Advies over beste hardware nieuwe netwerk opstelling

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 18:20
Hallo tweakers,

In een volledige verbouwing waarin de complete woning is gestript, hebben we ook nagedacht over het netwerk.

- Op meerdere plekken in de woning (woonkamer, keuken, slaapmamers, etc.) heb ik nu CAT6a getrokken.

- Op een paar plekken in de woning (beneden en boven ) heb ik Unifi Pro opgehangen

Nu heb ik enkele vragen. Hopelijk kan iemand me daarin wat advies geven:

- De Unifo PrO werkt via PoE. Ik kon niet vinden of mijn standaard Experia Box 11 van KPN dit ondersteunt?

- de Experia box heeft 4 uitgangen. Ik heb er beneden 5 nodig en heb daarnaast op zolder nog een punt waar 4 UTP kabels vanuit de slaapkamers bij elkaar komen (en in verbinding staat met beneden uiteraard). Hoe kan ik dit het best oplossen ?

Sowieso beter om een ander modem-router te kopen? Een switch plaatsen naast mijn experia box?
En dan boven ook alleen een switch? Of heb ik een router nodig? Boven hangt namelijk ook al 2x de unifi pro.

Ben op zoek naar een goede oplossing, maar wil niet onnodig geld uitgeven (als bij switches voldoende zijn, is dat prima!)

Zou blij zijn met wat advies.

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Beste antwoord (via pentaw1nz op 27-04-2024 11:37)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Koop een switch met PoE uitgangen.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:06
Ligt beetje aan je budget, maar veel switches hebben een poe injector (wel controleren), dan hoeft je xperiabox dat niet te hebben.
Boven heb je sowieso enkel een switch nodig, of is je huis zo groot dat je met 2 AP's niet de hele bovenverdieping kan voorzien?

Voor beneden moet je gaan kiezen, of een switch of ineens een goede router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
99ruud99 schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:36:
Ligt beetje aan je budget, maar veel switches hebben een poe injector (wel controleren), dan hoeft je xperiabox dat niet te hebben.
Boven heb je sowieso enkel een switch nodig, of is je huis zo groot dat je met 2 AP's niet de hele bovenverdieping kan voorzien?

Voor beneden moet je gaan kiezen, of een switch of ineens een goede router.
Wat is een goed alternatief voor de xperiabox?
En zou dat dan een beter keuze zijn dan er een switch naast plaatsen?

En dan dus een PoE switch boven plaatsen die in verbinding staat met beneden. Geen extra router dus.
Die twee unifis zijn meer dan voldoende idd!

[ Voor 3% gewijzigd door pentaw1nz op 27-04-2024 10:46 ]

PV: 13 x LG Solar 320N1K-A5 - NeON2 / WP: Adlar Aurora II 6kw / WPB: Atlantic Explorer 200l / jaren 70 woning gasloos sinds 10-2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
jadjong schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:36:
Dan moet de experia box dit wel ondersteunen toch? Daar zag ik online wat wisselende reacties over.
Of dan dus een switch met zo'n injector.

[ Voor 7% gewijzigd door pentaw1nz op 27-04-2024 10:45 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
pentaw1nz schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:42:
[...]

Dan moet de experia box dit wel ondersteunen toch? Daar zag ik online wat wisselende reacties over.
Of dan dus een switch met zo'n injector.
:?

Koop een switch met PoE poorten en prik daar je accespoints in. De Experiabox stuurt geen PoE uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Wacht even...
Je trekt kabels naar waar je ze wilt hebben? Handig om dit tijdens een verbouwing te doen.
Vervolgens hang je al vast 2 Unifi AP Pro schoteltjes op zonder dat verder door te denken?

De meeste mensen doen dat net andersom: eerst het netwerk uitdenken wat ze willen bereiken en zoeken daarna de bekabeling en apparatuur uit. Hoeveel accesspoints heb je nodig of wil je? Hoe moet het netwerk worden opgebouwd? Ga ik het modem (ExperiaBox) vervangen door een eigen exemplaar? Wat voor apparatuur komt er nog meer in mijn netwerk?

