Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouben
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 30-04-2024
Ik zoek een camera om vanuit mijn appartement (5e verdieping) een globaal beeld te hebben van wat zich op straat en de rivier afspeelt. En om te zien of er geen opstoppingen zijn op het moment dat ik met mijn auto de straat uit wil. Ik heb namelijk meestal niet direct zicht op de straat. Het beeld wil ik op een monitor of mijn televisie weergeven. Opnemen van de beelden is niet nodig. Mijn budget is max ca 300 euro. Misschien nog wat extra voor een losse monitor. Ik heb nog een 19 inch gewone computermonitor.

Wat ik gevonden heb zoal:
Werken met een IP camera en dat beeld weergeven op mijn TV of een smart monitor. Men geeft als suggestie voor de TV om dan te streamen via een Rpi. Wordt me te ingewikkeld. Er is ook een apparaatje dat rechtstreeks omzet naar TV signaal (ca 375 euro, mij te duur). Een recorder NVR inzetten, liever niet. Mijn laptop ook liever niet.
https://www.onlinecameras...v-monitor-universeel.html

CVI of TVI
Dan kom ik eigenlijk uit bij een analoge oplossing CVI of TVI. En dan liefst op een aparte monitor of rechtstreeks naar mijn televisie. Er zijn oplossingen met een CVI camera rechtstreeks verbonden met een speciale CVI monitor. Of is er nog een mogelijkheid om een gewone monitor te gebruiken?
https://www.onlinecameras...-ingebouwde-speakers.html

PTZ
PTZ is niet direct nodig Voor CVI camera's meen ik gezien te hebben dat er controllers zijn waarmee je de camera kunt bedienen. Maar ook duur > 200 à 300 euro.

Panorama camera
Er zijn ook panorama camera's (ca 275 à 300 euro). Misschien is dat de beste oplossing: een goed breedbeeld met één camera en dan rechtstreeks op een monitor. Geen PTZ, gewoon algemeen straat- en rivierbeeld.
https://hq-securityshop.n...2NcwJAEAQYAyABEgIvZ_D_BwE

Zonder breedbeeld en zonder PTZ zou je twee camera's kunnen nemen, die ieder een eigen kant op kijken. Maar dan zou je het beeld op de monitor standaard moeten splitsen.

Vraag dus:
Wat is voor mij de meest eenvoudige oplossing om in huis op een beeldscherm een beeld van de straat en rivier te hebben?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeEs
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 27-09 11:29
Een 1080p webcam en een Raspberry Pi met Motioneye OS (gratis) is toch ook wel het eerste waar ik aan denk. Als het om een globaal overzicht gaat is dat prima. Als je echt meer detail wilt/zoomfuncties en of ptz, is dat wellicht minder geschikt.
Dit kan je met een dedicated monitor of via een stream op elk device dan bekijken. (Als je wilt zelfs ook als je niet thuis bent, maar dan wel ff een poort op je router forwarden en goed/veilig inrichten)
Motioneye OS heeft wel wat meer functies dan je direct nodig gaat hebben zo te lezen, maar meer dan een iso op een sd kaartje flashen is het in feite niet.

Motioneye OS ondersteunt overigens 1 of meerdere camera's. Ook externe bronnen (remote camera's) kunnen via Motioneye OS bekeken worden.

[ Voor 22% gewijzigd door GeeEs op 27-04-2024 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ad de Jong
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:25
Doet mij denken meteen denken aan "Koningsplein-webcam" wat ik nogal eens aan had staan hier op Tweakers :P 8) .
Geen idee of die nog bestaat, eens zoeken :+

Maar wat @bouben wil is wat een beetje webcam kan doen.
Op tv is tegenwoordig ook al niet echt meer een groot probleem.
Anders een camera zoals bv een Nest etc.

Edit: het "Koningsplein-webcam topic" en inderdaad was het al vergeten dat hij offline is gegaan wat jaren terug.
:D

[ Voor 23% gewijzigd door Ad de Jong op 27-04-2024 11:21 ]

Mijn profiel op Discogs