Motor stottert en valt uit

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 13-05 23:46
Beste medetweakers,

Mijn auto, een Volkswagen Polo 1.2 uit 2003 heeft een distributieketting. Ruim 3 weken geleden viel mijn auto uit midden op de weg. Bij het gas loslaten, viel de motor schokkend stil. Auto heb ik laten slepen naar de garage. Sindsdien is de distributieketting vervangen, de bougies, de bobines, de multiriem en de spanner. De auto start nu wel, maar valt meteen uit als je het gaspedaal loslaat. De monteur zegt niet goed te weten wat het kan zijn. Er zijn 8 foutcodes waaronder een van de egr-klep. Hij is nog aan het onderzoeken, maar ik vind het erg lang duren.

Belangrijk om te weten is dat de katalysator roodgloeiend wordt meteen. Dat vielen de monteurs al snel op na de reparatie. Dus iets met uitlaat kan het ook zijn. De katalysator is echter twee jaar geleden door diezelfde monteurs vervangen voor een originele. De lambdasonde ging echter paar maanden geleden kapot en bij het vervangen van de lambdasonde viel het bovenste stuk in de katalysator, die was blijkbaar al zo ver afgebroken dat die er bij het uitdraaien erin viel. De monteur zei dat dat geen kwaad kon er zelf door de katalysator uit de uitlaat zou gaan.

Iemand die kan helpen? Zou ik heel erg waarderen.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 16:51
Zit je katalysator niet verstopt?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:28
Kunnen ze meten met viergastest.

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
haal de uitlaat los van de motor( na de motor voor de kat)
Dan starten en testen, en egr klep controleren op vervuiling.
ook kan die keerklep in je inlaat dicht of bijna dicht zitten (denk dat je die hebt, heb de polo niet helemaal goed meer in mijn geheugen)

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
De katalysator zou verstopt kunnen zitten, maar ik zou het wel raar vinden als die verstopt zit. Want hij is vrij nieuw. Maar kan een verstopte katalysator echt zulke grote problemen geven? Er staan 8 foutcodes in de ecu, eentje daarvan is misfire en andere is bijvoorbeeld egr klep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
jack zomer schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:22:
haal de uitlaat los van de motor( na de motor voor de kat)
Dan starten en testen, en egr klep controleren op vervuiling.
ook kan die keerklep in je inlaat dicht of bijna dicht zitten (denk dat je die hebt, heb de polo niet helemaal goed meer in mijn geheugen)
Dankjewel voor je reactie. Ik zou dit door kunnen geven aan hem. Zou er ook iets kapot aan de cilinders van de auto kunnen zijn bijvoorbeeld? Ik weet niet zeker of ik een keerklep heb in de uitlaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Registratie: Maart 2021
  • Niet online
Er gaat niet een stuk sensor door een katalysator de uitlaat verlaten.
Die gaatjes zijn echt klein...

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
Ronald.42 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:40:
Er gaat niet een stuk sensor door een katalysator de uitlaat verlaten.
Die gaatjes zijn echt klein...
Dit is precies wat ik ook dacht. Ik gaf destijds meerdere keren aan van dat ik dacht dat dit niet kon vanwege die kleine gaatjes. De hoofdmonteur beweerde van wel. Weet niet waarom hij dat dacht. Misschien dat dat ding de hele katalysator heeft kapotgemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Akif19 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:44:
[...]

Dit is precies wat ik ook dacht. Ik gaf destijds meerdere keren aan van dat ik dacht dat dit niet kon vanwege die kleine gaatjes. De hoofdmonteur beweerde van wel. Weet niet waarom hij dat dacht. Misschien dat dat ding de hele katalysator heeft kapotgemaakt.
Mjah ik weet niet hoe groot dat stuk sensor was maar het zou me niks verbazen dat een redelijk stukje metaal dat aan de ingaande kant ligt te stuiteren en door de druk van uitlaatgas tegen dat fijne materiaal van de kat druk dat er dan wat schade ontstaat waardoor je kat nu nagenoeg dicht zit..

