Game PC start enkel op met 1 RAM stick

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brixx
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 18-04 01:24
Beste Tweakers,

Ik zit al een week met mijn handen in het haar omdat mijn gaming pc niet naar behoren werkt. Ik heb mijn zelfgebouwde pc sinds 26 februari 2024 en tot op heden had ik geen enkel probleem ervaren. Echter, nadat ik besloot de AMD Master utility te downloaden, begonnen de problemen:

Na wat geklungel met de AMD Master utility kreeg ik plotseling een blauw scherm. Na dit incident weigerde mijn computer normaal op te starten. Na een Clear CMOS-procedure startte het systeem weer op, maar bij het afsluiten weigerde de pc opnieuw op te starten en brandden de CPU- en DRAM-leds op. Pas nadat ik de RAM-stick verwijderde en opnieuw installeerde, gevolgd door een Clear CMOS, startte de pc weer op.

Deze week heb ik besloten om Windows opnieuw te installeren, maar nu weigert mijn pc op te starten met twee RAM-sticks in het moederbord (alleen met één). Het vreemde is dat als ik de pc uitschakel en vervolgens een tweede RAM-stick installeer, hij wel wil opstarten met twee RAM-sticks.

Ik heb al verschillende tests uitgevoerd en deze tonen aan dat de RAM-sticks niet defect zijn. Ook heb ik inmiddels de koelpasta van de CPU vervangen.

Hebben jullie, als ervaren Tweakers, nog advies voor mij?

MVG

Specs pc:

Asrock 650M DDR5 moederbord
AMD Ryzen 9 7900X Processor
Corsair DDR5 Vengeance 2x16GB 5200 White geheugenmodule
Corsair CX750 PSU / PC voeding
MSI GeForce RTX 4070 SUPER 12G VENTUS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 10:21
Welk modelnummer heeft het RAM?

BIOS van het moederbord up to date?

Voeding is wel heel erg low end als het uitvoering: Corsair CX750 (2023) is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brixx
Uszka schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:14:
Welk modelnummer heeft het RAM?

BIOS van het moederbord up to date?

Voeding is wel heel erg low end als het uitvoering: Corsair CX750 (2023) is.
Modelnummer RAM: CMK32GX5M2B5200C40W
BIOS nog niet up to date
Ik denk niet dat het aan de voeding zal liggen heeft 2 maand perfect gewerkt + heb een calculatie gedaan en 750 w is perfect haalbaar.

[ Voor 5% gewijzigd door Brixx op 27-04-2024 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX5M2B5200C40W als RAM dus. Dat is geoptimaliseerd voor Intel. Geen garantie dat het met AMD werkt mits het op de QVL van het moederbord staat.

BIOS van het moederbord dient up to date te blijven!

Dat het huidige probleem aan de voeding ligt zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat het een heel erg low end model is dat niet in zo'n systeem thuis hoort. Daar had minimaal een ATX3.0 Gold voeding in gemoeten en dan was je meteen van het riskante verloopje tussen voeding en videokaart af geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brixx
Hmm oke, al bedankt voor je bijdrage Uszka!
Ik update de bios zeker en vast zodat we dit ook kunnen uitsluiten.

Momenteel heb ik de pc 3x zonder problemen kunnen opstarten (heb de RGB lichten in de bios eens uitgezet).

Ik hou je verder op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jimh307
  • Registratie: Februari 2014
  • Niet online
Uszka schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 14:54:
uitvoering: Corsair Vengeance LPX CMK32GX5M2B5200C40W als RAM dus. Dat is geoptimaliseerd voor Intel. Geen garantie dat het met AMD werkt mits het op de QVL van het moederbord staat.

BIOS van het moederbord dient up to date te blijven!

Dat het huidige probleem aan de voeding ligt zeg ik ook niet. Ik zeg alleen dat het een heel erg low end model is dat niet in zo'n systeem thuis hoort. Daar had minimaal een ATX3.0 Gold voeding in gemoeten en dan was je meteen van het riskante verloopje tussen voeding en videokaart af geweest.
Wat is het risico als je het BIOS laat voor wat het is?

Als ik kijk naar mijn systeem is deze voor de volle 100% stabiel nadat ik 'n half jaar geleden het BIOS heb bijgewerkt. Waarom zou je het weer gaan bijwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brixx
jimh307 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:37:
[...]

Als ik kijk naar mijn systeem is deze voor de volle 100% stabiel nadat ik 'n half jaar geleden het BIOS heb bijgewerkt. Waarom zou je het weer gaan bijwerken?
Klopt nu krijg na de BIOS update de computer helemaal niet meer aan de praat.
Blijft gewoon black screen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:44
Gezien alles 2 maanden goed heeft gedraaid zal er een onderdeel defect zijn geraakt. Idealiter testen met andere (goed werkende) onderdelen. Deze onderdelen 1 voor 1 in een goed werkend systeem of goed werkend moederbord, CPU en DRAM uitwisselen met de onderdelen in dit systeem.
Wat je nog kan proberen voordat je dat doet is dit systeem zo kaal mogelijk draaien, Alleen mobo, CPU met 1 DRAM module. Dus zonder videokaart en extra harde schijven of externe apparatuur aangesloten. Eventueel ook uit de kast halen, mobo los op doos leggen.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Brixx schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:59:
[...]

