Auto start niet (meer) na aanrijding

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krinb
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 14-05 13:39
Afgelopen dinsdag heb ik een klein ongeluk gehad waarbij ik achterop een auto ben gereden. De auto van de tegenpartij was flink ingedeukt, maar de schade aan mijn auto leek enigszins mee te vallen. Na het ongeluk (zo’n 1.5 uur later) ben ik naar m’n werk gereden. Dat is een rit van ongeveer 7 kilometer. Vervolgens dezelfde kilometers ook weer terug naar huis.

Ik ging in eerste instantie uit van enkel cosmetische schade, maar heb voor de zekerheid de auto niet meer gebruikt.

Zaterdag (4 dagen later) probeerde ik de auto te starten, maar deze slaat niet meer aan. Onder de motorkap is m.i. motorisch niets vreemds te zien. Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het om de accu gaat, hier is 2 maanden geleden een nieuwe geplaatst.

Heeft iemand enig idee hoe dit kan? Ik lees online het eea over een brandstofstop na een aanrijding, maar dan had ik deze dinsdag toch ook niet meer kunnen rijden neem ik aan?

Het beste antwoord geeft een automonteur natuurlijk, maar daar moet ik nog even geduld voor hebben.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23:39
Mogelijk is er wat losgeschoten ergens of misschien een zekering die het opgegeven heeft.
Gaan er lampjes in je dashboard wel/niet branden anders dan normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpod
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Giswerk, maar misschien dat er door de schok de + of - aansluiting op de nieuwe akku is losgeschoten (indien niet goed vast gezet na de vervanging).

[ Voor 16% gewijzigd door wimpod op 28-04-2024 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:45

Onbekend

...

Zoals hier al geschreven kan er iets mechanisch defect zijn geraakt.

Beschrijf eens de stappen wat je hoort/ziet totdat je de motor start.
Branden de dashboardlampjes bijvoorbeeld nog goed, en hoor je iets van de startmotor?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dbzfan
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-05 13:49

dbzfan

Nee.

Kan de pyrofuse zijn.. een zekering die eruit klapt bij een ongeluk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 13-05 22:56
@krinb
Heeft jouw auto een inertia switch of een impact sensor? Je zou dan verwachten dat de auto gelijk na het ongeluk niet meer wil starten.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Zonder wat verdere info is er alleen in algemene zin iets over te zeggen. Wat doet de auto wel als je de auto probeert te starten bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@krinb

Voordat er hier allerlei mogelijke oorzaken op ge-somt gaan worden: Wat voor een auto praten we hier nu eigenlijk over?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t14wo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:22
Merk en type lijkt me wel het minimale wat we nodig hebben om iets zinnigs te zeggen.

Heb je een BMW bijv dan zit je accu achterin en kan er ietd loszitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Raymond19792
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 23:24
t14wo schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:39:
Merk en type lijkt me wel het minimale wat we nodig hebben om iets zinnigs te zeggen.

Heb je een BMW bijv dan zit je accu achterin en kan er ietd loszitten.
Hij is ergens achterop gereden. Niet andersom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:15
Wat gebeurt er precies: niet draaiende of langzaam draaiende startmotor, of normaal starten en niet aanpakken?

Je kan eens proberen te starten met startpilot of remmenreiniger: start de motor en stopt ie weer, heb je mogelijk een probleem met de brandstof toevoer (inderdaad pomp bv.).

De brandstofpomp zit onder de achterbank in de tank gehangen.

[ Voor 54% gewijzigd door pennywiser op 28-04-2024 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Raymond19792 schreef op zondag 28 april 2024 @ 16:40:
[...]

Hij is ergens achterop gereden. Niet andersom.
Is dat gebeurd met een auto uit bijvoorbeeld de jaren '80 van de vorige eeuw óf met een hypermoderne auto van amper een week oud? Maakt nogal wat uit qua elektronische 'beveiligingen' en veiligheid voorzieningen welke de auto én de berijder denken te kunnen beschermen voor verdere vervvolgschade.

