Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:00
Ik heb een probleem met mijn Nikon d750.

Er was gisteren een lintjesregen hier in Groningen in het stadhuis. Er waren allemaal fotografen, professionele en amateur, inclusief mijzelf (op prof. basis). De zaal was matig verlicht, witte muren, veel mensen in donkere pakken. Maar dat terzijde.

Het was binnen dus ik doe dan een lichtsterke lens op mijn Nikon D750, in dit geval een Tamron 24-70 vc f2.8.
Voor de zekerheid monteerde ik er een flitser nog bij op mocht ik te weinig licht hebben, een SB700.
Ik had de camera op diafragmastand staan, maximale sluitertijd op 1/100 sec, maximale ISO op 4000.

Maar waar ik echt chagrijnig van werd, was dat, toen ik van te voren de testfoto's ging maken, dat ik continu 4000 ISO (!!) kreeg in mijn foto's, waarbij de sluitertijd van 1/100 sec soms nauwelijks gehaald werd. Met de flitser uitgeschakeld he?
NIEMAND van de zeker 6 fotografen die daar waren, gebruikten een flits...Niemand...
Dus waarom moest ik dat dan wel gebruiken?

Zie hieronder een lijst van fotos met hun waarden, aflopend gesorteerd in Explorer op ISO waarde.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JOq_LMSd1ZXxifBkuKWjVs2QQEc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/d0533Ne8aevRP2rVkgKHXkRg.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb verschillende lichtmetingen methodes daar uitgeprobeerd, van matrix tot punt en alles ertussen. De metingen werkten wel maar de ISO bleef extreem hoog.
Ik heb geïnformeerd naar de andere fotografen, allemaal hadden zij ook een fullframe camera (Canon/Nikon) met een lichtsterke lens erop, vaak ook een 24-70mm, van diafragma f2.8. Zij kregen ISO's varierend van 1000-2000 , ook bij dezelfde sluitertijden en diafragma.
Dus waarom moest ik wel een flitser gebruiken en zij niet??
Normaal gesproken, gezien alle parameters, zou ik dat niet hoeven doen lijkt me.

Ik heb het ook nog getest met een andere lens, Nikon 50mm f1.8. Uiteraard ging met diafragma f1.8 de ISO iets naar beneden maar nog steeds veel te hoog. Foto's werden mij daardoor te zacht.
Heb de foto's in het nabewerken nog wat kunnen redden maar dit moet mij niet weer gebeuren.

Ik vermoed dat mijn D750 niet helemaal ok is? Kan het zijn dat een sensor gewoon niet goed functioneert?
Klinkt zoiets bekend?

Op de receptie erna was het probleem er niet, dat was in een andere binnenruimte die blijkbaar toch beter verlicht was. Maar daar was ik ook de enige fotograaf, helaas daar dan geen vergelijkingsmateriaal.

Ik heb ook een d7100. Heb nu twee testfoto's gemaakt bij mij in de woonkamer. De twee foto's gebruiken uiteindelijk dezelfde ISO, matrixmeting, sluitertijd, diafragma van f2.8 met dezelfde lens voor ongeveer hetzelfde histogram. D7100 op 34mm, D750 op 51mm dan voor hetzelfde beeld vanwege de crop factor.
Uiteindelijk hebben ze dan dezelfde ISO waarde, nl 1000, waarbij de D750 toch mooier beeld heeft qua kleur en de ruiskwaliteit een stuk hoger ligt dan bij de D7100.

Ik overweeg mijn camera, waar geen meer garantie op zit , te laten onderzoeken door Nikon. Dat klinkt logisch lijkt mij?

Dank eventueel voor het meedenken alvast :)

[ Voor 17% gewijzigd door Harribo op 27-04-2024 13:22 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat wij vanaf het forum te veel variabelen hebben om hier iets zinnigs over te zeggen. We weten niet wat de flitser heeft gedaan bijvoorbeeld.
Maar 1/40, f/2.8, ISO4000 versus 1/100, f/5.6, ISO4000 doet mij wel vermoeden dat je ergens iets niet goed hebt ingesteld. ISO4000 lijkt nu de enige constante.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:43
Als ik het me goed herinner probeert Nikon bij gebruik van auto iso te belichten voor de achtergrond en evt alleen de voorgrond in the flitsen.

Truc voor de volgende keer is dus auto iso uit.

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:21:
Ik denk dat wij vanaf het forum te veel variabelen hebben om hier iets zinnigs over te zeggen. We weten niet wat de flitser heeft gedaan bijvoorbeeld.
Maar 1/40, f/2.8, ISO4000 versus 1/100, f/5.6, ISO4000 doet mij wel vermoeden dat je ergens iets niet goed hebt ingesteld. ISO4000 lijkt nu de enige constante.
Dat kan ik mij voorstellen.
De flitser stond uiteraard uit met deze hoge ISO waarden.

Zeg het maar wat ik niet goed ingesteld heb. Ik heb de nikon d750 al een 7 jaar, doe er allerlei opdrachten mee. Ken de camera inmiddels ook heel goed maar misschien zie ik iets over het hoofd? Ik zou echt niet weten wat ik eigenlijk over het hoofd heb gezien heb dan wat ik in de ts vermeldde. Je moet uiteraard dan wel de nikon d750 kennen.

Ja logisch dat je dat denkt dat iso 4000 de constante factor is. Maar zie instellingen boven : maximale sluitertijd 1/100 sec bij maximale iso 4000. Basis iso is 100.

Tot nu toe vermoed ik dat de sensor wat brak is, maw dat hij niet meer genoeg licht kan opnemen. Anders weet ik het even niet.
Ik snap dat het een moeilijke vraag is hoor, ik ben ook gewoon aan het polsen om te checken dat ik niet iets over het hoofd zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
GoTman schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:23:
Als ik het me goed herinner probeert Nikon bij gebruik van auto iso te belichten voor de achtergrond en evt alleen de voorgrond in the flitsen.

