Hulp nodig bij het aanschaffen van een Game-PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froika
  • Registratie: April 2024
  • Laatst online: 05-09-2024
Allereerst fijne koningsdag! 🙂

Ik ben nu een aantal maanden bezig met Gran Turismo racen en vind het super leuk!

Ik vind het zo leuk dat het daarom tijd is om te upgraden. Ik wil van Playstation overstappen naar PC. Aangezien ik niet heel veel verstand heb van game-pc's, hoop ik dat jullie mij kunnen adviseren.

Een exacte prijs heb ik niet in gedachten, maar laten we zeggen dat ±EUR1000 wel echt de max is (het is namelijk gewoon een hobby 🙂).

Ik ben op zoek naar een game-pc die geschikt is voor de volgende spellen en eventueel later voor 3 schermen, dus wil ik bij voorkeur een pc die meteen daarvoor klaar is, of in ieder geval later gemakkelijk te upgraden is.

Assetto Corsa
iRacing
F1-series
... dus alleen racespellen

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het verfijnen van mijn zoekopdracht. Met name wat voor GPU, CPU, enzovoort jullie adviseren voor een dergelijke sim-set.

Verder punten:

Ik ben bereid de PC zelf te bouwen (ik heb voldoende technische kennis).
Het uiterlijk van de PC maakt mij niks uit.
De PC moet goed koel kunnen blijven aangezien ik op een zolder zit die in de zomer warm kan worden.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Playstation met Gran Turismo
Thrustmaster T300 met Thrustmaster T-LCM
Playseat Evolution
1 scherm (40" Sony Bravia TV-scherm)

Beste antwoord (via Froika op 01-05-2024 15:36)

• Huugje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05:33
@Froika Is het geen optie om aanvankelijk enkel ACC voor je PS4 te kopen? Dan kun je in ieder geval alvast kijken of dat spel je wel bevalt voor je een verdere beslissing neemt. Ik begrijp tenminste uit je vorige posts dat je momenteel alleen GT7 hebt en ACC is volgens mij toch wat meer een sim dan GT7 wat ik eerder zie als een arcadesim. Overigens is ACC zover ik kan zien niet specifiek beschikbaar voor de PS5, maar werkt de PS4 versie daar wel op door backward compatibility.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 23:24
Dat scherm, is dat 1080,1440 of 4k? 50hz 60hz 100hz of 144hz? Ik zie in de pricewatch namelijk geen 40" Sony scherm.

Voor racing is 100 fps al meer dan voldoende.

Wil je rgb?
Wil je wifi?
Wil je bluetooth?
Wil je een window?
Wil je grote of kleine kast?

Als je naar 3 schermen gaat heb je sterkere videokaart nodig, ben je bereid tegen dan nieuwe kaart te kopen of moet er nu al voorzien voor worden?

Ps assetto heeft 0 requirements.
Iracing 8 gb VRAM en cpu van afgelopen 4 jaar.
F1 24 zelfde als iracing.

Valt prima te doen :)

[ Voor 14% gewijzigd door 99ruud99 op 27-04-2024 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Ik denk dat €1000 een beetje weinig is. Je noemt bijvoorbeeld iRacing welke behoorlijk veel vergt van een systeem. Niet genoemd maar mocht je (t.z.t.) ook in ACC gaan rijden dan vermoed ik dat dat niet lekker speelt op een dergelijk systeem. 3 schermen gast sowieso niet lukken ben ik bang, dat vraagt om best wel een knappe videokaart en je budget is al redelijk laag.

Ik zou dus nog even genieten van racen op de Playstation en ondertussen doorsparen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froika
Hoi! bedankt voor jullie snelle reacties.

@99ruud99

Het scherm is 60Hz, het is een vrij oude TV die ik op termijn wil upgraden naar 3 schermen voor de volledige ervaring. Weet even de exacte maat meer, maargoed ook niet heel relevant aangezien deze niet heel lang meer gebruikt zal worden.

Wil je rgb? - Geen voorkeur
Wil je wifi? - Geen voorkeur
Wil je bluetooth? - Geen voorkeur
Wil je een window? - Ja, Windows!

