Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Registratie: April 2011
  • Nu online
Een kennis van mij die heeft een klein eigen bedrijfje en zij krijgt een groot deel van haar inkomen uit haar mantelzorg werk (wordt betaald uit pgb budget)

Nu is het zo dat je als mantelzorger geen pensioen opbouwt en ook geen arbeidsongeschikt regeling hebt. Dus als ze ziek wordt dan geen inkomen.

Van haar eigen zaak heeft ze een arbeidsongeschikt verzekering a 400 euro per maand. Ze werkt per maand 35 a 40 uur voor haar eigen bedrijf . Waar ze 2000 euro mee verdiend en daar moeten alle kosten nog van af btw en inkomstenbelasting, kosten accountant dus per maand houd ze in verhouding bijna niks over uit haar bedrijf. Ik opperde dat ze de arbeidsongeschiktheid verzekering zou moeten schrappen. Maar dan heeft ze geen inkomen meer als ze langdurig ziek wordt.

De arbeidsongeschiktheid verzekering is het goedkoopste die ze kon vinden (ze is ooit afgekeurd geweest. Dus de goedkopere verzekeringen wordt ze voor geweigerd)

Ze werkt dus nu grotendeels in haar eigen bedrijf puur om de verzekering te betalen. Zodat ze als ze ziek is 1000 euro per maand ontvangt.

Iemand een idee hoe dit beter zou kunnen?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:07

Illusion

(the art of)

Financieel gezien? Ander werk zoeken, dat meer oplevert.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Nu online
Het werk als mantelzorger wil ze blijven doen. Haar eigen zaak zou evt kunnen stoppen in het ergste geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 20:41
Een zaak die 40 uur kost en maar 2000 oplevert is niet rendabel.
Dus vrees dat ze beter haar bedrijf kan stoppen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

99ruud99 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:57:
Een zaak die 40 uur kost en maar 2000 oplevert is niet rendabel.
Dus vrees dat ze beter haar bedrijf kan stoppen.
40 uur per maand.

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Op zich moet je voor 50-60€/uur omzet in staat zijn jezelf te verzekeren, als het beroep geen enorme risico-opslag kent.

Hoe doen anderen dit in die branche?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Nu online
Met dat inkomen kan ze zich zelf verzekeren maar houd ze netto aan het eind van de maand weinig over.

Uurloon is wel conform de markt. Collega’s van haar verzekeren zich zelf meestal niet. Dus die houden een stuk meer over. Die zijn of verzekerd via een tweede baan of inkomen echtgenoot is hoog genoeg om geen risico te lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:03
Met gemiddeld 10 uurtjes per week verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid lijkt me niet verkeerd. Als ze dan met mantelzorg en eigen bedrijf ca 1500-2000 EUR netto overhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

eBoR schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:53:
Het werk als mantelzorger wil ze blijven doen.
Is de hoeveelheid werk als mantelzorger flexibel of niet? Wat gebeurt er als ze ziek wordt, is er dan alternatieve zorgverlening?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Nu online
Als ze ziek wordt dan moet er een andere mantelzorger worden ingehuurd uit de pgb of de reguliere zorg moet worden verhoogd in uren.

De uren die ze werkt als mantelzorg zijn wel vast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15:57

BCC

Gewoon aan het werk bij een zorginstelling lijkt me dan logischer inderdaad - die zitten te springen om mensen en dan ben je via hun verzekerd.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrottjers
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 06-07 20:20
Ik denk dat de afweging vooral moet Zijn hoeveel risico ze kan nemen. Misschien kan ze die 400 per maand beter sparen en daarmee een terugval in inkomen opvangen. Ze zal niet zomaar naar 0 gaan, als ze geen inkomen kan verwerven uit werk krijgt ze bijstand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:21
Ze werkt 40u per maand? Kan ze dit niet ophogen naar 60u of 80u per maand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Honesty
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20:45

Honesty

kattenneus!

mrottjers schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:09:
Ik denk dat de afweging vooral moet Zijn hoeveel risico ze kan nemen. Misschien kan ze die 400 per maand beter sparen en daarmee een terugval in inkomen opvangen. Ze zal niet zomaar naar 0 gaan, als ze geen inkomen kan verwerven uit werk krijgt ze bijstand.
als je iedere maand 400 euro spaart is de grens boven bijstand snel bereikt, ben het wel met je eens, als je 20 jaar iedere maand 400 euro spaart kan je als je arbeidsongeschikt wordt 10 jaar 800+ euro spenderen(waarschijnlijk zelfs met rendement en als je pas na 10 jaar hoeft te uitkeren 1000+)

Festina lente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micky_
  • Registratie: Juni 2017
  • Niet online
Heeft je kennis een koophuis? Vermogen? Woont ze alleen?
Het is goed dat zij naar de kleine lettertjes van de AOV kijkt, en eventueel juridisch advies inwint.

