Toon posts:

Buitenaards intelligent leven

Pagina: 1
Acties:
  • 117 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey k zal me even voorstellen omdat ik nog haast nooit op dit forum heb gepost, k zat meestal op W&G, maar tiz hier zeker zo interessant, duz denk dat ik ook ns wat vaker hier kom.

Anyway, ik zet hier ns een idee dat ik al een tijd heb neer om te kijken hoe jullie daarover denken. Vaak wordt er gepraat over intelligent buitenaards leven, als wij naar hun op zoek zijn zijn zij misschien ook naar ons opzoek, maar wat ik mij vaak afvraag als het ooit tot een confrontatie zou komen, is er dan een intelligentie grens (die wij toch zeker niet zullen hebben), stel nou, beetje verweg waarschijnlijk om er zoon stelling tegenaan te gooien, maar stel nou dat er een levensvorm is waarmee we in contact komen, die veel intelligenter is dan ons, maar we kunnen er wel mee communiceren, en laten we zeggen in het engels (als ik het zo opschrijf vind ik het raar klinken), maar ze zijn zo intelligent dat ze met ons in het engels al dan niet door middel van computers etc, kunnen communiceren, zouden er dan dingen zijn, theorieen bijvoorbeeld, waarvan zij weet hebben die ze ons in het engels vertellen, en die wij niet kunnen snappen? Ik bedoel mijn hele wiskunde boek staat vol met stellingen en formules, maar dat is toch zeker niet alles, dus kan het zijn dat wij in onze eigen taal dingen krijgen uitgelegd die voor ons absoluut niet te begrijpen zijn?

Verwijderd

dus kan het zijn dat wij in onze eigen taal dingen krijgen uitgelegd die voor ons absoluut niet te begrijpen zijn?
Sterker nog, onze taal is te beperkt om veel complexere dingen mee uit te leggen dan we nu kunnen bevatten.

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zondag 09 september 2001 21:20 schreef BertV_de_tweede het volgende:
Sterker nog, onze taal is te beperkt om veel complexere dingen mee uit te leggen dan we nu kunnen bevatten.
Onze taal is in anno 2001 niet complexer dan in 1901. Alleen kon je toen aan bijna niemand de relativiteits theorie uitleggen. En tegenwoordig krijg je dat op de middelbare school. En nu heb ik het niet over de wiskunde er achter, maar het 'principe' uitgelegd op Discovery nivo. Wie weet wat ze in 2101 op de scholen aan de kids uitleggen. maar het kan best wel eens complexer zijn dat dat we nu kunnen begrijpen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Sjeik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-11-2025
Ben ik het niet mee eens. Ik denk dat je met de TAAL van 100 jaar geleden, nu goed kan uitleggen wat bv de relativiteitstheorie is. Vroeger konden we dat ook uitleggen, alleen waren niet altijd de mensen intelligent genoeg om het te bevatten. Verschil in opleiding dus, maar niet in taal. De nieuwe woorden van nu zijn denk ik vooral termen van de nieuwste ontwikkelingen. Het lijkt me haast onmogelijk om aan de slimste mens van 100 jaar geleden uit te leggen wat een bit is, en wat je er wel allemaal niet mee kan.

Greetz - Sjeik

Was ik maar rijk en niet zo knap...

Verwijderd

Nog afgezien van enorme taalproblemen denk ik niet dat wij de gedachtegangen van een buitenaardse levensvorm zouden kunnen begrijpen. Want waarom zouden hun gedachten perse begrijpelijk moeten zijn voor ons?

Verwijderd

De gedachten gaan iig -tenminste waarschijnlijk- over datgene wat ze waarnemen en dat is dezelfde werkelijkheid, neem ik aan.

• IMWezel
  • Laatst online: 04-05-2025

IMWezel

Weet (gelukkig) niet alles

Waarom zouden Aliens met ons in het engels willen communiceren. Het is dan wel een belangrijke taal in de westerse wereld. maar als je even verder gaat kijken.

Er zijn iets van een miljard chinezen. en wat spreken die allemaal... precies.

Volgens mij zijn er iets van 3 mogelijkheden indien een buitenaardse levensvorm contact met ons zou maken.

1 Ze hebben na veel onderzoek de engelse taal meester gemaakt (of een andere taal)

2 Het wordt praten met handen en voeten. Of mischien in hun geval tentakels of wat dan ook.

3 Zij bezitten een zodanig hoge intelligentie dat zij via telepathie kunnen communiceren.

Honda Accord Aerodeck 2.0i 12V

• MJC
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10-05-2024

MJC

Mmm, jullie kijken teveel Star-Trek heb ik het idee :)

Verwijderd

Topicstarter
Op zondag 09 september 2001 22:18 schreef IMWezel het volgende:
Waarom zouden Aliens met ons in het engels willen communiceren. Het is dan wel een belangrijke taal in de westerse wereld. maar als je even verder gaat kijken.