Truc voor de volgende keer is dus auto iso uit.
Auto Iso is wel nodig lijkt mij, voor elke fotograaf daar? Je hebt geen tijd om dat even in seconden dat de mensen poseren met hun lintjes te regelen.
Ik gebruikte toen geen flitser he?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vertoont de camera nu nog hetzelfde gedrag, na een powercycle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Verwijderd schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:13:
Vertoont de camera nu nog hetzelfde gedrag, na een powercycle?
Wat versta je onder een powercycle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoTman
  • Laatst online: 23:43
Harribo schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 13:33:
[...]

Auto Iso is wel nodig lijkt mij, voor elke fotograaf daar? Je hebt geen tijd om dat even in seconden dat de mensen poseren met hun lintjes te regelen.
Ik gebruikte toen geen flitser he?
Excuus, verkeerd gelezen.

Aangezien je bij je test wel het verwachte resultaat had. Weet je zeker dat auto iso aan stond?
Ik denk dat je dit evt wel met exiftool kan controleren.

Yesterday is history. Tomorrow is a mystery. Today is a gift, that’s why we call it the present.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Harribo schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:06:
[...]

Wat versta je onder een powercycle?
Stroom er helemaal af door accu te verwijderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
GoTman schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:07:
[...]

Excuus, verkeerd gelezen.

Aangezien je bij je test wel het verwachte resultaat had. Weet je zeker dat auto iso aan stond?
Ik denk dat je dit evt wel met exiftool kan controleren.
Geeft niet.
Die stond aan weet ik. Maar dat moet natuurlijk ook, dat is iets wat echt moet werken.
Het probleem was gisteren de extreem automatische hoge ISO.

Nee er is iets loos dan met de sensor krijg ik het idee. Die lijkt dan te weinig licht te ontvangen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:53
In de categorie "zit de stekker er in": had je de belichtingscompensatie iets hoger staan (of de overige fotografen mogelijk iets lager)?

Kan een bewuste keuze zijn om sluitertijd te winnen waarbij ze achteraf de foto's wat lichter maken (geen ervaring met indoor fotografie overigens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:59
Ben bepaald geen pro maar fotografeer wel jaren met Nikon DSLR.

Dat de foto-sensor gelijkmatig te weinig licht vangt lijkt me sterk. Als daar iets aan stuk is krijg je toch meestal gewoon geen beeld, rare verticale lijnen van een vaste kleur, of dergelijke effecten (been there..). Dan eerder dat de lens niet de beloofde 2.8 haalt. Maar hoe ter wereld test je dat. Met een andere f/2.8 vergelijken?

Als de lichtsensor niet goed werkt en de camera daardoor een te hoge ISO kiest zouden al je foto's dus overbelicht moeten zijn, right? Dat is eenvoudig te checken en was je vast al lang opgevallen.

Kortom, vreemd verhaal inderdaad. Ik zou het zo niet weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
LA-384 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:46:
In de categorie "zit de stekker er in": had je de belichtingscompensatie iets hoger staan (of de overige fotografen mogelijk iets lager)?

Kan een bewuste keuze zijn om sluitertijd te winnen waarbij ze achteraf de foto's wat lichter maken (geen ervaring met indoor fotografie overigens).
Ik had de belichtingscompensatie gewoon op 0 ev staan.
Maar check uiteraard om de haverklap histogram, die zag er goed uit steeds, alleen te hoge ISO waarde dus.

De sluitertijd konden ze niet veel langer dan ik hebben, 1/100 seconden is echt wel ongeveer de grens met mensen fotograferen. Anders krijg je bewogen foto's.

[ Voor 12% gewijzigd door Harribo op 27-04-2024 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Wilke schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 20:53:
Ben bepaald geen pro maar fotografeer wel jaren met Nikon DSLR.

Dat de foto-sensor gelijkmatig te weinig licht vangt lijkt me sterk. Als daar iets aan stuk is krijg je toch meestal gewoon geen beeld, rare verticale lijnen van een vaste kleur, of dergelijke effecten (been there..). Dan eerder dat de lens niet de beloofde 2.8 haalt. Maar hoe ter wereld test je dat. Met een andere f/2.8 vergelijken?

Als de lichtsensor niet goed werkt en de camera daardoor een te hoge ISO kiest zouden al je foto's dus overbelicht moeten zijn, right? Dat is eenvoudig te checken en was je vast al lang opgevallen.

Kortom, vreemd verhaal inderdaad. Ik zou het zo niet weten.
Nou nee, een sensor waarvan de diodes minder licht kunnen vangen, zou een verklaring hiervoor zijn.
Maar misschien heb jij gelijk, zijn de symptomen van een brakke sensor rigoureuzer.

Ik heb, zoals gezegd, ook de camera getest in dezelfde ruimte met een 50mm f1. 8. Iets lagere iso dan 4000, door de f1.8, maar nog steeds veel te hoog.

Blijft het heel raar vinden allemaal. Ik denk dat ik maar naar een goede fotozaak stap.
Ik word gewoon er echt niet blij van dat andere fotografen allemaal geen flitser nodig hebben en ik wel.

Btw.. Ik legde mijn probleem ter plekke aan een andere fotograaf voor. Enige reactie die ik 3x achter elkaar kreeg: kan jij wel fotograferen? Ik fotografeer zelf al 25 jaar.
Toen ik duidelijk mijn situatie uit legde en hij niet meer begreep waar ik het over had, zei ik het tegen hem: kan jij eigenlijk wel fotograferen? Je weet niet eens waar ik het over heb.

Vreselijk wat een hork, ik vraag gewoon normaal wat. Zielige reacties. Dus dan doe ik ook zo terug.
Aan het eind kwam hij nog wel vriendelijk doen... Ach ja...

[ Voor 29% gewijzigd door Harribo op 27-04-2024 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Ik volg echt weinig van waarom je nou zo verbaasd bent over ISO 4000.

Je zegt zelf dat het een matig verlichte ruimte was, je de diafragma zelf instelde, sluitertijd op max 1/100e had staan, je flitser niet aanstond, en je ISO op automatisch had staan. Dat klinkt alsof je camera als enige optie had om de ISO zo hoog mogelijk te maken, in jouw geval dus 4000, omdat dat je max was. Sowieso vind ik 4000 niet heel hoog. Edit: foutje, sluitertijd had natuurlijk ook nog wel langzamer kunnen gaan. Maar waarom heb je je max ISO niet verlaagd dan?