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krinb
Om het wat te verduidelijken:

- Gaat om een VW Golf 6
- Startmotor draait, lijkt aan het begin ‘normaal’ en dan langzamer
- Auto heeft niet gelekt
- Er branden geen lampjes op het dashboard

Ik begrijp dat het giswerk is, maar had misschien gehoopt op iets eenvoudigs wat ik kon proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:15
Meet het accuvoltage eens. Kan net toeval zijn. Hij heeft ook 4 dagen stilgestaan. Hoe oud is de accu?

[ Voor 36% gewijzigd door pennywiser op 28-04-2024 17:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het om de accu gaat, hier is 2 maanden geleden een nieuwe geplaatst.
Ook accu’s van 2 maanden uit kunnen bij een aanrijding kapot gaan.

Het is voor iedereen hier op het forum natuurlijk ook maar gokken, maar ik zeg dat je accu niet meer wordt bijgeladen. Kun je prima nog even op rijden, maar op een gegeven moment is de sap op.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-05 12:36
Je richt je op het verkeerde probleem. Als je een dergelijke aanrijding hebt gehad, moet je auto worden nagekeken door een schadehersteller. De kunststof bumpers en carrosseriedelen veren terug na een aanrijding, waardoor echte schade moeilijk zichtbaar is. Maar er kunnen prima kreukelzones zijn aangesproken. Die werken maar 1x en moeten na een aanrijding worden vervangen.

Dus: auto naar een schadehersteller of dealer, lijst laten maken van beschadigde delen en dan bepalen wat je wilt laten repareren. Maar bedenk je wel dat je auto nu niet veilig is als je een nieuwe aanrijding krijgt, en dat kan ook ernstige gevolgen hebben als je bijvoorbeeld een voetganger aanrijdt.

Er is zo niet te zeggen wat er mis is met je auto. Je kunt je accuspanning nameten, maar wat ga je doen? Als de accuspanning goed is, dan is er blijkbaar toch iets beschadigd of ontzet. Als je accuspanning te laag is, dan heeft dat een oorzaak, omdat je accu net vervangen is. In beide gevallen moet je auto worden nagekeken, dus waarom jezelf niet de moeite besparen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:16
Eens met @PhilipsFan. Maar mocht je eerst willen weten of de accu wel/niet het probleem is van het starten, dan kan je beginnen met meten of die uberhaupt vol genoeg is. Dat is niet heel ingewikkeld. Wil je dat niet zelf doen dan kan je hem ook gemakkelijk demonteren, en er even mee langs een accuwinkel of garage. Sommige testen gratis de staat van de accu (in de hoop dat je daar ook meteen een nieuwe haalt). Maar gezien de leeftijd lijkt het waarschijnlijker dat het probleem bij het bijladen zit, dus bijvoorbeeld dynamo. Al blijft het gokken natuurlijk. Hoe dan ook, wacht niet te lang want áls de accu leeg is dan is langer wachten schadelijk en heb je kans dat je een nu nog goede accu alsnog moet gaan vervangen straks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eltweako
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 00:14
Je accu of je dynamo, dat lijkt me op basis van je beschrijving het meest voor de hand liggende.

De accu was wel nieuw, maar kan nog steeds een tik gehad hebben.
Maar op basis van je beschrijving neig ik naar je Dynamo, die kan een tik gehad hebben of misschien is je multiriem los geschoten door de klap en wordt deze helemaal niet meer aangedreven.
In dat geval wordt je accu niet meer opgeladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krinb
PhilipsFan schreef op zondag 28 april 2024 @ 17:24:
Je richt je op het verkeerde probleem. Als je een dergelijke aanrijding hebt gehad, moet je auto worden nagekeken door een schadehersteller. De kunststof bumpers en carrosseriedelen veren terug na een aanrijding, waardoor echte schade moeilijk zichtbaar is. Maar er kunnen prima kreukelzones zijn aangesproken. Die werken maar 1x en moeten na een aanrijding worden vervangen.

