• PadrePedro
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-06-2024
Hallo,

Ik lees op sommige plaatsen dat trailing edge goed werkt met LED, maar op andere plaatsen lees ik net het omgekeerde. Een fabrikant van spots gaf aan dat dimming betere resultaten geeft met een DALI dimmer. Klopt dit? Is dit omdat trailing edge te generiek is en te weinig echt samenwerkt met de LED, waar DALI dit wel doet?

Ik kan de vraag dan ook uitbreiden: is dimming beter met een Casambi en/of Zigbee LED driver t.o.v. trailing edge?
En scoort het ene type (DALI, Casambi, Zigbee) typisch beter of slechter?

Deze antwoorden kunnen helpen om bepaalde beslissingen te nemen...

Bedankt!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:20

Rmg

Dali zegt in principe alleen iets over de aansturing van de driver. Niet over of het überhaupt een driver is die kan dimmen.

Trailing edge is over het algemeen beter compatible met led verlichting dan leading edge.

Dali dimmers zijn vaak in het duurdere segment, en die kunnen lastherkenning.

De vraag is vooral, wat vind je beter en welke ledlamp je op t oog hebt.

Als je puur leds wil aansturen kan stroomgestuurd dimmen best wel interessant zijn (idlc serie van meanwell). Dat is dc output en knippert dus niet.

Volgens mij waren er ook dc cc dimmers met dali interface te krijgen.

[ Voor 22% gewijzigd door Rmg op 27-04-2024 16:54 ]

• PadrePedro
@Rmg , ja, DALI/Zigbee/Casambi zegt inderdaad alleen iets over het type aansturing. Ik had moeten verduidelijken dat ik het wel degelijk over DALI/Zigbee/Casambi dimmable LED drivers had.

Ik vraag me gewoon af
1) of een armatuur met ingebouwde DALI/Zigbee/Casambi dimmable driver typisch (!) beter/optimaler dimt dan een armatuur waarvoor de fabrikant een aparte, externe DALI/Zigbee/Casambi dimmable driver levert
2) de vorige 2 types typisch (!) beter/optimaler dimmen dan een "universele" trailing edge dimmer, die compleet los gekocht is van een armatuur.

Waarom vraag ik dit? Wel, stel dat een bepaalde armatuur aangeboden wordt met trailing edge dimmable LED driver of met DALI/Zigbee/Casambi dimmable LED driver, welke neem je dan best zuiver vanuit het perspectief van dimmingkwaliteit? (dus los van welk systeem je in huis hebt, smart home integratie, enz.)
Ik heb soms nl. de indruk dat sommigen beweren dat de dedicated DALI/Zigbee/Casambi dimmable LED driver optimaler werkt voor dimming dan de universelere/generiekere trailing edge dimmer i.c.m. de trailing edge LED driver.

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15:20

Rmg

PadrePedro schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:36:

Ik heb soms nl. de indruk dat sommigen beweren dat de dedicated DALI/Zigbee/Casambi dimmable LED driver optimaler werkt voor dimming dan de universelere/generiekere trailing edge dimmer i.c.m. de trailing edge LED driver.
Heel lang verhaal heel kort, ja je kan meer performance halen uit een dedicated led driver en leds vs

een losse dimmer - leds met hun eigen driver.

In een professionele setting, kan dat vervelend zijn, een dimmer & driver/led combo die soms onderpresteert is vervelend op een (kantoor)ruimte met 100+ lampen.

Voor thuisgebruik, tjah hoe erg ga je dat merken...

• PadrePedro
@Rmg ,bedankt voor de info!

Dus bij thuisgebruik, zelf al leg je de lat iets hoger, zou je geen verschil mogen merken qua (brand)veiligheid, robuustheid/stabiliteit, flikkering, praktisch dimbare range, enz.? Ook bij lichtgroepen van laat ons zeggen iets meer dan 10 LED-spots?
Indien inderdaad zo geen echt noemenswaardig verschil weet ik dat ik de keuze niet hiervan hoef te laten afhangen. Meer zelfs, de "universele trailing edge" dimmer zou dan mijn voorkeur genieten, aangezien daar fysisch verbonden drukknoppen op aangesloten kunnen worden.

Wat het verschil betreft, je spreekt over "onderpresteren" voor veel lichten. Heb je het dan enkel over het feit dat een generieke inbouwdimmer niet veel lichtbronnen aankan (wattage), maar allemaal dedicated drivers dit probleem natuurlijk oplossen? Of heb je het over de dimmingkwaliteit/dimming range/...?

Misschien even off topic, maar ik heb ook al gehoord dat dimming bij integrated LED typisch (!) beter/kwalitatiever zou zijn dan bij gelijkaardige armaturen met domme retrofit lampen (ik spreek dus niet over slimme lampen zoals Philips Hue). Klopt die stelling? Is dat iets dat voor thuisgebruik wel een enigszins noemenswaardig verschil kan geven?

(enigszins noemenswaardig = niet helemaal te verwaarlozen, zelfs al is het klein; maar ik heb het niet over extreem klein, dat de facto wel te verwaarlozen is. I know, subjectieve begrippen, maar goed, ik denk dat je weet wat ik bedoel :-) )

Thx!

[ Voor 11% gewijzigd door PadrePedro op 28-04-2024 11:55 ]