Neem ons eens mee in je netwerkopstelling. Wat zit er allemaal in wat verbonden moet worden? Op welke manier moet dat verbonden worden? Heb je voorkeur voor merken of series?

Een Ubiquiti netwerk kan prima op voorwaarde dat je daar aardig op ingelezen bent of bereid bent dat te doen. Net als PoE. Wil je dat met PoE injectors doen? Heb je nog meer apparaten op PoE of denk je die in de toekomst er bij te gaan krijgen? Dan kun je overwegen om een switch met PoE aan te schaffen. Je moet dan alle vermogens van de PoE apparaten bij elkaar optellen en kijken of de switch dat vermogen kan leveren. Dat wordt ook wel het PoE budget genoemd (heeft ook verband met de prijs, hoe meer vermogen het moet leveren hoe duurder het doorgaans wordt...)

Mijn advies: even naar de tekentafel om alles uit te werken en dat hier plaatsen. Dat zou het een stuk makkelijker maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
sypie schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 10:57:
Wacht even...
Je trekt kabels naar waar je ze wilt hebben? Handig om dit tijdens een verbouwing te doen.
Vervolgens hang je al vast 2 Unifi AP Pro schoteltjes op zonder dat verder door te denken?

De meeste mensen doen dat net andersom: eerst het netwerk uitdenken wat ze willen bereiken en zoeken daarna de bekabeling en apparatuur uit. Hoeveel accesspoints heb je nodig of wil je? Hoe moet het netwerk worden opgebouwd? Ga ik het modem (ExperiaBox) vervangen door een eigen exemplaar? Wat voor apparatuur komt er nog meer in mijn netwerk?

Neem ons eens mee in je netwerkopstelling. Wat zit er allemaal in wat verbonden moet worden? Op welke manier moet dat verbonden worden? Heb je voorkeur voor merken of series?

Een Ubiquiti netwerk kan prima op voorwaarde dat je daar aardig op ingelezen bent of bereid bent dat te doen. Net als PoE. Wil je dat met PoE injectors doen? Heb je nog meer apparaten op PoE of denk je die in de toekomst er bij te gaan krijgen? Dan kun je overwegen om een switch met PoE aan te schaffen. Je moet dan alle vermogens van de PoE apparaten bij elkaar optellen en kijken of de switch dat vermogen kan leveren. Dat wordt ook wel het PoE budget genoemd (heeft ook verband met de prijs, hoe meer vermogen het moet leveren hoe duurder het doorgaans wordt...)

Mijn advies: even naar de tekentafel om alles uit te werken en dat hier plaatsen. Dat zou het een stuk makkelijker maken.
Tijdens de verbouwing lag alles open. Ik heb toen gezorgd voor UTP aansluitingen op meerdere plekken (slaapkamers allemaal, plek van tv in woonkamer, in de keuken voor een tvtje, en naar de Ubifi Pro beneden en boven).

De UTP punten passen bij mijn eenvoudige behoeften. De ubifys zorgen vanaf de plekken waar ze hangen voor wifi overal waar ik sat nodig heb.

Ik ben nu zo ver dat ik alles in bedrijf wil gaan stellen. Ik ben geen expert in modems, routers, switches vandaar dat ik het hier even check.
De ubify blijkt te werken met PoE, dus toen kwam dat er bij. Tevens misschien nog handig voor eventuele beveiligingscameras.

Het lijkt er op dat de experiabox geen PoE ondersteunt . Een usecase voor een ander modem kan ik niet bedenken met de beperkte kennis. Een switch met PoE injector poorten beneden lijkt me dan prima.

Voor boven dan hetzelfde nog een keer om daar weer de unify en de UTP punten van de slaapkamers op aan te sluiten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Wat ga je doen met die PoE injector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
jadjong schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 11:21:
Wat ga je doen met die PoE injector?
PoE poorten?

