Laadpalen in appartement: waarom zo moeilijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-06 00:21
Beste,

Overlaatst las ik in de krant een artikel waarom het zo moeilijk is voor een laadpaal te installeren in een groter appartementscomplex: kabels te trekken naar de stroomcabine/omvormer van DC naar AC te steken, kost veel geld en dergelijke. Dat was min of meer de uitleg in het krantenartikel.

Maar wat ik niet goed begrijp:
- Iedere bewoner heeft zijn eigen energiemeter (dat kan misschien een beperktere monofasige meter zijn).
- Iedereen kan toch gewoon zijn laadpaal aansluiten op zijn eigen meter?
- Fluvius geeft bij een monofasige meter meestal 1x40A: iedere bewoner doet toch met die 1x40A wat ie zelf wilt? Of ie nu 4 kookplaten aansteekt, zijn oven aansteekt, een droogkast draait of hij laad zijn auto op met zijn beschikbare 1x40A: dat is toch de zaak van de bewoner?

Enigste dat ik kan bedenken is dat Fluvius zulke appartementscomplexen onderdimensioneerd en wel aan iedereen 1x40A geeft, maar er in werkelijkheid niet voor ieder appartement 1x40A beschikbaar is.

Iemand?

Tnx.
Pieter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:49

CyBeRSPiN

sinds 2001

De route van meterkast naar parkeerplaats loopt vaak door gemeenschappelijke ruimten, dus dat wordt al gauw een ding waar VVE bemoeials zich druk over gaan maken.
Of heb je in België geen VVEs? Dan in elk geval de eigenaar van de parkeergarage die er wat over te zeggen heeft.

[ Voor 26% gewijzigd door CyBeRSPiN op 27-04-2024 22:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:56
Pharos1985 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:23:
Beste,

Overlaatst las ik in de krant een artikel waarom het zo moeilijk is voor een laadpaal te installeren in een groter appartementscomplex: kabels te trekken naar de stroomcabine/omvormer van DC naar AC te steken, kost veel geld en dergelijke. Dat was min of meer de uitleg in het krantenartikel.

- Iedere bewoner heeft zijn eigen energiemeter (dat kan misschien een beperktere monofasige meter zijn).
- Fluvius geeft bij een monofasige meter meestal 1x40A: iedere bewoner doet toch met die 1x40A wat ie zelf wilt? Of ie nu 4 kookplaten aansteekt, zijn oven aansteekt, een droogkast draait of hij laad zijn auto op met zijn beschikbare 1x40A: dat is toch de zaak van de bewoner?

Enigste dat ik kan bedenken is dat Fluvius zulke appartementscomplexen onderdimensioneerd en wel aan iedereen 1x40A geeft, maar er in werkelijkheid niet voor ieder appartement 1x40A beschikbaar is.

Iemand?

Tnx.
Pieter
Probeer maar eens een kabel te trekken tussen een meterkast van een appartement naar een parkeerplaats. En dat keer 20, 30 of 40.

Andere optie is verdelen vanaf een gemeenschappelijke stroomaansluiting en factureren via een backoffice. Maar die aanleg en maandelijkse kosten moeten ook verdeeld worden. Daar zit lang niet iedereen binnen een VVE op te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Het ligt er ook aan waar de meterkasten zijn. Ik woon in een klein complex, meterkasten staan naast de parkeerplekken (groepenkast wel in appartement), en moet prima kunnen als iemand elektrisch wil laden. Zit de meterkast in appartement, dan wordt het een stuk lastiger.

En wij hebben klinkers op de parkeerplaats, dus dat is prima te doen met eruit halen en leiding eronder leggen. Maar dat zal ook niet altijd zo zijn. Hell je moet dus eigen parkeerplaatsen ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:52

Klippy

Still Game

Het is niet heel moeilijk qua regels, maar zoals met alles in een VvE heb je een meerderheid nodig en voor sommige wijzigingen zelfs 80% of 100% van de leden.

Voor laadpalen heb je een site met het overzicht: https://vveladen.nl/ staat veel informatie op.