Maar het belangrijkste mis ik nog: hoe zien de uiteindelijke foto's eruit? Zijn die echt zo dramatisch als dat je tussen de regels door hier lijkt te suggereren? ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Hahn op 27-04-2024 23:14 ]

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Hahn schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:10:
Ik volg echt weinig van waarom je nou zo verbaasd bent over ISO 4000.

Je zegt zelf dat het een matig verlichte ruimte was, je de diafragma zelf instelde, sluitertijd op max 1/100e had staan, je flitser niet aanstond, en je ISO op automatisch had staan. Dat klinkt alsof je camera als enige optie had om de ISO zo hoog mogelijk te maken, in jouw geval dus 4000, omdat dat je max was. Sowieso vind ik 4000 niet heel hoog. Edit: foutje, sluitertijd had natuurlijk ook nog wel langzamer kunnen gaan. Maar waarom heb je je max ISO niet verlaagd dan?

Maar het belangrijkste mis ik nog: hoe zien de uiteindelijke foto's eruit? Zijn die echt zo dramatisch als dat je tussen de regels door hier lijkt te suggereren? ;)
Ik ben verbaasd dat de andere fotografen die probleem niet hadden. NIEMAND.
Alsof ik de enige was die stond te fotograferen met een Panasonic compact camera met kleine sensor, bij wijze van.

De max iso van 4000 had ik in deze situatie nóóit moeten halen. Check mijn explorer afbeelding in de ts, ook zelfs 4000 iso was nog niet genoeg voor sommige foto's, camera gooide zelfs de sluitertijd nog langer om maar genoeg licht te krijgen.

Het probleem is niet mijn instelling van de max iso.
De max iso, ik zal het uitleggen(?) , is echt een instelling voor een maximum. Die max iso behoort normaal gesproken niet gehaald te worden in deze situatie.
De camera meet de benodigde belichting en kijkt, naast mijn sluitertijd en diafragma, hoeveel iso bij de basis ISO van 100 op moet zeg maar om een goed belichte foto te krijgen. Heeft hij nog niet genoeg aan de max iso dan, dan gooit hij de sluitertijd langer.
De ISO kon best 2000 nog zijn gisteren , dat had 1 andere fotograaf, maar zéker geen 4000 en helemaal niet met een langere sluitertijd van 1/100 sec.
Verlaag ik mijn max iso, dan worden de sluitertijden helemaal veel te lang in deze situatie. Snap je? Dan had ik allemaal bewogen foto's gehad.

Ik vond het, gezien mijn camera en lichtsterke lens en alle instellingen , het ronduit belachelijk.

De uiteindelijke foto's waren mij veel "te zacht". Door de hoge iso waarde van 4000.
Daardoor mis je duidelijke contrast, kleurcontrast en ook wat scherpte.
Ik heb ze wat kunnen redden in de camera raw van photoshop. Textuur, lokaal contrast etc.

Maar ik wil niet dat dit mij weer overkomt. Ik doe al lang professionele opdrachten, kan het niet gebruiken.
Gelukkig waren de mensen blij met de foto's, ze gaan toch vnl over social media, die vern#@ken eigenlijk de kwaliteit van je foto's sowieso.
En het is ook niet nodig, er moet gewoon iets niet goed zijn, hwrs mijn camera maar misschien zie ik iets over het hoofd (?)

[ Voor 16% gewijzigd door Harribo op 27-04-2024 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:40
Harribo schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 23:28:
[...]

Ik ben verbaasd dat de andere fotografen die probleem niet hadden. NIEMAND.
Alsof ik de enige was die stond te fotograferen met een Panasonic compact camera met kleine sensor, bij wijze van.

De max iso van 4000 had ik in deze situatie nóóit moeten halen. Check mijn explorer afbeelding in de ts, ook zelfs 4000 iso was nog niet genoeg voor sommige foto's, camera gooide zelfs de sluitertijd nog langer om maar genoeg licht te krijgen.

Het probleem is niet mijn instelling van de max iso.
De max iso, ik zal het uitleggen(?) , is echt een instelling voor een maximum. Die max iso behoort normaal gesproken niet gehaald te worden in deze situatie.
De camera meet de benodigde belichting en kijkt, naast mijn sluitertijd en diafragma, hoeveel iso bij de basis ISO van 100 op moet zeg maar om een goed belichte foto te krijgen. Heeft hij nog niet genoeg aan de max iso dan, dan gooit hij de sluitertijd langer.
De ISO kon best 2000 nog zijn gisteren , dat had 1 andere fotograaf, maar zéker geen 4000 en helemaal niet met een langere sluitertijd van 1/100 sec.
Verlaag ik mijn max iso, dan worden de sluitertijden helemaal veel te lang in deze situatie. Snap je? Dan had ik allemaal bewogen foto's gehad.

Ik vond het, gezien mijn camera en lichtsterke lens en alle instellingen , het ronduit belachelijk.

De uiteindelijke foto's waren mij veel "te zacht". Door de hoge iso waarde van 4000.
Daardoor mis je duidelijke contrast, kleurcontrast en ook wat scherpte.
Ik heb ze wat kunnen redden in de camera raw van photoshop. Textuur, lokaal contrast etc.

Maar ik wil niet dat dit mij weer overkomt. Ik doe al lang professionele opdrachten, kan het niet gebruiken.
Gelukkig waren de mensen blij met de foto's, ze gaan toch vnl over social media, die vern#@ken eigenlijk de kwaliteit van je foto's sowieso.
En het is ook niet nodig, er moet gewoon iets niet goed zijn, hwrs mijn camera maar misschien zie ik iets over het hoofd (?)
Je had niet hoeven uitleggen wat max ISO is, dat snap ik ook wel :z

Mijn ervaring leert dat auto ISO, afhankelijk van de settings, soms zo hoog mogelijk gaat, om ervoor te zorgen dat je je snelste sluitertijd kunt halen. Dat lijkt hier ook te gebeuren.

