Fritzbox via modem vanuit glasvezel punt

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenford
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-05 00:03
Goedenavond,

Ik heb direct vanuit mijn kpn glasvezel punt in de meterkast een Fritzbox 7530 zitten. Deze dient zowel als modem als wifi punt.
Ivm wifi 6 upgrade wil ik graag een Fritzbox 7590 AX kopen.
Deze wil ik alleen graag in de woonkamer plaatsen ivm beter bereik.

Probleem is alleen dat in de meterkast nog een switch hangt met 6 utp aansluitingen die door het huis lopen.

Als ik nu mijn nieuwe router in de woonkamer zet, en direct aansluit op de glasvezel aansluiting, zou ik vanuit de woonkamer weer een utp kabel terug naar de meterkast moeten leggen voor de switch.

Nu dacht ik om de Fritzbox 7530 te houden als modem (wifi uitschakelen), en vanuit deze Fritzbox naar de nieuwe 7590 AX in de woonkamer te gaan, en de switch op de oude Fritzbox in de meterkast zetten.

Denk ik er zo goed over?, of zou de oudere 7530 voor een bottleneck zorgen icm de 7590 AX?

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 21:50
Waarom wil je de router per se op een onhandige locatie plaatsen vanwege dat bereik? Koop dan gewoon een access point en zet die waar je beter wifi bereik wil hebben, daar bestaan die dingen voor. Router ≠ wifi!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vrilly
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 06-06 17:27
Het kan trouwens prima, oude fritzbox in client mode, ap uit en klaar. Praktisch gezien wordt de oude fritzbox praktisch een switch met hoge stroomverbruik :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArnieNFW
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06-06 22:44
Lastig, je wilt wel de modem gebruiken in je meter kast, dus ook de router functie. Dan moet je dus de 2e Fritz (in de huiskamer) als switch aansluiten (dus niet op de WAN poort, dan krijg je twee gescheiden netwerken).

Kan je inderdaad beter een Wifi Access point kopen (en evt een simpele netwerk switch met 5 of 8 poorten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartenford
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 30-05 00:03
Zit nu toch te twijfelen om maar een extra kabel te leggen.

Dus van glasvezel punt naar de woonkamer, daar de 7590ax als modem/router te zetten en dan een utp kabel terug naar de meterkast voor de netwerk switch.

Als het niet kan zoals het moet dan moet het maar zoals het kan!