Er zijn iets van een miljard chinezen. en wat spreken die allemaal... precies.

Volgens mij zijn er iets van 3 mogelijkheden indien een buitenaardse levensvorm contact met ons zou maken.

1 Ze hebben na veel onderzoek de engelse taal meester gemaakt (of een andere taal)

2 Het wordt praten met handen en voeten. Of mischien in hun geval tentakels of wat dan ook.

3 Zij bezitten een zodanig hoge intelligentie dat zij via telepathie kunnen communiceren.
t zou kunen zijn jah, maar dat lijkt me een hele kleine kans, ik bedoel we kennen armen/poten/tentakels/tanden en qua communiceren telepathie/talen etc. etc. maar tiz natuurlijk totaal onbekend wat nog meer mogelijkheden zijn duz lijkt me het juist een gigantisch kleine kans dat ze via een van die drie communiceren.

maar als je inderdaad nou zou aannemen dat ze de engelse taal meester hebben gemaakt, en ze weten gewoon meer, dan moeten ze toch een punt hebben totwaar wij het weten, en van waar af zij meer weten, dat zullen ze ons dus moeten uitleggen, en dan zul je nog zo geniaal zijn, maar t kan toch te moeilijk worden, of een gigantische leerperiode aan vooraf gaan... zou het zo ie zo niet kunnen zijn dat ze zo intelligent zijn dat wij het in een leerproces niet eens in ons leven geleerd zouden krijgen...

• IMWezel
  • Laatst online: 04-05-2025

IMWezel

Weet (gelukkig) niet alles

Dit leken mij op het eerste gezicht de meest voor de hand liggende.

Eigelijk denk ik dat wanneer het zover zal zijn dat we contact krijgen het totaal anders zal zijn dan ooit beschreven. Alles wat van te voren bedacht is en hoe die wezens eruit zouden moeten zien zal totaal ontkracht worden.

Buitenaardse bestaan maar zullen totaal anders zijn dan wij met ons aardse besef kunnen bedenken.

Honda Accord Aerodeck 2.0i 12V

Verwijderd

Onze taal is in anno 2001 niet complexer dan in 1901
Nee, tussen 1901 en 2001 zit "maar" honderd jaar, daar doelde ik niet op.

Tussen "ons" en "zij" zit waarschijnlijk honderduizenden jaren verschil in ontwikkeling + (veel belangrijker) al die andere onvermijdelijke verschillen.

Als het mogelijk is om apparaten te maken die lichtjaren reizen dan is dat door "ver gevorderde technologie" -> kennis doorgeven -> taal die daar voor geschikt is.

• Whaletyr
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-11-2023

Whaletyr

Spliff

iets uit leggen, houd vaak in versimpelen totdat het wordt begrepen.

Als ik heel ingewikkeld engels kan, (zeg technisch engels) kan ik ook een poging wagen dat in simpel (minder technisch) uit te leggen...

Zeker als ik interlegenter ben als de rest...

Met een aan WAANZIN grensend optimisme

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op zondag 09 september 2001 23:24 schreef BertV_de_tweede het volgende:
Tussen "ons" en "zij" zit waarschijnlijk honderduizenden jaren verschil in ontwikkeling + (veel belangrijker) al die andere onvermijdelijke verschillen.
Waarom? Misschien zijn ze net zo ver, misschien 100 jaar verder of 100 jaar achter.
Als het mogelijk is om apparaten te maken die lichtjaren reizen dan is dat door "ver gevorderde technologie" -> kennis doorgeven -> taal die daar voor geschikt is.
Het verschil tussen Newton en Einstein is gigantisch. De een wist niet eens dat er een lichtsnelheid was en dat die eindig was en ook de maximum snelheid. Elementaire deeltjes bestonden nog niet (in de hoofden van de mensen)

Volgens de ander is tijdreizen in principe niet eens onmogelijk. Als iemand op Alfa Centauri een 'ding' heeft uitgevonden dat sneller dan licht mogelijk maakt hoeft dat helemaal niet in tegenspraak te zijn met wat we nu weten. Er worden op dit moment experimenten gedaan.

Natuurlijk snap je niet in 10 minuten waar het over gaat. Maar eten (energie tot zich nemen)zullen ze heus wel doen. En dingen als 1+1=2 zullen ook voor die wezens wel gelden. Technische aspecten zijn details en te leren. Tenzij je er een ander zintuig voor nodig hebt. Zoals het direkt met je geest beinvloeden van intertemporele relaties ofzo. Als ze zich daardoor met de snelheid van het licht kunnen verplaatsen, dan kunnen wij mensen dat niet. Maar we zouden het principe kunnen leren. En er mogelijk een machine voor kunnen bouwen die het voor ons regelt.