Je hebt overigens niet benoemd of je een ND- of polarisatie-filter op je lens had zitten, dus voor de zekerheid: zou er nog iets anders (zoals een filter) ervoor hebben kunnen zorgen dat je minder licht binnenkreeg dan verwacht? ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Met alleen de cijfers is het natuurlijk lastig vergelijken op een forum. Weet je zeker dat de foto's van de andere fotografen, die onder exact gelijke omstandigheden ook hetzelfde beeld opleverde met dezelfde sluitertijd, diafragma, maar lagere iso? Schoten ze niet constant op f/2.8 bijvoorbeeld (waar jij f/5.6 koos).

Als er werkelijk iets met de sensor zou zijn, zou ik verwachten dat dat blijvend is, ergo dat je er thuis ook last van gehad zou hebben toen je het nog eens testte.
Hahn schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:04:
Je hebt overigens niet benoemd of je een ND- of polarisatie-filter op je lens had zitten, dus voor de zekerheid: zou er nog iets anders (zoals een filter) ervoor hebben kunnen zorgen dat je minder licht binnenkreeg dan verwacht? ;)
Hij heeft het met twee lenzen geprobeerd, lijkt me zeer toevallig dat beiden zo'n filter hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Laatst online: 21:15
Ik snap het probleem niet helemaal. Je hebt wat zaken ingesteld op je camera, je hebt te maken met een vrij uitdagende situatie qua licht, maar je klacht is dat je camera niet doet wat jij wilt qua ISO. Waarom kies je dan niet voor een manual setting waarbij je zelf de ISO lager zet? Ik ken de lens niet maar je hebt deze ook vrij veel aan de lange kant van zijn bereik gebruikt, waar lenzen soms wat minder lichtsterk zijn. Je hebt Av gebruikt waardoor de camera alleen met ISO en sluitertijd kan regelen, maar beide heb je ook beperkt. Heb je trouwens een maximum ingesteld voor je sluitertijd of een minimum? Gezien je data lijkt het op een maximum maar ik heb niet dezelfde Nikon. Je hebt het over het beperken van bewegingsonscherpte waarbij ik dan denk dat je beter een minimum kan kiezen d.w.z. de sluitertijd mag niet langer worden dan…

Een sensor die minder gevoelig is heb ik nooit van gehoord. Kleine meetafwijkingen tussen camera’s wel. Mijn gok: ondanks dat het leek alsof anderen dezelfde lens hadden, hadden zij toch net iets lichtsterker glas, of accepteerden zij de zachtheid in hun foto’s. Verder is hier weinig over te zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Hahn schreef op zondag 28 april 2024 @ 00:04:
[...]

Je had niet hoeven uitleggen wat max ISO is, dat snap ik ook wel :z
[...]
Mijn ervaring leert dat auto ISO, afhankelijk van de settings, soms zo hoog mogelijk gaat, om ervoor te zorgen dat je je snelste sluitertijd kunt halen. Dat lijkt hier ook te gebeuren.
[...]
Dat dacht ik op een moment ook, ik hoopte het zelfs... maar nee...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
LA-384 schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:04:
Met alleen de cijfers is het natuurlijk lastig vergelijken op een forum. Weet je zeker dat de foto's van de andere fotografen, die onder exact gelijke omstandigheden ook hetzelfde beeld opleverde met dezelfde sluitertijd, diafragma, maar lagere iso? Schoten ze niet constant op f/2.8 bijvoorbeeld (waar jij f/5.6 koos).
Zie mijn afbeelding in de ts. Ook vnl f2.8 gebruikt
Als er werkelijk iets met de sensor zou zijn, zou ik verwachten dat dat blijvend is, ergo dat je er thuis ook last van gehad zou hebben toen je het nog eens testte.
Ja klopt maar de situatie thuis en ook bij de receptie daarna toen, was anders. Dus toen ging het wel goed. Het ging echt om die situatie in het stadhuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Archer_VC10 schreef op zondag 28 april 2024 @ 08:31:
Ik snap het probleem niet helemaal. Je hebt wat zaken ingesteld op je camera, je hebt te maken met een vrij uitdagende situatie qua licht, maar je klacht is dat je camera niet doet wat jij wilt qua ISO. Waarom kies je dan niet voor een manual setting waarbij je zelf de ISO lager zet?
Manueel is niet wat je wilt in zo'n snelle situatie. En dan nog, ik kan bijvoorbeeld zelf de iso vastzetten op bijvoorbeeld 2000. Dan gaat hij weer de sluitertijd langer maken.

Ik schets nogmaals het probleem;
Max iso heb je gewoon ook nodig, dat moet werken en dat doet het bij mij, probleem is dat de max iso de iso veel te hoog wordt gezet omdat de camera vindt dat hij te weinig licht heeft terwijl ik de juiste apparatuur en instellingen heb (naar mijn mening).

Van de 6 fotografen daar, werkte er NIEMAND met een flitser, iedereen had een iso van 2000 of lager.

Kortom, waarom krijgt mijn camera minder licht dan de rest?
Ik heb volgens mij echt alles gecontroleerd nu.
Ik ken de lens niet maar je hebt deze ook vrij veel aan de lange kant van zijn bereik gebruikt, waar lenzen soms wat minder lichtsterk zijn. Je hebt Av gebruikt waardoor de camera alleen met ISO en sluitertijd kan regelen, maar beide heb je ook beperkt. Heb je trouwens een maximum ingesteld voor je sluitertijd of een minimum? Gezien je data lijkt het op een maximum maar ik heb niet dezelfde Nikon. Je hebt het over het beperken van bewegingsonscherpte waarbij ik dan denk dat je beter een minimum kan kiezen d.w.z. de sluitertijd mag niet langer worden dan…
Lichtafval dus... Maar dat zou niet moeten.
Trouwens, met een andere lens 50 mm f1.8 had ik ook het probleem.
Had trouwens minimum sluitertijd ingesteld.
Maar als er te weinig licht is, wordt alsnog de sluitertijd langer gemaakt.
Een sensor die minder gevoelig is heb ik nooit van gehoord. Kleine meetafwijkingen tussen camera’s wel. Mijn gok: ondanks dat het leek alsof anderen dezelfde lens hadden, hadden zij toch net iets lichtsterker glas, of accepteerden zij de zachtheid in hun foto’s. Verder is hier weinig over te zeggen.
Nee ok maar op dit punt wat jij nu aangeeft, zit ik dus nu ook.
Elke fotograaf had of een 24-70 f2.8 of een 70-200 f2.8.
Ook dat was niet het probleem. Ik had de 24-70 f2.8. En nog om de boel extra te redden een 50 mm f1.8.