Ik denk namelijk dat de AOV voor haar misschien niet zo nuttig is.
Stel ze wordt (langdurig) ziek.
De uitkering van 1000 euro is onder de bijstandsnorm. Zonder (ander) inkomen (en koophuis, vermogen), wordt de uitkering aangevuld tot bijstandsniveau: ca. 1200 euro per maand + vakantie-uitkering.
Zonder arbeidsongeschiktheidsuitkering ontvangt je kennis óók die 1200 euro aan bijstand.

Maar het hangt van de precieze omstandigheden af hoe dit uitpakt.
Ik wens haar succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12:07
mrottjers schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:09:
Voor bijstand moet wel eerst zaken als overwaarde koopwoning en eventueel spaargeld, etcetera (boven vrij lage grens) aangesproken worden. AOV schrappen omdat er toch bijstand is, kan in zo'n situatie vervelend uitpakken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• olivier5
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Nu online
gem-p schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:32:
Ze werkt 40u per maand? Kan ze dit niet ophogen naar 60u of 80u per maand?
Meer werken kan haast niet met de het bedrijf en de mantelzorg zit ze al op fulltime.
Ze heeft de verzekering lopen bij het uwv. Ik zal haar de link even doorsturen

[ Voor 39% gewijzigd door eBoR op 27-04-2024 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 20:20
Als ze een arbeidsovereenkomst als zorgverlener heeft krijgt ze gewoon ziekengeld via de SVB dat is als opdrachtgever verplicht

Dat geld niet voor een partner of familielid vreemd genoeg als ze zorgverlener zijn

https://www.svb.nl/nl/pgb...r/uw-zorgverlener-is-ziek

[ Voor 4% gewijzigd door bie100 op 28-04-2024 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Nu online
Ze is de partner voor die gene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gem-p
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:21
eBoR schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 22:54:
[...]

Meer werken kan haast niet met de het bedrijf en de mantelzorg zit ze al op fulltime.
Ik begrijp de situatie denk ik niet helemaal.
Wat ik las in je post is dat ze 40u per maand werkt en ik ging er vanuit dat dit alleen om die mantelzorg gaat. Maar nu heb je het over fulltime. Waar komt dat fulltime dan vandaan? Werkt ze naast die mantelzorg nog ergens anders? Of werkt ze eigenlijk 40u per week (dus niet per maand)? Want fulltime werken en vrijwel niks overhouden vanwege belastingen en verzekeringen is geen houdbare situatie lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Nu online
De mantelzorg uren plus haar eigen uren komen op 36-40 uur uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:57
Dit hele concept is toch niet levensvatbaar - eigenlijk per definitie; zzp-constructie welke leunt op mantelzorg-bijdragen uit het pgb-budget voor zorg verleend aan de eigen partner...

Of die persoon moet iets van 3x meer inkomsten uit dat eigen bedrijfje gaan halen, of die is beter af om gewoon ergens tegen een modaal salaris in loondienst te gaan terwijl uit het PGB-budget iemand voor een aantal uur wordt ingehuurd. Tenminste, dat lijkt me de simpele conclusie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15:40

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

@eric.1
Dit is een heel lastig probleem, er wordt waarschijnlijk tegen informeel pgb tarief mantelzorg verleend, dat zit zo tussen de 25 en 29 euro, Een professional kan tegen dat tarief de zorg niet leveren (Pensioen, AOV, beroeps aansprakelijkheid verzekering, scholing etc) Die zitten kwa tarief meer richting 35 tot 50 euro Dus zelf meer gaan werken betekend minder uren zorg of natuurlijk zelf bij bij betalen, wat weer minder vrij besteedbaar inkomen betekend,
Ik denk dat je een aantal scenario's helemaal moet doorrekenen om tot de beste oplossing te komen, maar waarschijnlijk zal die nog steeds niet ideaal zijn en zal er ergens concessies gedaan moeten worden op zorg, uren vrije tijd, netto inkomen of sociale zekerheid.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
eBoR schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:04:
Ze is de partner voor die gene.
Ja daar ga je al vreemde regel eigenlijk

Heeft haar partner verder geen inkomen ?
djlinsen schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:30:
@eric.1
Dus zelf meer gaan werken betekend minder uren zorg of natuurlijk zelf bij bij betalen, wat weer minder vrij besteedbaar inkomen betekend,
Zelf meer gaan werken betekend niet dat de partner minder uren zorg krijgt ze zal dan de zorg moeten uitbesteden red je het niet met het budget dan zal het budget hoger moeten

Mijn gevoel is dat ze liever duurder uit zijn dan goedkoper

[ Voor 63% gewijzigd door bie100 op 28-04-2024 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eBoR
  • Nu online
Haar partner heeft een iva uitkering. Dus dat is ook geen vetpot helaas

Het budget van pgb is ook aan grenzen gebonden. Het stuk zorg dat de professional doet slurpt al een groot deel van het budget op

