[V-Advies]Tuinverlichting en EV-laden - grondkabel vs. nieuw

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• HollovVpo1nt
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 01:30

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wij gaan aan de slag met de tuin van onze nieuwe woning. Bij de bouw van de nieuwe woning heb ik een grondkabel aan laten leggen, 'just in case'. Het doel van deze grondkabel was, mocht je ooit je EV thuis willen laden, dat je alvast voorbereid bent. Nu willen wij ook tuinverlichting met bedrading. Ik heb zelf zitten worstelen met een aantal opties en wil deze graag voorleggen om te kijken of dit wijsheid is, of er wellicht slimmere opties zijn.

Dit is de huidige situatie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9e3UgqFOUSTcItPJ2dynFwIbJLs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hRacuFTVuhGmxhoE5w4iiLwt.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb:
- Een loze leiding in de (naar de gevel kijkend vanaf de tuin) rechter bovenhoek van de schuifpui
- Een grondkabel die uit de gevel steekt, 2x2,5mm2, die ik van binnen aan/uit kan schakelen, die op een aparte groep is aangesloten.

Deze grondkabel zou mij maximaal 1x16A laden op kunnen leveren, wat correspondeert met zo'n 3,7kW laden. Voor mijn auto zou dat +/- 20 uur tot vol zijn.

Optie 1:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_d_gPRuFjQS6FPGLorG6gBae-A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o7DXpbTDu70CPXxCPI0qJNS8.jpg?f=fotoalbum_large

In deze optie trek ik de grondkabel door en sluit ik er een EV-wallbox op aan. De tuinverlichting wordt dan aangesloten op een stopcontact in de schuur.

Voordeel: Tuinverlichting en EV-laden apart
Nadeel: Traag laden voor de EV, een stopcontact in de schuur gereserveerd voor de verlichting

Optie 2:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4_jURnxp0tU2zPdBX5spvxBkeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jlAn7FDLnWpwDifMEbK5fKko.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze optie is de grondkabel 'vertakt' naar een wallbox, en naar een apart te maken stopcontact die afstand te schakelen is.

Voordeel: Je behoudt een standaard stopcontact in de schuur
Nadeel: meer werk in het vertakken, traag laden

Optie 3: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qrTaYzoF77MZkiFBEXcy2J6dTIs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lSAKVgb6kbvfxqvrI50kuK8U.jpg?f=fotoalbum_large

Bij deze optie gebruik ik de loze leiding om een aparte kabel te trekken naar de meterkast, die geschikt is om een EV-met meer vermogen te laden.

Voordeel: Meer vermogen voor EV laden
Nadeel: Kabel trekken kan zwaar zijn afhankelijk van dikte/ stugheid kabel
Nadeel: Loze leiding was voor iets anders bedoeld

Een andere optie die zojuist binnenschiet zou ook kunnen, dat is een variant van Optie 1. Namelijk die opstelling, maar dan met een andere grondkabel. Anders gezegd: de grondkabel vervangen. Ik weet alleen niet hoe makkelijk dat gaat.

Ben ik het aan het overthinken? Wat denken jullie?

Schopje naar DEI

[ Voor 0% gewijzigd door Septillion op 28-04-2024 13:32 ]

Alle reacties

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
Optie 4. Een 5x2,5mm2 (of 5x4mm2) vanaf de pui naar je schuur trekken en daar een onderverdeler maken met aparte aardlekautomaten voor je tuin verlichting, stopcontacten en een aparte krachtgroep voor je EV lader.
Jammer van de selectiviteit maar het is toch vrij snel duidelijk want bij het trippen kan je en je EV niet laden en de verlichting in je tuin doet het niet meer. Wat mij betreft acceptabel.

[ Voor 33% gewijzigd door GeeMoney op 28-04-2024 12:52 ]

• RvRijn
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 13:23
Ik zou zelf voor optie 3 gaan, dan zijn je auto lader en je verlichting van elkaar gescheiden. Als de groep er uit schiet door je verlichting kan je auto blijven laden.
Het normale stopcontact in je schuur kan je dan ook op de groep van je verlichting erbij zetten.
Op deze manier is het laadvermogen van je auto ook niet afhankelijk van andere apparaten die op dezelfde groep zitten

• Septillion
  • Laatst online: 14:27

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
Ik zou ook voor optie 3 of een variant erop gaan. 3x2,5 was gewoon al geen geweldige start voor naar EV. Maar 1-fase en niet bijster dik. En zou het persoonlijk ook niet over een schakelaar willen hebben lopen.

Als je een kruipruimte hebt is het ook niet heel lastig om extra kabel te trekken en de loze leiding nog vrij te houden.

• flippy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

flippy

Alle rechten voorbehouden.

tuinverlichting altijd apart doen. EV laders zijn enorm zeikerig op de aarding en tuinverlichting en aarding is altijd een probleem.
en gewoon een nieuwe kabel voor je laadpaal leggenzodat je op vermogen kan laden, je hebt immers niet altijd 20+ uur de tijd om op te laden en op 1 fase laden met een schakelaar ertussen is gewoon niet handig. je leunt dan teveel op 1 fase terwijl je ook op lager vermogen kan laden en verdelen over 3 fases. dat levert veel minder gedoe op je balans in je meterkast dan constant 16A trekken op 1 fase terwijl je ook 5A kan trekken over 3 fases. als bonus ook nog wat efficienter ook.

[ Voor 9% gewijzigd door flippy op 28-04-2024 13:48 ]

wat een geheim agent toch allemaal niet moet doen om incognito op zijn werk te verschijnen

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Dank voor de reacties allen, een variant van Optie 3 is het meest wijze. Of anders gezegd, een aparte kabel voor de EV.
Ik den dank het een grote uitdaging wordt om een kabel waar het gewenste vermogen doorheen kan van de meterkast naar de tuin te trekken via de loze leiding/ mantelbuis bij de schuifpui. Geen idee door wat voor bochten het namelijk gewrongen moet worden, het zijn geen flexibele kabels. De mantelbuis is volgens mij al bijna even dik als de kabel.

Ik kan eens kijken hoe de grondkabel is getrokken naar de meterkast. Als die grondkabel in een veel ruimere mantelbuis oid zit kan ik ook de grondkabel vervangen. Echt stom dat ik de grondkabel niet van de bouw af al opgeplust had met meer vermogen.

• Septillion

Septillion

Maar de hamvraag, geen kruipruimte?

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Septillion schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:12:
Maar de hamvraag, geen kruipruimte?
Oops, in mijn hoofd had ik deze vraag beantwoord. Ik heb helaas geen kruipruimte, het is nieuwbouw (wat het des te zuurder maakt dat ik niet van begin af aan de juiste voorbereiding heb genomen).

• Septillion

Septillion

Toch jammer dat ze tegenwoordig dit soort "besparingen" maken :/

• HollovVpo1nt

HollovVpo1nt

I like gadgets

Topicstarter
Septillion schreef op maandag 29 april 2024 @ 09:14:
Toch jammer dat ze tegenwoordig dit soort "besparingen" maken :/
Eerlijk is eerlijk, het is deels ook mijn fout. Ik heb namelijk de grondkabel er als meerwerk bij laten leggen, bedoeld voor eventueel EV-laden in de toekomst. Ik had er onvoldoende bij stil gestaan dat je ook nog na moet denken over het soort kabel. Er was teveel sh*t die mijn aandacht vergde voor sluitingsdatum van de meerwerklijst waardoor dit er doorheen in geglipt. Ik denk namelijk dat als ik om een andere grondkabel had gevraagd, ze dat best aan hadden kunnen leggen tegen een meerprijs.
Pagina: 1