Over jou vragen: In een appartementencomplex heb je zoals @CyBeRSPiN zegt altijd te maken met de gemeenschappelijke ruimte. De laadpaal zelf zal altijd op gemeenschappelijke grond komen, zelf met eigen gekochte parkeerplekken en de kabels ook.

Ik woon zelf al heel mijn leven in een appartement, vele ervaring met VvE zaken. Gelukkig nu een wat kleiner complex, dus ben ook bestuurder, maar het blijft lastig om iedereen mee te krijgen. Iedereen heeft verschillende belangen, zeker als je ook nog eigenaren hebt die alleen verhuren.

Zelf zijn we met laadpalen nog niet concreet bezig, wel een inventarisatie gedaan en we houden er rekening mee dat de meterkast al aangepast wordt wanneer de zonnepanelen gelegd worden. Maar het wordt een uitdaging qua veiligheid ook, waarschijnlijk gaan we laadpalen wel buiten toestaan op de gedeelde parkeerplekken, maar niet op de eigen plekken in de parkeergarage onder de woningen, ivm brandveiligheid en omdat je anders alle bewoners een eigen lader moet geven, op de (vier) gedeelde plekken buiten kan je wisselen. Dus niet de eigen meters gebruiken, maar alles via de algemene groepenkast en dan laden met een pasje.

Maar daar moet dan wel iedereen het mee eens zijn :)

[ Voor 4% gewijzigd door Klippy op 27-04-2024 22:39 ]

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 29-06 08:00

SPT

Een laadpaal aansluiten op de meterkast van individuele bewoners is meestal niet zomaar mogelijk, of je moet door de muren tussen de appartementen gaan boren. Toch denk ik dat het eigenlijk altijd best mogelijk is om een laadpunt te realiseren.

Het probleem is vooral de belangentegenstelling. Nog maar een heel klein deel van de bewoners heeft een elektrische auto of wil er een, en heeft dus belang bij een laadpaal, terwijl alle andere bewoners er alleen maar last van hebben (of denken te hebben). Je wilt in een groot complex geen ad-hoc oplossingen (want dat is niet schaalbaar), maar om het echt goed aan te pakken zijn er aanpassingen nodig aan de meterkast en op het parkeerterrein of in de parkeergarage. Dan heb je te maken met flinke vaste kosten, waar uiteindelijk alle bewoners van profiteren. Daarom is het onredelijk om de een of twee bewoners die een laadpunt willen alle benodigde aanpassingen te laten betalen, maar de overige bewoners zullen ook niet echt zin hebben om mee te betalen. Dus dan krijg je een patstelling.
Klippy schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:37:
[...] waarschijnlijk gaan we laadpalen wel buiten toestaan op de gedeelde parkeerplekken, maar niet op de eigen plekken in de parkeergarage onder de woningen, ivm brandveiligheid en omdat je anders alle bewoners een eigen lader moet geven, op de (vier) gedeelde plekken buiten kan je wisselen. Dus niet de eigen meters gebruiken, maar alles via de algemene groepenkast en dan laden met een pasje.
Is toch juist ideaal als iedereen een eigen lader heeft? Je moet dan wel één ecosysteem nemen, dat als teveel mensen gelijktijdig laden automatisch de laadsnelheid terugschroeft. Als over 20 jaar iedereen een elektrische auto heeft is het vreselijk omslachtig als iedereen telkens moet gaan wisselen met die vier gemeenschappelijke parkeerplekken. Brandveiligheid is wel een dingetje inderdaad.

[ Voor 30% gewijzigd door SPT op 27-04-2024 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
In complexen met ondergrondse garages is er meestal een tellerlokaal: men zet alle tellers ondergronds in die garage en vervolgens gaat men met een 3G10/3G16 kabel naar een groepenkast in het appartement.