[ Voor 48% gewijzigd door eBoR op 28-04-2024 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19:57
@eric.1
Dit is een heel lastig probleem, er wordt waarschijnlijk tegen informeel pgb tarief mantelzorg verleend, dat zit zo tussen de 25 en 29 euro, Een professional kan tegen dat tarief de zorg niet leveren (Pensioen, AOV, beroeps aansprakelijkheid verzekering, scholing etc) Die zitten kwa tarief meer richting 35 tot 50 euro Dus zelf meer gaan werken betekend minder uren zorg of natuurlijk zelf bij bij betalen, wat weer minder vrij besteedbaar inkomen betekend,
Dat is natuurlijk eigenlijk het punt; de partner is blijkbaar zelfstandig-ondernemer leunend op deze mantelzorgvergoeding. Die kan deze zorg tegen dit tarief eigenlijk ook niet leveren, dat zien we ook terug in de geschetste zorgen/problemen.
Ik denk dat je een aantal scenario's helemaal moet doorrekenen om tot de beste oplossing te komen, maar waarschijnlijk zal die nog steeds niet ideaal zijn en zal er ergens concessies gedaan moeten worden op zorg, uren vrije tijd, netto inkomen of sociale zekerheid.
Ik zou wel de toekomst van de mantelzorger meenemen in deze doorrekeningen. Verder klinkt het er wel naar dat er geen perfecte oplossing mogelijk is, dat klopt. Maar een meer toekomst-bestendige oplossing moet mogelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Homehub
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 08-05-2024
400 euro per maand betalen voor 1000 uitkering moet wel beter kunnen.

Je kan een AOV ook pas na bv 2 jaar in laten gaan. Dat zou flink moeten schelen in premie. De eerste 2 jaar vang je dan op met spaargeld of bv een broodfonds, of een combinatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

@eric.1
Dat kan zij dus ook niet, zoals nu blijkt.
Kan ze niet gewoon ook 35-50 euro rekenen? PGB wordt als het goed is aangepast op kosten, die zijn nou eenmaal flink bij het betaald inhuren van mantelzorg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bie100
Oon schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:11:
[...]

Dat kan zij dus ook niet, zoals nu blijkt.
Kan ze niet gewoon ook 35-50 euro rekenen?
Nee dat mag niet PGB vanuit de Wlz is het € 24,44 per uur bruto PGB vanuit de Zvw is het € 28,20 per uur bruto wat je mag betalen aan een naaste familielid

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

bie100 schreef op zondag 28 april 2024 @ 19:14:
[...]

Nee dat mag niet PGB vanuit de Wlz is het € 24,44 per uur bruto PGB vanuit de Zvw is het € 28,20 per uur bruto wat je mag betalen aan een naaste familielid
Dat is jammer, maar klinkt dus alsof het gewoon niet rendabel is en deze persoon niet zou moeten proberen om mantelzorger te zijn als vervanging voor een volwaardig inkomen (hoe jammer dat ook is)..

Gezien de vele verhalen van ouders die (10-20 jaar geleden) met het PGB van hun kinderen royaal op vakantie gaan ook absoluut wel begrijpelijk dat deze regels nu zo zijn, financiële beloningen voor diensten aan familieleden zijn nou eenmaal heel fraudegevoelig, maar het is in deze situatie wel jammer dat het dus rendabeler is om een externe in te huren en zelf te gaan werken dan om dat kort te sluiten en zelf die verzorging te bieden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bie100
Oon schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:53:
[...]

Dat is jammer, maar klinkt dus alsof het gewoon niet rendabel is en deze persoon niet zou moeten proberen om mantelzorger te zijn als vervanging voor een volwaardig inkomen (hoe jammer dat ook is)..

Gezien de vele verhalen van ouders die (10-20 jaar geleden) met het PGB van hun kinderen royaal op vakantie gaan ook absoluut wel begrijpelijk dat deze regels nu zo zijn, financiële beloningen voor diensten aan familieleden zijn nou eenmaal heel fraudegevoelig, maar het is in deze situatie wel jammer dat het dus rendabeler is om een externe in te huren en zelf te gaan werken dan om dat kort te sluiten en zelf die verzorging te bieden.
Rendabeler in de zin van dat je zelf meer uren bij een baas gaat werken het is voor de staat niet rendabeler iig :)

Maar goed je heb ook te maken met te weinig personeel in de zorg kunnen ze komen op de uren wanneer er zorg geleverd gaat worden en noem maar op,En na je werk gaat de zorg ook gewoon door stel dat je 40 uur werk in de week dan mag je geen betaalde zorg meer leveren

Waar het hier over gaat is bestaanszekerheid je wordt ziek geen geld je partner/kind wordt opgenomen geen WW geen pensioen opbouw en noem maar op

Je kan je inderdaad verzekeren voor zulke zaken maar als je 22 euro bruto verdient en je heb een dure verzekering hou je in de maand ook geen reet over

Met andere woorden daar zal toch eens naar gekeken moeten worden hoe ze het een keer op gaan lossen want zonder die mensen zijn we nog veel meer kwijt aan zorgkosten
Pagina: 1