Krassen uit een nieuwe PU gietvloer halen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:04
Onze nieuwe gietvloer heeft een topcoat van matte lak. Ik dacht dat die na 3 dagen voldoende uitgehard was om stoelen op te zetten die viltjes eronder hebben. Nou zijn er na een avond eten toch flinke strepen/krassen ontstaan op die plekken. Of de viltjes waren vies, of de topcoat was nog onvoldoende uitgehard (of beide).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_zD-29seFvrnBvwHWvlinnaEV20=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KVFEebtk6lOrwE81wzLXhYr9.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m8-BPKK-074qOGS7M1gVGcdRIho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jd8HjeSiNwphgCBfZSc2ZYw0.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb geprobeerd met een melaminespons en wat PU reiniger een kras weg te werken. Effect daarvan is vooral dat de krassen meer een brede waas worden.

Voordat ik verder ga behandelen wil ik even wachten tot de vloer echt uitgehard is (7 dagen). Maar ik zou graag vernemen of iemand tips heeft of hier nog iets aan te doen is?

Wat ik zelf heb gevonden is:
- Dat krassen er niet echt uit kunnen, maar het vuil in de kras wel. Als dat weg is zou de kras minder zichtbaar zijn (ik moet daarvoor eerst wachten op volledige uitharding)
- Dat je ook behandelingsmiddelen hebt voor/met Polyurethaan (https://beton-aparte.nl/product/polymeer-250-ml/)

Ik snap dat PU gietvloeren krasgevoelig kunnen zijn en dat deze vloer over een jaar mogelijk vol met strepen zit, maar het voelt wat zuur dat dit op dag 1 is gebeurd. En dat ik beweerde dat het dineren wel kon na 3 dagen uitharden en gebruik van viltjes :X

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Is het een optische kras of voelbare kras?

Optisch slijt weg, voelbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
99ruud99 schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:21:
Is het een optische kras of voelbare kras?

Optisch slijt weg, voelbaar niet.
Ik kan de kras niet voelen. Maar het zijn ook hele smalle krassen.

Dat wegslijten impliceert dat het meer oppervlakkig vuil is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Of dat de pu vloer nog niet uitgehard is en dat het wat wegvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
99ruud99 schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:19:
Of dat de pu vloer nog niet uitgehard is en dat het wat wegvalt.
Hmm maar zou ik dan niet juist nu de vloer zacht is hem willen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Nu online
Nee, want hoe meer je krast hoe meer moet terugvloeien.
Maar ja, je kan beter nu een krasje hebben dan later, maar later is een kras maken veel moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Hmm twee dagen later en met nieuwe (witte) viltjes nog steeds hetzelfde probleem.

Benieuwd wat een goede schoonmaakbeurt gaat doen over een aantal dagen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06:49
MailMan schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:16:
Onze nieuwe gietvloer heeft een topcoat van matte lak. Ik dacht dat die na 3 dagen voldoende uitgehard was om stoelen op te zetten die viltjes eronder hebben. Nou zijn er na een avond eten toch flinke strepen/krassen ontstaan op die plekken. Of de viltjes waren vies, of de topcoat was nog onvoldoende uitgehard (of beide).

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Ik heb geprobeerd met een melaminespons en wat PU reiniger een kras weg te werken. Effect daarvan is vooral dat de krassen meer een brede waas worden.

Voordat ik verder ga behandelen wil ik even wachten tot de vloer echt uitgehard is (7 dagen). Maar ik zou graag vernemen of iemand tips heeft of hier nog iets aan te doen is?

Wat ik zelf heb gevonden is:
- Dat krassen er niet echt uit kunnen, maar het vuil in de kras wel. Als dat weg is zou de kras minder zichtbaar zijn (ik moet daarvoor eerst wachten op volledige uitharding)
- Dat je ook behandelingsmiddelen hebt voor/met Polyurethaan (https://beton-aparte.nl/product/polymeer-250-ml/)

Ik snap dat PU gietvloeren krasgevoelig kunnen zijn en dat deze vloer over een jaar mogelijk vol met strepen zit, maar het voelt wat zuur dat dit op dag 1 is gebeurd. En dat ik beweerde dat het dineren wel kon na 3 dagen uitharden en gebruik van viltjes :X
Heb je zelf gegoten? Heeft het bedrijf wat het gegoten heeft je niet een bepaalde tijd meegegeven dat je er niet op mocht dineren? Wat zeggen zij over het wegpoetsen/wegtrekken?

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21:38
No Hands schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:48:
[...]