@dawg

Wat betreft het budget van €1000, aan welk budget zou ik volgens jou moeten denken?
Ik had zelf in gedachten om later bij aankoop van 3 schermen direct een betere videokaart aan te schaffen. Of denk je dat het verstandiger is direct een goede PC te kopen die dit aankan?
Verdere note: Het gaat er mij niet om dat ik op de hoogste beeldkwaliteit race. Bij mij gaat het om het racegevoel, dus wanneer ik moet inleveren op beeldkwaliteit waardoor de frames per second omhoog gaan, ben ik tevreden.

Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Froika schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 16:46:
Hoi! bedankt voor jullie snelle reacties.

@99ruud99

Het scherm is 60Hz, het is een vrij oude TV die ik op termijn wil upgraden naar 3 schermen voor de volledige ervaring. Weet even de exacte maat meer, maargoed ook niet heel relevant aangezien deze niet heel lang meer gebruikt zal worden.

Wil je rgb? - Geen voorkeur
Wil je wifi? - Geen voorkeur
Wil je bluetooth? - Geen voorkeur
Wil je een window? - Ja, Windows!

@dawg

Wat betreft het budget van €1000, aan welk budget zou ik volgens jou moeten denken?
Ik had zelf in gedachten om later bij aankoop van 3 schermen direct een betere videokaart aan te schaffen. Of denk je dat het verstandiger is direct een goede PC te kopen die dit aankan?
Verdere note: Het gaat er mij niet om dat ik op de hoogste beeldkwaliteit race. Bij mij gaat het om het racegevoel, dus wanneer ik moet inleveren op beeldkwaliteit waardoor de frames per second omhoog gaan, ben ik tevreden.

Bedankt
Het probleem met “later” is dat je dan nu geld gaat “weggooien”, dus ik zou op de hardware niet beknibbelen om dan over een tijdje te upgraden, wanneer de levensduur van het component nog niet voorbij is. Stel dat je nu een kaart koopt van zeg €400, eenmaal aangekocht krijg je dat er zelfs na enkele maanden niet meer voor terug. Die 3 schermen kan wel later, wel zou ik dan nu een scherm nemen van hetzelfde merk + type welke je voor de 3 schermen al in gedachte hebt.

Het gaat niet enkel om beeldkwaliteit, racen met anderen (AI of online) vergt redelijk veel van de CPU.

Ik zou je budget toch zeker op minimaal €1500 zetten, als het kan op €2000. Maar dat ben ik. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rick89
  • Registratie: Oktober 2016
  • Laatst online: 16-02 14:55
Opzich kan je met 1000 euro een redelijk eind komen.

Rij zelf met een 5120x1440 scherm met een 5900X en een 3080.
Ik haal op ACC ongeveer 100/110 FPS op max settings uit mijn hoofd, dit is dan GPU limited.

Heb de PC zelf 2de hands aangekocht een jaar geleden voor 1100 euro.
2de hands is een AM4 platform prima, mocht je voor nieuw gaan zou ik gelijk naar AM5 gaan, dat gaat natuurlijk wel een paar knaken extra kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froika
Hoi allemaal,

Bedankt weer voor jullie input.

Ik snap dat het slim is om +€2000 te reserveren voor een betere PC. Maar eerlijk gezegd vind ik dat gewoon te veel geld voor een hobby. Snap wel dat vaak duurder ook beter is, dat is natuurlijk met alles 🙂

Ik heb wat rondgekeken en kwam een paar bedrijven tegen die best schappelijke prijzen hebben voor kant-en-klare PC's. Toevallig allemaal Intel, dit is niet perse mijn voorkeur (want die heb ik niet haha).

Welke van deze PC's/bedrijven zouden jullie aanbevelen?
Optie 1 https://xgaming.nl/produc...400f-16gb-rtx-4060ti-1tb/
Optie 2 https://www.dragoncomputers.eu/Firebreather-Lava-I3446
Optie 3 https://www.dragoncomputers.eu/Firebreather-Yin-I1360T
Optie 4 https://www.dragoncompute...ebreather-Lava-A7547S-ORG

Wanneer jullie andere winkels eerder aanraden, of vinden dat deze 3 opties niet goed zijn hoor ik dit ook graag!

@Rick89 Het AM5 platform is volgensmij alleen voor AMD als mijn onderzoek klopt, correct?

[ Voor 11% gewijzigd door Froika op 30-04-2024 08:15 . Reden: Optie 4 toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raimond613
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 15-05 15:20

Raimond613

Simracer

Ik heb even snel gekeken, wat me vooral opvalt is dat die kant en klare PC's allemaal onderdelen hebben die je niet nodig hebt maar wel je wel voor betaalt, zoals glazen behuizing, waterkoeling etc.
en volgens mij missen bij de laatste 2 bovendien nog een aantal essentiële onderdelen zoals HDD.