Dan is het toch maar een extra groepenkastje te plaatsen naast de teller en dan van dat groepenkastje naar de laadpalen te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:56
Pharos1985 schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:35:
In complexen met ondergrondse garages is er meestal een tellerlokaal: men zet alle tellers ondergronds in die garage en vervolgens gaat men met een 3G10/3G16 kabel naar een groepenkast in het appartement.

Dan is het toch maar een extra groepenkastje te plaatsen naast de teller en dan van dat groepenkastje naar de laadpalen te gaan?
Die kabel komt ook de nodige obstakels tegen. Als je geluk hebt ligt er een deftige kabelkanaal, met wat minder geluk is er ruimte voor een kabelgoot tegen het plafond en/of langs de muur. En als je pech hebt is er helemaal geen ruimte om op een veilige manier een kabel bij de laadpalen te krijgen.

Het appartementencomplex waar ik 20 jaar geleden gewoond heb (destijds nieuwbouw), had bijvoorbeeld de meters in de meterkast van de appartementen. De 3 woonlagen hadden verticale leidingschachten.
In dit geval zou er vanuit ieder appartement een kabel getrokken moeten worden naar de individuele parkeerplaatsen achter het complex.
Vraag is wel of de elektrische installatie van het appartementencomplex dat aan kan.
Meest praktische oplossing zou zijn een centrale aansluiting voor een laadinfrastructuur, met backoffice voor de facturatie. En dan is het momenteel onzeker of het elektriciteitsnet voldoende capaciteit heeft voor een dergelijke aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Correct: kabels trekken kan natuurlijk moeilijk zijn.
Maar voor al die nieuwbouwcomplexen met kelders is het meestal altijd hetzelfde:
- Er liggen al opbouwkabelgoten in de keldergarage. En anders plaats je er ééntje bij.
- 1 doorboring nodig in technisch lokaal in de kelder (brandwerend weer dicht maken) en kabel in kabelgoot tot aan parking.

Waarom begint men dan over AC/DC omvormers dikwijls?

Ik ken een appartementencomplex met zelfde situatie (tellers ondergronds in keldergarage en ook opbouw kabelgoten). Op die site staat een stroomcabine en daar heeft men effectief een systeem van 'uw laadpaal aansluiten op de infrastructuur van het gebouw' en jij krijgt dan van de syndicus iedere maand de stroomafrekening. Ook de installatie van die situatie heeft behoorlijk wat geld gekost.
Kan maar niet begrijpen waarom men dit op deze manier doet en dus extra kosten veroorzaakt terwijl je mijn inziens toch gewoon de paal op de privatieve meter kan aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPas
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15:09
Pharos1985 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:23:
Beste,

Iemand?

Tnx.
Pieter
Tuurlijk is dit ondergedimensioneerd, hoeveel appartementen in het gebouw?
Geen enkel woning gebouw trekt die 40A vol of continu, meestal is het een 200A 400V voeding dat binnenkomt en dan verdeeld word.

Ik woon in een grote wijk, kabel loopt onder voetpad is afgezekerd met 250A, en deze voed gemaklijk 20 woningen. Elk met 1x40A

Je kabel dat naar jou woning loopt, vertrekt direct van je teller naar jou zekeringkast.
Dus als jij laadpaal wil, wat mag, vanwaar zou de voeding dan moeten komen?
Als je parkeergarage in gebouw hebt is de afstand tot de tellers nog te doen, maar sowieso moet er zekeringkast bijkomen dan, waar? In de gemeenschappelijke delen? De meeste ruimtes zijn daarop niet voorzien.

Hikvision HCSA, Paxton, Siemens, Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Is dit een concrete case, want dan is het wellicht handig om meer details te gaan geven.

Of is dit meer een discussiepunt algemeen ?

In theorie lijkt mij het mooiste dat de VVE op (gemeenschappelijke (gast)) parkeerplaatsen laadpaal(en, afhankelijk van de grootte van een complex) gaat plaatsen. De VVE regelt via eeen bedrijf de backoffice en stelt een tarief(*) in wat enkele centen hoger ligt dan zij zelf betalen om in de toekomst een paal te kunnen vervangen oid. Daarnaast zullen er wat regels moeten komen, zoals na laden weg etc....