Er klopt gewoon iets niet maar wat het is... Geen idee... Ik heb volgens mij echt alles dat ter plekke gecheckt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39
Firmware al eens geflasht? Daar worden wel wat belichtings- en iso zaken genoemd in de release notes in ieder geval:

https://downloadcenter.ni...m/nl/download/fw/318.html

Ik zou hem eens helemaal resetten naar fd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Video trouwens van de situatie in het stadhuis
Je ziet een flits bij seconde 42. Dat ben ik dus, ik moest wat. Iedereen meteen wakker 😜
NIEMAND gebruikte een flits

[ Voor 6% gewijzigd door Harribo op 28-04-2024 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
pennywiser schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:24:
Firmware al eens geflasht? Daar worden wel wat belichtings- en iso zaken genoemd in de release notes in ieder geval:

https://downloadcenter.ni...m/nl/download/fw/318.html

Ik zou hem eens helemaal resetten naar fd.
Dank dat ga ik zeker doen. Kan dan niet checken op het probleem daarna verholpen is of ik moet inbreken in het stadhuis.
Net gecheckt, ik heb v1.12,nieuwste is v1.15.

Resetten naar fd? Fabriek..?

Edit : ik zie niet trouwens in de log tekst dat mijn probleem hierin wordt opgelost.

[ Voor 7% gewijzigd door Harribo op 28-04-2024 10:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Harribo schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:35:
[...]

Dank dat ga ik zeker doen. Kan dan niet checken op het probleem daarna verholpen is of ik moet inbreken in het stadhuis.
Net gecheckt, ik heb v1.12,nieuwste is v1.16.

Resetten naar fd? Fabriek..?
Yes factory defaults. Ik zeg dat omdat ik vermoed dat je hem overgenomen hebt van iemand. Zo klinkt het. Niks mis mee, maar anders had je hem al een jaar of 8. Ik kan het helemaal mis hebben hoor, maar in dat geval weet je dus ook totaal niet welke instellingen er gedaan zijn door de vorige. Flashen en meteen FD resetten dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
pennywiser schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:38:
[...]

Yes factory defaults. Ik zeg dat omdat ik vermoed dat je hem overgenomen hebt van iemand. Zo klinkt het. Niks mis mee, maar anders had je hem al een jaar of 8. Ik kan het helemaal mis hebben hoor, maar in dat geval weet je dus ook totaal niet welke instellingen er gedaan zijn door de vorige. Flashen en meteen FD resetten dus.
Klopt

Heb niet het gevoel dat het hiermee opgelost wordt eerlijk gezegd maar het is zeker noodzakelijk dit te doen. Dank.

Ik fotografeer al jaren heel lang met deze camera, ik heb alles zo ingesteld dat het goed werkt voor mij. Kan de D750 aardig dromen. Wil natuurlijk niet zeggen dat ik wat over het hoofd kan zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pennywiser
Harribo schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:41:
[...]

Klopt

Heb niet het gevoel dat het hiermee opgelost wordt eerlijk gezegd maar het is zeker noodzakelijk dit te doen. Dank.

Ik fotografeer al jaren heel lang met deze camera, ik heb alles zo ingesteld dat het goed werkt voor mij. Kan de D750 aardig dromen. Wil natuurlijk niet zeggen dat ik wat over het hoofd kan zien
Np. Gemeentehuis is een openbaar gebouw. Ik zou vragen of je niet nog eens die ruimte in mag onder begeleiding voor het doen van wat camera settings en tests.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
Harribo schreef op zondag 28 april 2024 @ 10:07:

Zie mijn afbeelding in de ts. Ook vnl f2.8 gebruikt
Die heb ik gezien, maar dat geeft natuurlijk geen duidelijkheid over de foto's van de andere fotografen. Dat ze zonder flits werkte en zeiden iso 2000 te hanteren, zegt niets over de andere instellingen die ze gebruikte en of hun foto's wel gelijk aan die van jou waren qua belichting.

Jouw afbeelding toont vooral foto's die je met een diafragma van 1 of veelal 2 stops kleiner dan vol open hebt gemaakt. Weet je zeker dat de andere fotografen niet uitsluitend vol open of bijna vol open hebben gefotografeerd?

Weet je ook zeker dat de andere fotografen niet bewust onderbelichte foto's maakte om een te langzame sluitertijd/hogere iso te voorkomen? Volgens mij is dat een keuze die niet ongewoon is.

Flitsen lijkt mij als leek op dit gebied ook onwenselijk voor het publiek en mogelijk de andere fotografen, dus het kan een bewuste keuze geweest zijn van de andere fotografen om geen flitser te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 22:03
Je hebt niet ergens in de beeldinstellingen voor “eigen” gekozen (in het lijstje kleurinstellingen?) daar zou je per ongeluk nog iets met belichtingsinstellingen anders hebben staan.

En ben je zeker dat je gelijke standplaats had als de andere fotografen? Zelfde tint achtergrond, zelfde verlichting?

[ Voor 24% gewijzigd door nachtnet op 28-04-2024 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Harribo Kun je laten weten of de camera nog steeds hetzelfde gedrag vertoont?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
LA-384 schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:50:
[...]

Die heb ik gezien, maar dat geeft natuurlijk geen duidelijkheid over de foto's van de andere fotografen. Dat ze zonder flits werkte en zeiden iso 2000 te hanteren, zegt niets over de andere instellingen die ze gebruikte en of hun foto's wel gelijk aan die van jou waren qua belichting.