Als je echt op een budget zit, kun je volgens mij beter zelf iets samenstellen, evt. met tweedehands onderdelen. Kijk anders even naar de bestbuy guide van tweakers.
Qua processor is de AMD X3D serie juist erg goed voor gaming.

[ Voor 8% gewijzigd door Raimond613 op 30-04-2024 10:23 ]

iracing profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froika
Hi Raimond, ook jij bedankt voor het meedenken!

Aangezien de laatste upgrade van AMD heb in ieder geval besloten om voor het AM5 platform te gaan, ik denk op de langere termijn de beste keuze.

Wat betreft de waterkoeling ben ik zelf bang dat ik dit wel nodig zal hebben, ik game namelijk op zolder waar het soms best warm kan worden. Of denken jullie dat ik me daar niet al te veel zorgen om moet maken?

Het zelf bouwen zit nog steeds in mijn hoofd, kent iemand fijne websites waar je dit kunt samenstellen met de wetenschap dat alles goed past?

Bedankt weer, jullie helpen mij enorm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dawg
  • Niet online

dawg

🇪🇺 🇳🇱

Tja. Ook al is het hobby, je wilt toch dat e.e.a. soepel draait lijkt me. En simracing is nu eenmaal behoorlijk zware software, zeker iRacing en AAC. Vandaar mijn advies je budget wat op te rekken.

Waterkoeling lijkt me niet echt nodig, maar maakt de zaak wel duurder, en je hebt in mijn optiek al een redelijk krap budget. Sowieso dus zelf bouwen.
Maar goed. :)

[ Voor 3% gewijzigd door dawg op 30-04-2024 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froika
Bedankt weer voor de input, ik was gisteren een beetje aan het nadenken en kwam eigenlijk met het volgende dilemma, dit had ik misschien eerder kunnen delen echter was ik in een soort tunnelvisie om een nieuwe game PC aan te schaffen beland.

Ik speel op dit moment op een Playstation 4, daarop speel ik Gran Turismo sport (offline dus).
Na wat onderzoek leek het mij het beste om de overstap naar een Playstation 5 over te slaan en direct door te gaan naar PC.

Maar zoals jullie misschien al hebben gemerkt zou ik het liefste rond het budget van een nieuwe of gebruikte PS5 spenderen aan de PC. Dit is helaas erg lastig, zeker gezien de eisen die ik vooraf heb gesteld (triple screen etc.).

Wat nou als ik het volgende voorleg, dat ik voor nu nog op mijn enkel scherm ga racen. Voornamelijk omdat ik ook nog niet 100% zeker weet dat ik nog jaren zal gaan sim-racen. Ik vind het namelijk nu heel leuk, maar zal dat later ook nog zo zijn?

Daarom heb ik nu de volgende twee opties:

Optie 1: Upgraden naar een PS5 met GT7/ACC
Optie 2: Upgraden naar een (gebruikte) PC (voor ongeveer €700)

+ evt. upgraden van het beeldscherm

Ik hoor graag wat jullie idee hierover.

PS. sorry voor mijn plot-twist!

[ Voor 11% gewijzigd door Froika op 01-05-2024 08:03 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• Huugje
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 05:33
@Froika Is het geen optie om aanvankelijk enkel ACC voor je PS4 te kopen? Dan kun je in ieder geval alvast kijken of dat spel je wel bevalt voor je een verdere beslissing neemt. Ik begrijp tenminste uit je vorige posts dat je momenteel alleen GT7 hebt en ACC is volgens mij toch wat meer een sim dan GT7 wat ik eerder zie als een arcadesim. Overigens is ACC zover ik kan zien niet specifiek beschikbaar voor de PS5, maar werkt de PS4 versie daar wel op door backward compatibility.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Froika
Hi Huugje, enorm bedankt voor het meedenken. Ik ben eruit, ik ga voor nu nog even focussen op mijn Playstation carriere, ik heb na wat onderzoek gezien dat ACC 'gratis' is bij een PS-Plus account, een perfecte manier om te testen of dit het spel is wat ik wil blijven spelen.

Bij deze sluit ik het forum en wil ik jullie allemaal hartelijk danken voor de input!
Pagina: 1