Hoe PVC T-stuk plaatsen incl klemzadel

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hoihoi66
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 06-09 02:54
Dag allemaal,

Op de regenafvoerbuis (zie foto’s) wil ik een veranda afvoer EN een afvoerputje voor ons buitenkraan laten plaatsen.

Het nadeel is dat al heel snel een 110 90 graden buis richting de buren gaat.

Wat ik op op de 90 graden bocht wil hebben is dus een waterafvoer van 80 mm en eventueel een klemzadel voor het afvoerputje. Maar weet niet of ik hier voldoende ruimte voor zal hebben. Wat is wijs?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMa517kZazxwYAEyUySuw4N-hC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RCimId0kSges8bekN3XWvKh9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3bnyQGQWhJXy-ETtsyBRySmQs_8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4tUQBqCCEKLyUyQYG5EVDTjX.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SH0G2cGyuicsW-_VQNr3VZrlz8s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lHrnQjm8ITmmYxfE8unyxr6N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/xpsk_xyQCNz5aEcwKgeZNbuD2hs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1JCSJeLr3x9A2puZ6ExsG2eM.jpg?f=fotoalbum_large

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Even voor de duidelijkheid

Groen voor afvoer kraan
Rood voor afvoer veranda

Dit alles dus op de T stuk met weinig ruimte denk ik zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8RtoGhOZeSValg51u9GUQihWABs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h5dp2cpCwgfthVG7WAMyu6bD.jpg?f=fotoalbum_large

Kan ik dit ergens kwijt en is zo’n klemzadel verstandig in mijn situatie?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/morwROF98pNXt5xQ_fDnzvfohUw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4WjDyyWybQ1b5pC231mWnacH.jpg?f=user_large

[ Voor 80% gewijzigd door hoihoi66 op 28-04-2024 12:49 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• plattie83
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 10-09 22:36
Niet gaan prutsen met een klemzadel. Horizontale bocht verwijderen en een T-stuk plaatsen en vanuit daar verder werken.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FcYJbf5cnvEviJQb7AljBtsUnF8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jr32gmXN9km8YFAbnbKE8XsQ.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 61% gewijzigd door plattie83 op 28-04-2024 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
plattie83 schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:19:
Niet gaan prutsen met een klemzadel. Horizontale bocht verwijderen en een T-stuk plaatsen en vanuit daar verder werken.
Ik heb nog een andere alternatief en dat is de afvoer van veranda aansluit op de afvoer van waterafvoer van de schutting. Dit is als ik mij goed kan herinneren een makkelijk plekje.

Dan heb ik dus enkel een uitdaging met een afvoerbuis van dat kraantje in deze bocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
hoihoi66 schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:26:
[...]

Ik heb nog een andere alternatief en dat is de afvoer van veranda aansluit op de afvoer van waterafvoer van de schutting. Dit is als ik mij goed kan herinneren een makkelijk plekje.

Dan heb ik dus enkel een uitdaging met een afvoerbuis van dat kraantje in deze bocht.
Dan alsnog bocht vervangen voor een T-stuk.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sRKFDmI8P2SZapsvakWonr8Fvi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I5GshL6Luh6rLjZXzzLYpgUj.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
plattie83 schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:30:
[...]

Dan alsnog bocht vervangen voor een T-stuk.
[Afbeelding]
In theorie een leuk idee maar hoe ga je die erin zetten? Er zit weinig bewegingsruimte in die buizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Nogmaals een foto gemaakt, hoe krijg je zo’n t-stuk eigenlijk weg?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oTUxPp5QAJ9Cz3y4h8Q370dxacE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfHWDKKUScKc9h5iJWrybg1D.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
Wat je op de foto hebt staan is een 90 graden bocht en geen t-stuk.

De verbindingen verwarmen met een föhn of verfbrander. Verbinding iets inzagen en met een punttang de mof beetje bij beetje lostrekken.

Wat zit er aan de ander kant van de schutting/betonband? Wellicht kun je daar de buis doorzagen en met een passtuk gaan werken.

Het is even een gepruts maar wel de juiste manier. Het buiszadel krijg je door de mofverbindingen nooit strak op de buis.

[ Voor 26% gewijzigd door plattie83 op 28-04-2024 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pman63
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12:49
Heb je je al afgevraagd waarom je die moeite wil doen? zet gewoon een emmer onder de kraan om water op te vangen en laat regenwater lekker de grond in lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:53
hoihoi66 schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:43:
Nogmaals een foto gemaakt, hoe krijg je zo’n t-stuk eigenlijk weg?

[Afbeelding]
Reciprozaag of gewoon een handzaag

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
plattie83 schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:03:
Wat je op de foto hebt staan is een 90 graden bocht en geen t-stuk.

De verbindingen verwarmen met een föhn of verfbrander. Verbinding iets inzagen en met een punttang de mof beetje bij beetje lostrekken.