Jouw afbeelding toont vooral foto's die je met een diafragma van 1 of veelal 2 stops kleiner dan vol open hebt gemaakt. Weet je zeker dat de andere fotografen niet uitsluitend vol open of bijna vol open hebben gefotografeerd?
Ik heb bij de andere fotografen op hun display meegekeken. Dus ik weet wat hun Iso is en ze fotografeerden op f2 8. Ik kreeg zo'n lage ISO als hun ook niet voor elkaar, zij het vol open en dezelfde sluitertijden.
Later merkte ik op dat zelfs 1 of 2 stops extra dichtknijpen weinig uitmaakte voor de hoge iso.
Wrs waren die situaties toch dan iets lichter vermoed ik dan anders zou het wel heel raar worden.
Hoe je het ook wendt of keert, mijn iso kreeg ik nergens zo laag.
Wat ik ook probeerde en instelde.
Weet je ook zeker dat de andere fotografen niet bewust onderbelichte foto's maakte om een te langzame sluitertijd/hogere iso te voorkomen? Volgens mij is dat een keuze die niet ongewoon is.
Dat heb ik ook nog geprobeerd, bleef iso 4000 houden in ver weg de meeste gevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
nachtnet schreef op zondag 28 april 2024 @ 13:28:
Je hebt niet ergens in de beeldinstellingen voor “eigen” gekozen (in het lijstje kleurinstellingen?) daar zou je per ongeluk nog iets met belichtingsinstellingen anders hebben staan.

En ben je zeker dat je gelijke standplaats had als de andere fotografen? Zelfde tint achtergrond, zelfde verlichting?
Ook gecheckt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Verwijderd schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:47:
@Harribo Kun je laten weten of de camera nog steeds hetzelfde gedrag vertoont?
Ik heb even wat minder tijd nu, zal binnenkort updaten en dan weer ter plaatse uitproberen.

Mocht het weer mis gaan dan ga ik naar een goede fotozaak hier in de stad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 19:28
Ik heb een D800E en heb hetzelfde probleem hoor. Exact dezelfde lens btw, maar daar ligt het niet aan. Is gewoon een uitdagende situatie. Ik denk dat de andere fotografen ook intern liepen te godveren of onbewust onderbelichtten of te lang belichtten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Harribo Je hoeft toch niet op dezelfde locatie te zijn om dat te testen, zou thuis ook wel moeten lukken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PeeVv
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 21:18
Je hebt in je lijstje met foto's een hele rits aan foto's op f5.6 en ISO4000 gemaakt. Als je die foto's op f2.8 had geschoten zou je op ISO1000 hebben gezeten. Dus hoezo zou je geen lagere ISO kunnen krijgen? Dit klinkt niet als een hardware fout maar meer als een gebruikersfout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
PeeVv schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 18:01:
Je hebt in je lijstje met foto's een hele rits aan foto's op f5.6 en ISO4000 gemaakt. Als je die foto's op f2.8 had geschoten zou je op ISO1000 hebben gezeten. Dus hoezo zou je geen lagere ISO kunnen krijgen? Dit klinkt niet als een hardware fout maar meer als een gebruikersfout.
Ook een hele rits foto's met iso 4000,f2.8 en de sluitertijd langer dan 1/100 sec.
Dat hadden de anderen niet. Absurd
Ik hoefde in die ruimte niet zoveel te schieten

[ Voor 4% gewijzigd door Harribo op 30-04-2024 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Verwijderd schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:07:
@Harribo Je hoeft toch niet op dezelfde locatie te zijnom dat te testen, zou thuis ook wel moeten lukken.
Ik heb het alleen daar gehad, gelukkig nergens anders nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kunnen we vaststellen dat er met de camera niks aan de hand is toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
Verwijderd schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 19:05:
Dan kunnen we vaststellen dat er met de camera niks aan de hand is toch?
Nee, lees anders even

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Nou nee, bedankt. Met die toon ben ik wel klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Verwijderd schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 20:29:
Nou nee, bedankt. Met die toon ben ik wel klaar.
Ik herhaal mijzelf steeds hier. Sorry. Niets persoonlijk.
Er is wel een probleem nl dat de andere fotografen op dat moment in die situatie niet zulke hoge iso kregen met dezelfde instellingen.
Ik wil voorkomen dat in de toekomst in deze situatie terecht kom. Het hoorde ook niet te gebeuren dat is het vervelende want ik kan mijn vinger er nu niet op leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
  • Laatst online: 21:15
Je blijft aangeven 'in dezelfde situatie', maar alleen het feit dat jullie in dezelfde ruimte stonden betekent toch niet automatisch ook dezelfde foto met dezelfde compositie en dezelfde belichting? Als je alleen daar dit probleem had dan was het misschien toch iets in de hoek waarin je stond, de keuzes qua richting, onderwerp of kadering, of iets heel anders wat we nu over het hoofd zien maar wat wel in die situatie opdook, en is er dus met je camera niets mis.

Test dit in een setting waarin je de verlichting en belichting goed kan managen. Vergelijk dit met een andere body en een goede lichtmeter en baseer daar je conclusie op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Archer_VC10 schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 23:09:
Je blijft aangeven 'in dezelfde situatie', maar alleen het feit dat jullie in dezelfde ruimte stonden betekent toch niet automatisch ook dezelfde foto met dezelfde compositie en dezelfde belichting? Als je alleen daar dit probleem had dan was het misschien toch iets in de hoek waarin je stond, de keuzes qua richting, onderwerp of kadering, of iets heel anders wat we nu over het hoofd zien maar wat wel in die situatie opdook, en is er dus met je camera niets mis.

Test dit in een setting waarin je de verlichting en belichting goed kan managen. Vergelijk dit met een andere body en een goede lichtmeter en baseer daar je conclusie op.
Uiteraard kunnen de foto's iets verschillen maar de max iso van 4000 had echt niemand, laat staan met langere sluitertijd die je niet wilt hebben als je mensen fotografeert.
Maximale iso was 2000 bij de anderen.

Ik had het al geprobeerd te testen thuis. Eerst een D7100 (apsc) daarna met de D750 maar daar was weinig uit af te leiden. Zelfde sluitertijd, iso (1000) etc, zelfde beeld, vanaf statief, zelfde tamron lens, zelfde lichtmeting etc
Enige wat mij opviel was het best wel grote verschil in beeldkwaliteit (kleuren /contrast) tussen de twee camera's maar daar zocht ik niet naar.