Heb je zelf gegoten? Heeft het bedrijf wat het gegoten heeft je niet een bepaalde tijd meegegeven dat je er niet op mocht dineren? Wat zeggen zij over het wegpoetsen/wegtrekken?
MailMan schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:16:
[...]
En dat ik beweerde dat het dineren wel kon na 3 dagen uitharden en gebruik van viltjes :X
Hoe lang moet een gietvloer uitharden?
Het uitharden van een gietvloer is een langer proces dan alleen het drogen. Nadat een gietvloer is gedroogd, begint het uithardingsproces, waarbij de vloer zijn definitieve sterkte en duurzaamheid ontwikkelt. De uithardingstijd duurt meestal een week, dat komt door de laklaag.

Over het algemeen duurt het uitharden van een gietvloer enkele dagen tot een week. Gedurende deze tijd kan de vloer langzaam zijn maximale sterkte bereiken. Het is belangrijk om gedurende deze periode voorzichtig te zijn en zware belasting en puntbelasting te vermijden om schade aan de vloer te voorkomen.

Stiekem wist die zelf ook al dus, dat het een week zeker ging duren. Dan is het niet handig om na 3 dagen het toch al te proberen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MailMan
LordSinclair schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:56:
[...]

[...]

Hoe lang moet een gietvloer uitharden?
Het uitharden van een gietvloer is een langer proces dan alleen het drogen. Nadat een gietvloer is gedroogd, begint het uithardingsproces, waarbij de vloer zijn definitieve sterkte en duurzaamheid ontwikkelt. De uithardingstijd duurt meestal een week, dat komt door de laklaag.

Over het algemeen duurt het uitharden van een gietvloer enkele dagen tot een week. Gedurende deze tijd kan de vloer langzaam zijn maximale sterkte bereiken. Het is belangrijk om gedurende deze periode voorzichtig te zijn en zware belasting en puntbelasting te vermijden om schade aan de vloer te voorkomen.

Stiekem wist die zelf ook al dus, dat het een week zeker ging duren. Dan is het niet handig om na 3 dagen het toch al te proberen.
Beetje raar om een invulling te geven aan wat ik wel of niet weet, vind je niet?

Het is maar net waar je het leest:

HOE LANG MOET EEN GIETVLOER DROGEN?
Hoe lang een gietvloer moet drogen, hangt van de omstandigheden af. Bij een temperatuur van 20 graden Celsius is de vloer na 16 uur beloopbaar, maar zonder schoenen. Na ongeveer drie dagen is de vloer volledig belastbaar voor gewicht van meubels en andere zware objecten.

Na een week is de gietvloer volledig bestand tegen vocht en vloeistoffen. Je moet altijd blijven oppassen met bijtende vloeistoffen, ook als de vloer volledig droog is.

Dat de strepen na extra dagen drogen nog steeds gemaakt worden is voor mij alleen maar een teken dat de topcoating al voldoende uitgehard was tegen belasting.
No Hands schreef op maandag 29 april 2024 @ 08:48:
[...]

We hebben het laten gieten.

Er zat echter een vlek in de gietvloer toen deze de eerste keer gegoten was. Het bedrijf heeft toen de toplaag opgeschuurd en opnieuw gelakt. De lagen onder de toplaag waren dan ook al uitgehard.

Bedrijf nog niet kunnen spreken over de vlekken, zal kijken of ik dat komende dagen kan doen.

Ze adviseerden 1 dag wachten met erop lopen en 7 dagen voor volledig uitharden. Maar die 7 dagen is voornamelijk m.b.t. vocht resistentie.

[ Voor 18% gewijzigd door MailMan op 29-04-2024 10:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Millie-ano
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Het zal een ander materiaal zijn. Dus geen idee of het een optie is.
Maar onze eettafel heeft een blad van HPL/Fenix.
Hierop kun je krassen verwijderen met idd een melamine spons en wat grotere middels een strijkijzer en dan een 'thermische herstelling' te doen.

Beetje zoals hier; YouTube: Mat werkblad anti-kras met strijkijzer bij ons werd aangeraden iets eronder te doen; zoals hier https://www.fenixforinter...ng/thermische-herstelling

*disclaimer, heb het zelf nog niet hoeven doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Ik zou eigenlijk ook wel benieuwd zijn of anderen met een PU gietvloer dit soort strepen herkennen? Dan weet ik beter wat normaal is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MBYJMEI
  • Registratie: Januari 2024
  • Laatst online: 04-06 13:43
Viltjes zijn eigenlijk ook funest voor je vloeren. Als je daar een paar korrels zand op hebt zitten, dan trek je die lekker over de vloer en krast het. Evt vuil wat er onder komt, maar het vilt hard. Wellicht valt het op een uitgeharde gietvloer mee, maar voor pvc is het eigenlijk niks.
Beter optie is de voetjes van ‘scratch no more’. Dat zijn soort zachte borsteltjes en het vuil kun je er uit zuigen.
Weet niet of je hier nu nog wat aan hebt…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Na week uitharden geprobeerd met PU cleaner en melamine te poetsen, maar dat heeft geen effect.

