Lichte plek op hout wegkrijgen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09:18
Op het nieuwe stapelbed van onze kindjes, gekocht bij de Ikea, zie ik afhankelijk van de kijkrichting een lichte of donkere plek.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MSBRx5KhN1GCK1uNTpu390LXmGA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/M8J3lPEsCrv71PEAY88ZKf28.png?f=fotoalbum_large

Kijk je van de andere kant is de plek donkerder. Komt dus door de lichtinval, en dus mijn inziens door de grovere structuurAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z-F9sROr719MpiCnK9-k-gaxnUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/3607f2bt3UwDzQ2F05RSiSsX.png?f=fotoalbum_large

Zojuist met een korrel 180 (had ik liggen) geprobeerd wat er gebeurt als ik schuur, en dan wordt de plek groter. Waarschijnlijk hebben ze in de fabriek dus extra geschuurd, er zit namelijk bovenin ook een kleine reparatie. Het hout lijkt op deze plek ook wat grover te voelen, minder fijn als de rest. Hoe kan ik dit weg/gelijk krijgen aan de rest van het hout? Neem aan fijn schuren, maar welke korrel heb ik dan nodig?

Het hout is volgens mij niet behandeld. Bed is Ikea Mydal, hout is grenen.

[ Voor 26% gewijzigd door zunrob op 28-04-2024 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:08
Ik denk dat je door het schuren dd donkere laag weg schuurt... Een olie of beits?

[ Voor 5% gewijzigd door President op 28-04-2024 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:29

BCC

Schuren en lakken

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
@President en @BCC, heb de originele post even aangepast. Het is geen daadwerkelijke kleurverschil, maar komt door de lichtinval. Afhankelijk van de kant waar je kijkt is de plek lichter of donkerder. Komt imo dus doordat de plek grover geschuurd is/minder glad.

Het hout is zover ik weet niet behandeld. Lakken lijkt me dus niet nodig.

Welke korrel schuurpapier heb ik nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:46

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
Grenen is bij ikea vaak onbehandeld als je het netjes wil houden is dat vaak wel handig. wat je ziet is hout schuren vs hout schaven.

[ Voor 3% gewijzigd door twain4me op 28-04-2024 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Als de plek groter wordt door te schuren ligt het voor de hand de hele plank te schuren. Eerst met korrel 180 want dat werkt kennelijk. En als je dat niet glad genoeg vindt daarna nog een keer met een wat fijnere korrel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
twain4me schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:12:
Grenen is bij ikea vaak onbehandeld als je het netjes wil houden is dat vaak wel handig. wat je ziet is hout schuren vs hout schaven.
Duidelijk antwoord! De rest van het bed is idd super glad, ik wist niet dat dit geschaafd was. Weer wat geleerd, bedankt!
De plank helemaal schuren is dan ook geen optie imo omdat dan het verschil met de rest van het bed heel groot is. Is er een manier om deze geschuurde plek even glad te krijgen als de rest van de geschaafde plank? Kan dit door schuren met een fijnere korrel en zo ja welke korrel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 20:50

dragonhaertt

@_'.'

zunrob schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:25:
[...]

Duidelijk antwoord! De rest van het bed is idd super glad, ik wist niet dat dit geschaafd was. Weer wat geleerd, bedankt!
De plank helemaal schuren is dan ook geen optie imo omdat dan het verschil met de rest van het bed heel groot is. Is er een manier om deze geschuurde plek even glad te krijgen als de rest van de geschaafde plank? Kan dit door schuren met een fijnere korrel en zo ja welke korrel?
Met schuren zal je nooit exact hetzelfde beeld krijgen als met schaven.

Je kan (met de hand, niet machinaal) even met korrel 400 proberen. In de richting van het hout.

Je kan het ook gewoon zo laten ;)

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• synoniem
  • Niet online
Je zou het heel voorzichtig met een handschaaf kunnen proberen. Of zorgen dat de plank aan de muurkant komt te zitten, zie je het niet en irriteert het ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Bedankt allemaal. Andere kant kan niet helaas (plank is korter dan planken aan achterzijde en moet ivm trap aan deze zijde). Zal binnenkort in de bouwmarkt eens korrel 400 kopen en proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door zunrob op 28-04-2024 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfolkers
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 03-10 14:29
Ik zou toch aanraden om er ook iets van olie of lak overheen te smeren. Anders gaat het zeker verkleuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
hfolkers schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:57:
Ik zou toch aanraden om er ook iets van olie of lak overheen te smeren. Anders gaat het zeker verkleuren.
Maar dan zou ik het hele bed moeten doen om kleurverschil te voorkomen lijkt me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

zunrob schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:37:
[...]

Maar dan zou ik het hele bed moeten doen om kleurverschil te voorkomen lijkt me?
Yup.

Als je nog nooit geschaafd hebt zou ik niet adviseren om hier de schaaf in te zetten. Sowieso is een goede lange schaaf (nr 6 of 7) ook niet helemaal gratis.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 22:54
Ik zou dat zeker niet schaven, er zit een behoorlijke knoest bij, en daar gaat je schaaf binnen no time aardige happen mee maken, zeker als je nét te veel afneemt.

En met schuren krijg je het ook mooi. Maar ga het voor het oliën niet tot korrel 400 schuren, want dan schuur je de boel helemaal dicht. 180 is goed genoeg, wel beginnen bij 80, 120 en dan 180.

