Game PC - Laatste Check

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjeflopje
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 01-05 20:22
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil (voor de eerste keer) een nieuwe game pc bouwen, waarmee ik nu en met oog op de toekomst moeiteloos kan gamen. De games die ik het meeste speel zijn World of Warcraft en League of Legends, maar Baldur's Gate 3, Hogwart's Legacy, Civ 6, Anno 1800, Borderlands 3 komen regelmatig voorbij.

Wat mag het systeem gaan kosten?
budget ligt rond de 2600-2650 (incl. monitor)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Nee, volledig nieuw

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie mijn huidige wensenlijst onderaan, op basis van de BBG's, Pricewatch en benchmarks samengesteld (maar ik ben geen kenner)

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen merkvoorkeur

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Natuurlijk op zoek naar beste prijs/kwaliteit. Koeling en betrouwbaarheid zijn een pre, bij voorkeur niet te veel geluid.

Ga je overklokken?
Niet gepland

Wat verwacht je van ons?
Het belangrijkste voor mij is een laatste check of mijn opzet klopt en ik niks raars heb gedaan. Bijsturen of tips zijn welkom. Daarnaast heb ik enkele specifieke vragen:

- Vraag GPU: Ik ga in ieder geval voor de 4080 Super, maar merk vind ik lastig. Mijn keuze voor een Gigabyte GeForce RTX 4080 SUPER GAMING OC 16G is gebaseerd op benchmarks, deze lijkt goed te presteren i.c.m. met goede koeling. Er zijn echter diverse goedkopere kaarten (PNY) beschikbaar. Ik wil graag een degelijke en betrouwbare kaart, maar is de 150 euro extra investering t.o.v. van de goedkopere merken echt het verschil waard?

- Vraag Moederbord: Ik heb nu voor de Gigabyte B650 GAMING X AX gekozen, maar de
ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI lijkt nagenoeg dezelfde specificaties te hebben voor ongeveer dezelfde prijs. Eigenlijk heb ik geen idee wat de beste keuze is, zijn er voorkeuren?

- Vraag Case Fans: Ik wil de Corsair 4000D volstoppen met 6 nieuwe 120mm fans, om de airflow te optimaliseren, waarom niet dacht ik, want zoveel kost het niet als het levensduur verlengt. Het voelt echter wat overkill, iemand ervaring mee? (RGB geen pre, maar er was wat ruimte in budget)

- Vraag Behuizing: De Corsair 4000D lijkt goed te passen bij mijn voorkeuren. Ik heb echter gelezen dat omdat de 4080 super bijna tegen de voorkant komt en dit negatieve effecten kan hebben op de airflow rond de GPU (en dus hogere temp). Iemand ervaring mee? Wellicht handig om toch voor een andere kast te kiezen vanuit airflow perspectief?

- Vraag Monitor: Ik heb nu keuze gemaakt voor een 34" curved screen (wel hoge refresh rate), gewoon omdat curved me vet lijkt Denken jullie dat mijn systeem hiermee tot zijn recht komt? Of kan ik bijv. beter gaan voor een flat 27" of iets anders met betere specs voor dezelfde prijs.

- Het bouwen zal me vast lukken met de ondersteuning van youtube guides. Maar is een anti static wristband een aanrader? Zijn er nog andere tips/hulpmiddelen?

#CategoryProductPrijsSubtotaal
1ProcessorsAMD Ryzen 7 7800X3D Boxed€ 355,-€ 355,-
1MoederbordenGigabyte B650 GAMING X AX V2 (rev. 1.x)€ 179,99€ 179,99
1VideokaartenPNY GeForce RTX 4080 SUPER 16GB OC LED TF VERTO€ 999,-€ 999,-
1BehuizingenCorsair 4000D Airflow Tempered Glass Zwart€ 94,19€ 94,19
1MonitorsIiyama G-Master GB3467WQSU-B5 Zwart€ 360,99€ 360,99
1ProcessorkoelingScythe Fuma 3€ 55,90€ 55,90
2VentilatorsArctic P12 PWM PST A-RGB 0dB 3-pack Zwart, 120mm€ 34,99€ 69,98
1Geheugen internG.Skill Flare X5 F5-6000J3038F16GX2-FX5€ 119,90€ 119,90
1VoedingenThermaltake Toughpower GF A3 Gold 850W - TT Premium Edition€ 111,99€ 111,99
1Solid state drivesLexar NM790 (zonder heatsink) 2TB€ 129,90€ 129,90
Totaal€ 2.507,38

Alvast bedankt voor jullie reactie en hulp!

