Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbot
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-12-2024
Ik heb nu een MSI GeForce RTX 2080 Super en ik wil upgraden naar de Sapphire Pulse AMD Radeon RX 7900 XT.

Ik heb nog nooit een AMD videokaart gehad. Kan ik gewoon simpelweg AMD software installeren, de kaart erin prikken en klaar? Of is het niet zo eenvoudig? Ik zag Youtube filmpjes waarbij mensen te werk gingen met Display Driver Uninstaller (DDU) etc.

Ik krijg graag wat advies!

Dank u

Beste antwoord (via Darkbot op 09-05-2024 22:52)

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:34
Darkbot schreef op zondag 28 april 2024 @ 14:09:
Misschien toch maar gewoon voor de 4070 ti SUPER gaan, minder gedoe. Dat is dan toch gewoon de oude Nvidia kaart eruit en de nieuwe erin. Drivers updaten en klaar?
Ook dan is het beter om exact hetzelfde te doen: safe mode, ddu, kaart eruit, nieuwe kaart erin, drivers installeren.
Dus exact net zo veel "gedoe".

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:03

Cyphax

Moderator LNX
Over het algemeen wordt aangeraden om DDU te gebruiken in Windows' Safe Mode en dan daarna de AMD-kaart te installeren en vervolgens de AMD-drivers te installeren.
Ik heb bij mijn overstap van een Nvidia naar AMD-kaart ongeveer die procedure gevolgd maar dan niet DDU in Safe Mode, maar dat werkte prima.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02
Met je Nvidia-videokaart eerst DDU draaien om de Nvidia-drivers eraf te gooien, dan Nvidia-kaart eruit en AMD-videokaart erin doen, en dan AMD-drivers installeren is de nettere manier.

Maar als je dat een gedoe vindt of lastig, dan kan je ook je Nvidia-videokaart eruit halen, AMD-kaart erin doen, zonder eerst drivers weg te halen, en dan AMD-drivers installeren. Dikke kans dat Windows dat zonder problemen uitvogelt.

En als het toch voor problemen zorgt, kan je altijd nog met DDU aan de gang en/of oude videokaart tijdelijk even terugzetten.

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
*. ddu -> remove all nvidia drivers -> shutdown
*. stroom v/d PC (voeding schakelaar of stekker eruit, wacht een halve minuut)
*. oude kaart eruit, nieuwe erin
*. stroom inschakelen en opstarten
*. drivers installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 19:29
Waarschijnlijk wil de TS weten of de graka werkt zonder de drivers. Zodat hij de computer niet bricked.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ingmar89
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 19:28
Is het niet zo dat videokaarten altijd wel werken zonder drivers? Zij het soms op een lage resolutie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
ingmar89 schreef op zondag 28 april 2024 @ 07:17:
Is het niet zo dat videokaarten altijd wel werken zonder drivers? Zij het soms op een lage resolutie?
Nee nooit zonder driver maar er is een standaarddriver waar elke videokaart wel beeld mee vertoont. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkbot
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 18-12-2024
Misschien toch maar gewoon voor de 4070 ti SUPER gaan, minder gedoe. Dat is dan toch gewoon de oude Nvidia kaart eruit en de nieuwe erin. Drivers updaten en klaar?

[ Voor 41% gewijzigd door Darkbot op 28-04-2024 14:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:02
Wat we beschrijven is letterlijk binnen een paar minuten gedaan... Je sloopt niet zomaar hardware, gewoon proberen.

[ Voor 35% gewijzigd door Hahn op 28-04-2024 14:15 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Het is niet zo'n gedoe als het klinkt. Het was bij mij zoals @Hahn al zei, kwestie van een paar minuutjes werk. De meeste kans op slopen van je hardware loop je toch bij het fysiek plaatsen van de nieuwe kaart, of dat nou een Nvidia-kaart is of eentje van AMD. :)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• DannyXP1600
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:34
Ook dan is het beter om exact hetzelfde te doen: safe mode, ddu, kaart eruit, nieuwe kaart erin, drivers installeren.
Dus exact net zo veel "gedoe".
Pagina: 1