Als je het net zo baby gladjes als met de schaaf wil kan je met een schraapijzer er over heen, maar als je netjes schuurt vind ik dat een overkill. Het is grenen, geen gemoesteerd esdoorn of iets exotisch. Het gaat er toch wel goed uit komen te zien.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jip_86
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11:09
Is toch ook wel beetje eigen aan grenen dat er plekken in zitten? Die plank er onder heeft het tien keer zo erg zo te zien :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 18:52
je kan de plank omwisselen met degene er recht onder, en dan 180 graden draaien zodat vlek aan binnenkant tegen matras aan zit - dan zie je er niets meer van :) (heb hetzelfde bed toevallig pas geleden in elkaar gezet)

[ Voor 15% gewijzigd door 99ruud99 op 28-04-2024 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
jip_86 schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:28:
Is toch ook wel beetje eigen aan grenen dat er plekken in zitten? Die plank er onder heeft het tien keer zo erg zo te zien :p
Dat lijkt op de foto zo, maar in het echt is het alleen deze plank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
simon schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:15:
Ik zou dat zeker niet schaven, er zit een behoorlijke knoest bij, en daar gaat je schaaf binnen no time aardige happen mee maken, zeker als je nét te veel afneemt.

En met schuren krijg je het ook mooi. Maar ga het voor het oliën niet tot korrel 400 schuren, want dan schuur je de boel helemaal dicht. 180 is goed genoeg, wel beginnen bij 80, 120 en dan 180.

Als je het net zo baby gladjes als met de schaaf wil kan je met een schraapijzer er over heen, maar als je netjes schuurt vind ik dat een overkill. Het is grenen, geen gemoesteerd esdoorn of iets exotisch. Het gaat er toch wel goed uit komen te zien.
Ik had voorzichtig al een plek geprobeerd met 180, maar daarmee maakte ik het hout eigenlijk even grof als de plek al was, het kwam niet in de buurt van de gladheid van het geschaafde gedeelte. Oftewel met 180 krijg ik juist een plek gelijk aan als op de foto. Toch nog iets fijner proberen?

Overigens had ik ook gewoon eens met een doek wat harder gewreven op een kleine plek, daarmee duw je het idd ook plat/dicht waardoor je het niet meer zo ziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
99ruud99 schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:33:
je kan de plank omwisselen met degene er recht onder, en dan 180 graden draaien zodat vlek aan binnenkant tegen matras aan zit - dan zie je er niets meer van :) (heb hetzelfde bed toevallig pas geleden in elkaar gezet)
Dat is ook een goed idee, thnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Als je met olie, beits of lak gaat werken is 180 een goede korrel. Bij een fijnere korrel is er te weinig hechtmogelijkheid voor je afwerking.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 20:26
Nieuw stapelbed Ikea.

Als je terug gaat naar IKEA krijg je gewoon een nieuwe mee. (Alleen dit deel meenemen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
Turb0Turb0 schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:37:
Nieuw stapelbed Ikea.

Als je terug gaat naar IKEA krijg je gewoon een nieuwe mee. (Alleen dit deel meenemen)
Omwisselen van de plank zoals @99ruud99 voorstelde blijkt helaas niet mogelijk te zijn, dit vanwege bevestiging aan het hoofdeinde. De gaten zouden dan naar buiten zitten.

Omruilen bij de Ikea is wat dat betreft ook een prima idee, al vraag ik me wel af aangezien het een andere batch zal betreffen of er dan geen kleurverschil is met de rest van het bed?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik denk niet dat al het hout uit het huidige exemplaar uit dezelfde boom komt.
Lekker omruilen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
ik bedoelde om de lengeteas draaien he - dus ondersteboven zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-10 22:54
zunrob schreef op maandag 29 april 2024 @ 00:23:
[...]

Ik had voorzichtig al een plek geprobeerd met 180, maar daarmee maakte ik het hout eigenlijk even grof als de plek al was, het kwam niet in de buurt van de gladheid van het geschaafde gedeelte. Oftewel met 180 krijg ik juist een plek gelijk aan als op de foto. Toch nog iets fijner proberen?

Overigens had ik ook gewoon eens met een doek wat harder gewreven op een kleine plek, daarmee duw je het idd ook plat/dicht waardoor je het niet meer zo ziet.
Zou ik niet doen, gaat je lak/olie niet prettig hechten. De optie om die plank via Ikea te laten vervangen is de makkelijkste. Waar schuur je mee? Als ik met mijn schuurmachine op korrel 180 schuur is het vaak lekker glad.

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
simon schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:25:
[...]

Zou ik niet doen, gaat je lak/olie niet prettig hechten. De optie om die plank via Ikea te laten vervangen is de makkelijkste. Waar schuur je mee? Als ik met mijn schuurmachine op korrel 180 schuur is het vaak lekker glad.
Ik had het met de hand geprobeerd. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zunrob
99ruud99 schreef op maandag 29 april 2024 @ 11:02:
ik bedoelde om de lengeteas draaien he - dus ondersteboven zeg maar.
Snap ik, maar aan de matraskant van de plank zitten bij het hoofdeinde gaten, waar de schroeven in tappen die door het hoofdbord gaan. Als je de plank op de kop zet zitten deze gaten dus aan de buitenkant.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
Ahh ja, klopt, sorry :)

Dan even ikea bellen.
Pagina: 1