Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb een MSI RTX 3060 Ventus 12G, kan ik die gewoon op PCIE2 draaien zonder dat er een bottleneck ontstaat voor de videokaart ?
Ik wil namelijk eigenlijk ook een 4x M.2 PCIe expansiekaart gebruiken, want volgens mij ondersteunt PCIe 1 4x4x4x4 bifurcatie ? Ik dacht dat ergens gezien te hebben maar kan het nu niet zo makkelijk terug vinden helaas :(
Kan dit beide, of gaat dit gezeur geven met bottlenecks of dat dingen überhaupt niet werken ?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Nu online
Het levert een bottleneck op, is dat erg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
Ligt er aan hoe erg. Ik wil wel mijn games nog op zich goed kunnen blijven spelen.
Dus als er niet genoeg data doorheen kan kan dat voor gezeur zorgen ?
Ik heb een 1440p 100Hz monitor, dus als dat nog steeds kan maakt het denk ik niet zoveel uit ?
Nou zal ik meestal ook niet eens op 100Hz draaien in de zwaardere spellen lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
Maar ik ben dus ook niet 100% zeker of de PCIe 4.0 16x wel bifurcatie ondersteunt of niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• star-saber
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16:58

star-saber

Ryzen

PCIE_2 gaat via chipset. is al een performance verlies opzichzelf. en is PCIE-X2.....
Burification zie ik nergens staan. Weet dat enkele duurdere Asus borden het ondersteunen

[ Voor 5% gewijzigd door star-saber op 27-04-2024 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabiballetje
Ah, dus dat wordt enkel de bestaande M.2 poorten vullen en dan over op SATA schijven voor meer opslag !?
Of is er misschien een betaalbaar moederbord om deze te vervangen waarbij ik een 4x M.2 expansiekaart wel kan gebruiken met bifurcation en de GPU op PCIe 2 slot geen bottleneck oplevert ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:32

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Op de specs pagina van je moederbord:
PCI_E1 Gen PCIe 4.0 supports up to x16 (From CPU)
PCI_E2 Gen PCIe 4.0 supports up to x2 (From Chipset)
PCI_E3 Gen PCIe 3.0 supports up to x1 (From Chipset)
Als je een 30-series kaart op een PCIe 4.0 x8 slot prikt, merk je dat in principe niet omdat de volledige bandbreedte niet benut wordt. Maar prak je 'm op een x2 slot, dan ga je dat wel degelijk merken.

Je hebt op het moederbord al 3 m.2 slots. Wil je meer storage, dan moet je gaan nadenken over of de performance van PCIe wel nodig is. Zijn je huidige m.2 disks te klein qua opslagcapaciteit, vervang die dan met meer capaciteit ipv extra schijven toevoegen.
Te duur? Dan neem je een SATA HDD van 20 TB, heb je voorlopig voldoende.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:30
gabiballetje schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:51:
Of is er misschien een betaalbaar moederbord om deze te vervangen waarbij ik een 4x M.2 expansiekaart wel kan gebruiken met bifurcation en de GPU op PCIe 2 slot geen bottleneck oplevert ?
Nee, zo’n 4x M2-ssd kaart heeft namelijk 16 lanes nodig en je gpu heeft er 8 nodig*. Dat is bij elkaar 24, terwijl er maximaal 20 bruikbare PCI-E lanes in een consumenten-cpu zitten.

*Je zou nog weg kunnen komen met 4 lanes voor je videokaart, maar zulke moederbord-configuraties zijn er niet of bijna niet. Dat zou namelijk betekenen dat je de 4 lanes die voor een SSD bedoeld zijn naar een PCI-E slot stuurt en dus geen SSD meer aanstuurt via de cpu.

Een gpu via de chipset is niet aan te raden, de latency daarvan is veel hoger en dan krijg je schokkerig beeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18:32

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Wil je trouwens, echt, echt, heel erg met een overdreven hoge noodzaak, toch je x16 slot delen met je GPU en een m.2, dan kan je overwegen om je videokaart te vervangen voor de Asus 4060 Ti Dual: https://www.asus.com/moth...al/dual-rtx4060ti-8g-ssd/.
Omdat de 4060 en 4060 Ti maar 8 lanes gebruiken/hebben, zijn er nog 8 over en deze videokaart gebruikt dat voor een m.2 mogelijk te maken. De investering echter is een slechte. Maar heb je echt een obsessieve noodzaak hiervoor, dan is er iig een optie. Moet je wel je x16 slot op x8x8 kunnen instellen.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gabiballetje
Mja, ik vrees dat het hem inderdaad gewoon niet gaat worden.
En ik heb al wat meer lopen zoeken en het zijn vooral ASUS mobo's die het eventueel nog ondersteunen maar dat kost je eigenlijk een beetje onzinnig veel extra, dus helaas.
Dan worden het denk ik toch een oude M.2 vervangen door een veel grotere (en snellere ook al zal dat dus niet veel uit maken) en eventueel SATA SSD's.

Bedankt voor de hulp mensen !
Pagina: 1