Ik zie dat het twee verschillende dingen zijn.
Of een normale switch met injectoren, of een switch die al PoE poorten heeft.
Zal dat even met elkaar vergelijken in kosten en gemak, maar resultaat lijkt me uiteindelijk hetzelfde.

[ Voor 30% gewijzigd door pentaw1nz op 27-04-2024 11:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Niet online
Klopt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Het gemak met een PoE switch is groter, kost je maar 1 stekker in de wandcontactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:09
Aangezien je zelf al aangeeft niet echt de kennis te hebben zou ik lekker alles Unifi doen. Kun je alles centraal managen in de cloud key (neem aan dat die al hebt voor je accespoints).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
Jan-man schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 15:06:
Aangezien je zelf al aangeeft niet echt de kennis te hebben zou ik lekker alles Unifi doen. Kun je alles centraal managen in de cloud key (neem aan dat die al hebt voor je accespoints).
Nee deze heb ik nog niet, maar wellicht wel een goede tip. Ik lees dat dit geen must is,maar wel sterk wordt aangeraden om centraal alles te managen.
Of is er altijd een controller nodig voor de unifi pro, die je anders op een pc of raspberyy oid moet draaien?

Lijkt niet zo;

Goed om te weten:
Eenvoudig beheer vanuit de cloud voor alle access points. Het beheer van de access point is snel en gemakkelijk te doen via de bijgeleverde UniFi software. Een aparte controller is dus niet benodigd. Indien je dus meerdere access points aan elkaar koppelt kan je deze gelijktijdig vanuit de cloud beheren. Hierbij heb je bijvoorbeeld de mogelijkheid om diverse groepen draadloze netwerken aan te maken met elk aparte rechten. Ideaal voor op kantoor om bijvoorbeeld gasten toegang te geven tot internet en werknemers tot gedeelde bestanden.

Wat zijn volgens jou de voordelen van de cloud key bij een simpel thuisnetwerk ?

[ Voor 40% gewijzigd door pentaw1nz op 27-04-2024 18:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Flans
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-09 10:11
Als je maar twee accesspoints hebt en niet van plan bent om dit uit te gaan breiden. Dan zou ik de instelling lekker via de app van unifi doen. Het toevoegen van een cloud key kan altijd nog mocht je later toch nog zaken willen uitbreiden of anders inrichten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:46
@pentaw1nz unifi kun je niet (gratis) vanuit de cloud beheren.
Je moet of een lokaal stukje software installeren (controller) of een apparaat waar de software op staat (cloudkey).
Waarom ze dit cloud noemen is mij raadsel

Beheren via app kan maar dan moet je wel ieder ap afzonderlijk configureren

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pentaw1nz
laurens0619 schreef op zondag 28 april 2024 @ 09:31:
@pentaw1nz unifi kun je niet (gratis) vanuit de cloud beheren.
Je moet of een lokaal stukje software installeren (controller) of een apparaat waar de software op staat (cloudkey).
Waarom ze dit cloud noemen is mij raadsel

Beheren via app kan maar dan moet je wel ieder ap afzonderlijk configureren
dankje voor de toelichting. helder.
Lijkt me bij 2 AP nog wel te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:46
pentaw1nz schreef op zondag 28 april 2024 @ 21:57:
[...]

dankje voor de toelichting. helder.
Lijkt me bij 2 AP nog wel te doen?
Te doen wel
Maar als je ubiquiti koopt dan heb je meestal een soort hobby doel voor ogen en dan is het leuker en handiger een controller op een pi oid te knutselen :)

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pentaw1nz
laurens0619 schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:01:
[...]

Te doen wel
Maar als je ubiquiti koopt dan heb je meestal een soort hobby doel voor ogen en dan is het leuker en handiger een controller op een pi oid te knutselen :)
Ik heb de accespoints gekregen :p dat verklaart misschien al een hoop.

Pagina: 1