Zonnepanelen optimaliseren voor de winter

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sunshine-nl
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-06-2024
Wat gebeurd er als ik 15 panelen van 415Watt aansluit op een 3KW omvormer.

De achtergrond: Mijn energie gebruik (o.a. warmtepomp) is in de winter beduidend hoger dan in de zomer. In Frankrijk kennen ze geen saldering, en de terug-lever-vergoeding is niet erg aantrekkelijk. Mijn gedachte is dat zonnepanelen relatief goedkoop zijn, maar de omvormer is duur. Als ik dus te veel zonnepanelen aansluit dan wordt mijn productie te hoog voor de omvormer (in de zomer).
In de winter, als er minder zon is, leveren de extra panelen wel extra energie. In vergelijk met een standaard installatie heb ik dus in de zomer net zo veel opbrengst (zelfs wat meer want in de ochtend en avond wordt sneller opgebouwd), en in de winter beduidend meer omdat ik dan niet tegen mijn max capaciteit van de omvormer aanloop.
Bijkomend voordeel, het Franse systeem is gebaseerd op piek vermogen, en op deze wijze houd ik mijn piek laag, maar de jaaropbrengst hoog.

Mijn vraag, beschadig ik de omvormer op deze wijze? Of gaat dit gewoon werken?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Kijk naar het voltage van het paneel, doe dat keer 15. Is dat minder dan de max DC-spanning op de omvormer? Dan kan het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13:12
De beste optimalisatie voor de winter is de panelen zeer steil opstellen… een zuid muur is bijna ideaal.

Een beetje pielen met een kleinere omvormer is geneuzel in de kantlijn wat betreft opbrengst in de winter.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09:13

Wuursj

want worst is al bezet

Ja 90 graden op een (bijna) zuidmuur. Dat wordt hier ook een uitbreiding als saldering ooit wegvalt. Veel vlakkere verdeling over het jaar. December doet dan nog steeds de helft van een topmaand maar dat is vergeleken met de vrije vlakke O-W opstelling die ik nu heb, wel ontzettend veel beter. Daar doet december maar 6% van juni :'(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/camo/d03e351363cb3ffa6576f7619827fb5ef8364e17/?url=https%3A%2F%2Fi.imgur.com%2FuMAgixX.png

Het is dat het vaak lelijk is want je zou zeggen dat heel NL dat zou moeten doen. Het net zou er blijer van worden.

[ Voor 21% gewijzigd door Wuursj op 28-04-2024 22:27 ]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:46
Ga idd eerst een reken hoeveel kWh je nodig hebt per dag gedurende de wintermaanden om je warmtepomp te laten draaien.

Reken dan eens uit hoeveel je dan aan Wp je moet hebben aan zonnepanelen om dat aantal kWh op die dagen te kunnen genereren. En pak voor die berekening maar de meeste ideale theoretische plaatsing (heling en oriëntatie) voor die panelen.

Gebruik als basis maar de situatie op 21 December van het jaar voor alle winterdagen

Ik ben benieuwd naar je resultaat.