Ook een stukje behandeld met polymeer, maar je ziet dan een verschil in dofheid op de vloer en de krassen blijven eronder zichtbaar :P

Denk dat we er maar mee moeten leven en dat het wellicht minder opvalt naarmate de vloer ook meer geleefd wordt.

Die scratch no more onderzetters zien we vaker voorbij komen, maar daar is het eigenlijk al te laat voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• joca
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-07 20:25
Ik heb slecht nieuws voor je, maar aan deze krassen kun je beter wennen, het gaat nog wel vaker gebeuren hoe zuinig je erop bent...
Super mooie vloeren dat zeker!

Scratch no more voertjes gebruiken we, maar deze slijten toch ook wel, indien ze niet goed meer zitten of versleten zijn zit direct de harde kunststof voetjes op de vloer dus goed oppassen. Daarnaast zijn de meeste uitvoeringen spuuglelijk (persoonlijke mening)... Vilt is wat we toch weer gebruiken.

(Bij ons was destijds de instructie om er pas na een week weer gebruik van te maken, heb je nu niets meer aan. Puur ter info hoe verschillend de informatie voorziening is bij diverse leveranciers. Weet je overigens dat je er ook geen rubber op mag zetten? Dat hadden ze ons niet verteld, op een verse vloer een nieuwe tafel waar blijkbaar rubber matjes onder zaten, nu x jaar later zie je het reliëf van de matjes nog in de vloer staan..)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 27-08 18:00

TommyGun

Stik er maar in!

joca schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:07:
(Bij ons was destijds de instructie om er pas na een week weer gebruik van te maken, heb je nu niets meer aan. Puur ter info hoe verschillend de informatie voorziening is bij diverse leveranciers. Weet je overigens dat je er ook geen rubber op mag zetten? Dat hadden ze ons niet verteld, op een verse vloer een nieuwe tafel waar blijkbaar rubber matjes onder zaten, nu x jaar later zie je het reliëf van de matjes nog in de vloer staan..)
Net als bij PVC inderdaad, rubber laat vlekken achter die er niet meer uit gaan.

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Jep, gietvloeren en PVC zijn onderhoudsarm.. maar ook gebruiksarm. Goed bestand tegen vloeistoffen en heerlijk met vloerverwarming, maar verder het liefst alleen betreden met sokken en overal vilt onder. Zo min mogelijk op leven :+

[ Voor 5% gewijzigd door stin00 op 02-05-2024 12:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:29

FreakNL

Well do ya punk?

Off-topic maar geef mij dan maar een ouderwetse houten of laminaat vloer. Zou me hier dood aan ergeren.

Een vloer is om op de leven, niet om alleen maar met sokken op de lopen.

[ Voor 26% gewijzigd door FreakNL op 02-05-2024 12:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jordeeeh
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 27-08 14:39
Wij hebben sinds vorig jaar ook een PU gietvloer en de eerste weken kon ik wel helemaal gek worden van alles wat je zag en de strepen van stoelen.
Hebben er ook van die witte viltjes onder, achteraf waren die scratch no more beter geweest.
Misschien dat we dat over x jaar wel doen als er een nieuwe toplaag overheen moet.

Tip van flip: probeer het los te laten. Naarmate de tijd verstrijkt is het hele egale van de vloer af en vallen strepen minder op.
Oh en koop een robotstofzuiger die elke nacht even een ronde doet. Je ziet echt àlles op de vloer.
Dat i.c.m. huisdieren is anders (naar mijn mening) niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MailMan
Dank voor alle input! We gaan er niet teveel naar kijken en gewoon leven en lopen op die vloer. Uiteindelijk is een vloer een gebruiksproduct :)

Had er daarnet ook alweer een beschadiging in omdat ik een plint van de keuken met iets teveel geweld onder de keukenkast terugplaatste...

Zoals anderen ook al zeggen: Mooie vloeren om naar te kijken en op te lopen, maar het is kwetsbaar.

Overigens hebben we ook een houten vloer in de woonkamer, maar dat heeft weer z'n eigen nadelen.
Pagina: 1