Schuren van de egalinelaag ter voorbereiding op plak pvc

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-06 20:24
Beste allen,

Deze week gaan wij de egalinelaag opschuren om daarna de pvc te kunnen plakken. Ik ben nog even zoekende hoe ik dit het beste kan opschuren.

De egaline is redelijk glad, het heeft wel op sommige plekken wat bobbeltjes doordat we tijdens het egaliseren toen het al begon te drogen nog wat hebben aangeharkt. Dit soort plekken willen we graag nog glad maken.
Daarnaast zit er nog wel wat hoogteverschil in, maar gaan we niet meer vlak kunnen schuren.

1. Met wat voor schuurmachine kan je dit het beste opschuren? Kan het met een handschuurmachine of kan je beter een ander/groter apparaat gebruiken?
2. Is het goed om echt alles op te schuren of enkel de vlekken waar je nog echt wat ruw gedeeltes voelt.

Eigenlijk dus de vraag; hoe kunnen egaline het beste schuren voordat we pvc gaan plakken?

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:00
1. gebruik zeker geen handschuurmachine, dan ben je 10x zo lang bezig en je knieen en lijf zullen je ook niet dankbaar zijn. Beste om hier een vloerschuurmachine voor te huren.

2. alles schuren, dat helpt ook met het hechten van de lijm.

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Heb je wel eens eerder met zo'n schuurmachine gewerkt (of een vlinderemachine)? Let de eerste keer vooral op je plinten, je moet daar even handigheid in krijgen want als je dat niet hebt stuitert 'ie de hele kamer door :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:00
Cheesy schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:21:
Heb je wel eens eerder met zo'n schuurmachine gewerkt (of een vlinderemachine)? Let de eerste keer vooral op je plinten, je moet daar even handigheid in krijgen want als je dat niet hebt stuitert 'ie de hele kamer door :7
Ik neem aan dat je de plinten pas ná het leggen van de PVC aanbrengt…

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
RobbieB schreef op maandag 29 april 2024 @ 12:33:
[...]

Ik neem aan dat je de plinten pas ná het leggen van de PVC aanbrengt…
Ja dat is de eeuwige plintendiscussie. Ik kan ook niet goed beoordelen of het in geval van TS over nieuwbouw of verbouw gaat, was dus meer een algemene opmerking. Anders gezegd: "let op je stuclaag met een schuurmachine".

Overigens kan je vooral plak-pvc heel mooi tegen een staande plint aanwerken, dus ik weet wel wat ik zou doen. Ik zit dus in het kamp ruwbouw > stucwerk > plinten > afwerking :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Cheesy schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:21:
[...]

Ja dat is de eeuwige plintendiscussie. Ik kan ook niet goed beoordelen of het in geval van TS over nieuwbouw of verbouw gaat, was dus meer een algemene opmerking. Anders gezegd: "let op je stuclaag met een schuurmachine".
Het gaat inderdaad om verbouw. We hebben de keuze gemaakt om eerst te schuren, daarna pvc te plakken en daarna de plinten te doen.
RobbieB schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:19:
1. gebruik zeker geen handschuurmachine, dan ben je 10x zo lang bezig en je knieen en lijf zullen je ook niet dankbaar zijn. Beste om hier een vloerschuurmachine voor te huren.

2. alles schuren, dat helpt ook met het hechten van de lijm.
Dank voor de tips. Ik wil kijken of ik de schuurmachine kan huren, heeft dit een specifieke naam? Kan het niet echt vinden nog. En is dit een beetje makkelijk te doen of erg zwaar/veel werk?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
Pieter2 schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:29:
[...]

Het gaat inderdaad om verbouw. We hebben de keuze gemaakt om eerst te schuren, daarna pvc te plakken en daarna de plinten te doen.

[...]

Dank voor de tips. Ik wil kijken of ik de schuurmachine kan huren, heeft dit een specifieke naam? Kan het niet echt vinden nog. En is dit een beetje makkelijk te doen of erg zwaar/veel werk?
Ik heb ooit m'n egelinelaag verkloot. Was er vrij zeker van dat ik de juiste mengverhouding had, maar blijkbaar was dat toch te dik, het vloeide niet uit. Hele dag schuurmachine gehuurd, het is niet super-zwaar werk, maar wel normaal-zwaar om het even zo uit te drukken ;). Helaas werd het er niet veel beter van. Uiteindelijk professioneel bedrijf laten komen om opnieuw te egaliseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Nu online
Cheesy schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:21:
[...]

Overigens kan je vooral plak-pvc heel mooi tegen een staande plint aanwerken, dus ik weet wel wat ik zou doen. Ik zit dus in het kamp ruwbouw > stucwerk > plinten > afwerking :)
Is dit een discussiepunt?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cheesy
  • Niet online
No Hands schreef op maandag 29 april 2024 @ 14:00:
[...]

Is dit een discussiepunt?
Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
Cheesy schreef op maandag 29 april 2024 @ 13:39:
[...]

Ik heb ooit m'n egelinelaag verkloot. Was er vrij zeker van dat ik de juiste mengverhouding had, maar blijkbaar was dat toch te dik, het vloeide niet uit. Hele dag schuurmachine gehuurd, het is niet super-zwaar werk, maar wel normaal-zwaar om het even zo uit te drukken ;). Helaas werd het er niet veel beter van. Uiteindelijk professioneel bedrijf laten komen om opnieuw te egaliseren.
Ik ga het morgen proberen te huren.
https://www.gamma.nl/asso...n-schuurmachine/r/B018101

Zou dit zwaar genoeg zijn? Zie niet specifiek iets over egaline staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Lang en na niet, dit is om te boenen / vuil eraf te schuren. Niet om de PVC laag te schuren - laat staan egaline.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueKeenan
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Zoek iets wat je kunt vinden onder de zoekterm woodboy.
Of deze bij Boels: Roterende vloerschuurmachine

En dan met een silicium carbide schuurschijf eronder.
Probeer het voorzichtig in het midden, ze willen wel eens weglopen.
En draag een ffp3 masker.

Verder alles opschuren, hoeft maar heel kort. Maar dat helpt echt met de hechting van de lijm. Hoogteverschillen gaat nu niet meer lukken.

Eigenlijk is het een werkje van niks, maar wel essentieel voor een fatsoenlijk eindresultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pieter2
BlueKeenan schreef op maandag 29 april 2024 @ 20:58:
Zoek iets wat je kunt vinden onder de zoekterm woodboy.
Of deze bij Boels: Roterende vloerschuurmachine

En dan met een silicium carbide schuurschijf eronder.
Probeer het voorzichtig in het midden, ze willen wel eens weglopen.
En draag een ffp3 masker.

Verder alles opschuren, hoeft maar heel kort. Maar dat helpt echt met de hechting van de lijm. Hoogteverschillen gaat nu niet meer lukken.

Eigenlijk is het een werkje van niks, maar wel essentieel voor een fatsoenlijk eindresultaat.
Inmiddels zijn we de pvc aan het leggen, inderdaad een woodboy gehuurd, danK!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makrolon
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19:36
Nog even wat tegengeluid, met een normale excenter gaat t ook prima, ben je ook met anderhalf uur klaar met een complete benedenverdieping. Dat is minder lang dan heen en weer brengen met huren.

Dan moet je natuurlijk niet helemaal hoogteverschillen er uit willen schuren.

13480 Wp solar | 2x Panasonic 7j met 1x 300l sww | (Laadpaal) installateur, pb voor een offerte

Pagina: 1