Het leek en lijkt verder overal goed te gaan.
Die specifieke situatie in het stadhuis had 1 eigenschap : geen sprankje daglicht van buiten, was een dichte hoge zaal met alleen kunstlicht.
Misschien is dat gewoon het zwakke punt van deze camera, overdag in binnenruimtes waar zich 1 raam of meerdere bevindt, lijkt de combinatie camera /lens geen problemen te ondervinden. In zo'n setting als die zaal in het stadhuis blijkbaar wel?

Btw ik heb topaz voor de gein geprobeerd om mijn foto's wat te upgraden, hij maakt er zo op het oog er echt nog iets beters van. Alleen de gezichten worden iets te licht naar mijn mening. Grappig

Inmiddels mijn camera geupdate naar de laatste firmware

[ Voor 4% gewijzigd door Harribo op 01-05-2024 10:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Harribo schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 10:50:
[...]

Uiteraard kunnen de foto's iets verschillen maar de max iso van 4000 had echt niemand, laat staan met langere sluitertijd die je niet wilt hebben als je mensen fotografeert.
Maximale iso was 2000 bij de anderen.
Nog één keer dan. Als de rest op max f/4.0 heeft geschoten, dan heb je het hele verschil al verklaard in die situatie. Je geeft continu te weinig gegevens voor een goede vergelijking en verbindt daar wel conclusies aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Verwijderd schreef op donderdag 2 mei 2024 @ 13:53:
[...]

Nog één keer dan. Als de rest op max f/4.0 heeft geschoten, dan heb je het hele verschil al verklaard in die situatie. Je geeft continu te weinig gegevens voor een goede vergelijking en verbindt daar wel conclusies aan.
De rest schoot op f2.8. Kregen maximaal een iso van 2000 met sluitertijden van minimaal 1/80sec
Mijn camera en lens kon dat een aantal keren niet.
Zij hadden dat probleem überhaupt niet, onafhankelijk van wat ze fotografeerden.

Welke gegevens mis je nog dan?

[ Voor 7% gewijzigd door Harribo op 02-05-2024 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Zolang we niet weten dat de rest exact dezelfde foto's heeft gemaakt als jij, kunnen we niet vaststellen dat er met er met jouw camera iets mis is. Daar kun je dus niet mee vergelijken nu.
We missen stabiel vergelijkingsmateriaal, dus we zitten op afstand te speculeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2024 16:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Verwijderd schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 16:43:
Zolang we niet weten dat de rest exact dezelfde foto's heeft gemaakt als jij, kunnen we niet vaststellen dat er met er met jouw camera iets mis is. Daar kun je dus niet mee vergelijken nu.
We missen stabiel vergelijkingsmateriaal, dus we zitten op afstand te speculeren.
Ik snap wat je bedoelt maar er werden veel soort dezelfde foto's gemaakt. Er zal niet veel verschillen in het beeld hebben gezeten. Er was geen daglicht, de mensen hadden bijna allemaal een donker pak aan en de achtergronden waren overal gelijk.

Toch was ik de enige met iso 4000, en dan nog met te lange sluitertijden. De rest had max iso van 2000.
Dat zet dan wel te denken.

Maar dank voor de hulp, ik ga het nog eens proberen te testen in dezelfde omgeving als het mogelijk is. Stadhuis mag je niet zomaar in vrees ik, gemeentehuis bijvoorbeeld wel.
Anders moet ik er maar mee leven. Gelukkig deed mijn camera het verder zoals hij het behoort te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Harribo schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 21:11:
[...]

Ik herhaal mijzelf steeds hier. Sorry. Niets persoonlijk.
Er is wel een probleem nl dat de andere fotografen op dat moment in die situatie niet zulke hoge iso kregen met dezelfde instellingen.
Ik wil voorkomen dat in de toekomst in deze situatie terecht kom. Het hoorde ook niet te gebeuren dat is het vervelende want ik kan mijn vinger er nu niet op leggen
Maar dat is ook omdat je eigenlijk de conclusie wil volgens mij dat je camera kapot is. Als jij je diafragma had vast gezet op f2.8, dan had je een hele reeks foto's met ISO1000-2000 gehad, gebaseerd op de screenshot uit je TS.

Verbaasd mij eigenlijk vooral een beetje dat je camera dat niet heeft gedaan (uitgaande van automatisch diafragma). Of misschien accepteerde ze toch iets meer bewegingsonscherpte en iets langere sluitertijd. Of toch wat donkerdere foto's. Maar primair verbaasd het mij dat je diafragma niet maximaal open stond. En had die dat wel gedaan met verder identieke instellingen, dan was het merendeel van je foto's op ISO 1000 geweest.

[ Voor 3% gewijzigd door Sissors op 03-05-2024 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Nogmaals, niemand haalde op 1 foto de 4000 iso, ook volledig open.
Het gaat mij specifiek om die reeks foto's. Waarvan dan ook nog de sluitertijd te lang is.

Blijkbaar leg ik het steeds niet goed uit.
Ik sluit dit topic maar.
Bedankt iedereen voor het meedenken

[ Voor 13% gewijzigd door Harribo op 03-05-2024 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Blijkbaar leggen wij het niet goed uit. Als je alle foto's op maximaal diafragma had gemaakt met limiet op sluitertijd waren een hele hoop gewoon lagere ISO geweest. Dan kan je de sluitertijd nog te lang vinden, maar nogmaals, je weet toch niet welke sluitertijd de andere hadden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Sissors schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:00:
Blijkbaar leggen wij het niet goed uit. Als je alle foto's op maximaal diafragma had gemaakt met limiet op sluitertijd waren een hele hoop gewoon lagere ISO geweest. Dan kan je de sluitertijd nog te lang vinden, maar nogmaals, je weet toch niet welke sluitertijd de andere hadden?
Minimaal 1/80 sec anders krijg je mensen bewogen. Eigenlijk minimaal 1/100 sec.
NIEMAND haalde de iso 4000 en dan ook nog mét langere sluitertijden.

Ik weet niet meer hoe ik het nog beter uit kan leggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Harribo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:05:
[...]