Wat zit er aan de ander kant van de schutting/betonband? Wellicht kun je daar de buis doorzagen en met een passtuk gaan werken.

Het is even een gepruts maar wel de juiste manier. Het buiszadel krijg je door de mofverbindingen nooit strak op de buis.
Aan de andere kant kom ik uit bij de buren jammer genoeg. Morgen ga ik aan de andere kant graven en hopen dat de buis met de 90 graden ook naar de zelfde kant wijst want dan gooi ik het aan deze kant dicht en zoek ik het uit aan de andere kant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
pman63 schreef op zondag 28 april 2024 @ 15:49:
Heb je je al afgevraagd waarom je die moeite wil doen? zet gewoon een emmer onder de kraan om water op te vangen en laat regenwater lekker de grond in lopen.
De kraan loopt al 10 jaar zonder een afvoerputje maar nu besloten om een veranda te plaatsen en is wel zo netjes als je je handen wast dat het water netjes wegloopt.
De tegels gaan we ook vervangen maar dan met mortelvoeg waar het water niet even langs de tegels kunnen zakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 14:06

DukeBox

loves wheat smoothies

Neem wel een t-stuk met stroomprofiel, anders is er een (kleine) kans dat het door het putje naar boven komt. Voorkomt ook verstoppingen en maakt het makkelijker een eventuele verstopping op te lossen.
Afbeeldingslocatie: https://leidingshop.nl/images/products/274730/pvc-t-stuk-90-graden-3-x-inwendig-lijm_fd5d7.jpg

Andere optie is een 45 t met 45 mof maar ik weet niet of je daar genoeg ruimte voor hebt.

[ Voor 64% gewijzigd door DukeBox op 28-04-2024 22:19 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
DukeBox schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:08:
Neem wel een t-stuk met stroomprofiel, anders is er een (kleine) kans dat het door het putje naar boven komt. Voorkomt ook verstoppingen en maakt het makkelijker een eventuele verstopping op te lossen.
[Afbeelding]

Andere optie is een 45 t met 45 mof maar ik weet niet of je daar genoeg ruimte voor hebt.
Bedankt.
Morgen aan de andere kant graven , want heb wat gevonden 😎.

Bouwnummer 25 is ons huis dus kan lkkr aan de slag in ons eigen tuin.
De gebroken lijntjes is HWA uitloop, dus regenpijp.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2T9uf-n9vPpIJMWP0ygjQmDr-j0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nDRKCVq1LhOjyvPorwKfbnEv.jpg?f=fotoalbum_large

Verhuis alles van de ene kant naar de andere kant. Alleen heb dan een een lange pijp nodig voor de afvoer voor de kraan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• plattie83
hoihoi66 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:44:
[...]

Bedankt.
Morgen aan de andere kant graven , want heb wat gevonden 😎.

Bouwnummer 25 is ons huis dus kan lkkr aan de slag in ons eigen tuin.
De gebroken lijntjes is HWA uitloop, dus regenpijp.

[Afbeelding]

Verhuis alles van de ene kant naar de andere kant. Alleen heb dan een een lange pijp nodig voor de afvoer voor de kraan.
Als je dan toch alles gaat aanpassen in de tuin dan is dit wellicht de handigste oplossing. Je hebt dan meer ruimte om een t-stuk te plaatsen. Probeer wel enig afschot in de afvoer te krijgen. Je wilt niet dat je tuin straks overstroomt via het afvoerputje. Succes met de werkzaamheden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
plattie83 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:53:
[...]

Als je dan toch alles gaat aanpassen in de tuin dan is dit wellicht de handigste oplossing. Je hebt dan meer ruimte om een t-stuk te plaatsen. Probeer wel enig afschot in de afvoer te krijgen. Je wilt niet dat je tuin straks overstroomt via het afvoerputje. Succes met de werkzaamheden!
Afschot zal geen probleem zijn.

Ik wil dit als afvoerput:

https://www.toolstation.n...=02b90d696400383430383585

Dus ik zal beginnen met een 90 graden buis van 75 mm. Vervolgens wil ik een verloopstuk van 75mm naar 40mm (moet voldoende zijn voor een kraantje. Dan ruim 4-5 meter een rechte buis richting de andere kant dus.

En dan hang ik, want een T. Stuk is geen probleem van 110mm maar de afvoerbuis van de veranda is 75mm.
Weet even niet wat ik nodig heb naast een lange buis van 75 mm.

Ik lees een dubbele T-stuk. Weet niet hoeveel speelruimte ik heb als ik die t-stuk verwijder.

