 tussen de schakelaar en het rolluik, die kosten best weinig, zijn veilig (CE gekeurd), werken ook zonder wifi; maar je kan ze gemakkelijk draadloos koppelen aan elkaar of er allerhande intelligentie op toevoegen. Of je kan de schakel-ingangen van de 3 shelly's aan één schakelaar hangen.
Zo kan je ten allen tijde via de app de screens op een specifieke stand zetten (ik zet ze op mijn werk op 65% open na 14u in de zomer, dan schijnt de zon niet meer binnen en kom ik 's avonds thuis in een fris huis), ook individueel. Ik wil nog eens kijken om dat te automatiseren met een licht/temperatuurssensor.
Voor mij is een gewone schakelaar/drukknop op de muur die ook oma of de poetsvrouw gewoon snapt een enorme pré bij zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Als je een exact lijstje wil, moet je even verduidlijken. Zo ik het begrijp, heb je nu 3 screens met elk hun eigen wandschakelaar. Je wil die van een wandschakelaar bedienen (dat kan een vierde schakelaar zijn, of je wil 2 van de 3 huidige weghalen, of ...).

Stel dat je de 3 schakelaars laat zitten, en wil dat op om het even welke schakelaar drukken de 3 screens doet bewegen:
- Achter elke schakelaar een Shelly 2.5 plaatsen (tussen knop en screen).
- De Shelly's stel je in op rolluik, dan zorgen die dat je niet naar beneden en naar boven tegelijk kan gaan (verbrand je motor van).
- Je kan de ingangen van de Shelly's parallel hangen (dus de uitgangen omhoog van de 3 schakelaars aan elkaar en aan de omhoog ingangen van de 3 shelly's, de uitgangen omlaag van de 3 schakelaars aan elkaar en aan de omlaag ingangen van de 3 shelly's).

Je kan ook draadloos koppelen en daar vanalles mee uithalen, je kan zelfs naar een % open of dicht gaat; maar dat is maar zo gek als je het wil bedenken en instellen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boinkie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:52
naftebakje schreef op donderdag 16 mei 2024 @ 12:32:
Als je een exact lijstje wil, moet je even verduidlijken. Zo ik het begrijp, heb je nu 3 screens met elk hun eigen wandschakelaar. Je wil die van een wandschakelaar bedienen (dat kan een vierde schakelaar zijn, of je wil 2 van de 3 huidige weghalen, of ...).

Stel dat je de 3 schakelaars laat zitten, en wil dat op om het even welke schakelaar drukken de 3 screens doet bewegen:
- Achter elke schakelaar een Shelly 2.5 plaatsen (tussen knop en screen).
- De Shelly's stel je in op rolluik, dan zorgen die dat je niet naar beneden en naar boven tegelijk kan gaan (verbrand je motor van).
- Je kan de ingangen van de Shelly's parallel hangen (dus de uitgangen omhoog van de 3 schakelaars aan elkaar en aan de omhoog ingangen van de 3 shelly's, de uitgangen omlaag van de 3 schakelaars aan elkaar en aan de omlaag ingangen van de 3 shelly's).

Je kan ook draadloos koppelen en daar vanalles mee uithalen, je kan zelfs naar een % open of dicht gaat; maar dat is maar zo gek als je het wil bedenken en instellen.
In mijn zoektocht naar het smart maken van een screen kwam ik op jouw post uit. De Shelly 2.5 is inmiddels uit assortiment en vervangen voor de Shelly Plus 2PM. Ik heb deze nu besteld en ga deze tussen mijn screen en de wandschakelaar monteren. Als ik het goed begrepen heb kan ik dan nog altijd Oma de schakelaar laten besturen terwijl wij thuis gewoon via homeassistent kunnen schakelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Boinkie schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 14:38:
[...]

In mijn zoektocht naar het smart maken van een screen kwam ik op jouw post uit. De Shelly 2.5 is inmiddels uit assortiment en vervangen voor de Shelly Plus 2PM. Ik heb deze nu besteld en ga deze tussen mijn screen en de wandschakelaar monteren. Als ik het goed begrepen heb kan ik dan nog altijd Oma de schakelaar laten besturen terwijl wij thuis gewoon via homeassistent kunnen schakelen :)
Mijn vader heeft een soortgelijk systeem toegepast
De vaste muurschakelaar blijft bruikbaar. Maar het scherm is ook te bedienen via een afstandsbediening of via de smartphone op afstand.

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

Pagina: 1