Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellalala
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 08-02 17:58
Relevante software en hardware die ik gebruik
Warmtepomp: Mitsubishi Edocan
PU Gietvloer met vloerverwarming

Dag,

Onze gietvloer heeft veel adervorming. Ik wil daarom de watertemperatuur aanpassen voor de vloerverwarming.

Ik lees dat de beste watertemperatuur max 40 graden is, ik zie bij onze SWW NORM staan en de ‘actuele watertemperatuur van SWW-tank’ is 49 graden.

Is het aan te raden dit aan te passen en zo ja wat adviseren jullie? En hoe kan ik dit aanpassen. Sorry, ik kom er niet uit met de summiere handleiding. Misschien dat iemand mij hierbij wil helpen?

Beste antwoord (via Ellalala op 28-04-2024 08:52)

• Aardedraadje
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 21:45

Aardedraadje

Met kabelschoen

SWW is sanitair warm water, oftewel het warmwater dat uit je kraan komt.

De vloerverwarming heeft hoogwaarschijnlijk al een veel lagere temperatuur. Kan me namelijk niet inbeelden dat een warmtepomp dergelijke temperaturen een vloer in krijgt (of hoeft te krijgen).

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

SWW is sanitair warm water, oftewel het warmwater dat uit je kraan komt.

De vloerverwarming heeft hoogwaarschijnlijk al een veel lagere temperatuur. Kan me namelijk niet inbeelden dat een warmtepomp dergelijke temperaturen een vloer in krijgt (of hoeft te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 22:34
Ja, 40 graden is beter, maar het kan zijn dat je je huis dan niet warm gestookt krijgt.
Dat ligt aan de hoeveelheid isolatie en de hoeveelheid vloerverwarming buizen.

Enige manier om dat te weten zonder kennis van zaken is gewoon uitproberen. In het ergste geval zal je merken dat je huis te koud blijft (bijvoorbeeld 17 ipv 20 graden), het is niet dat je huis daar ineens van kapot gaat, en je kan altijd nog de instellingen terug zetten.

Welk model nr heb je?

Sww moet boven 60 graden zijn ivm legionella!
Verwarmingssysteem kan naar 40.

[ Voor 8% gewijzigd door 99ruud99 op 28-04-2024 08:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

99ruud99 schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:38:
Sww moet boven 60 graden zijn ivm legionella!
Verwarmingssysteem kan naar 40.
Het is prima (en wenselijk/efficiënter) om het vat op een lagere temperatuur te laten mits er wekelijks een legionella-run gemaakt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellalala
Heel veel dank voor jullie snelle reactie op mijn vraag. Dit is precies waardoor ik zo twijfel omdat alles op standaardinstellingen staat en er een legionella plaatje bijstaat. Ik snap nu dat er verschillende temperaturen zijn en het dus niet staat voor de watertemperatuur van de vloerverwarming, dat verklaart waardoor ik er niet uitkwam. We hebben door de vloer nooit de verwarming aangepast en altijd zo laten staan als vanaf begin, dus kan me bijna niet voorstellen dat daar de adervorming van komt.

De handleiding is zo summier dat ik niet duidelijk krijg hoe ik dat aanpas. Er staan ook icoontjes van een kraan op pauze, dus heb geen idee wat het inhoudt. Misschien toch maar even de installateur bellen 😉

[ Voor 5% gewijzigd door Ellalala op 28-04-2024 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aardedraadje

Aardedraadje

Met kabelschoen

Ellalala schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:50:
Heel veel dank voor jullie snelle reactie op mijn vraag. Dit is precies waardoor ik zo twijfel omdat alles op standaardinstellingen staat en er een legionella plaatje bijstaat. Ik snap nu dat er dus twee verschillende watertemperaturen bestaan, dat verklaart waardoor ik er niet uitkwam. We hebben door de vloer nooit de verwarming aangepast en altijd zo laten staan als vanaf begin, dus kan me bijna niet voorstellen dat daar de adervorming van komt.

De handleiding is zo summier dat ik niet duidelijk krijg hoe ik dat aanpas. Er staan ook icoontjes van een kraan op pauze, dus heb geen idee wat het inhoud. Misschien toch maar even de installateur bellen 😉
Een warmtepomp heeft relatief laag vermogen, hoge flow en VVW heeft hoge afgifte. Daar krijg je bijna nooit zo'n hoge temperatuur mee de vloer in. Ik denk dat er geen probleem is. Aanvoertemperatuur bij de verdelers al eens gemeten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ellalala
Aardedraadje schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:54:
[...]

Een warmtepomp heeft relatief laag vermogen, hoge flow en VVW heeft hoge afgifte. Daar krijg je bijna nooit zo'n hoge temperatuur mee de vloer in. Ik denk dat er geen probleem is. Aanvoertemperatuur bij de verdelers al eens gemeten?
Ah zo natuurlijk! Ja dan komt dat natuurlijk niet helemaal de vloer in. Dank voor de heldere uitleg. En goede tip, ik ga daarmee aan de slag!
Pagina: 1