Je hebt een hele reeks foto's, het merendeel, die prima met lagere ISO hadden gekund. Niet allemaal nee. Maar dat laat dus zien dat de licht omstandigheden niet geheel constant zijn. Wat meer overzicht in je foto en je hebt al meer licht. Of dus gewoon net wat andere achtergrond waardoor die de ISO net wat lager kiest. Er zit bij jouw foto's een factor 8 tussen de hoeveelheid licht op je sensor! Bij (bijna) dezelfde beeldhoek.

Als de rest nu met ISO400 aan het schieten was, oké. Maar ben je het ermee eens dat de meeste van de foto's uit het lijstje in je TS gewoon met lagere ISO hadden gekund, en het alleen de instellingen zijn die jij / je camera hebben gekozen het 'probleem' zijn? Niet allemaal nee. Maar wel de meeste.

[ Voor 5% gewijzigd door Sissors op 03-05-2024 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 00:05

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Harribo schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:05:
[...]

Heb je van hen ook een lijstje gehad of is dit iets wat je zelf aanneemt? Want bij matig licht loont het soms om toch een langere sluitertijd te pakken en dan maar veel schieten in de hoop dat er toch wat scherp is.
Weet je zeker dat ze dezelfde instellingen hadden steeds?

Het klinkt wellicht wat dwangmatig maar als iemand gewoon mondeling zegt dat iets 'wel prima lukt' met bepaalde instellingen dan neem ik dat al snel met een pallet zout. Ik zou van de andere fotografen ook wel exit informatie willen zien voordat ik conclusies zou trekken. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joep
  • Laatst online: 19:28
Anders eens hier naartoe gaan en vergelijkend warenonderzoek doen? :) [Meet] Kaapse Bossen op 2 juni

[ Voor 9% gewijzigd door Joep op 03-05-2024 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
Sissors schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:22:
[...]

Je hebt een hele reeks foto's, het merendeel, die prima met lagere ISO hadden gekund. Niet allemaal nee. Maar dat laat dus zien dat de licht omstandigheden niet geheel constant zijn. Wat meer overzicht in je foto en je hebt al meer licht. Of dus gewoon net wat andere achtergrond waardoor die de ISO net wat lager kiest. Er zit bij jouw foto's een factor 8 tussen de hoeveelheid licht op je sensor! Bij (bijna) dezelfde beeldhoek.
Goede tip.
Als de rest nu met ISO400 aan het schieten was, oké. Maar ben je het ermee eens dat de meeste van de foto's uit het lijstje in je TS gewoon met lagere ISO hadden gekund, en het alleen de instellingen zijn die jij / je camera hebben gekozen het 'probleem' zijn? Niet allemaal nee. Maar wel de meeste.
Nou ja klopt. Toch had ik wel degelijk een reden om sommigen met een hoger diafragma getal te doen, meerdere mensen moesten er scherp op, tegelijkertijd in 1 foto.
Maar die reeks gaat het dus niet over.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harribo
Gonadan schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 22:27:
[...]

Heb je van hen ook een lijstje gehad of is dit iets wat je zelf aanneemt? Want bij matig licht loont het soms om toch een langere sluitertijd te pakken en dan maar veel schieten in de hoop dat er toch wat scherp is.
Weet je zeker dat ze dezelfde instellingen hadden steeds?

Het klinkt wellicht wat dwangmatig maar als iemand gewoon mondeling zegt dat iets 'wel prima lukt' met bepaalde instellingen dan neem ik dat al snel met een pallet zout. Ik zou van de andere fotografen ook wel exit informatie willen zien voordat ik conclusies zou trekken. :)
Nou ik zat nu nog te denken... dat ik natuurlijk hun foto’s in het begin heb gezien. Op hun camera scherm met hun exif informatie.
Misschien liepen ze later tegen hetzelfde probleem aan, ik heb ze verder niet meer gesproken.
Ik heb inderdaad geen lijstje van hun gezien.

Even later gingen mijn foto's natuurlijk ook een stukje beter. Gelukkig.

Ik moet er maar vrede mee hebben. Mijn camera zal dan wel goed zijn. Enige wat ik nog kan doen is lief aan de portier vragen of ik in precies dezelfde ruimte mag test schieten.

4000 iso is erg veel toch zijn de foto's, na nabewerking en soms het toepassen van topaz, wel redelijk nog qua kwaliteit. Wat dat betreft is de D750 een goede camera.

Handig trouwens, om in een officiële stadsruimte waar plechtigheden worden gedaan, zo weinig licht te hebben. Leuk voor de fotografen.

Iedereen nogmaals bedankt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FeareX
  • Niet online
Mooi topic dit :p sensoren worden (gelukkig) niet minder gevoelig met de tijd. Het is duidelijk iets in de instellingen.

Maar door te typen in hoofdletters dat NIEMAND anders ISO 4000 nodig had zegt natuurlijk helemaal niks. Als je al jaren professioneel foto’s schiet neem ik ook wel aan dat je weet aan welke knoppen je moet draaien om dit te corrigeren. Er staan geen voorbeelden in dit topic, dus wat moeten we dan precies beoordelen om met je mee te kunnen kijken.

Canon EOS R | Olympus OM-1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harribo
FeareX schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 08:18:
Mooi topic dit :p sensoren worden (gelukkig) niet minder gevoelig met de tijd. Het is duidelijk iets in de instellingen.

Maar door te typen in hoofdletters dat NIEMAND anders ISO 4000 nodig had zegt natuurlijk helemaal niks. Als je al jaren professioneel foto’s schiet neem ik ook wel aan dat je weet aan welke knoppen je moet draaien om dit te corrigeren. Er staan geen voorbeelden in dit topic, dus wat moeten we dan precies beoordelen om met je mee te kunnen kijken.
Klopt maar misschien dat ik toch wat over het hoofd zag.
Foto's zeggen nl ook weinig.

Gelukkig kan de D750 prima overweg met hoge iso's. Ik zet hem gewoon op iso 6400 als het moet kom ik nu achter .
Nabewerken in photoshop en of topaz.

[ Voor 10% gewijzigd door Harribo op 09-05-2024 09:52 ]

Pagina: 1