Dus: auto naar een schadehersteller of dealer, lijst laten maken van beschadigde delen en dan bepalen wat je wilt laten repareren. Maar bedenk je wel dat je auto nu niet veilig is als je een nieuwe aanrijding krijgt, en dat kan ook ernstige gevolgen hebben als je bijvoorbeeld een voetganger aanrijdt.

Er is zo niet te zeggen wat er mis is met je auto. Je kunt je accuspanning nameten, maar wat ga je doen? Als de accuspanning goed is, dan is er blijkbaar toch iets beschadigd of ontzet. Als je accuspanning te laag is, dan heeft dat een oorzaak, omdat je accu net vervangen is. In beide gevallen moet je auto worden nagekeken, dus waarom jezelf niet de moeite besparen?
Eens. De auto wordt ook z.s.m. nagekeken. Maar zelf een klein stukje naar de garage rijden is simpelweg makkelijker dan direct een autoambulance regelen. Er steken geen scherpe delen oid uit.

Ik heb net een filmpje opgenomen, de tweede keer sloeg de auto toevallig weer aan, wel met erg veel moeite. Dank iedereen voor alle (snelle) antwoorden in ieder geval. Tijd om een expert er naar te laten kijken :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Helaas:
The transfer you requested has been deleted.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:53

Speedmaster

Make my day...

Wellicht maakt er achterin ergens kortsluiting waardoor er nu stroom weglekt, haal je accu even los tot je weer gaat rijden om zeker te weten dat je geen stroom verlies hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTHZZ
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 22:20
Waarom probeert iedereen de accu verdacht te maken? Als de startmotor op normale snelheid gaat draaien lijkt me dat niet het probleem. Dat hij later dan wat minder hard gaat lijkt me logisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:45

Onbekend

...

N.a.v. het filmpje hoor ik wel de motor starten, maar het is niet overtuigend "starten en lopen". Ik weet niet of het te weinig toeren zijn, of dat de motor gewoon geen brandstof kreeg om aan te slaan bij de eerste startpoging.

Als de motor eenmaal draait, draait deze stationair wel goed? En daarna uitzetten en opnieuw starten gaat daarna ook goed?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 15-05 18:23
Auto naar garage brengen en diagnose laten stellen. Hier is op een forum met IT'ers echt niks aan te behalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Misschien dat na verloop van tijd toch de aanrijd-sensor voor de brandstofpomp in werking is getreden.
-
Het is uiteraard niet zonder risico, maar al je een handbak hebt kun je natuurlijk ook ouderwets even aanduwen. Doe dit in de 2e versnelling, dat gaat wat makkelijker. Als die dan als een zonnetje loopt kun je in ieder geval naar de garage rijden, en weet je ook dat het probleem alleen in de startprocedure zit.

[ Voor 14% gewijzigd door Cheesy op 29-04-2024 08:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onderling1987
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 15-05 17:45
krinb schreef op zondag 28 april 2024 @ 20:13:
[...]

Eens. De auto wordt ook z.s.m. nagekeken. Maar zelf een klein stukje naar de garage rijden is simpelweg makkelijker dan direct een autoambulance regelen. Er steken geen scherpe delen oid uit.

Ik heb net een filmpje opgenomen, de tweede keer sloeg de auto toevallig weer aan, wel met erg veel moeite. Dank iedereen voor alle (snelle) antwoorden in ieder geval. Tijd om een expert er naar te laten kijken :).
Bel je verzekeringsmaatschappij om een sleep naar een hersteller te regelen. Je auto is na een aanrijding niet meer rijdbaar. Dit is kosteloos, zelfs als je alleen maar WA bent verzekerd.
Pagina: 1