Ik heb trouwens geen idee wat het tarief van een VVE is ? Deze hebben natuurlijk te maken met electra van gezamenlijke ruimtes en lift(en).

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Wel: het is een 'half' concrete case. Ik heb een nieuw appartement gekocht in een bouw van 20 appartementen. Welke privatieve aansluiting ik krijg weet ik nog niet. Het appartementsgebouw wordt opgeleverd in jan25.
Ondergrondse kelderparking: opbouw kabelgoten tegen het plafond liggen nu al voor brandalarm/verlichting en dergelijke. Er kunnen er uiteraard nog bijgeplaatst worden.

Meters staan ook in een soort van technische ruimte in de ondergrondse garage. Kabel trekken is dus héél makkelijk.
Ik zou daar een laadpaal willen zetten en die aansluiten op mijn privatieve meter.

Echter: ik ben naar een soortgelijk gebouw van 2020 gaan kijken voor te kopen (ook ondergrondse garage en tellers héél makkelijk bereikbaar: stonden quasi naast de parkeerplaatsen) en daar heeft men voor een gemeenschappelijk systeem gekozen dat initiële investering rond de 20k was.
Begrijp niet waarom men dan in dit gebouw niet mijn systeem toegepast heeft.

Ik moet blijkbaar iets over het hoofd zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
RedPas schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:45:
[...]
Je kabel dat naar jou woning loopt, vertrekt direct van je teller naar jou zekeringkast.
Dus als jij laadpaal wil, wat mag, vanwaar zou de voeding dan moeten komen?
Als je parkeergarage in gebouw hebt is de afstand tot de tellers nog te doen, maar sowieso moet er zekeringkast bijkomen dan, waar? In de gemeenschappelijke delen? De meeste ruimtes zijn daarop niet voorzien.
Inderdaad: ik dacht naast mijn teller een 6 module DIN kastje bij te zetten in de gemeenschappelijke delen en vandaar te vertrekken naar mijn laadpaal en vanuit dat kastje dan ook naar mijn DIN kast in het appartement.
Ik vermoed/hoop toch dat er in de ruimte van de meters plaats is voor klein extra DIN kastje.
In theorie mag in België de VME (wij noemen dat VME) de plaatsing van een laadpaal niet weigeren: tenzij er ernstige werken nodig zijn of dat er esthetisch iets niet verantwoord is. Uiteraard moet ik zelf wel alle kosten betalen. Maar het gaat over kleine werken volgens mij in een technische ruimte en in een parkingkelder (dus esthetisch aspect is ook niet van toepassing volgens mij).

Maar ik zie het wellicht technisch te simpel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 18:40
Pharos1985 schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:10:
Er kunnen er uiteraard nog bijgeplaatst worden.
Is het (nog) mogelijk een kabel van elke individuele meterkast naar de bijbehorende parkeerplek te laten trekken?

Dit lijkt me het enige moment waarop dat praktisch mogelijk is, kan iedereen later zelf de paal plaatsen.

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Op dit moment is het nog mogelijk om een kabel te trekken ja. Echter: dit is een project door een bouwheer dat opgeleverd gaat worden aan degenen die het gekocht hebben.
Ik heb plannen gekregen en weet hoe het afgewerkt gaat worden. Die kabel is niet voorzien, maar nogmaals: die later gaan voorzien is eigenlijk héél simpel.

Ik heb uiteraard geen invloed op wat de bouwheer moet gaan voorzien en wat niet: die gaat nu geen kabels gaan trekken 'zomaar' er gratis bij hoor... Ik kan voor mezelf wel meerwerk bestellen bij de bouwheer. Ik heb volgende week een afspraak met de architect om eea te bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Channelmaster
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 00:05
Voor nederlandse VVE’s speelt er meer, dit kan in sommige gevallen flink extra kosten opleveren: https://www.vve.nl/kennis...de-vve-veiligheid-voorop/
Pagina: 1