Klopt nu krijg na de BIOS update de computer helemaal niet meer aan de praat.
Blijft gewoon black screen.
Soms moet er na de update weer een BIOS reset gedaan worden voordat je weer beeld krijgt. Anders zoals hierboven voorgesteld, testen zonder videokaart en de monitor aansluiten op het moederbord.
jimh307 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 17:37:
[...]

Als het nu goed werkt kan je het zo laten echter bij de eerstvolgende Windowsupdate kunnen er al problemen onstaan. Daarom ben ik er bij Ryzen altijd voorstander van om het BIOS up to date te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brixx
Dag iedereen,

Bedankt voor de bijdrage's, ik heb dus een enorme fout begaan door de verkeerde update te flashbacken.
Intussen heb ik de correcte bios update kunnen installeren via een flashback.

Dram en cpu lichtjes blijven allebei branden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:30
Uszka schreef op zondag 28 april 2024 @ 11:50:
Soms moet er na de update weer een BIOS reset gedaan worden voordat je weer beeld krijgt. Anders zoals hierboven voorgesteld, testen zonder videokaart en de monitor aansluiten op het moederbord.
Bij AMD systemen blijkt dit soms de oplossing te zijn om alles weer aan de gang te krijgen:

Stekker eruit, CMOS batterij eruit en dan ook Bios jumper reset uitvoeren.

Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator
vincenzobags:
The one thing that I failed to do when resetting the bios, including removing the battery was physically unplugging the psu.

Most other boards I have used recently including an MSI x570, i didn't need to unplug the psu for the bios reset to work, but in a new rig and t his motherboard, I indeed do need to unplug before bios resetting procedure.

I hope that solves your issue.
OfficerAction:
Holy shit man. After I did a BIOS update on my x670E SL my pc wouldn't boot anymore no matter what with the CPU POST status LED glowing. 50 restarts, reverting to the old BIOS and even a CMOS reset with the jumper pins didn't do anything. I thought my CPU was a goner. But unplugging and removing the battery actually did the trick, thanks.
ZatarraNL schreef op zondag 18 februari 2024 @ 20:09:
Had ik niet verwacht, maar met stekker eruit, CMOS batterij eruit en met Bios jumper reset: Ik kan weer in de bios. Nu het geheugen maar even grondig testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brixx
The_Doman schreef op zondag 28 april 2024 @ 12:40:
[...]

Bij AMD systemen blijkt dit soms de oplossing te zijn om alles weer aan de gang te krijgen:

Stekker eruit, CMOS batterij eruit en dan ook Bios jumper reset uitvoeren.

Reddit r/ASRock: X670E Steel Legend - CPU LED Indicator

[...]

[...]

[...]
CMOS Batterij eruitgedaan, CMOS jumper en stekker eruit zoals beschreven... Geen succes.

CPU en DRAM lichtjes blijven branden. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zatara
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16-09 13:06
CPU opnieuw plaatsen (voorzichtig i.v.m. de pinnetjes).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brixx
Kleine update...

Niets werkt om het moederbord aan de praat te krijgen.

Ik vrees dat het moederbord dood is.

ik heb het moederbord ter herstelling aangemeld.
Ik hou jullie op de hoogte

Mvg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brixx
Beste allemaal,

Hierbij een korte update:

Ik heb inmiddels het moederbord terug ontvangen. Megekko heeft me laten weten dat er twee pinnetjes van de CPU waren gebogen. Opmerkelijk, want ik had dit helemaal niet opgemerkt en ik heb geen idee hoe dit is gebeurd.

Nu ik het gerepareerde moederbord terug heb, kon ik eindelijk weer Call of Duty spelen. Alles leek goed te werken, tot ik tijdens het surfen op het internet plots een blue screen kreeg. Dit bleef zich herhalen na het opnieuw opstarten.

Ik heb besloten om toch maar nieuwe RAM-sticks aan te schaffen, die compatibel zijn met mijn systeem. Deze zijn inmiddels besteld.

Ik hou jullie op de hoogte!

Mvg Brixx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brixx
Dag allemaal,

Hierbij nog eens een kleine update en ook meteen de laatste update.
Nieuwe RAM sticks besteld die 100% compatibel zijn met het moederbord en processor, loopt nu als een treintje.
Dus de problemen zijn voorlopig opgelost.

Bedankt iedereen voor het meedenken.

Mvg Brixx
Pagina: 1