Even uitgetekend

Groen is PVC kraan afvoer 40mm
Rood is PVC voor afvoer veranda 75mm
Blauw is de 90 graden knik van 110 die er nu al zit
Zwart is de afvoer waar de 90 graden op aangesloten zit, dus alles moet richting de zwarte afvoerbuis van 110.
Er bestaat een kans dat ik geen beweging krijg met de zwarte getekende afvoer van 110.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NXpEYf3I9A5cef1NEo5CdI0naag=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oEPKqxNDh0K4PBsckR2Af0RC.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 25% gewijzigd door hoihoi66 op 28-04-2024 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
Ik kan de situatie niet helemaal inschatten hoe het in de werkelijkheid loopt en waar de afvoer daadwerkelijk heen loopt.

Niet gaan verkleinen met de afvoer. Mooi Ø75 houden. Afvoer putje 75 met een T-stuk 110x75 op de afvoer. Dan de afvoer veranda met T-stuk 75 aansluiten.

Zoiets als het mogelijk is;

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8gQWVEjB1fvv4Hmtm8IFqEpjRZY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/obiU3lwZzVKKa9CXt5DhO5VH.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RuudMu
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 10-09 15:08
Maak eerst is meer (werk) ruimte door het zand te verwijderen rondom het t-stuk en 90gr bocht.

ik zou de 90gr knie verwijderen en vernieuwen voor een T-stuk, doorzagen zodat de insteek behouden blijft voor het T-stuk, oude materiaal verwijderen d.m.v. multitool / dremel / warmte (brander/föhn)

kijk dit filmpje eens van loodgieter den haag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
RuudMu schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:56:
Maak eerst is meer (werk) ruimte door het zand te verwijderen rondom het t-stuk en 90gr bocht.

ik zou de 90gr knie verwijderen en vernieuwen voor een T-stuk, doorzagen zodat de insteek behouden blijft voor het T-stuk, oude materiaal verwijderen d.m.v. multitool / dremel / warmte (brander/föhn)

kijk dit filmpje eens van loodgieter den haag.
Ik neem aan dat je bij de eerste situatie zit dus met de foto’s van hierboven. Ik zal in de middag aan de andere kant graven en meer ruimte creeeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
plattie83 schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:24:
Ik kan de situatie niet helemaal inschatten hoe het in de werkelijkheid loopt en waar de afvoer daadwerkelijk heen loopt.

Niet gaan verkleinen met de afvoer. Mooi Ø75 houden. Afvoer putje 75 met een T-stuk 110x75 op de afvoer. Dan de afvoer veranda met T-stuk 75 aansluiten.

Zoiets als het mogelijk is;

[Afbeelding]
Dat lijkt mij een goed maar het regenwater dat vanuit de veranda (rood) komt zal bij een hoge stortbui dus met volle snelheid op de vertakking uitkomen en zijn weg vinden richting de 75 T splitsing.
Waar ik bang voor ben is dat deze dus ook links richting de kraan kan gaan onlangs dat er een afschot zit richting de t splitsing 110.

Of valt dit mee in praktijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoihoi66
Hoppa vandaag de andere kant opgegraven.
Zie foto onderin, vergeet even het witte 🤗
Zijn 2 coax kabels die ik met plakband en wat isolatie had ingewikkeld.

Ruimte is er nu gelukkig wel.
Ik denk 90 graden bocht vervangen voor een T stuk en hierop de waterafvoer van kraan en veranda afvoer erop aansluiten.

2 vragen, hoe eenvoudig is om de zwarte 90 graden bocht te vervangen?

Kan het kwaad als ik een 75mm buis op een T stuk aansluit maar dan een meter of 2 links en het regenwater dus 2 meter rechts op de T stuk van 110 uitkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SYdEqvDLOREr4in4Q0NMBfyH5oA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ecG5qRfNusrBHFgnoOOmGV7U.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• plattie83
hoihoi66 schreef op maandag 29 april 2024 @ 17:50:
Hoppa vandaag de andere kant opgegraven.
Zie foto onderin, vergeet even het witte 🤗
Zijn 2 coax kabels die ik met plakband en wat isolatie had ingewikkeld.

Ruimte is er nu gelukkig wel.
Ik denk 90 graden bocht vervangen voor een T stuk en hierop de waterafvoer van kraan en veranda afvoer erop aansluiten.

2 vragen, hoe eenvoudig is om de zwarte 90 graden bocht te vervangen?

Kan het kwaad als ik een 75mm buis op een T stuk aansluit maar dan een meter of 2 links en het regenwater dus 2 meter rechts op de T stuk van 110 uitkomt.

[Afbeelding]
Zwarte bocht is de afvoer neem ik aan? Die zal je dan inderdaad moeten vervangen voor een T-stuk.

Hoe makkelijk dit gaat is afhankelijk van hoe makkelijk je de bocht er af krijgt. Het maakt echt niet uit dat je verder van dit t-stuk een ander t-stuk plaatst. Water vindt z’n weg wel. Mooiste is om een T-stuk met stroomprofiel te plaatsen zoals hierboven besproken.
Pagina: 1