In 1700 vond men ook dat we nooit zouden kunnen vliegen. Dat was aan vogels voorbehouden. We weten inmiddels wel ongeveer hoe ze het doen, en wij kunnen dat niet. Dus hebben we een andere oplossing gekozen.

Het is iets anders of we dingen kunen begrijpen als hun gevoelsleven. Daar snappen we waarschijnlijk niets van, waarom zouden we ook? Daar dat heeft niets met 'voorsprong' te maken.

Dat weten we van een Chimpansee ook niet. We gokken maar wat. Om maar niet te spreken over dieren als een pijlstaartrog of een walvis

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• Gnoom
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-06-2024
Gaan jullie er allemaal nog wel van uit dat de wezens netjes uit moleculen bestaan en zo, of dat niet eens? Ik hoop dat jullie tenminste nog overwegen dat al het andere leven ook nog best op ons kan lijken, en gewoon geluid produceert om te communiceren, in plaats van allemaal vage dingen die wij niet kennen. Het hoeft natuurlijk niet, dat weet ik ook 8-)

Iedereen is speciaal, behalve ik.

Verwijderd

tuurlijk kunnen 'aliens' onze taal begrijpen..

als wij een kleuter binnen een jaar kunnen leren lezen en schrijven met behulp van 'aap noot mies' dan is het voor een geavanceerd intelligent wezen een eitje..

als ze hier kunnen komen dan zullen ze ook wel in staat zijn om een razendsnelle vertaalcomputer te bouwen

en omdat zij onze taal al begrijpen kunnen wij die van hun ook veel sneller leren
als je elkaars taal begrijpt zijn andere zaken als emoties en denkwijzen makkelijker te omschrijven..

op het gebied van wetenschappelijke formules zal het misschien iets langer duren maar ik neem aan dat er logica in gebruikt word en zal het voor onze wetenschappers dus ook te begrijpen zijn..maar we hebben nou eenmaal een achterstand en die moeten we dan inhalen

hetzelfde geld voor gebieden als psychologie en sociologie etc..
maar dan niet alleen voor de wetenschap maar ook voor elk mens individueel..

Verwijderd

Topicstarter
Op maandag 10 september 2001 18:00 schreef Flamez het volgende:
tuurlijk kunnen 'aliens' onze taal begrijpen..

als wij een kleuter binnen een jaar kunnen leren lezen en schrijven met behulp van 'aap noot mies' dan is het voor een geavanceerd intelligent wezen een eitje..

als ze hier kunnen komen dan zullen ze ook wel in staat zijn om een razendsnelle vertaalcomputer te bouwen

en omdat zij onze taal al begrijpen kunnen wij die van hun ook veel sneller leren
als je elkaars taal begrijpt zijn andere zaken als emoties en denkwijzen makkelijker te omschrijven..

op het gebied van wetenschappelijke formules zal het misschien iets langer duren maar ik neem aan dat er logica in gebruikt word en zal het voor onze wetenschappers dus ook te begrijpen zijn..maar we hebben nou eenmaal een achterstand en die moeten we dan inhalen

hetzelfde geld voor gebieden als psychologie en sociologie etc..
maar dan niet alleen voor de wetenschap maar ook voor elk mens individueel..
eventuele emoties en taalkundigheid etc. van 'aliens' blijft natuurlijk altijd gissewerk, want wij kennen boos, verdrietig, blij maar er zijn vast meerdere emoties, en we kennen zoet, zuur , zout, bitter maar er zijn vast ook meer smaken om maar ns wat voorbeelden te noemen, duz lijkt het me moeilijk om menselijke begrippen eraan te geven.

verder als je praat over intelligent buitenaards leven dan zou het toch ook mogelijk zijn dat die levensvorm ook misschien wel niet gewoon wat slimmer is dan ons, maar misschien wel miljoenen malen zo slim, omdat ze misschien al miljoenen jaren verder in een evolutie zitten. :)

• MixMasterMike
  • Laatst online: 03-03-2025

MixMasterMike

Impervious

Wat moeten buitenaardse wezens in gods naam op de derde steen van onze zon als ze miljoenen jaren verder in ontwikkeling zijn. Laten we aannemen dat ze zich qua technologie net zo snel hebben ontwikkel door al die jaren heen als de mens de afgelopen 3 eeuwen heeft gedaan. Ik persoonlijk kan me hier helemaal nix bij voorstellen. Wat zullen hun dan hebben voor vermaak, werk, tijdsverdrijf, vervoer enz. enz. Ik denk niet dat ze interesse hebben in ons dan, ik denk dat ze ons lekker links laten liggen. Bovendien: Als ze zoveel miljoen jaar verder waren hadden ze nu wel zo ongeveer het voor de mens waarneembare heelal gekoloniseerd denk ik.

I'll catch you on the flip side....

Pagina: 1