Op zoek naar een snel mesh netwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Mijn provider heeft me recent een kosteloze upgrade gegeven naar gigabit internet, maar mijn 'probleem' is nu dat mijn wifi netwerk die snelheid absoluut niet haalt. Ik zit rond de 200-250mbit efectief, zowel gemeten op PC, laptop als smartphone. Zodra ik pal voor de router zit en niet van de satelliet afhankelijk ben is het 400-450 mbit.

Huidige setup
Ik heb nu een uitvoering: Netgear Orbi WiFi-systeem (RBK12) AC1200 mesh bestaande uit een router en een satelliet die samen het wifi netwerk vormen. Mijn PC heeft een uitvoering: Gigabyte GC-WBAX200 adapter, die waarschijnlijk nooit gigabit snelheden zal halen maar wel meer zou moeten kunnen dan de huidige 200mbit. Verbindingen onderling zijn bijna line of sight, met steeds maximaal één verdiepingsvloer, deur, of andere obstructie ertussen.

Wat ik zoek
Een wifi mesh netwerk die qua snelheden in ieder geval meer in de buurt gaat komen van gigabit. Daarbij is er geen bedraad netwerk mogelijk op de verdiepingen dus de satellieten moeten ook echt draadloos werken en niet stiekem nog een bedrade aansluiting vereisen. Een set waarbij componenten enigszins geschikt zijn voor wandmontage (dus niet van die stomme deco dingen) is een pré.

Wat heb ik zelf al gevonden?
Van andere mesh setjes van Netgear, TP Link etc wordt het me niet duidelijk of ze betere resultaten op gaan leveren. Ik heb ook eens gekeken naar Ubiquiti maar zie daar door de bomen het bos niet meer, met al die verschillende appatuur en met accespoints die vaak een bedrade aansluiting nodig lijken te hebben (en een controller of weet ik wat).

🖥️ | 🚗

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Die adapter kan makkelijk gigabit aan, maar wel enkel op 5 GHz netwerk.

Weet je zeker dat je geen loze leiding hebt? (Snap het wel, heb ik ook niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je maximale snelheid wilt halen investeer dan in een kabel. En ja, die is altijd te leggen. En weet je niet hoe? Huur dan een pro in voor geld dat je nu aan apparatuur uit wilt geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Eigenlijk past snel en mesh niet in 1 zin. Mesh is voornamelijk voor dekking.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dieks77
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 13:35
Met die genoemde snelheden lijkt het alsof je alleen de 2,4ghz gebruikt.
De pc wifi adapter kan zeker de 5Ghz en dus mogelijk hogere snelheden, maar kan de rest van je devices ook 5Ghz?

Als 5Ghz zeker weten gebruikt wordt, waarschijnlijk zijn er omgevingsomstandigheden waardoor je met de 5Ghz niet de mogelijke snelheden haalt
Mogelijk zou het veranderen van het 5Ghz kanaal wat kunnen helpen, maar blijkbaar kan dat niet met deze Orbi (waarom, wie heeft dat bedacht?!)

En ja, voor écht betrouwbare snelheid in alle omstandigheden, kabel, al moet je die langs de plinten door huis trekken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Je rbk12 is dual band wifi5. Je snelheid is redelijk in lijn der verwachting met mesh nodes

Wil je harder, heb je tri band nodig. Prijs/kwaliteit. zou ik naar een deco xe75 kinken. Echter het is ook afhankeljk van je client hoe hard je kan. Overal 450 lijkt mij wel haalbaar als je dat nu ook haalt zonder satelliet

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Kijk eerst even voordat je gaat investeren hoe vol de ether al bij jouw is. Hoeveel andere netwerken zijn er? Want als dat er al heel veel zijn die ook nog eens krachtig zijn dat is de kans groot dat er niet heel veel meer in zit. Of je moet toch kabels gaan trekken.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Frogmen schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:55:
Kijk eerst even voordat je gaat investeren hoe vol de ether al bij jouw is. Hoeveel andere netwerken zijn er? Want als dat er al heel veel zijn die ook nog eens krachtig zijn dat is de kans groot dat er niet heel veel meer in zit. Of je moet toch kabels gaan trekken.
De 2.4GHz zit hier redelijk vol maar op 5GHz heb ik het rijk alleen.
Daarbij heb ik natuurlijk wel gedubbelcheckt dat de betreffende apparaten ook op 5GHz verbinden ;)

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Naar aanleiding van de review: Meshwifisets rond 300 euro - Duurder is wel degelijk vaak sneller gegaan voor de Netgear Orbi RBK762 icm een wallmount voor de satelliet.

Gezien de test uit de review kan ik een snelheid van rond de 800Mbit/s verwachten, nog steeds geen gigabit maar wel sneller dan de 200Mbit/s van mijn huidige dualband RBK12.

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:16
DukeBox schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:48:
Eigenlijk past snel en mesh niet in 1 zin. Mesh is voornamelijk voor dekking.
Niet mee eens, je kan ook prima een ethernet backhaul aanleggen en daarmee 'snelle' snelheden behalen.

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Topicstarter
Garrettvr schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:58:
[...]

Niet mee eens, je kan ook prima een ethernet backhaul aanleggen en daarmee 'snelle' snelheden behalen.
Als je de startpost had gelezen had je gezien dat een bedrade backhaul hier geen optie is.
Maargoed met een triband setup (met aparte radio voor de backhaul) kom je kennelijk een heel eind.

[ Voor 21% gewijzigd door MadMarky op 19-07-2024 12:02 ]

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online

DukeBox

Voor je 't weet wist je 't nie

Garrettvr schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:58:
[...]

Dan voegt mesh niets meer toe

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garrettvr
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19:16
DukeBox schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 12:29:
[...]

Dan voegt mesh niets meer toe
Bij volledig ethernet backhaul wellicht niet.

Ik heb ethernet waar het kan, wireless als het moet :)

Groetjes van G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20:37
MadMarky schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:55:
Gezien de test uit de review kan ik een snelheid van rond de 800Mbit/s verwachten, nog steeds geen gigabit maar wel sneller dan de 200Mbit/s van mijn huidige dualband RBK12.
Dat hangt sterk af wat er allemaal tussen je de accesspoints heb zitten. Als daar dikke muren of vloeren tussen zitten ga je die 800mbit/s nooit halen.

Spel en typfouten voorbehouden

Pagina: 1