[ Voor 3% gewijzigd door flipjeflopje op 28-04-2024 12:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joelsuperstar
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 17-05 17:23
- over de ram, denk dat je dat verschil niet merkt.

- over de case fans: ik vind de fans uit de 4000D zeer slecht tegenover de noctua fans die ik gehaald had. Veel minder airflow en konden een lager pwm aan waardoor ze stiller zijn. De case met 6 fans volstoppen vind ik zelf overkill. Ik heb Momenteel met diezelfde kast 1 vooraan 1 achteraan van noctua. Heb Momenteel geen gpu (interne gpu), maar anders zou ik extra fan aan de voorkant doen. Kast is behoorlijk open en het komt er achter en boven zeker uit zonder fans..

- over de ruimte in de 4000D, ik had een tijd de 4070. Als je 1 ventilator nu aan de voorkant (onderste slot) had, kon de lucht via de voorkant onder de gpu door naar boven. Dus ik zou daar niet meeste om zorgen maken.

Monitor keuze moet je zelf kiezen wat je fijner vind. Is beetje persoonlijk..

Bouwen kan je doen met video van bv linustechtips. Anti static kan maar dan moet dat wel geaard zijn..
In de praktijk zijn meeste onderdelen wel redelijk static proof maar kan nooit verkeerd zijn!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:23
Met zon zware videokaart zeker een atx 3.0 voeding pakken. Geen gedoe met extra connectors bijkopen etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjeflopje
Joelsuperstar schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 21:56:
- over de ram, denk dat je dat verschil niet merkt.

- over de case fans: ik vind de fans uit de 4000D zeer slecht tegenover de noctua fans die ik gehaald had. Veel minder airflow en konden een lager pwm aan waardoor ze stiller zijn. De case met 6 fans volstoppen vind ik zelf overkill. Ik heb Momenteel met diezelfde kast 1 vooraan 1 achteraan van noctua. Heb Momenteel geen gpu (interne gpu), maar anders zou ik extra fan aan de voorkant doen. Kast is behoorlijk open en het komt er achter en boven zeker uit zonder fans..

- over de ruimte in de 4000D, ik had een tijd de 4070. Als je 1 ventilator nu aan de voorkant (onderste slot) had, kon de lucht via de voorkant onder de gpu door naar boven. Dus ik zou daar niet meeste om zorgen maken.

Monitor keuze moet je zelf kiezen wat je fijner vind. Is beetje persoonlijk..

Bouwen kan je doen met video van bv linustechtips. Anti static kan maar dan moet dat wel geaard zijn..
In de praktijk zijn meeste onderdelen wel redelijk static proof maar kan nooit verkeerd zijn!
Goede tips, bedankt! Ik ga de standaard case fans van de 4000D sowieso vervangen inderdaad. Ik zal in ieder geval onderaan de voorkant onderin een extra fan opnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flipjeflopje
99ruud99 schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:13:
Met zon zware videokaart zeker een atx 3.0 voeding pakken. Geen gedoe met extra connectors bijkopen etc.
Goede tip, thanks! Ik heb nu de Thermaltake Toughpower GF A3 Gold 850W - TT Premium Edition opgenomen. Ik heb de RTX4080 omgezet naar de PNY variant, ik las in de 4K BBG dat deze voeding dan aangeraden wordt (vanwege een connector die 180 graden is gedraaid?)

[ Voor 18% gewijzigd door flipjeflopje op 28-04-2024 12:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 15:23
is prima voeding, en connector, dat is persoonlijke voorkeur.
Pagina: 1