Testen zonder kat lijkt me een wijs plan.

Solar 15040wp 12x425 ZZW schuin dak 8x260 N schuin dak16x zzw platdak, 6x430 terras oost, wp Sprsun10Kw, wpb arostor 150l, 3x Marstek 5,12kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
Ronald.42 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:48:
[...]

Mjah ik weet niet hoe groot dat stuk sensor was maar het zou me niks verbazen dat een redelijk stukje metaal dat aan de ingaande kant ligt te stuiteren en door de druk van uitlaatgas tegen dat fijne materiaal van de kat druk dat er dan wat schade ontstaat waardoor je kat nu nagenoeg dicht zit..

Testen zonder kat lijkt me een wijs plan.
Dat lijkt me inderdaad een goed plan. Heeft u ook enig ander idee wat het anders nog kan zijn dat de auto meteen doet afslaan en niet stationair laat draaien tenzij er gas wordt gegeven?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 10:21
Klinkt als een job voor Diagnose Dan. (Zijn garage zit in Nieuwegein iirc)

[ Voor 18% gewijzigd door jeroen3 op 27-04-2024 20:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Akif19 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:04:
[...]

Dat lijkt me inderdaad een goed plan. Heeft u ook enig ander idee wat het anders nog kan zijn dat de auto meteen doet afslaan en niet stationair laat draaien tenzij er gas wordt gegeven?
Nee zo even niet, dan moet je er al bij staan en horen zien voelen wat er gebeurd.

Voor nu is het verhaal dat er een afgebroken stuk sensor voor de kat ligt en dat ding wordt roodgloeiend plus dat hij schijnbaar zijn uitlaatgassen slecht kwijt kan en daarom extra vermogen nodig heeft om te blijven lopen.

Eerst testen zonder kat en dan verder kijken lijkt mij.

Je zou nog snel even kunnen checken of hij wel genoeg lucht krijgt.
Dat je niet in je inlaat traject een compleet dicht luchtfilter hebt of zo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 21-09 16:51
@Akif19
Heb je ook misfires? Kan zijn dat er daardoor onverbrande brandstof (of olie) in de katalysator terecht komt, dan gaat hij ook gloeien. Dat is trouwens slecht voor de katalysator, misschien is hij nu wel (weer) kapot.

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 16-09 21:14
roodgloeiende cat en missfire codes zou ik eerder denken aan teveel brandstof in de uitlaat, loop de auto wel op alle cilinders? als die lang genoeg te warm geweest is smelt het binnen gedeelte in de cat en heb je ook weinig tot geen vermogen meer vanwege de tegendruk/opstopping in de uitlaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald.42
  • Niet online
Uberdude schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:26:
roodgloeiende cat en missfire codes zou ik eerder denken aan teveel brandstof in de uitlaat, loop de auto wel op alle cilinders? als die lang genoeg te warm geweest is smelt het binnen gedeelte in de cat en heb je ook weinig tot geen vermogen meer vanwege de tegendruk/opstopping in de uitlaat
Je zit altijd met oorzaak en gevolg.
Als je de uitlaat dicht houd met je hand bij stationair draaien zal hij uiteindelijk ook uitvallen met een hand vol niet ter zake doende foutcodes.

In sommige gevallen is het toch echt horen voelen proeven en ruiken om vast te stellen welke foutcode je aandacht verdient.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akif19
Uberdude schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:26:
De auto liep eigenlijk prima voordat hij niet meer werktr. Enige wat ik merkte was dat de auto heel soms schokkerig reageerde bij snel gasgeven in de eerste versnelling vanuit stop. Ik heb ook een keer gehad dat de auto uitviel bij gas geven. Dit was allemaal kort voordat de auto niks meer deed.
Pagina: 1